17 oktober 2023

Personeelstekort stimuleert verkoop service robots

In 2022 steeg de verkoop van service robots voor professioneel gebruik met 48% naar in totaal 158.000 stuks. Volgens Rocking Robots is het tekort aan personeel een belangrijke drijfveer voor bedrijven om te automatiseren.

In haar artikel haalt Rocking Robots uitspraken van Marina Bill, voorzitter van de Internationale Federatie van Robotica aan: “De industrie van service robots groeit snel. Een tekort aan geschoolde werknemers en een gebrek aan sollicitaties voor servicebanen stimuleren de vraag. IFR identificeerde bijna 1.000 wereldwijde leveranciers van service robots die autonome diensten aanbieden.”

De markt voor professionele schoonmaakrobots groeide met 8%

 

Robots worden in diverse sectoren toegepast. De vijf belangrijkste zijn:

Mobiele robotoplossingen in transport en logistiek hebben een flink marktaandeel verworven: er werden meer professionele service robots gebouwd voor het vervoer van goederen en lading dan voor welke andere functie dan ook. De verkoop steeg met 44% tot meer dan 86.000 eenheden in 2022. Robotverkopen voor openbare binnenruimtes groeiden met 78% tot bijna 37.300 eenheden. Veel van deze robots worden gebruikt voor de bezorging van eten en drinken in restaurants.

Robots in de horeca winnen aan populariteit: meer dan 24.500 eenheden (+125%) werden verkocht in 2022. Robots voor mobiele begeleiding, informatie en telepresence vormen het merendeel van deze robots.

De verkoop van medische robots daalde met 4% tot ongeveer 9.300 eenheden. Bijna 4.900 chirurgierobots (+5%) werden verkocht, maar de verkoop van robots voor revalidatie en niet-invasieve therapie daalde met 16% tot minder dan 3.200 robots.

De robotverkoop in de landbouw steeg met 18% tot bijna 8.000 eenheden in 2022. Meer dan 5.800 robots (+9%) werden verkocht voor landbouwtaken zoals melken en het schoonmaken van stallen. Het tekort aan arbeidskrachten in landbouwgebieden en de vraag naar duurzamere landbouw maken service robots een belangrijke speler op deze markt.

De markt voor professionele schoonmaakrobots groeide met 8% en bereikte bijna 6.900 verkochte eenheden. De voornaamste toepassing is vloerreiniging met 4.900 verkochte eenheden, een stijging van 10%. Dit vertegenwoordigt meer dan 70% van de zendingen in deze toepassingsgroep.

In 2022 werden bijna 4,9 miljoen huishoudrobots verkocht

Ook in de consumentenmarkt stijgt het aantal service robots. De verkoop van robots voor consumentengebruik bereikte ongeveer 5,1 miljoen eenheden in 2022, vergeleken met 158.000 eenheden voor professioneel gebruik. Met name is er vraag naar huishoudrobots. Bijna 4,9 miljoen robots werden verkocht in 2022. De meest gebruikte toepassing is het schoonmaken van vloeren binnenshuis met ongeveer 2,8 miljoen verkochte robots. Robotstofzuigers zijn al jaren een bekend fenomeen in particuliere huishoudens. Afgezien van cyclische schommelingen, voorspelt het statistische departement van IFR een groeipotentieel in de lage dubbele cijfers voor de komende jaren.

Net als robotstofzuigers zijn tuinrobots een bekend beeld in ons dagelijks leven: de verkoop van robot grasmaaiers bereikte 1,1 miljoen eenheden in 2022.

Robots voor sociale interactie en onderwijs zijn de op een na grootste consumentengroep met 157.000 verkochte eenheden in 2022. Terwijl de verkoop van onderwijsrobots bijna 104.000 eenheden bereikte, werden er ongeveer 53.000 eenheden van sociale interactie- en gezelschapsrobots gerapporteerd.

Bron: Rocking Robots

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 november 2019

Geïntegreerde Werkbon App van Nocore en FacilityApps voor eerst op Schoonmaakvakdagen

Nocore en FacilityApps hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan het vormgeven van de samenwerking. Het doel is om klanten het beste van twee werelden te bieden, waarbij een...

20 januari 2022

Thuismakers van Zizo van start

Onlangs is Zizo van start gegaan. Een nieuw initiatief van CSU om professionele schoonmaak thuis bij medewerkers van bedrijven te brengen. Om hen te helpen met het afvinken van...

30 mei 2022

“Digitalisering ontzorgt, maar schoonmaak is en blijft mensenwerk”

Tachtig jaar geleden en met een investering van 250 gulden klom oprichter Frans Wittens op een ladder om met een zinken emmer en doekje ramen van winkels en bedrijven...

05 december 2019

Koppeling software in schoonmaak ingewikkelder: Beercoo en AFAS lukt het!

Het succesvol koppelen van twee softwareplatforms bleek in de schoonmaakbranche een tikkeltje ingewikkelder dan elders. Toch realiseerden AFAS en WAY2CONNECT bij Beercoo Schoonmaakgroep een perfect werkende oplossing. Voor technisch...

20 november 2018

Weerstand digitalisering dienstencheques leidt opnieuw tot boete Sodexo

Sodexo slaagt er niet in om de Vlamingen massaal te doen overschakelen op elektronische dienstencheques. Het afgesproken aandeel van 95% per eind 2017 blijft met 61% ver achter. Dus...

03 december 2018

Digitale doolhof (1): LEVIY verbindt en maakt het verschil

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things (IoT). In het doolhof van data en...

22 juni 2023

Praktijkcase: zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Sinds de zomer van 2022 draait bij Q-Park een proef met zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarages. Een uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in...

27 november 2018

ICS Groep en de onbegrensde mogelijkheden met Internet of Things

Internet of Things is een populaire term, maar wat betekent het nu eigenlijk? En hoe passen we het toe in onze schoonmaakbranche? ICS Groep neemt ons mee in een...

19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der...

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...