28 juni 2024

FMG-seminar: “Gefeliciteerd, je hebt nu een 1e veranderplan in handen”

Wat een aansprekend en veranderlijk thema… Aansprekend veranderen. Waarom? Veranderen is een constante in het werk van de facility managers in de gezondheidszorg FMGezondheidszorg. Hoe geef je leiding aan veranderingen? Je weet dat je te maken hebt met verschillende generaties, culturen en veelal praktijkgeschoolde mensen. Tijdens het FMG-seminar in samenwerking met Hago Zorg in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven werden op 11 juni 2024 alle deelnemers interactief en vol inspiratie meegenomen in het leiderschap: wat is (gedrags)verandering? Waarom is veranderen niet gemakkelijk? En hoe zou het wel kunnen werken? Met een mix aan energie, humor en positiviteit voltooiden we het seminar: “Gefeliciteerd, je hebt nu een eerste veranderplan in handen”.

 

Welke positieve ervaringen heb ik met leiderschap? De aftrap is met Durk de Boer, met 25 jaar ervaring in leiderschap en persoonlijke ontwikkeling, en co-founder van Verandersupporters. De eerste interactieve opdracht van Durk over positieve ervaringen in jouw en ieders leiderschap: “Kijk naar de veranderingen van jezelf en anderen. Kijk en benoem jouw goede ervaringen.” De benewagens van alle deelnemers werden direct aangezet. Hun reacties:

“Al 20 jaar in het vak, dan overstag gaan, overtuigen en inspireren.”
“Het openstellen en luisteren, proberen te verbinden en levelen van de niveaus.”
“Vooral het luisteren naar praktijkervaringen.”
“De focus in beoordelingsgesprekken op positieve zaken, niet op negatieve.”
“Een schoonmaker 10 jaar in dienst wil niet meer veranderen en toch heeft leidinggevende het gedaan door aansluiting te zoeken: wat kan wel en wat kan niet. En niet wat iemand niet kan.”

De Verandersupporters hebben een visie op leiderschap en sluiten zich aan bij Peter Guy Northouse: ‘Leiderschap is een proces waarbij een individu een groep individuen beïnvloedt om een gemeenschappelijk doel te bereiken’. Gespreksleider en dagvoorzitter Durk gaf het voorbeeld van oud-president van de Verenigde Staten Barack Obama: “Ik sluit dagelijks af met 10 brieven, mailtjes en ansichtkaarten van burgers”, vertelde Obama toen in Nederland was aan Ben Tiggelaar, de managementgoeroe die heel veel bestsellers schrijft, waaronder De Ladder. Het gaat dus om aandacht en begrip voor de mensen.

Een opstap naar De Ladder
Een van de 3 workshops van Raoul Nuijten, gedragswetenschapper en consultant bij Verandersupporters, ging over Aan de slag met gedrag. De Ladder is dé opstap naar veranderpsychologie in een simpel model. De Ladder bevat drie sporten, dus 3 stappen: doel, gedrag en support.

1. Formuleer een helder ‘waarom’ voor je doel: vanuit identiteit of vanuit urgentie.
2. Er zijn verschillende soorten gedrag om je doel te bereiken: gepland of gewoonte met intenties, zoals beter luisteren en niet onderbreken. Formuleer het ‘als – dan’.
3. Welke support heb je nodig om het gedrag te doen. Dit drijft op 3 aandrijvers: capaciteit, motivatie en omgeving.

En nu? Hoe verder? Je hebt een veranderplan in handen. Gefeliciteerd!

Talentontwikkeling
De workshop van Mira Groeneveld van Learn2Work, Sjoerd Kaljee en Fatiha El Bazi van Hago Zorg over Talentontwikkelingen op Praktijk (TOP Academies) gaat over jongeren en (vak) ontwikkelen. Schoolbanken is voor deze groep geen optie, de werkomgeving is hun beste praktijklokaal. Jongeren vinden het leuk én zien kansen op facilitaire dienstverlening en zorg, bedrijven zien kansen voor werving en selectie. Fatiha geeft als jobcoach 3 tips: respect, geduld en samenwerking.

 

De 3e workshop Leiderschap & Veranderen, geeft inzicht meer in wat leiderschap is: Een proces en geen product. Durk de Boer zet stappen om mensen, teams en organisaties te begeleiden, want hoe ontwikkel je mensen in jouw team met initiatief en verantwoordelijkheid? Met aandacht en positiviteit.

Denk aan jezelf
De kwadranten in het leiderschapsmodel hebben de focus op gedrag: leidinggeven aan anderen, leidinggeven aan jezelf, mensgericht en werkgericht.

“Leiderschap betekent dat ik mezelf zie als een instrument om dingen gedaan te krijgen. Je kunt het leren, maar alleen als ik bereid ben om flink te investeren.”
“Wat je niet aangaat, gaat uit.”
“Van inspiratie naar frustratie realisatie.”
“Menselijk gedrag maakt het verschil. Het is bijzonder om te merken hoe vaak dit, bewust of onbewust, wordt vergeten in organisaties en bedrijven.”

Veel energie
Met een flinke lading, en inhoudelijke én positieve kennis in veranderingen, leiderschap, innovatie en inspiratie keerden we met een verantwoord en duurzaam hapje en een drankje fileloos huiswaarts. Het was een fantastisch seminar van FMGezondheidszorg en Hago Zorg in het Catharina Ziekenhuis. Een pluim voor de organisatie en de mindsetters, gastmensen en deelnemers. Dank jullie wel voor het Aansprekend veranderen!

Bekijk de aftermovie hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder...

19 september 2019

Besluit tot inbesteding ziekenhuis Nij Smellinghe: “Bouwen duurzame toekomst”

Ziekenhuis Nij Smellinghe neemt op 1 januari 2020 zo’n 70 schoonmaakmedewerkers in dienst om de schoonmaak van het Drachtster ziekenhuis in eigen beheer te kunnen organiseren. Deze schoonmaakmedewerkers werken...

28 mei 2025

Klimaatdoelen CSU, Tzorg en Zizo als eerste in de branche goedgekeurd als ‘Parijs-proof’ door SBTi

Total Care, moederorganisatie van CSU, Tzorg en Zizo, is de eerste schoonmaak- en thuiszorgorganisatie in Nederland waarvan de net zero-doelen officieel zijn goedgekeurd door het Science Based Targets initiative...

09 september 2024

EW Facility Services en Diergaarde Blijdorp gaan samenwerken

De Rotterdamse Diergaarde Blijdorp kiest voor EW Facility Services als zijn schoonmaakdienstverlener. Voor EW is dit een ware droomklant waar zij haar visie op hospitality en innovatie in kwijt...

29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

04 april 2023

Blog: ‘Als mijn tante een pikkie had’

Wie kent de dooddoener niet: ´als mijn tante een pikkie had, dan was het mijn oom geweest.´ Hoe kom ik hier nu opeens bij?? In een tijd waar inclusiviteit...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

20 maart 2025

UL-Team viert 15-jarig jubileum Een feestelijk interview met Belinda Dekkers-Schwartz

Opleidingsbureau UL-Team bestaat op 25 maart 2025, 15 jaar. Een bijzondere mijlpaal die gevierd mag worden. In gesprek met Belinda Dekkers-Schwartz blikken we terug op de groei en ontwikkeling...

07 oktober 2022

Captains of Cleaning: hygiëne in ziekenhuizen

Op 29 september gingen 4 Captains uit de wereld van schoonmaak en ziekenhuizen met elkaar in gesprek over het belang van hygiëne. Presentator Rens de Jong sprak aan tafel...

30 mei 2025

#PODCAST: Sustainable Hero Talks over uitdagingen en oplossingen rondom basisvaardigheden

Niels van Geenhuizen (CSU) gaat in gesprek met HR-Experts Elke Wirtz en Matthijs Boer uitdagingen en oplossingen rondom basisvaardigheden van medewerkers. Wat betekent het als iemand moeite heeft met...