17 december 2018

Wintergast (2) Christiaan Boonstra (Dolmans): “Op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie”

Review 2018, preview 2019: onze tweede wintergast Christiaan Boonstra, sales manager van Dolmans Schoonmaak Diensten, geeft antwoord op zes vragen over zijn topics in 2018, innovaties in de branche en influencers. En Christian deelt zijn visie op trends en toekomst. Benieuwd naar het verhaal van deze young professional en #FMNextGen? Lees gauw verder.

Wat zijn de topics in 2018 voor jou en Dolmans?
“2018 was een jaar waarin wij met een volledige nieuwe corporate identity (branding, huisstijl en Goed Gevoel Garantie van Dolmans) aan de slag zijn gegaan om onze klanten en medewerkers een gegarandeerd goed gevoel te bezorgen”, trapt Christaan af. “Als onderdeel van een groep van specialistische bedrijven heb ik met Dolmans Schoonmaak Diensten voor veranderingen gestaan. Wat ik vooral heel erg gaaf vind, is dat ik het afgelopen jaar een grote groep nieuwe klanten heb mogen verrassen en verwelkomen. Hoe? Dat is natuurlijk ons geheim en is geborgd in onze visie op de totaalontzorging van onze klanten. En wat is nu mooier dat wij als groep van specialisten veel meer kunnen dan onze klanten verwachten?”

Wat vond jij het meest opmerkelijke in 2018 in de schoonmaakbranche?
Christiaan beantwoordt deze vraag tweeledig: “Opmerkelijk was natuurlijk de overload aan berichtgeving omtrent het werven van nieuwe medewerkers. Een jaar waarin iedereen nog meer ging nadenken over hoe enthousiasmeer ik nu verschillende generaties voor het schoonmaakvak, hoe communiceer ik met deze doelgroepen en de belangrijkste vraag: hoe bind ik ze aan onze organisatie. Bij Dolmans zijn wij sinds 2017 nog actiever met arbeidsmarktcommunicatie bezig en als millennial is het natuurlijk heel gaaf om in dat proces mee te denken en te adviseren.”

“Wat mij in 2018 ook opviel, is dat de boetes en aansprakelijkheden in aanbestedingen zo streng, hard en complex worden dat het in mijn ogen onze primaire taak, namelijk schoonmaken, voorbij schiet. Kwaliteit is uiteraard een doelstelling waar wij als schoonmaakbedrijf dagelijks naar streven. In een markt waar de marges en tarieven scherp zijn, moet, mijns inziens, zoveel mogelijk tijd en geld geïnvesteerd worden in de medewerker en het schoonhouden van het element of de ruimte. Betekent dit dat ik tegen sancties en afspraken omtrent aansprakelijkheid ben? Nee, absoluut niet, maar laten wij ze opstellen met als doel: een schoon pand.”

Welke innovatie zette Dolmans op de markt?
“Ik ben trots dat wij het afgelopen jaar aan de slag zijn gegaan met de nieuwe corporate identity (onder meer met merkbeloften)”, vult Christiaan enthousiast aan. “Vanuit onze verschillende specialismen, zoals Dolmans Facility Management, Dolmans Schoonmaak Diensten, Dolmans Specialistische Reiniging, Dolmans Calamiteiten Diensten en Trition, weten wij onze klanten elke dag weer te verrassen. Ik zie de samenwerking tussen onze verschillende specialismen dan ook echt als een unique selling point van onze organisatie. Het uiteindelijke resultaat? Die zit in onze merkbelofte ‘gegarandeerd een goed gevoel’.

“Duurzaamheid, circulariteit en innovaties zijn, wat mij betreft, de woorden van het jaar, en met name voor kwaliteitsvraagstukken in aanbestedingen. Hoe wij dit in de markt zetten, is heel divers en afhankelijk van de klant. Het uitgangspunt is in ieder geval, dat wij als Dolmans graag een bijdrage aan een schoner milieu leveren. Dat doen wij dan ook met onze materialen, middelen en machines.”

“Innovaties? Je hoort toch wel heel vaak dat de microvezelmethode de laatste échte innovatie in de schoonmaakbranche was. Dat is het  in mijn ogen  niet. Ik ben bijvoorbeeld erg te spreken over onze samenwerking met LEVIY, waarbij wij door middel van digitalisering grote stappen hebben gemaakt in onze productiviteit en kwaliteit. Afgelopen jaar was echt een jaar waarbij wij de LEVIY-applicatie hebben uitgebouwd en afgestemd op de eindgebruiker oftewel operationeel leidinggevende.”

Wie was in 2018 jouw influencer?
“Ik had dit jaar twee belangrijke sparringpartners. De eerste is Jeanne Bakker van BRAIN BACKERY. Vanuit mijn deelname aan het Dolmans Management Development Programma DOOR coacht Jeanne mij. Zij inspireerde me om verder te kijken dan visies, missies en doelstellingen. De mens staat centraal, de mens dient de aandacht te krijgen die hij of zij verdient. Het op juiste wijze motiveren van mensen en teams is complex, maar o zo leuk! Er wordt mijns inziens te veel gestuurd op het resultaat. Hierbij verliezen we de mens achter het resultaat uit het oog. Wat mij nog meer heeft beïnvloed? Het boek Gung Ho! van Ken Blanchard!”

“Mijn tweede influencer is Ronald Boesjes, commercieel directeur bij Dolmans Schoonmaak Diensten. Ik heb Ronald twee jaar geleden leren kennen en ik ben er inmiddels achter dat hij echt een vakidioot is met ontzettend veel ervaring. Ik ben het afgelopen jaar mede door zijn coaching strategischer gaan denken en zijn voorliefde voor het schoonmaakvak werkt aanstekelijk. Ronald heeft mij geleerd verder te kijken en te blijven strijden voor belangen. Hoe? Dat ga ik natuurlijk niet verklappen. Wel maak ik een belofte: zolang ik in het schoonmaakvak werk, strijd ik voor een goede kwalitatieve dienstverlening tegen een goed tarief waarbij de cao, Code Verantwoord Marktgedrag en wet- en regelgeving geborgd zijn.”

Welke trends & challenges verwacht jij in 2019?
“Mijn verwachtingen voor 2019? Dat is makkelijk”, antwoordt Christiaan. “Onze organisatie zal haar marktpositie verder verstevigen door onze klanten te bedienen met ons totaalpakket vanuit de verschillende specialismen. De focus ligt op klanttevredenheid. En de vraag hoe kunnen wij onze klanten optimaal ondersteunen en ontzorgen zal door de gehele organisatie klinken. Wij gaan op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie, dat is het streven.”

“2019 zal in mijn ogen ook het jaar worden waarin schoonmaakbedrijven moeten focussen op het binden en boeien van onze medewerkers; er heerst namelijk nu al een arbeidskrapte in de branche. Schoonmaakmedewerkers zijn immers onze belangrijkste schakels en grootste goed. Ik verwacht dat de sector daarom zorgvuldiger zal omgaan met zijn mensen en het lastiger zal worden om nieuwe medewerkers binnen te krijgen.”

“Mijn wens voor 2019 voor de branche is dat wij allen in de gelegenheid gesteld worden om alle administratieve taken voortkomend uit aanbestedingsprocedures, te beperken tot het hoog noodzakelijke. Dit alles met het doel de focus en aandacht volledig te  kunnen inzetten in onze primaire taak, namelijk schoonmaken.”

Waar gaan we jou en Dolmans in 2019 ontmoeten?
Tot slot meldt Christiaan: “Los van onze socialemediakanalen lopen we met vier man sterk op de Vakbeurs Facilitair, dit jaar zonder een stand, maar we zijn in ieder geval aanwezig om de laatste trends, vakgenoten en klanten te ontmoeten.”

Over Wintergasten
Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en over vijf jaar. We merkten een andere mindset. Dat inspireerde! En zo ontstond het idee van ons – inmiddels warm onthaalde en succesvolle – platform FM Next GenerationDeze winter bieden we ons podium Wintergasten ook aan #FMNextGen. Young professionals gunnen ons in zes vragen een kijkje in hun 2018 en blikken vooruit naar 2019.

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 mei 2022

10e Schoonmaaktourdag op 10 juni gaat niet door

“Helaas moeten we onze deelnemers teleurstellen: de 10e Schoonmaaktourdag op 10 juni 2022 gaat niet door. Na twee jaar coronastilte lijkt de wereld te druk met ‘heropstarten’, omdat we...

20 oktober 2021

Essity en McDonalds sluiten de cirkel voor papieren bekertjes

Drank-, milkshake- en ijsbekers zullen worden hergebruikt voor de productie van toiletpapier van Essity’s toonaangevende hygiëne merk Tork. Uit de pilot is gebleken dat Essity de papieren bekertjes, nadat...

20 maart 2023

Clear4Clean zet objectief kwaliteitmeetsysteem en Keurmerk Verantwoord Schoon voort als Qualis Insight C4C

”Sinds 1 september 2022 was Edgar van Engelen al operationeel verantwoordelijk voor Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon. Met trots maak ik u bekend dat Edgar van Engelen het onafhankelijke...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

20 mei 2022

Jubileum voor Peter

Peter Gombert is 15 jaar in dienst bij Facility Trade Group. Gedurende deze jaren is hij actief geweest op de Finance afdeling, tegenwoordig als Senior Administrateur. Alle collega’s feliciteren...

07 augustus 2023

Let’s go to CMS Berlin

Na de vakantie kan jouw volgende trip die naar Berlijn zijn. Daar vindt van 19 tot en met 22 september weer de CMS plaats. Een vakbeurs waar je als...

09 september 2022

Schoonmaakronde met elektrische bakfiets

Heb je hem al zien rijden? Sinds kort rijdt Remco met de elektrische bakfiets door de binnenstad van Utrecht en maakt hij diverse wooncomplexen schoon. Maurits Meerwijk, mede-eigenaar bij...

27 januari 2022

UL-Team met nieuw team uitdagend opleidingsjaar in

Al meer dan 10 jaar werkt UL-Team aan de ontwikkeling van facilitaire medewerkers. Met haar opleidingsaanbod draagt de specialist in facilitaire opleidingen bij aan meer kwaliteit op de werkvloer,...

20 juni 2022

“Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen”

Moeder Suzan en dochter Monique Bongers runnen samen SBS+ waar ze met hun team zo’n 150 klanten bedienen. Hun droom? Vaker vervuilde woningen schoonmaken om daarmee de bewoners verder...

23 februari 2023

Qleaning ontvangt Hart van Deventer

‘Op vrijdag 17 februari jl. reikte wethouder Thomas Walder het Hart van Deventer uit aan het team van Qleaning in Deventer. Het Hart van Deventer is een initiatief van...