BOMA versterkt duurzame koers met komst Sustainability Executive Rob van Hooijdonk
Duurzaamheid zit bij BOMA al jaren in het DNA. Met initiatieven als de BOMA eco score, waarmee klanten inzicht krijgen in de milieu-impact van hun schoonmaakmiddelen, en productinnovaties als de detergenten in tabletvorm zet het bedrijf continu stappen richting een circulaire schoonmaakketen. Nu wil BOMA die duurzame koers verder aanjagen, met een frisse blik van buitenaf. Sinds 1 oktober 2025 versterkt Rob van Hooijdonk het sustainability team bij BOMA Nederland.
Een frisse kijk op schoonmaak en duurzaamheid
“Mijn achtergrond ligt de hospitality,” vertelt Rob van Hooijdonk. “Ik heb de hotelschool gedaan, in binnen- en buitenland gewerkt en me de laatste jaren steeds meer verdiept in duurzaamheid. Het fascineert me hoe systemen in elkaar zitten en waar we die kunnen verbeteren. Daar heb ik meer over geleerd tijdens een master in duurzaamheid.”
Hij werkte met veel plezier in de hotellerie, maar na een aantal jaar lonkte er iets nieuws aan de horizon. Toen hij in contact kwam met BOMA was zijn interesse gewekt. “De schoonmaakbranche was voor mij onbekend terrein, maar ik vind het juist interessant om een nieuwe wereld te ontdekken. Na het eerste contact met BOMA was ik direct enthousiast over hun ambities.”
Van beleid naar praktijk
Die ambities zijn helder. BOMA wil haar klanten niet alleen voorzien van duurzame producten, maar ook helpen bij het maken van bewuste keuzes. “Met de BOMA eco score laten we zien wat de milieu-impact is van producten. Daarmee helpen we klanten hun schoonmaak duurzamer in te richten”, legt Rob uit. Mijn collega Mark Engels vertelde daar onlangs in een interview op Schoonmaakjournaal meer over.
Volgens Guus Nieuwlaat, Country Manager bij BOMA Nederland, gaat het om meer dan producten leveren alleen: “We willen onze verantwoordelijkheid nemen in de hele keten – van grondstof tot afvalverwerking – en zetten in op transparantie, circulariteit en samenwerking.” Lees hier het interview met Guus.
Voor Rob vormt dat de basis om verder te bouwen. “Ik kijk met een nuchtere blik naar hoe we concreet impact kunnen maken. Niet door alleen te praten óver duurzaamheid, maar vooral door te doen. Samen. Dat betekent luisteren naar klanten, collega’s en partners, en samen kijken wat werkt.”
Samenwerken voor meer impact
Wat hem meteen opviel binnen de schoonmaakbranche? “De mentaliteit. Het zijn echte aanpakkers, net zoals ik dat ken vanuit de hotellerie”, zegt Rob. “En ik vind het inspirerend om te zien dat concurrenten hier juist samenwerken om verduurzaming te versnellen. Zoals met de Gloovy Eco Gloves.”
Daarin ziet hij ook voor BOMA een belangrijke rol: kennis delen, krachten bundelen en vooral: het simpel en leuk houden. “Verduurzamen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Kleine stappen kunnen samen veel verschil maken.”
Aanloop naar meer
Rob is nog maar net begonnen, maar zit vol plannen. “Ik ben vooral veel aan het luisteren, leren en vragen stellen. Wat hebben we al gedaan? Wat leeft er in de markt? Waar liggen de kansen? Het is een verkennende fase. De opgedane kennis wil ik daarna omzetten in concrete plannen en acties. Ik heb er enorm veel zin in om bij te dragen aan de verduurzaming van de schoonmaaksector.”
