5 maart 2024

Guus Nieuwlaat (BOMA): “Duurzaamheid zit in ons DNA”

In september 2024 viert BOMA België haar vijftigste verjaardag en dat blijft ook in Nederland niet onopgemerkt. Zo komen er weer kennisevents aan en is de schoonmaakleverancier er daarnaast op Interclean weer bij met het BOMA Café. Het Schoonmaakjournaal ging in gesprek met Guus Nieuwlaat, directeur BOMA Nederland, over de bedrijfsplannen en grote trends in de schoonmaak.

Let’s rethink cleaning. Dit werd in 2023 een campagne van BOMA, waarin een frisse blik op de schoonmaakwereld en duurzaamheid centraal staan. “Je kunt de krant niet openslaan of de tv aanzetten zonder dat het erover gaat: onze impact op de aarde. Duurzaamheid is een hot item en gaat ook de schoonmaakbranche aan”, legt Guus uit. “Het paradoxale is wel dat er aan de ene kant wordt schoongemaakt, maar dit aan de andere kant vervuiling geeft. Want om schoon te maken, moeten er ook plastic handschoenen worden weggegooid, stroomt er vervuild water door het afvoerputje weg en moeten schoonmaakdoekjes en uniforms worden gewassen. Dus als we bewust willen omgaan met onze omgeving is het noodzaak dit zo milieuvriendelijk te doen.”

Duurzaamheid en 3 P’s

Vanuit het idee om klanten met duurzaamheid en kostenbesparing te helpen, stelde BOMA eind vorig jaar meer dan negentig, laagdrempelige tips samen die geheel in het teken staan van de drie P’s: people, planet en profit. De tips gaan onder meer over afvalrecycling, veilige schoonmaakmiddelen en kleurcodering. “Er kwamen veel leuke reacties op. Natuurlijk zijn er schoonmaakbedrijven die al heel ver zijn op het gebied van duurzaamheid en kostenbesparing, maar we hebben ook klanten die er nog mee moeten beginnen en voor wie de tips heel waardevol zijn. We gaan daarnaast graag met onze klanten in gesprek, en geven ze dan bijvoorbeeld het advies om met twee tips te beginnen en pas als die helemaal in hun bedrijf zijn verankerd verder te gaan met de andere tips. Zo blijft het behapbaar.”

BOMA-score 

Zelf deed het bedrijf ook een duit in het zakje en ontwikkelde voor het assortiment schoonmaakartikelen een BOMA-score. “Duurzaamheid zit in ons DNA, we zetten intern altijd stappen om te verbeteren, en een ervan is de BOMA-score. Vergelijk het met de Nutriscore: A is gezond en E niet zo gezond. Dit hebben we ook voor onze producten uitgewerkt om hiermee inzichtelijk te maken welke producten beter voor het milieu zijn dan andere.”

Dit opstellen ging niet over één nacht ijs, maar Guus denkt dat het bedrijf er zeker de vruchten van zal plukken. “Je moet eerst inzichtelijk maken wanneer een product duurzaam is. Dat gaat over zaken zoals inhoudsstoffen, zijn die schadelijk voor het milieu? Zijn de tissues van gerecycled papierpulp gemaakt? En de mop van gerecycled plastic? In onze app ‘BOMA in the Pocket’ en onze website zie je deze score, en de gebruiker krijgt daarnaast een product met een hogere score als alternatief te zien. Om het assortiment verder te verbeteren gaan we hierover trouwens ook het gesprek aan met onze eigen leveranciers en vragen of zij hun product op termijn misschien zouden kunnen verduurzamen, zodat ze van een E naar misschien een C of wie weet wel een A kunnen gaan. Ook planten we bij de aankoop van A+ en A-producten, in samenwerking met Go Forest, een boom in Madagaskar.”

Datagebruik als schoonmaaktrend

Een andere grote belangrijke trend is volgens Guus datagebruik en digitalisering. “Men wil steeds meer data tot zijn beschikking hebben om op basis daarvan efficiënter te werken of bedrijfsprocessen anders in te richten. Een bekend voorbeeld zijn de slimme meters in gebouwen, maar ook onze BOMA-score geeft veel interessante data. Want achter deze score zit vrij veel data die wij in de loop der tijd hebben verzameld, zoals over watergebruik en CO2-uitstoot van producten en middelen. Dit soort data kunnen klanten weer gebruiken en integreren in hun software als een soort eco-dashboard.”

Robots

Robotisering is misschien geen nieuwe trend, maar de ontwikkeling gaat hard en er is vooral een betere acceptatie bij schoonmaakbedrijven gekomen. “De trend op het gebied van robots is natuurlijk al even gaande, maar de ontwikkeling gaat zo ontzettend snel. Robots worden steeds slimmer en compacter, waardoor ze ook beter geschikt worden voor kleinere ruimtes. En eerst was er toch nog wel sprake van enige voorzichtigheid, ondernemers durfden de investering niet aan, maar het wordt steeds beter zichtbaar waar robots die nu al in grote warehouses en op Schiphol worden ingezet, toe leiden. Namelijk tot betere kwaliteit en meer efficiency. Deze uitwisseling van ervaringen leidt tot een sneeuwbaleffect bij andere schoonmaakbedrijven.”

Mens en machine

Guus denkt niet dat robots het werk volledig zullen overnemen. “Hier waren ondernemers en schoonmakers ook nog wel eens bang voor, maar in de praktijk werkt het zo dat een robot het grove werk doet en er in de buurt een schoonmaker loopt die het fijne werk doet. Bijvoorbeeld door met een kleinere handsteelstofzuiger in hoekjes of achter klapdeuren te stofzuigen en met een doekje de oppervlakten af te nemen. Dit gaat sneller en scheelt de schoonmaker natuurlijk het zware werk. Voordeel is bovendien dat er altijd iemand in de buurt is, mocht een robot vastlopen dan kan de schoonmaker dit direct verhelpen waardoor het werk gewoon kan doorgaan in plaats van dat iemand in de ochtend erop moet ontdekken dat de robot niks heeft kunnen doen. Ik denk juist door het samen te doen er een goede, efficiënte manier van werken ontstaat. De mens en machine als één team, op z’n best.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 januari 2023

Laetitia Simonis (1nergiek): “Coronatijd moeilijk? Heerlijk juist die dynamiek!”

Onze serie over vrouwelijk leiderschap vervolgen we met een interview met Laetitia Simonis. Ze rolde vijftien jaar geleden per toeval de sector in, schopte tegen heel wat heilige huisjes...

24 januari 2023

Circle K en One Hundred Restrooms toekomstig partners toiletbeleving in Zweden

Circle K en One Hundred restrooms slaan de handen ineen om de beste toiletervaring te bieden bij tankstations van Circle K langs de snelweg in Zweden. Hygiëne, gezondheid en...

22 maart 2024

MTS Euro Products B.V. zet met Marcel van der Zwan nieuwe stap naar groei

Per 1 april 2024 zal de directie van MTS Euro Products B.V. worden uitgebreid met Marcel van der Zwan als COO (Chief Operating Officer). Met zijn aantreden zet de...

07 maart 2023

“Uit het niks iets opbouwen vind ik heerlijk”

Katja Barendrecht is via Hago Nederland klantdirecteur voor ASML. Begin dit jaar ging Hago met nog acht andere schoonmaakbedrijven op in Vebego Cleaning Services. Had deze samenvoeging consequenties voor...

05 april 2023

Schoonmakers in AMC vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam bieden op 5 april 2023 aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. De petitie is...

14 januari 2019

Geslaagde zorgweek glazenwassers voor bewoners zorgcentra 

Verschillende glazenwassersbedrijven deden tussen 10 en 21 december mee aan de actieweek Glazenwassers hebben hart voor de zorg, geïnitieerd door OSB. De glazenwassers brachten aan ongeveer 20 zorgcentra een...

06 juni 2023

SIEV op Vakbeurs Facilitair: “We zijn een luisterend oor”

Voel de kracht van het mkb, de samenwerking met én tussen de leden, de vele stappen die het SIEV-bestuur zet voor de leden en het luisterend oor voor alle...

18 november 2024

#Gezienindemedia: Graffiti op treinen neemt toe en kost NS miljoenen

Het aantal treinen dat wordt beklad met graffiti blijft stijgen, bevestigt NS-woordvoerder Erik Kroeze aan journalist Jim Jansen in een uitzending van NPO1 Radio Spraakmakers Uitzendbureau. Jaarlijks wordt zo’n...

25 november 2019

#nieuwsnotendop Uitbreiding Key-Quality, nieuwe identiteit hectas, overname door Gom en nieuw partnership Facility Trade Group

Anouk Rehaen wordt directeur Key-Quality  Onderzoeks-, consultancy- en kwaliteitscontrolebureau in facility management Key-Quality zet volgende stap in haar ontwikkeling. Per 1 maart start Anouk Rehaen als directeur bedrijfsvoering. Anouk...

22 juni 2023

MT500: Welk schoonmaakbedrijf heeft de beste reputatie?

Jaarlijks vraagt MT/Sprout duizenden managers naar de reputatie van hun relaties. Die meningen komen samen in de MT500, het onderzoek naar de 500 grootste bedrijven met de beste reputatie....