13 februari 2019

Supporter FM Next Generation: i-team geeft jong en oud ‘ownership’

De 26-jarige Niels van der Sanden vertelt waarom i-team Global, het in 2018 opgerichte platform FM Next Generation een warm hart toedraagt. Hij is zelf lid van het platform en ziet met eigen ogen hoe i-team jongeren betrekt. Ook ervaart hij als nieuwkomer hoe de traditionele schoonmaakbranche moeite heeft met het zich openstellen voor een nieuwe generatie met andere mindset. Andersom kunnen young professionals ook veel leren van de oudere generatie.

Niels van der Sanden, Content management i-team Global, vertelt hoe hij bij toeval in de schoonmaakbranche terecht kwam. “Een half jaar geleden kreeg ik via Randstad de vacature van de marketingafdeling door. De vacature en het bedrijf spraken mij aan. De content moest naar een hoger niveau getild worden, er was veel ruimte voor eigen inbreng. Enthousiast solliciteerde ik en werd aangenomen. Zonder enige kennis van de schoonmaakbranche, zonder verwachtingen. Na deze eerste maanden heb ik al een andere kijk. We kunnen met passie echt verschil maken. Het is leuk om te zien hoe i-team zich in de markt beweegt en wat we bedenken om de schoonmaker beter en leuker schoon te laten maken. Voor mijn eigen werk probeer ik zo goed mogelijke content te creëren, en hiermee ook partners te betrekken. We zijn bezig met een LinkedIn community, nieuwsbrieven en een portal voor partners.”

Waarom is i-team supporter van het platform FM Next Generation geworden?
Niels vertelt verder: “Ik denk omdat i-team een innovatief, vooruitstrevend bedrijf is en betrokken bij de nieuwe generatie. Er wordt geluisterd naar de waardevolle feedback van jongeren, je krijgt nieuwe inzichten om op een andere manier de industrie te benaderen. Het is goed om dit initiatief te steunen en de facilitaire branche een boost te geven. Samen aan een positieve reputatie werken die ook de komende generatie aanspreekt om een rol in deze branche te gaan spelen.”

Hoe investeert i-team in jongeren in haar bedrijf en daarbuiten? Hoe spelen jullie in op veranderende mentaliteit en arbeidsethos?
Volgens Niels biedt het bedrijf kansen aan jongeren, als stagiaires of starters. Zo zijn meerdere medewerkers direct na hun studie bij i-team in dienst gekomen. Het aandeel van medewerkers onder de 35 jaar is nu nog onder de 15% maar groeit. “Wij willen investeren in talent en kansen bieden. Daarom betrekken we ook buiten i-team jongeren. Laatst hebben we een event georganiseerd met 50 eerste en tweedejaars studenten van de richting facility management van het Arcus College. We hebben voor hen workshops machinaal en handmatig reinigen georganiseerd. Onze inzet, de experience ruimten en producten werden goed gewaardeerd, we kregen leuke reacties.”

“Maatschappelijke betrokkenheid is voor ons, als jongeren, een belangrijke voorwaarde om je bij een bedrijf thuis te voelen”, vertelt Niels. ”I-team heeft de Stichting i-support opgericht, een non profit organisatie gebaseerd op de ideologie dat technologie en maatschappij inherent aan elkaar verbonden zijn en moet worden gestimuleerd. Vanuit i-support worden meerdere doelen in de regio Noord-Brabant gesteund, zoals financiële ondersteuning voor kinderen die de kloof van creativiteit en technologie willen overbruggen en het schoonmaken en opknappen van speeltoestellen.”

Niels noemt ook vitaliteit als randvoorwaarde om jongeren te betrekken. Een gezonde lunch, de mogelijkheid om intern te kunnen sporten. “Bij i-team hebben we in ons restaurant verse salades, vers fruit, heerlijk, en we hebben een kleine sportzaal met douches.”

En, niet onbelangrijk, geldt binnen ons bedrijf ‘ownership’. We proberen steeds minder volgens de traditionele hiërarchie te werken, de netwerkstructuur heeft zijn intrede gedaan. Welke richting willen we op, we gaan de dialoog met elkaar aan en pakken verantwoordelijkheid per team of als persoon. Je werkt als team samen, ieder in een eigen rol die past bij zijn of haar talenten. Onze nieuwe directeur Ben van de Scheur van i-team Professional steunt deze werkwijze. Ik ook.”

Hoe kunnen we de samenwerking tussen de huidige generatie aan het roer en de opkomende young professionals intensiveren? Wat kunnen we van elkaar leren?
Niels kijkt naar de branche als redelijk traditioneel. De generatie met ervaring en kennis heerst en domineert. “Voor hen is het een uitdaging om met de technologische innovaties om te gaan. Daarom is het belangrijk om meer met mijn generatie te gaan samenwerken. Wij zijn opgegroeid in een wereld met nieuwe media en technologie en hebben er ook meer affiniteit mee. Ons is geleerd de dialoog met elkaar aan te gaan, de waarom-vraag te stellen en samen te leren. Als de oudere generatie zich iets meer openstelt, kunnen we veel van elkaars kennis en kunde leren. Ik weet ook dat technologie niet alles kan oplossen. Soms is persoonlijk contact een betere oplossing dan een appje sturen.

Hoe verbindt i-team de medewerkers? We zetten kleine stapjes in het gebruik van moderne toepassingen, onze salesafdeling leert LinkediN meer in te zetten voor hun business, verbinding met de potentiele klant te maken. Bij sommige, onervarenen, proef je enige weerstand. Maar door leren komt begrijpen en het zien van voordelen.”

Wat waardeer jij zelf in de aanpak van de generatie 40+?
“Jongeren kiezen eigenlijk altijd om via mail of what’s app contact zoeken. Ik heb geleerd dat het soms beter is om direct op iemand af te stappen en zaken samen op te lossen. Zo hebben we voor de feestdagen een wens van Frank van de Ven, directeur en eigenaar van de gehele bedrijfsgroep, i-team Global, opgestuurd naar onze partners met terugblik en vooruitblik. Deze postwens werd door velen gewaardeerd. Benadering van mens tot mens. Dat geeft het familiegevoel en dat is wat i-team wil, het zit in het DNA van het bedrijf.”

Wat zou jij, als young professional in de branche, willen vragen aan de generatie 40+?
“Ik ben benieuwd naar hoe mijn oudere branchegenoten aankijken tegen ontwikkelingen en vernieuwingen zoals pay-per-use en datagedreven schoonmaak? Ik hoor graag de reacties.”

Ook supporter worden van FM Next Generation?
Het jongerenplatform FM Next Generation kan op de steun van meerdere supporters rekenen. Op 5 februari gaven we supporter Roland Wink van Hijman het woord, ditmaal Niels van i-team en er volgen er nog meer. Wil je met jouw bedrijf ook supporter worden? Neem dan contact op met initiatiefnemer Schoonmaakjournaal. Wil je zelf deelnemen aan het platform voor young professionals <35 jaar? Stuur dan een mail aan [email protected]. Op 7 maart is het eerstvolgende event, dat wil je niet missen!

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 augustus 2022

Alleen bloemen bij de finish! 3 sales inzichten

1966: David Sandler zat in de sales buitendienst en had net 87 telefoontjes gepleegd en 87 opeenvolgende ‘nee’s’ gekregen. Hij had genoeg van de traditionele, enthousiaste presentaties en hoge...

07 maart 2024

Minder faillissementen verwacht: wél zwaar weer op komst

De groei van het aantal faillissementen in Nederland zal in 2025 stilvallen. Toch zijn er enkele sectoren die zich nog wel zorgen moeten maken. Na jaren van flinke groei,...

21 juni 2017

DiBo lanceert compacte WeedKiLLER-HYDRA

DiBO Cleaning Systems, fabrikant van professionele reinigingsmachines en -systemen, heeft een gloednieuwe WeedKiLLER ontwikkeld, die volledig hydraulisch aangedreven wordt door middel van oliedruk. Ondanks zijn compacte voorkomen is deze...

23 november 2021

Maggie, Nasuh, Deltion en Robert winnen de Golden Service Awards 2021

Na de spannende finale van de Golden Service Awards, werden Maggie Lopes Robalo, Nasuh Demirtas, Team Deltion en Robert Visscher uitgeroepen tot de winnaars. Van harte gefeliciteerd! Dinsdag 23...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

22 november 2021

Duplex introduceert draadloze vloerreinigers

Innovi, specialist in milieuvriendelijke reinigingsoplossingen, promoot het ultieme gevoel van vrijheid met haar nieuwe serie draadloze vloerreinigers van Duplex. Schrobmachines zonder kabel maar met meer power en effectievere reiniging....

06 december 2021

70 emmers vullen

‘Laat ik de collega’s uit het magazijn ff helpen, want samen sta je sterk!’, dacht Gérard van Boxtel, officemanager van Weska Schoonmaakproducten. “En zo geschiedde en stond ik 70...

12 juni 2022

Meest gelezen in mei 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in mei 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen.  1. Vrouwelijk...

18 februari 2022

25 jaar schoonmaak voor Brigitte Bovens

Schoonmaakster Brigitte Bovens werkt al sinds 1997 in de schoonmaak, waarvan 18 jaar voor Hago en zeven jaar voor Asito. Dat betekent dat ze dit jaar haar 25 jarig...

20 mei 2019

Kennisdagen vloeronderhoud Taski: “Een vloer is het visitekaartje, ga er goed mee om”

Kennis delen en zelf ervaren hoe je goed vloeronderhoud kunt uitvoeren. Deze thema’s staan centraal tijdens de Diversey/Taski Kennisdag. Op 16 mei vond de eerste bij Schwartzmans in Waalwijk plaats. Er...