17 december 2018

Wintergast (2) Christiaan Boonstra (Dolmans): “Op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie”

Review 2018, preview 2019: onze tweede wintergast Christiaan Boonstra, sales manager van Dolmans Schoonmaak Diensten, geeft antwoord op zes vragen over zijn topics in 2018, innovaties in de branche en influencers. En Christian deelt zijn visie op trends en toekomst. Benieuwd naar het verhaal van deze young professional en #FMNextGen? Lees gauw verder.

Wat zijn de topics in 2018 voor jou en Dolmans?
“2018 was een jaar waarin wij met een volledige nieuwe corporate identity (branding, huisstijl en Goed Gevoel Garantie van Dolmans) aan de slag zijn gegaan om onze klanten en medewerkers een gegarandeerd goed gevoel te bezorgen”, trapt Christaan af. “Als onderdeel van een groep van specialistische bedrijven heb ik met Dolmans Schoonmaak Diensten voor veranderingen gestaan. Wat ik vooral heel erg gaaf vind, is dat ik het afgelopen jaar een grote groep nieuwe klanten heb mogen verrassen en verwelkomen. Hoe? Dat is natuurlijk ons geheim en is geborgd in onze visie op de totaalontzorging van onze klanten. En wat is nu mooier dat wij als groep van specialisten veel meer kunnen dan onze klanten verwachten?”

Wat vond jij het meest opmerkelijke in 2018 in de schoonmaakbranche?
Christiaan beantwoordt deze vraag tweeledig: “Opmerkelijk was natuurlijk de overload aan berichtgeving omtrent het werven van nieuwe medewerkers. Een jaar waarin iedereen nog meer ging nadenken over hoe enthousiasmeer ik nu verschillende generaties voor het schoonmaakvak, hoe communiceer ik met deze doelgroepen en de belangrijkste vraag: hoe bind ik ze aan onze organisatie. Bij Dolmans zijn wij sinds 2017 nog actiever met arbeidsmarktcommunicatie bezig en als millennial is het natuurlijk heel gaaf om in dat proces mee te denken en te adviseren.”

“Wat mij in 2018 ook opviel, is dat de boetes en aansprakelijkheden in aanbestedingen zo streng, hard en complex worden dat het in mijn ogen onze primaire taak, namelijk schoonmaken, voorbij schiet. Kwaliteit is uiteraard een doelstelling waar wij als schoonmaakbedrijf dagelijks naar streven. In een markt waar de marges en tarieven scherp zijn, moet, mijns inziens, zoveel mogelijk tijd en geld geïnvesteerd worden in de medewerker en het schoonhouden van het element of de ruimte. Betekent dit dat ik tegen sancties en afspraken omtrent aansprakelijkheid ben? Nee, absoluut niet, maar laten wij ze opstellen met als doel: een schoon pand.”

Welke innovatie zette Dolmans op de markt?
“Ik ben trots dat wij het afgelopen jaar aan de slag zijn gegaan met de nieuwe corporate identity (onder meer met merkbeloften)”, vult Christiaan enthousiast aan. “Vanuit onze verschillende specialismen, zoals Dolmans Facility Management, Dolmans Schoonmaak Diensten, Dolmans Specialistische Reiniging, Dolmans Calamiteiten Diensten en Trition, weten wij onze klanten elke dag weer te verrassen. Ik zie de samenwerking tussen onze verschillende specialismen dan ook echt als een unique selling point van onze organisatie. Het uiteindelijke resultaat? Die zit in onze merkbelofte ‘gegarandeerd een goed gevoel’.

“Duurzaamheid, circulariteit en innovaties zijn, wat mij betreft, de woorden van het jaar, en met name voor kwaliteitsvraagstukken in aanbestedingen. Hoe wij dit in de markt zetten, is heel divers en afhankelijk van de klant. Het uitgangspunt is in ieder geval, dat wij als Dolmans graag een bijdrage aan een schoner milieu leveren. Dat doen wij dan ook met onze materialen, middelen en machines.”

“Innovaties? Je hoort toch wel heel vaak dat de microvezelmethode de laatste échte innovatie in de schoonmaakbranche was. Dat is het  in mijn ogen  niet. Ik ben bijvoorbeeld erg te spreken over onze samenwerking met LEVIY, waarbij wij door middel van digitalisering grote stappen hebben gemaakt in onze productiviteit en kwaliteit. Afgelopen jaar was echt een jaar waarbij wij de LEVIY-applicatie hebben uitgebouwd en afgestemd op de eindgebruiker oftewel operationeel leidinggevende.”

Wie was in 2018 jouw influencer?
“Ik had dit jaar twee belangrijke sparringpartners. De eerste is Jeanne Bakker van BRAIN BACKERY. Vanuit mijn deelname aan het Dolmans Management Development Programma DOOR coacht Jeanne mij. Zij inspireerde me om verder te kijken dan visies, missies en doelstellingen. De mens staat centraal, de mens dient de aandacht te krijgen die hij of zij verdient. Het op juiste wijze motiveren van mensen en teams is complex, maar o zo leuk! Er wordt mijns inziens te veel gestuurd op het resultaat. Hierbij verliezen we de mens achter het resultaat uit het oog. Wat mij nog meer heeft beïnvloed? Het boek Gung Ho! van Ken Blanchard!”

“Mijn tweede influencer is Ronald Boesjes, commercieel directeur bij Dolmans Schoonmaak Diensten. Ik heb Ronald twee jaar geleden leren kennen en ik ben er inmiddels achter dat hij echt een vakidioot is met ontzettend veel ervaring. Ik ben het afgelopen jaar mede door zijn coaching strategischer gaan denken en zijn voorliefde voor het schoonmaakvak werkt aanstekelijk. Ronald heeft mij geleerd verder te kijken en te blijven strijden voor belangen. Hoe? Dat ga ik natuurlijk niet verklappen. Wel maak ik een belofte: zolang ik in het schoonmaakvak werk, strijd ik voor een goede kwalitatieve dienstverlening tegen een goed tarief waarbij de cao, Code Verantwoord Marktgedrag en wet- en regelgeving geborgd zijn.”

Welke trends & challenges verwacht jij in 2019?
“Mijn verwachtingen voor 2019? Dat is makkelijk”, antwoordt Christiaan. “Onze organisatie zal haar marktpositie verder verstevigen door onze klanten te bedienen met ons totaalpakket vanuit de verschillende specialismen. De focus ligt op klanttevredenheid. En de vraag hoe kunnen wij onze klanten optimaal ondersteunen en ontzorgen zal door de gehele organisatie klinken. Wij gaan op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie, dat is het streven.”

“2019 zal in mijn ogen ook het jaar worden waarin schoonmaakbedrijven moeten focussen op het binden en boeien van onze medewerkers; er heerst namelijk nu al een arbeidskrapte in de branche. Schoonmaakmedewerkers zijn immers onze belangrijkste schakels en grootste goed. Ik verwacht dat de sector daarom zorgvuldiger zal omgaan met zijn mensen en het lastiger zal worden om nieuwe medewerkers binnen te krijgen.”

“Mijn wens voor 2019 voor de branche is dat wij allen in de gelegenheid gesteld worden om alle administratieve taken voortkomend uit aanbestedingsprocedures, te beperken tot het hoog noodzakelijke. Dit alles met het doel de focus en aandacht volledig te  kunnen inzetten in onze primaire taak, namelijk schoonmaken.”

Waar gaan we jou en Dolmans in 2019 ontmoeten?
Tot slot meldt Christiaan: “Los van onze socialemediakanalen lopen we met vier man sterk op de Vakbeurs Facilitair, dit jaar zonder een stand, maar we zijn in ieder geval aanwezig om de laatste trends, vakgenoten en klanten te ontmoeten.”

Over Wintergasten
Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en over vijf jaar. We merkten een andere mindset. Dat inspireerde! En zo ontstond het idee van ons – inmiddels warm onthaalde en succesvolle – platform FM Next GenerationDeze winter bieden we ons podium Wintergasten ook aan #FMNextGen. Young professionals gunnen ons in zes vragen een kijkje in hun 2018 en blikken vooruit naar 2019.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 mei 2024

BOMA zet eco score in voor transparantie en duurzaamheid

Let’s rethink cleaning. Met deze propositie benadert BOMA het schoonmaakvak. En dan vooral om het niet moeilijker, maar juist eenvoudiger én duurzamer te maken. Onder meer met de toepassing...

22 februari 2022

Gerard Spoor (Carling Opleiding en Qualis Insight) overleden

Aangeslagen en ontdaan bereikt ons het bericht dat Gerard Spoor, directeur van Carling Opleidingen en co-founder van Qualis – Insight into Quality, op 20 februari 2022 op 61-jarige leeftijd...

10 augustus 2023

Actieweek Glazenwasser hebben hart voor de zorg in december 2023

Ook in 2023 zal de actieweek ‘Glazenwassers hebben hart voor de zorg’ worden georganiseerd. Van 11 t/m 22 december 2023 zullen diverse glazenwassersbedrijven weer een groot aantal zorglocaties in...

03 november 2021

Nieuwe ontwikkelingen FacilityApps leveren efficiency en tijdwinst op

FacilityApps is aanwezig op de Schoonmaak Vakdagen in Expo Houten. Je kunt het bedrijf vinden op stand 3.0 die ze deelt met partner Nocore. “Onze samenwerking werpt vruchten af,...

19 september 2023

Nieuwe loontabel per 1 november 2023

Naar aanleiding van de nieuw gemaakte afspraken over het loon is de cao 2022-2024 gewijzigd. De eerste wijziging gaat in per 1 november 2023; de basisuurlonen worden dan verhoogd...

31 augustus 2022

Houd het schoon op school!

Na een bewogen zomer zonder (ingrijpende) coronamaatregelen maar mét hittegolven en vertragingen op het vliegveld, zijn de scholen weer begonnen. Daar waar kinderen veel tijd met elkaar doorbrengen is...

10 december 2023

Kerst met Kärcher

Ieder jaar voeren reclamebureaus onderling ‘strijd’om de beste kerstcommercial. Dit jaar doet de schoonmaakbranche hieraan ook mee. Met de  kerstfilm die Kärcher opnam bij het Ronald McDonald Huis Sophie...

12 september 2022

Schoonmaakbranche zet vol in op bijbanen

Op 5 september lanceerde Schoonmakend Nederland de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl. Met de campagne wil de branche studenten interesseren voor een bijbaan in de schoonmaak. Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “Veel...

01 februari 2022

Organisch vuurwerk SPARK Bilbao

Hoe kunnen we van vuurwerk genieten zonder de vervuiling van de traditionele manier op de koop toe te nemen? Kunstenaar Daan Roosegaarde heeft met duizenden biologisch afbreekbare licht sparks,...

30 maart 2022

Groen is goed doen

Bij Carel Lurvink gaan duurzaam ondernemen en bedrijfseconomisch rendement hand in hand. Voor deze schoonmaakgroothandel hoort maatschappelijk verantwoord ondernemen bij een professionele en duurzame vorm van ondernemerschap. Dat komt...