17 oktober 2023

Personeelstekort stimuleert verkoop service robots

In 2022 steeg de verkoop van service robots voor professioneel gebruik met 48% naar in totaal 158.000 stuks. Volgens Rocking Robots is het tekort aan personeel een belangrijke drijfveer voor bedrijven om te automatiseren.

In haar artikel haalt Rocking Robots uitspraken van Marina Bill, voorzitter van de Internationale Federatie van Robotica aan: “De industrie van service robots groeit snel. Een tekort aan geschoolde werknemers en een gebrek aan sollicitaties voor servicebanen stimuleren de vraag. IFR identificeerde bijna 1.000 wereldwijde leveranciers van service robots die autonome diensten aanbieden.”

De markt voor professionele schoonmaakrobots groeide met 8%

 

Robots worden in diverse sectoren toegepast. De vijf belangrijkste zijn:

Mobiele robotoplossingen in transport en logistiek hebben een flink marktaandeel verworven: er werden meer professionele service robots gebouwd voor het vervoer van goederen en lading dan voor welke andere functie dan ook. De verkoop steeg met 44% tot meer dan 86.000 eenheden in 2022. Robotverkopen voor openbare binnenruimtes groeiden met 78% tot bijna 37.300 eenheden. Veel van deze robots worden gebruikt voor de bezorging van eten en drinken in restaurants.

Robots in de horeca winnen aan populariteit: meer dan 24.500 eenheden (+125%) werden verkocht in 2022. Robots voor mobiele begeleiding, informatie en telepresence vormen het merendeel van deze robots.

De verkoop van medische robots daalde met 4% tot ongeveer 9.300 eenheden. Bijna 4.900 chirurgierobots (+5%) werden verkocht, maar de verkoop van robots voor revalidatie en niet-invasieve therapie daalde met 16% tot minder dan 3.200 robots.

De robotverkoop in de landbouw steeg met 18% tot bijna 8.000 eenheden in 2022. Meer dan 5.800 robots (+9%) werden verkocht voor landbouwtaken zoals melken en het schoonmaken van stallen. Het tekort aan arbeidskrachten in landbouwgebieden en de vraag naar duurzamere landbouw maken service robots een belangrijke speler op deze markt.

De markt voor professionele schoonmaakrobots groeide met 8% en bereikte bijna 6.900 verkochte eenheden. De voornaamste toepassing is vloerreiniging met 4.900 verkochte eenheden, een stijging van 10%. Dit vertegenwoordigt meer dan 70% van de zendingen in deze toepassingsgroep.

In 2022 werden bijna 4,9 miljoen huishoudrobots verkocht

Ook in de consumentenmarkt stijgt het aantal service robots. De verkoop van robots voor consumentengebruik bereikte ongeveer 5,1 miljoen eenheden in 2022, vergeleken met 158.000 eenheden voor professioneel gebruik. Met name is er vraag naar huishoudrobots. Bijna 4,9 miljoen robots werden verkocht in 2022. De meest gebruikte toepassing is het schoonmaken van vloeren binnenshuis met ongeveer 2,8 miljoen verkochte robots. Robotstofzuigers zijn al jaren een bekend fenomeen in particuliere huishoudens. Afgezien van cyclische schommelingen, voorspelt het statistische departement van IFR een groeipotentieel in de lage dubbele cijfers voor de komende jaren.

Net als robotstofzuigers zijn tuinrobots een bekend beeld in ons dagelijks leven: de verkoop van robot grasmaaiers bereikte 1,1 miljoen eenheden in 2022.

Robots voor sociale interactie en onderwijs zijn de op een na grootste consumentengroep met 157.000 verkochte eenheden in 2022. Terwijl de verkoop van onderwijsrobots bijna 104.000 eenheden bereikte, werden er ongeveer 53.000 eenheden van sociale interactie- en gezelschapsrobots gerapporteerd.

Bron: Rocking Robots

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 augustus 2019

Mark Hofkens: “Met AFAS software meer in staat om door te groeien naar Hofkens HIG 2.0”

“In de oude situatie hadden we te maken met uitzondering op uitzondering op uitzondering.” Bij de strategische ambitie van Hofkens HIG paste niet alleen een ander type softwareleverancier, ook...

30 mei 2019

Wouter Arkink (Asito) over Google Maps voor de schoonmaakwerkwagen

Alweer een app? Ja, maar ditmaal een voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met...

06 april 2023

Antonio Kouwenberg: “Klien-IT-Systems net ´ff anders”

Scherp op software, scherp op gemak, scherp op prijs. Software lijkt saai, schoonmaak lijkt ook saai. De inflatie neemt toe. Te weinig mensen beseffen dat schoonmaak enorm belangrijk is...

02 november 2021

Ontmoeten, bijpraten en ontwikkelingen delen met AaRiverside

Elkaar weer zien, bijpraten en ontwikkelingen delen. Dat is het doel van Fredy Verkuijlen van AaRiverside toen hij ‘ja’ zei tegen de deelname aan de Schoonmaak Vakdagen. Hij kijkt...

03 augustus 2022

Balans digitaliseert verder met Nocore

Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten werkt al meer dan acht jaar met Nocore Facilitair en in de tussentijd kwamen daar ook Nocore Online en Facility Apps bij. Marije van de...

19 januari 2022

Webinar ‘Cleaning and the Digital Future’

Wil je meer weten over schoonmaakrobots, digitalisering en ‘data-driven cleaning’? Op 8 februari 2022 van 14 tot 16 uur organiseert Interclean Amsterdam het online webinar ‘Cleaning and the Digital...

20 november 2018

Innovatietafel: biedt het kantoorloze schoonmaakbedrijf toekomst en andere tijden?

De managementlaag halveren. Technologie gebruiken en mensen binden. Arbeidskrapte het hoofd bieden. Ervaringen, maar ook voor iedereen kansen? Met vijf stemmen voor ‘kansrijk’ en drie stemmen voor ‘kansloos’ startten...

27 januari 2022

Doe jij mee aan de Amsterdam Innovation Award 2022?

Op 31 januari sluit de inschrijvingstermijn voor mededinging aan de Innovation Award. Alle exposanten van Interclean Amsterdam 2022 kunnen aan deze wedstrijd voor de meest originele, praktische, duurzame en...

01 september 2019

Vandaag inspiratietafel sanitaire ketenpartijen: Connecting the world together?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...

17 april 2024

Schoonmaakbedrijf CSU versnelt datagedreven schoonmaak met Hi Five

Schoonmaakbedrijf CSU biedt een innovatieve dienstverlening aan, waarbij zij gebruik maakt van het digitale platform Hi Five. Met Hi Five zijn de CSU schoonmaakmedewerkers in staat de optimalisatie- en...