25 november 2021

CAO-nieuws: Schoonmakend Nederland doet integraal voorstel aan vakbonden

Dag 5 en 6 van de onderhandelingen cao schoonmaak- en glazenwassersbranche: in het Van der Valk-hotel in Uchelen hebben werkgevers en werknemers in de schoonmaakbranche op 22 en 23 november de onderhandelingen voor een nieuwe cao schoonmaak- en glazenwassersbranche voortgezet. Voor deze vierde onderhandelingsronde heeft Schoonmakend Nederland alle eisen en wensen uit voorgaande ronden uitgebreid bestudeerd en doorgerekend. Dit heeft geleid tot een integraal voorstel van Schoonmakend Nederland aan de bonden op de (inhoudelijke) thema’s die door beide partijen zijn ingebracht.

Dag één startte met een actie van enkele tientallen FNV-leden waarin zij hun eis voor een goede beloning extra kracht bijzetten. Vervolgens is met vakbonden verder gesproken over het integrale voorstel van Schoonmakend Nederland op dag twee. Fedde Monsma, cao-manager: “Op basis van dit voorstel is het nu overzichtelijker om onderbouwde (financiële) keuzes te maken voor een aantrekkelijke schoonmaakbranche waarin het goed ondernemen, werken en ontwikkelen is.” Want dat er keuzes gemaakt moeten worden staat vast. Monsma: “De huidige markt is voor veel van onze ondernemers nog steeds grillig. Om de sector gezond te houden, moeten we met elkaar verantwoorde afwegingen maken. In het belang van ondernemers en medewerkers.”

Instroom, behoud en doorstroom
In het voorstel van Schoonmakend Nederland zijn de eisen en wensen van werkgevers en bonden opgetuigd rond drie pijlers voor een aantrekkelijke branche: instroom, behoud en uitstroom van medewerkers. Monsma: “Net als in veel andere branches is ook in de schoonmaakbranche sprake van arbeidskrapte. Een goede beloning, vergroening, duurzame inzetbaarheid en gezond en veilig werken, zijn belangrijke thema’s om onze sector gezond en toekomstbestendig te houden.”

Discussie
“Op een aantal dossiers is overigens al overeenstemming bereikt met de bonden. Dat biedt vertrouwen, ook al zijn we het op een aantal andere punten zeker nog niet met elkaar eens. Belangrijkste onderwerpen van discussie zijn op dit moment de hoogte van het loon, de naleving van de cao en de aanpak van kort ziekteverzuim.” Op 29 november praten de sociale partners verder.

Bron: www.schoonmakendnederland.nl

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 april 2023

8e Dag van de Schoonmaker in teken van dank-je-wel

Bedankt, jij maakt het verschil! Deze pluim verdienen álle schoonmakers van Nederland. Dagelijks, maar zeker op donderdag 15 juni in de vorm van aandacht, een compliment of attentie. “De...

22 juli 2025

Gemiddeld verzuimpercentage in mei 2025 op 7,7%

De Marktmonitor van Schoonmakend Nederland geeft inzicht in de omzet- en ziekteverzuimontwikkeling in de schoonmaaksector. Dankzij deze MarktMonitor op schoonmaakinbeeld.nl zijn er representatieve cijfers over omzetontwikkeling en verzuim in...

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...

23 januari 2025

Schoonmakend Nederland blij met vereenvoudiging wet Banenafspraak

Schoonmakend Nederland is blij met de vereenvoudiging van de Wet Banenafspraak: "Alles wat drempels weghaalt om werken voor mensen mogelijk te maken, juichen we toe."

09 september 2025

Hogere bijtelling voor elektrische leaseauto’s in 2026: wat betekent dat voor werkgevers?

Vanaf 2026 vervalt de korting op de bijtelling van elektrische leaseauto’s. Dat betekent dat het standaardtarief van 22% gaat gelden over de hele cataloguswaarde. Voor werknemers wordt privégebruik van...

21 september 2021

Voka Charter Duurzaam Ondernemen voor Greenspeed

Duurzaam ondernemen staat bij Greenspeed al lang op de radar. Om de transitie naar een nog duurzamere bedrijfsvoering kracht bij te zetten, toetst men haar acties aan de Sustainable...

01 maart 2022

Schoonmaakbedrijf Care genomineerd voor European Cleaning & Hygiene Awards 2022

De European Cleaning & Hygiene Awards 2022 hebben het Belgische schoonmaakbedrijf Care genomineerd als een van de finalisten. Met een doorgedreven duurzaamheidsfocus hoopt de expert in de reiniging van...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

01 april 2019

1-aprilvlog: Samantha (Beercoo) lanceert innovatie housekeeping

Beercoo Schoonmaakgroep zet de hotelschoonmaak op z’n kop. Na maanden van voorbereiding wordt vandaag, 1 april, de innovatie onthuld die het werk van housekeepers een stuk aangenamer én leuker maakt....

24 januari 2022

Finalisten European Cleaning & Hygiene Awards

De finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2022 van European Cleaning Journal zijn bekendgemaakt. Met een record aan inzendingen in alle 10 categorieën, hebben 39 toonaangevende bedrijven...