8 april 2020

CSU onderzoek: 91% Nederlanders vindt schoonmaak ook in toekomst onmisbaar

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een cruciaal beroep in de coronacrisis. 91% van de Nederlanders deelt de mening van Rutte en noemt schoonmakers onmisbaar voor de Nederlandse samenleving. Daarbij geeft 80% aan dat schoonmaak in de toekomst meer aandacht moet krijgen, met oog op het tegengaan van vergelijkbare virussen. Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect namens CSU.

Markteffect deed onderzoek naar de impact van het coronavirus op de schoonmaakbranche. Het onderzoek is uitgevoerd onder 419 Nederlanders en onder 145 zakelijke beslissers in de facilitaire branche.

Schoonmaak belangrijke kracht
Niet alleen de Nederlanders vinden schoonmakers onmisbaar, ook 90% van de zakelijke beslissers op het gebied van facilitaire dienstverlening in hun bedrijf denkt hier zo over. Schoonmakers worden, net als agenten, brandweerlieden en de zorgmedewerkers, door 88% van de Nederlanders gezien als een van de krachten tijdens deze crisis.

“Deze cijfers weerspiegelen het respect en de waardering die we als samenleving voor schoonmakers hebben.”

“Voor kwetsbare groepen waaronder cliënten en patiënten in zorginstellingen en ziekenhuizen is het letterlijk van levensbelang om niet besmet te raken met het virus. Dat vraagt in de zorg en op andere locaties om strikte hygiënemaatregelen en meer schoonmaakrondes. Dit vergt ook veel van onze 16.000 schoonmakers”, vertelt John van Hoof, voorzitter raad van bestuur CSU.

Sterk veranderende vraag schoonmaakdiensten
Een grote meerderheid van de Nederlanders (82%) ziet een rol voor schoonmaakbedrijven om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ruim één vijfde van de zakelijke beslissers geeft aan dat zij merken dat de vraag naar schoonmaakdiensten sterk is veranderd sinds de uitbraak van het coronavirus. “Wij merken deze veranderende vraag ook. In het bedrijfsleven ligt de vraag lager, omdat een deel van de panden nu momenteel leeg zijn. In de zorg is de vraag juist heel hoog, schoonmaak is daar essentieel. Wij vragen onze schoonmaakcollega’s om aan het werk te gaan in de sectoren waar het juist nu hard nodig is”, licht Van Hoof toe.

De medewerkers worden daar zo goed mogelijk op voorbereid. “Medewerkers die aan de slag gaan op locaties waar positief geteste coronapatiënten verblijven, krijgen zowel praktijktraining als training via e-learning. Ook informeren wij hen dagelijks over de specifiek geldende regels voor de locatie waar zij werken”, vertelt Van Hoof.

Grotere behoefte aan schoonmaak
Er ligt momenteel een grote nadruk op hygiëne in het algemeen. 80% van de Nederlanders geeft aan dat er na de huidige crisis meer aandacht moet komen voor het schoonmaken van openbare plekken om verspreiding van vergelijkbare virussen te voorkomen. De bewustwording van het belang van schoonmaak zorgt voor een veranderende vraag. Bijna een kwart van de zakelijke beslissers verwacht een grotere behoefte aan schoonmaakdiensten in de nabije toekomst, zowel in de zorg als in andere sectoren.

Het onderzoeksrapport kunt u raadplegen en downloaden via deze link.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...

08 september 2023

#FOTOFRIDAY Wanna WOW with us?

Met de nieuwe campagne ” We are the Kärchers. Wanna WOW with us?” profileert Kärcher zich als een aantrekkelijk en modern bedrijfs- en werkgeversmerk. Centraal staan de foto’s en...

25 november 2024

Robotisering, van pionieren tot omarmen. BOMA vertelt.

Jeroen Evers en Jeroen Stoof zijn de aanjagers van BOMA Nederland op het gebied van robotisering. Vanaf de pioniersfase tot de huidige omarming. Zij maakten de ontwikkelingen mee en...

18 december 2024

Effektief en B2-Cleaning doen stof opwaaien met STOF SCHOONMAAK

Effektief en B2-Cleaning lanceren samen STOF SCHOONMAAK, een nieuw schoonmaakbedrijf dat exclusief is ontwikkeld voor de aanbesteding van de Technische Universiteit Delft (TU Delft). Met deze lancering geven zij...

17 november 2023

Jubilerend Knijn & Damsma op naar 2.0

Facilitair Dienstverlener Knijn & Damsma viert dat ze in 2022 25 jaar bestonden en dat ze sindsdien op weg zijn naar hun 2.0 versie. Directeur Jef Damsa kijkt met...

09 april 2024

Effektief benoemt Remko Stolk tot algemeen directeur

Effektief Facility Services krijgt per 1 juni een nieuwe algemeen directeur. Remko Stolk (54) zal de dagelijkse leiding overnemen van Patrick Reinders en Erwin de Jong. De overdracht is...

13 november 2024

Dolmans en Trition openen pand in Groningen

In de eerste week van november 2024, openden Dolmans en Trition feestelijk hun nieuwe pand in Groningen. “Ondanks dat onze collega’s hier al enige tijd aan het werk zijn,...

18 april 2024

Captains of Cleaning nodigt je uit voor 25 april

Op 25 april 2024 vindt de Captains of Cleaning Live Viewing plaats, gepresenteerd door Rens de Jong. Het evenement, gehouden door het i-team in Eindhoven, biedt professionals uit de...

02 november 2018

Beercoo’s rayonleider Sam’s 4e vlog: communicatie

Als rayonleider ben je het spin in het web. Dat uit zich onder meer in de communicatie. Rayonleider Sam van Beercoo Schoonmaakgroep vertelt met wie ze op een gemiddelde...

10 december 2023

Kerst met Kärcher

Ieder jaar voeren reclamebureaus onderling ‘strijd’om de beste kerstcommercial. Dit jaar doet de schoonmaakbranche hieraan ook mee. Met de  kerstfilm die Kärcher opnam bij het Ronald McDonald Huis Sophie...