“Je personeelsgegevens op straat? Dat wil je dus echt niet!”
Twintig jaar geleden nam Nocore de administratie van schoonmaakbedrijven al digitaal uit handen. Destijds dankzij het IBM-computerplatform AS/400, inmiddels via softwarepakketten zoals Nocore Facilitair. Een gesprek met technisch directeur Jan-Willem Spuij over digitalisering, cybersecurity en waarom technische vooruitgang een zegen kan zijn.
Er zijn momenteel te weinig handen in de schoonmaak. Kan digitalisering dit tekort oplossen?
“Een tekort oplossen valt of staat met het bereiken van efficiëntie en daar kan digitalisering zeker bij helpen. Denk aan het realiseren van een optimale planning dankzij software of aan het gebruik van slimme sensoren, zodat inzichtelijk wordt of een ruimte is gebruikt en dus schoongemaakt moet worden.”
Software kan een ondernemer van een schoonmaakbedrijf zelf kopen, maar die sensoren zijn meestal een investering van een pandeigenaar toch?
“Dat hangt ervan af. Een pandeigenaar of een materiaalleverancier kan dit inderdaad aanschaffen, maar je kan als schoonmaakondernemer ook zelf in sensoren investeren die je, uiteraard in overleg, in een kantoor of pand kunt bevestigen en kunt uitlezen via FacilityApps. Dus de mogelijkheid is er wel.”
Jullie zijn in 2020 een joint venture met FacilityApps aangegaan, waarom hebben jullie hiervoor gekozen?
“We vinden het belangrijk om te blijven innoveren en FacilityApps past daar goed bij. Het bedrijf maakt veel gebruik van Internet of Things (IoT) en heeft een slimme mobiele applicatie ontwikkeld waarmee je werkprocessen in het schoonmaakproces verder kunt digitaliseren. Je kunt er bijvoorbeeld de DKS-kwaliteitscontroles mee uitvoeren, werkbonnen op bijhouden, maar ook tijd registreren door middel van in- en uitchecken op locatie, gebouwdocumentatie inzien, en via de sensoren dus zien of een ruimte is gebruikt.”
Jullie bieden daarnaast eigen software aan: Nocore ItsClean en Nocore Facilitair. Wat houden deze pakketten in?
“Het zijn beide ERP-pakketten (Enterprise Resource Planning, red.), dat wil zeggen dat ze het totale werkproces van een schoonmaakbedrijf ondersteunen. Je kunt met de pakketten onder meer digitaal klant- en medewerkersdossiers beheren, urenregistratie bijhouden, contracten en werkbonnen invoeren en er de facturatie en boekhouding mee doen. ItsClean is geschikt voor een bedrijf tot tweehonderd medewerkers en is iets eenvoudiger van opzet, Nocore Facilitair is voor de grotere schoonmaakbedrijven bedoeld en is uitgebreider.”
Er zijn meer aanbieders die verloningssoftware hebben ontwikkeld, wat maakt jullie software uniek?
“Dat we het werkproces voor de schoonmaakbranche van A tot Z geautomatiseerd aanbieden en daarmee erg compleet zijn. Andere aanbieders zijn meer generiek en kiezen vaak voor een koppeling om bepaalde onderdelen voor de schoonmaakbranche mee af te dichten. Zo zijn contracten heel belangrijk in deze sector. Er wordt gestuurd op budget en om geld te verdienen is het belangrijk dat je altijd binnen dat budget blijft. Om de gebruiker hier goed bij te helpen vormt contractbeheer een essentieel onderdeel van onze pakketten en hiermee onderscheiden we ons ook van andere aanbieders. Daarnaast blijven we altijd vernieuwen. We bieden sinds kort laagfrequente planning online aan, de planning is via het web te doen en aan te passen, waarbij de schoonmaker dit direct op zijn mobiel of tablet kan inzien. Ook is het nu mogelijk om digitaal personeel tussen bv’s uit te lenen.”
Waar liggen de uitdagingen op het gebied van digitalisering voor de branche?
“De samenleving wordt technisch steeds complexer. Je kunt gewoonweg niet stilzitten omdat je anders voorbijgestreefd wordt door je concurrent. Daarbij raken we steeds meer afhankelijk van automatisering. Je moet het dus niet alleen goed bijhouden, maar problemen ook continu voor zijn. Let dus zeker op zaken zoals regelmatig programma’s updaten, backups maken van je bestanden en digitale veiligheid. Je kunt dit uit handen geven als het technisch te uitdagend wordt. We bieden naast onze pakketten bijvoorbeeld ook cloud-diensten aan. Hier betaal je een vast bedrag per maand voor en wij nemen dan je ICT-dienstverlening over. Je bestanden staan veilig bij ons opgeslagen, we scannen automatisch op virussen en ransomware en je apparaten zijn volgens de AVG-wetgeving beschermd. We zijn vanaf dit jaar ook verzekerd tegen cyber attacks en zijn ISO27001 gecertificeerd voor informatiebeveiliging.”
Wat houdt die certificering in?
“Dit betekent dat we op 113 gebieden, van softwareontwikkeling tot het beheer datacentrum en van het uitwisselen van usb-sticks tot beheer laptops, maatregelen nemen om op een veilige manier met informatie om te gaan. Iedere drie jaar worden we gecontroleerd met een zwaar hercertificeringstraject en jaarlijks volgt dan nóg een controle. Pas als die in orde is mogen we onze certificering daadwerkelijk houden.”
Waarom is cybersecurity voor de schoonmaak extra belangrijk?
“Het is natuurlijk voor iedere organisatie belangrijk, maar voor ondernemingen waar met veel persoonsgegevens wordt gewerkt zijn de gevolgen van een cyberaanval groter. Van identiteitsdiefstal kom je niet zomaar af, dat is iets waar het slachtoffer jaren last van kan hebben. Dus dat je hele kaartenbak met persoonsgegevens op straat ligt, dat wil je écht niet.”
Is digitalisering in een bedrijf altijd een zegen?
“Als je het goed doet wel!”
Dus volgens jou is het altijd een vooruitgang?
“Dit is wel een beetje een gewetensvraag, maar ik denk als het waarde geeft voor je bedrijf en je pakt het goed aan, dan zeker wel. Kijk, in z’n algemeenheid is niet iedereen blij met veranderingen en individueel kan het grote gevolgen hebben voor iemands werkzaamheden. Daar moet je netjes mee omgaan. Toen de trekschuit van het toneel verdween stond waarschijnlijk ook niet iedereen te juichen, maar het is toch gebeurd en de nieuwe vormen van vervoer waren uiteindelijk een grote vooruitgang voor de samenleving.”