13 juni 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (UL-Team): Hoe draai jij een lastige situatie om naar een positieve ervaring?

We willen allemaal werken in een prettige werkomgeving. Met positieve aandacht voor elkaar, het schoonmaakwerk en de gebouwgebruikers. Toch komt het wel eens voor dat er onrust ontstaat door een meningsverschil met tot gevolg agressief of grensoverschrijdend gedrag. Hoe ga jij of jouw medewerkers hiermee om? Wat werkt wel, en wat niet? Hoe weerbaar zijn medewerkers of leidt dit tot stress en ziekteverzuim? Hoe kun je de onrust weer positief omdraaien?

Agressie en grensoverschrijdend gedrag komt steeds vaker voor. Het is belangrijk om te leren hoe je met dit gedrag kunt omgaan. Dat geldt voor schoonmakers én leidinggevenden. We willen immers niet dat dit leidt tot werkstress, ziekteverzuim of een verslechtering van het imago van de organisatie.

Omgaan met confrontatie
Het kan altijd voorkomen dat collega’s, leidinggevenden en opdrachtgevers het niet met elkaar of met een beslissing eens zijn. Ook kan een gebouwgebruiker een negatieve houding aannemen. Dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij mensen aanvallend worden. Wat doe je dan? Wat werkt wel, en wat kun je beter laten? Dat leren wij medewerkers in onze training weerbaarheid. Wij geven hen dan handvatten om goed met een confrontatie om te kunnen gaan, aanvallend gedrag te herkennen en in rustige banen te leiden. Om hiermee een veilige werkomgeving te creëren, voor zichzelf en de mensen om hen heen.

Hoe de-escaleer je aanvallend gedrag?
Om ‘actie–reactie’ te voorkomen, heeft de medewerker inzicht in eigen gedrag nodig. We werken tijdens deze tweedaagse training met de Roos van Leary om dit inzicht te verkrijgen en te leren hoe het gedrag van anderen kan worden beïnvloed. Hierdoor krijgen ze meer zelfvertrouwen in hun handelen en verbeteren zij hun communicatie onder spanning. Na de training zijn deelnemers zich meer bewust van de eigen kwaliteiten en valkuilen. Die belonen wij met een UL-Team certificaat en meer invloed!

Verantwoordelijkheid nemen voor een veilige werkomgeving
Wil jij als organisatie de verantwoordelijkheid nemen voor het voorkomen van en veilig omgaan met agressief of grensoverschrijdend gedrag? Geef jouw medewerkers inzicht en tips met onze training. Dit kan een groepstraining of een in company training zijn.
Interesse? Laat het ons weten, we drinken graag in alle rust een kop koffie met jou om de mogelijkheden te bespreken.

Belinda Dekkers-Schwartz
UL-Team

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 februari 2022

Plezier op de werkvloer

Onlangs publiceerden we een blog van Belinda Dekkers over werkplezier. Hoe belangrijk dit is om mensen te motiveren en aan je bedrijf te binden. Maar zij stelde terecht de...

12 mei 2020

Geen Interclean, vandaag wel Innovation Awards Verkiezing

Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan voor de competitie op Interclean Amsterdam 2020. Ondanks dat...

06 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én...

18 december 2023

Robot Lotte ontlast (schoonmaak)collega’s op Landal Landgoed ’t Loo

Landal Landgoed ’t Loo heeft als eerste recreatiepark in Europa een zelfrijdende bezorgrobot ‘in dienst’. “De robot staat garant voor efficiënte bezorging en ophaling van linnengoed in recreatiewoningen, zodat...

15 juli 2024

De finalisten van European Cleaning & Hygiene Awards – 2024

De shortlist met de 50 finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2024 is door de jury geopenbaard. Er waren meer dan 150 inzendingen uit uit heel Europa,...

01 december 2023

Carel Lurvink organiseert lunch voor nieuwe medewerkers

Speciaal voor de nieuwe medewerkers organiseerde Carel Lurvink onlangs een 𝗺𝗲𝗱𝗲𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗿𝘀𝗹𝘂𝗻𝗰𝗵. Een mooi moment om de onderlinge banden te versterken. “Samen hebben we genoten van een speciale nieuwe medewerkerslunch...

06 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort...

07 november 2023

Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis in finale Best Practice Award 2023

“We zijn genomineerd met de case ‘Van schoonmaken naar samen zorgen!’ in het Maasstad Ziekenhuis.” vertelt Hago Zorg. Dit jaar staat de Best Practice Award in het teken van...

03 november 2022

Ben jij de beste glazenwasser van Nederland?

Vorig jaar was Sven van der Burgh de beste glazenwasser van Nederland. Word jij zijn opvolger? Doe mee aan het NK Kampioenschap Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen op 15...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...