13 juni 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (UL-Team): Hoe draai jij een lastige situatie om naar een positieve ervaring?

We willen allemaal werken in een prettige werkomgeving. Met positieve aandacht voor elkaar, het schoonmaakwerk en de gebouwgebruikers. Toch komt het wel eens voor dat er onrust ontstaat door een meningsverschil met tot gevolg agressief of grensoverschrijdend gedrag. Hoe ga jij of jouw medewerkers hiermee om? Wat werkt wel, en wat niet? Hoe weerbaar zijn medewerkers of leidt dit tot stress en ziekteverzuim? Hoe kun je de onrust weer positief omdraaien?

Agressie en grensoverschrijdend gedrag komt steeds vaker voor. Het is belangrijk om te leren hoe je met dit gedrag kunt omgaan. Dat geldt voor schoonmakers én leidinggevenden. We willen immers niet dat dit leidt tot werkstress, ziekteverzuim of een verslechtering van het imago van de organisatie.

Omgaan met confrontatie
Het kan altijd voorkomen dat collega’s, leidinggevenden en opdrachtgevers het niet met elkaar of met een beslissing eens zijn. Ook kan een gebouwgebruiker een negatieve houding aannemen. Dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij mensen aanvallend worden. Wat doe je dan? Wat werkt wel, en wat kun je beter laten? Dat leren wij medewerkers in onze training weerbaarheid. Wij geven hen dan handvatten om goed met een confrontatie om te kunnen gaan, aanvallend gedrag te herkennen en in rustige banen te leiden. Om hiermee een veilige werkomgeving te creëren, voor zichzelf en de mensen om hen heen.

Hoe de-escaleer je aanvallend gedrag?
Om ‘actie–reactie’ te voorkomen, heeft de medewerker inzicht in eigen gedrag nodig. We werken tijdens deze tweedaagse training met de Roos van Leary om dit inzicht te verkrijgen en te leren hoe het gedrag van anderen kan worden beïnvloed. Hierdoor krijgen ze meer zelfvertrouwen in hun handelen en verbeteren zij hun communicatie onder spanning. Na de training zijn deelnemers zich meer bewust van de eigen kwaliteiten en valkuilen. Die belonen wij met een UL-Team certificaat en meer invloed!

Verantwoordelijkheid nemen voor een veilige werkomgeving
Wil jij als organisatie de verantwoordelijkheid nemen voor het voorkomen van en veilig omgaan met agressief of grensoverschrijdend gedrag? Geef jouw medewerkers inzicht en tips met onze training. Dit kan een groepstraining of een in company training zijn.
Interesse? Laat het ons weten, we drinken graag in alle rust een kop koffie met jou om de mogelijkheden te bespreken.

Belinda Dekkers-Schwartz
UL-Team

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 november 2023

Koppeling digitale systemen geven in het Veld groep 1,5 dag tijdwinst

Online mogelijkheden, duurzaam ondernemen en logistieke ondersteuning gaven de doorslag bij de in het Veld groep om voor Carel Lurvink te kiezen.  De in het Veld groep is specialist...

05 augustus 2025

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): Gun ruimte voor kwaliteit -neem tijd tussen Nota van Inlichtingen en gunning

Rust is kwaliteit, haast is risico. Als voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak zie ik dagelijks hoe de principes van samenwerking, respect en vakmanschap hun weg moeten vinden...

22 november 2023

Tork lanceert drie nieuwe luxe zepen

Met de lancering van drie nieuwe luxe zepen richt Tork zich op chique hotels, restaurants, kantoren, sportscholen en spa’s. Naast het gebruik van natuurlijke ingrediënten, bevatten de Tork Luxe...

23 september 2025

Effektief zet medewerkers centraal met een eigen personeelsapp van Business Apps en Nocore-koppeling

"We merkten dat het lastig was om onze 900 medewerkers te binden en bereiken. Ze werken verspreid op locaties en zijn nauwelijks op kantoor. Hoe hou je hen toch...

20 december 2018

FNV Schoonmaak: cao-resultaat met meer respect en 1 mei vrij

Vanochtend hebben schoonmakers een cao-resultaat bereikt met de schoonmaakbazen. Belangrijke afspraken gaan over meer respect voor schoonmakers. Een afspraak is nu al historisch: 150.000 schoonmakers krijgen op 1 mei...

07 maart 2019

Zorgtotaal: prikkel je kennis met deze activiteiten die je niet mag missen

“Elke dag staan meer dan een miljoen mensen weer met hart en ziel voor ons klaar om te zorgen dat wij verzorgd worden, onze medicijnen krijgen, weer gezond worden...

11 april 2025

Monica viert 12,5 jaar bij Schoonkantoor.nl

Schoonkantoor.nl zet Monica in het zonnetje omdat zij al 12,5 jaar bij het bedrijf werkt. Van harte gefeliciteerd! Volgens het team van Schoonkantoor.nl is Monica als trouble shooter  echt...

30 oktober 2023

Blog: Hoe beleeft de schoonmaker het werk? Hoe kunnen we hieraan positief bijdragen?

Schoonmaakprofessionals, de onzichtbare helden van onze samenleving, spelen een cruciale rol in het behouden van schone en hygiënische omgevingen in verschillende sectoren, zoals kantoren, ziekenhuizen, scholen en horecagelegenheden. Hoe...

10 juli 2019

Toename fraude dienstencheques

In 2018 zijn meer gevallen van inbreuk in de dienstenchequesector vastgesteld: bij ruim de helft van de 254 uitgevoerde controles. In vergelijking met 2015 gaat het hier om een...

14 februari 2019

Van Alem over nieuw Qualis meetsysteem: “Werkelijke en geen schijnbare kwaliteit”

Gaat het na vandaag gebeuren: de ommekeer in schoonmaakland? De ommekeer om echt én objectief te meten. “Schoonmaakbedrijven, opdrachtgevers en zelfs intermediairs zijn er klaar voor”, weten Gerard Spoor en Jan...