17 oktober 2023

Personeelstekort stimuleert verkoop service robots

In 2022 steeg de verkoop van service robots voor professioneel gebruik met 48% naar in totaal 158.000 stuks. Volgens Rocking Robots is het tekort aan personeel een belangrijke drijfveer voor bedrijven om te automatiseren.

In haar artikel haalt Rocking Robots uitspraken van Marina Bill, voorzitter van de Internationale Federatie van Robotica aan: “De industrie van service robots groeit snel. Een tekort aan geschoolde werknemers en een gebrek aan sollicitaties voor servicebanen stimuleren de vraag. IFR identificeerde bijna 1.000 wereldwijde leveranciers van service robots die autonome diensten aanbieden.”

De markt voor professionele schoonmaakrobots groeide met 8%

 

Robots worden in diverse sectoren toegepast. De vijf belangrijkste zijn:

Mobiele robotoplossingen in transport en logistiek hebben een flink marktaandeel verworven: er werden meer professionele service robots gebouwd voor het vervoer van goederen en lading dan voor welke andere functie dan ook. De verkoop steeg met 44% tot meer dan 86.000 eenheden in 2022. Robotverkopen voor openbare binnenruimtes groeiden met 78% tot bijna 37.300 eenheden. Veel van deze robots worden gebruikt voor de bezorging van eten en drinken in restaurants.

Robots in de horeca winnen aan populariteit: meer dan 24.500 eenheden (+125%) werden verkocht in 2022. Robots voor mobiele begeleiding, informatie en telepresence vormen het merendeel van deze robots.

De verkoop van medische robots daalde met 4% tot ongeveer 9.300 eenheden. Bijna 4.900 chirurgierobots (+5%) werden verkocht, maar de verkoop van robots voor revalidatie en niet-invasieve therapie daalde met 16% tot minder dan 3.200 robots.

De robotverkoop in de landbouw steeg met 18% tot bijna 8.000 eenheden in 2022. Meer dan 5.800 robots (+9%) werden verkocht voor landbouwtaken zoals melken en het schoonmaken van stallen. Het tekort aan arbeidskrachten in landbouwgebieden en de vraag naar duurzamere landbouw maken service robots een belangrijke speler op deze markt.

De markt voor professionele schoonmaakrobots groeide met 8% en bereikte bijna 6.900 verkochte eenheden. De voornaamste toepassing is vloerreiniging met 4.900 verkochte eenheden, een stijging van 10%. Dit vertegenwoordigt meer dan 70% van de zendingen in deze toepassingsgroep.

In 2022 werden bijna 4,9 miljoen huishoudrobots verkocht

Ook in de consumentenmarkt stijgt het aantal service robots. De verkoop van robots voor consumentengebruik bereikte ongeveer 5,1 miljoen eenheden in 2022, vergeleken met 158.000 eenheden voor professioneel gebruik. Met name is er vraag naar huishoudrobots. Bijna 4,9 miljoen robots werden verkocht in 2022. De meest gebruikte toepassing is het schoonmaken van vloeren binnenshuis met ongeveer 2,8 miljoen verkochte robots. Robotstofzuigers zijn al jaren een bekend fenomeen in particuliere huishoudens. Afgezien van cyclische schommelingen, voorspelt het statistische departement van IFR een groeipotentieel in de lage dubbele cijfers voor de komende jaren.

Net als robotstofzuigers zijn tuinrobots een bekend beeld in ons dagelijks leven: de verkoop van robot grasmaaiers bereikte 1,1 miljoen eenheden in 2022.

Robots voor sociale interactie en onderwijs zijn de op een na grootste consumentengroep met 157.000 verkochte eenheden in 2022. Terwijl de verkoop van onderwijsrobots bijna 104.000 eenheden bereikte, werden er ongeveer 53.000 eenheden van sociale interactie- en gezelschapsrobots gerapporteerd.

Bron: Rocking Robots

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 januari 2022

Thuismakers van Zizo van start

Onlangs is Zizo van start gegaan. Een nieuw initiatief van CSU om professionele schoonmaak thuis bij medewerkers van bedrijven te brengen. Om hen te helpen met het afvinken van...

02 mei 2023

Jaimie Fambach (MAS Dienstverleners): “Werken met digitale werkbonnen levert ons veel winst op”

MAS dienstverleners maakt sinds kort gebruik van de module digitale werkbonnen van Nocore Facility Apps. Jaimie Fambach is binnen MAS Teamleider Specialisten, KAM-coördinator en daarnaast Manager Facilitydesk: hét middelpunt...

03 december 2018

Themaserie Digitale doolhof

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things. Maar what’s in it for you? Er...

08 augustus 2019

Mark Hofkens: “Met AFAS software meer in staat om door te groeien naar Hofkens HIG 2.0”

“In de oude situatie hadden we te maken met uitzondering op uitzondering op uitzondering.” Bij de strategische ambitie van Hofkens HIG paste niet alleen een ander type softwareleverancier, ook...

09 november 2021

SieV en Nocore slaan de handen ineen voor het MKB

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van branchevereniging SieV op de Schoonmaak Vakdagen, hebben SieV en Nocore een bijzondere samenwerking aangekondigd. Samen zetten zij zich in voor 100% controle op de...

02 november 2021

Ontmoeten, bijpraten en ontwikkelingen delen met AaRiverside

Elkaar weer zien, bijpraten en ontwikkelingen delen. Dat is het doel van Fredy Verkuijlen van AaRiverside toen hij ‘ja’ zei tegen de deelname aan de Schoonmaak Vakdagen. Hij kijkt...

20 november 2018

Weerstand digitalisering dienstencheques leidt opnieuw tot boete Sodexo

Sodexo slaagt er niet in om de Vlamingen massaal te doen overschakelen op elektronische dienstencheques. Het afgesproken aandeel van 95% per eind 2017 blijft met 61% ver achter. Dus...

03 december 2018

Digitale doolhof (1): LEVIY verbindt en maakt het verschil

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things (IoT). In het doolhof van data en...

21 juli 2022

“Dankzij VR-bril worden schoonmaaktrainingen leuker en leerzamer”

Leren via een VR-bril? Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar bij Cleaning Workx is de afgelopen jaren gewerkt aan een virtual reality lesmethode voor de schoonmaak. En dit leidt...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...