30 januari 2025

Ondernemers vrezen mogelijke btw-verhoging

De mogelijke verhoging van het btw-tarief naar 21,4 procent baart ondernemers in Nederland grote zorgen. Dit blijkt uit navraag van kennisplatform Onderneming.nl bij branchevereniging Ondernemend Nederland (ONL). Het kabinet overweegt de maatregel als onderdeel van zijn plannen om het begrotingstekort te verkleinen, wat directe gevolgen zou hebben voor de prijzen van dagelijkse producten zoals voedsel, kleding en benzine.

Volgens de branchevereniging Ondernemend Nederland zou de eventuele btw-verhoging vooral sectoren raken die nog steeds herstellende zijn van zware tijden. Erik Ziengs, voorzitter van ONL, benadrukt: “Wat men in Den Haag vaak vergeet, is dat ondernemers de afgelopen jaren al ontzettend veel voor de kiezen hebben gehad. Veel ondernemers hebben nog steeds te maken met coronaschulden, die als een molensteen om hun nek hangt.`

Ondernemers verliezen vertrouwen
Voor veel ondernemers voelt de btw-verhoging als een nieuw signaal dat het kabinet hen niet serieus neemt, zo benadrukt de belangenvereniging: “Het lijkt wel of ondernemers voortdurend de rekening moeten betalen voor de fouten van de overheid. Ze worden niet betrokken bij de besluitvorming, maar moeten wel opdraaien voor de gevolgen. Het is de zoveelste vertrouwensbreuk. Om het vertrouwen van ondernemers terug te winnen zijn er stevige en heldere voorstellen nodig die hen helpen. Denk aan het verminderen van de administratieve regeldruk. Ik ken veel grote bedrijven die graag liever een paar miljoen euro investeren in duurzaamheid dan dat ze tot in den treuren kilometerstanden bijhouden en rapporteren aan het RVO.”

Kosten schrappen in plaats van belasten
De branchevereniging roept het kabinet op om andere, effectievere manieren te zoeken om de begrotingsdoelen te bereiken zonder de lasten voor ondernemers verder te verhogen. Het verminderen van overheidsuitgaven zou volgens ONL een betere uitkomst bieden. “Laat ze het geld maar eens ergens anders vandaan halen, of liever, schrap aan de uitgavenkant. Ondernemers hebben zich door de crisis heen geslagen, vaak met hoge schulden en beperkte middelen, en nu dreigt er weer een extra belastingmaatregel die hen verder in de hoek drukt.”

Klik hier voor het originele artikel van Reinout de Jong, journalist Onderneming.nl.

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 december 2021

Oliebollen traktatie

Geheel in kerststijl heeft Vitos Specialistische Reiniging uit Leek ruim 1000 oliebollen uitgedeeld aan personeel en bewoners van Lentis in Zuidlaren. Een leuk en lekker gebaar als bijdrage aan...

05 december 2022

Gezonde contracten nu en in de toekomst

De krapte op de arbeidsmarkt en de schaarste aan grondstoffen hebben effect op kwaliteit en kosten. Duidelijk is dat er veel ontwikkelingen in een versnelling zijn gekomen. Wat is...

17 april 2025

Linda Tomassen (Ami Facility): “Goed leiderschap begint bij goed voor jezelf zorgen”

In onze interviewreeks over vrouwelijk leiderschap spreken we inspirerende vrouwen uit de schoonmaakbranche. Deze keer spraken we met Linda Tomassen (31), aan het roer bij Ami Facility. Al op...

18 september 2023

Maak kennis met het team van Schoonmaak Vakdagen

Het team van de Schoonmaak Vakdagen is volop bezig met de voorbereidingen van de schoonmaakbeurs die op 14 & 15 november 2023 zal plaatsvinden. Een team dat bestaat uit...

27 mei 2025

1nergiek wint wederom Integron Medewerkerbeleving Award 2025

Met trots én een flinke dosis energie deelt 1nergiek het nieuws: "1nergiek is opnieuw winnaar van de Medewerkerbeleving Award 2025 in de categorie Facilitaire dienstverlening! Voor de vierde keer...

29 september 2022

Inschrijving European Cleaning & Hygiene Awards geopend

Het is weer tijd om de spotlights te zetten op innovaties in de schoonmaakbranche. European Cleaning Journal, de organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards, roept bedrijven op...

05 september 2024

Bert van Boggelen: Meld je aan om de Werkdrukmeter te testen

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaak volgt op de voet wat er gebeurt in de schoonmaakbranche. Zeker als het gevolgen heeft voor de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer...

26 februari 2025

Blog Jacco Vonhof (MKB-Nederland): ‘Arbeidsmarkt verbeteren door te kijken naar mogelijkheden in plaats van beperkingen’

In een blog op De Ondernemer benadrukt Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland, het belang van een andere benadering van arbeidsongeschiktheid in tijden van personeelstekort. Hij pleit voor een focus op...

12 augustus 2024

Kinderen medewerkers CSU spelen hoofdrol in radiocampagne Qmusic

Al voor de 12e keer is CSU de sponsor van het populaire radiospel Het Geluid op Qmusic. Ook dit jaar ontwikkelden ze daarom een nieuwe radiocampagne. Waar vorig jaar...

10 januari 2024

Henk Toering benoemd tot Algemeen Directeur Wecovi

Familiebedrijf Wecovi met ruim 50 jaar nationale en internationale ervaring in de recreatie- en schoonmaakbranche, kondigt met genoegen een verandering aan in de dagelijkse leiding. Per 8 januari 2024...