6 april 2023

Antonio Kouwenberg: “Klien-IT-Systems net ´ff anders”

Scherp op software, scherp op gemak, scherp op prijs. Software lijkt saai, schoonmaak lijkt ook saai. De inflatie neemt toe. Te weinig mensen beseffen dat schoonmaak enorm belangrijk is voor ons welzijn en onze welvaart. Dat geldt ook voor software. Antonio Kouwenberg, masterstudent Fiscaal Recht, ontwikkelt met een team van programmeurs Klien-IT-Systems: “Schoonmaak en software hebben overeenkomsten en verwantschap én kunnen kracht geven. Mijn doel is om schoonmaakbedrijven, midden en klein, te helpen om zich te focussen op hun core business: schoonmaken en/of specialistisch reinigen. Hoe? Dankzij het constructieve, effectieve, efficiënte en toch goedkope softwaresysteem van Klien-IT-Systems. Je hebt bovendien minder mensen op kantoor nodig. Wel zo handig in deze tijd van arbeidskrapte.” Hoe komt Klien-IT-Systems tot zo’n succes, ook internationaal? Antonio vertelt.

Antonio Kouwenberg is 22 jaar en heeft nu al 10 jaar ervaring in de schoonmaakbranche. “De schoonmaakmarkt is een enorm veelzijdige en omvangrijke sector, met 177 nationaliteiten verdeeld over 231.000 medewerkers. Een grote sector! Vanzelfsprekend brengt dit veel uitdagingen met zich mee op het gebied van HR, klantencontact, stigma’s en natuurlijk het werk zelf”, trapt Antonio af.

Schoonmaak, niet bij iedereen bekend
“Toen ik als tiener bij het schoonmaakbedrijf van mijn vader, schoonmaakbedrijf Klien, een bijbaantje had, vielen me direct de uitdagingen op. Ik vond het fantastisch om in de schoonmaak te werken, werkte samen met een groep collega’s. We hadden plezier, verdiende ‘lekker’ en waren vooral tevreden over het werk wat we uitvoerden. En we merkten de waardering. Ook kreeg ik vaak als reactie: ‘ben jij schoonmaker? Waarom doe je dat?’. Ik merkte dat het schoonmaakvak als saai, soms zelfs als neerbuigend werd en wordt neergezet. Jammer.”

Bij schoonmaken komt zoveel kijken
“In de schoonmaak leer je flink doorwerken, ontmoet je veel mensen en kom je op de meest bijzondere plaatsen. Dan hebben we het nog niet eens over de specialistische reiniging met alle certificaten, kennis en vakmanschap. Als projectleider zag ik nog meer de extra’s: waar loopt de werkvloer tegen aan? Wat moet er op dit nieuwe project gebeuren? Wie heeft de benodigde sleutel? Nogal wat wijzigingen in planning, openstaande verlofaanvragen en de zoveelste opmerking van de opdrachtgever, die op een ‘geeltje’ wordt geschreven en op de schoonmaakkast wordt geplakt. Zaken waarmee je de schoonmaker niet wilt laten zitten.”

De schoonmaker als basis
Schoonmaakbedrijf Klien digitaliseerde de processen al om het voor het schoonmakersteam zo efficiënt en goed mogelijk te organiseren. “Na ons onderzoek concludeerden we dat de softwaresystemen duur, complex en niet online waren. Totaal niet sluitend aan onze sector. We keken verder gisteren, dus besloten mijn vader en ik 10 jaar geleden het softwaresysteem zelf op te pakken en met programmeurs uit te bouwen. Regionale schoonmaakbedrijven vroegen ernaar. Die vraag bevestigde dat het softwaresysteem van Klien-IT-Systems écht een welkome aanvulling voor de markt is. Waarom? Door de gebruiksvriendelijkheid, eenvoud en preventie om problemen te voorkomen. De schoonmaker is onze basis; als de schoonmaker alle nodige informatie heeft voor een goed lopend en schoon project, gaat de operationele kant van het schoonmaakbedrijf ook goed. Het levert ontzettend veel tijd en positieve energie op. Onze geïntegreerde App bleek ook een gouden greep te zijn in het proces.”

Schoonmaken én ondernemen
Automatische urenadministratie, controleplanningen, voorraadsysteem, automatische facturen, boekhouding: de Klien-IT-Systems App levert veel efficiëntie en overzicht op. “De kantoorbezetting van Klien (met circa 90 schoonmakers) reduceerden we van 6 naar 1,5 (!). In de zomervakantie waren er soms zelfs dagen met niemand op kantoor. Niet omdat ze moesten meehelpen met schoonmaken (wat vroeger vaak gebeurde), maar omdat alles geregeld en gestructureerd was. En nog steeds. Vanzelfsprekend geeft dit ruimte om verder te ondernemen en je schoonmaakbedrijf uit te bouwen en te laten groeien.”

“Onze ultieme garantiefactor”

Klien-IT-Systems is betaalbaar voor kleine en grotere schoonmaakbedrijven medewerkers. “Geen opstartkosten, geen serviceabonnementen, geen bijkomende kosten of aanvullende dure modulen. Gewoon één vast bedrag per maand en begeleiding, totdat je alles snapt. Ook alle toekomstige ontwikkelingen zitten in het vaste maandbedrag. Onze ultieme garantiefactor.”

Toekomst
De Klien-IT App is voor de medewerkers in 25  talen beschikbaar en voor de backoffice in 5 talen. Antonio: “We zijn er terecht trots op dat binnen één jaar bijna 50 bedrijven in de schoonmaakbranche ons passende softwaresysteem gebruiken. En we zijn ook al actief in België, Frankrijk, Italië en binnenkort in Spanje. Overal wordt schoongemaakt en werkt de branche op een soortgelijke manier. Het softwaresysteem moet er zijn om de schoonmaakbedrijven en schoonmakers te ontzorgen en niet te belasten. Digitalisering is echt noodzakelijk om als ondernemer te blijven overleven, want de maatschappij en klanteisen veranderen snel. Daarom is onze missie voor nu en in de toekomst: scherp op software, scherp op gemak, scherp op prijs.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 september 2023

#FOTOFRIDAY Volière schoonmaak

Mensink Schoonmaak verzorgde een bijzondere schoonmaak opdracht: volières schoonmaken. Zij deden dit met verve. Bij het Parkgebouw in Rijssen staat een mooie volière. Vanwege het 100 jarig bestaan wilde...

22 november 2023

Gezocht: HR-professionals voor verbeteren positie vrouwen op arbeidsmarkt

Voor een onderzoek naar de economische zelfstandigheid van vrouwen op de arbeidsmarkt worden HR-professionals van bedrijven gezocht. De onderzoekers willen van gedachten wisselen over hoe de positie van vrouwen...

03 december 2024

Niels van Geenhuizen (CSU) deelt 5 goede voornemens voor bedrijfsschoonmaak in 2025

Met 2025 in zicht is het tijd om na te denken over duurzame voornemens – ook op het gebied van bedrijfsschoonmaak. Hoewel het nieuwe kabinet minder inzet op CO₂-reductie,...

21 november 2019

Inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven: “De markt gaat krimpen”

Natuurlijk schoonmaken blijft mensenwerk, dat is van alle tijden. Maar met de toenemende arbeidskrapte en de lange(re) inzet van mensen tot hun 67e voor ogen zal de schoonmaakindustrie om...

20 juni 2024

Kies voor simpele en efficiënte documentverwerking met Whitevision en Nocore

Informatiestromen nemen toe. Van verschillende afzenders, in verschillende vormen en op verschillende plekken ontvangen schoonmaakbedrijven inkoopfacturen, serviceorders, bonnen en declaraties. Whitevision en Nocore zorgen ervoor dat je deze informatie...

08 februari 2023

Het belang van vuilnisophalers

Na een staking van een week zijn de vuilnisophalers in Utrecht op 7 februari weer aan het werk gegaan om het afval op te halen en de straten schoon...

21 december 2023

Kärcher Belux neemt verdeler Kärcher Center Van Mol over 

Kärcher Belux kondigt de onmiddellijke overname aan van het failliete Kärcher Center Van Mol,  dealer in Oost- en West-Vlaanderen, welke zekerheid en een verbeterde service belooft. Kärcher Belux met...

23 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 2): Aansprakelijkheid zzp’ers bij inhuur

In mijn eerste blog belichtte ik de risico’s voor opdrachtgevers bij inhuur van zzp’ers. Het is ook goed om de andere kant, die van de ingehuurde zzp’ers te belichten....

18 januari 2024

In 2024 weer live tekensessies Code Schoonmaak

In 2023 zijn er wel 127 nieuwe ondertekenaars bijgekomen voor de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De organisatie achter de Code dankt alle ondertekenaars hartelijk voor het ondersteunen van de Code...

12 september 2023

Koffie-date voor praktisch advies over duurzame inzetbaarheid

Weet je dat 1% minder ziekteverzuim jou gemiddeld €400,- per medewerker per jaar oplevert? Dat 1% meer productiviteit jou ongeveer €900,- per medewerker per jaar oplevert?  Deze cijfers liegen...