6 oktober 2021

Facilicom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom, onderdeel van Facilicom Group, en Asito sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers krijgen bijna 30.000 werknemers in Nederland direct toegang tot de laagdrempelige route naar passende hulp. Daardoor worden schulden verminderd of zelfs voorkomen.

Twintig procent van de Nederlanders heeft aan het eind van de maand nul euro of minder op de bankrekening. Dat probleem treft ook de werkvloer, blijkt uit pilotcijfers van de NSR. Martin Suithoff (directeur NSR): ‘Gemiddeld komt 10% van de werknemers per jaar bij ons op de route terecht voor hulp, dat is veel.’ Daarom slaan facilitair dienstverleners Asito en Facilicom binnen de NSR de handen ineen en roepen zij de branche op om te strijden tegen geldzorgen.

‘Tien procent werknemers krijgt loonbeslag’
De NSR helpt werkgevers om werknemers met geldproblemen te signaleren en begeleidt hen via Geldfit.nl naar adequate hulp. De route is hard nodig, aldus Ron Steenkuijl (directielid ADG Dienstengroep, waar Asito onder valt): ‘Het probleem is groter dan we denken. Per jaar krijgt 10% van onze werknemers loonbeslag opgelegd door incassobureaus. Zij zitten dan al met grote schulden, maar een groot deel van de mensen met geldproblemen komt door schaamte niet eerder bij ons in beeld. Daarom is het belangrijk dat meer organisaties aansluiten op de route.’

Verantwoordelijkheid voor kwetsbare doelgroepen
Werkgevers hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de schuldproblematiek samen aan te pakken, vervolgt Steenkuijl: ‘Zeker binnen onze branche, waar veel mensen met laaggeletterdheid en een migratieachtergond werken. Wij kunnen hen begeleiden naar toegankelijke hulp.’ En daar profiteert iedereen van, zegt Geert van de Laar (CEO Facilicom Group): ‘Het gaat om meer dan productiviteit en ziekteverzuim. Wij willen tevreden, happy personeel, dat lukt niet met geldzorgen. De route is het luisterend oor en duwtje in de rug dat werknemers helpt weer happy te worden. En dat verdient zich terug.’ Het zorgt ook voor behoud van koopkracht: ‘Van 40.000 euro schuld gaat 30 tot 35% naar incassokosten. Een absurd percentage aan geld dat eigenlijk niets waard is’, stelt Steenkuijl.

Schaamte doorbreken
Door schuldschaamte vragen mensen gemiddeld pas na 5 jaar hulp met een opgelopen schuld van 40.000 euro. Van de Laar: ‘Als meer werkgevers aansluiten, maken we geldproblemen beter bespreekbaar en voelt het niet meer als falen.’ Voor zowel werkgevers als werknemers is geldzorgen een ‘bedreigend’ thema. Daarom kunnen werknemers geldzorgen via de NSR anoniem melden. Steenkuijl: ‘Dat verlaagt de drempel. We kunnen eerder hulp aanbieden en beschermen werknemers voor grotere schulden.’

Geldfit.nl
Aangesloten NSR-partners wijzen klanten en/of medewerkers met geldzorgen op de route voor passende hulp. De route leidt hen naar Geldfit.nl, waar zij met een gratis en anonieme test inzicht krijgen in hun financiële situatie. Een vrijblijvend advies verwijst mensen naar de juiste hulp bij hen in de buurt. Inmiddels zijn al ruim 40 bedrijven en 80 gemeenten aangesloten. De lopende overheidscampagne ‘De eerste stap helpt je verder’ moet voor meer landelijke bekendheid zorgen. Suithoff: ‘Hoe meer mensen de route vinden, hoe harder we samen werken aan een Nederland zonder geldzorgen.’

Voor meer informatie: Asito / Facilicom

Let op: dit bericht kunt u nu volledig lezen. Vanaf 1 januari 2022 zal de tekst alleen toegankelijk zijn voor communityleden. Binnenkort volgt meer informatie over het gratis abonnement op ons community schoonmaakplatform.

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 oktober 2023

The Good Roll eerste Fair Trade toiletpapiermerk ter wereld

In een tijdperk waarin multinationals domineren laten The Good Roll en de World Fair Trade Organization (WFTO) een moedig geluid horen. Stel je voor: toiletpapier dat verder gaat dan...

02 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales,...

10 maart 2023

Podcast: Een facilitair kijkje in Paleis het Loo

In de vijfde aflevering van de podcastserie ‘Preach what your practice’ krijgt de luisteraar een facilitair kijkje in een bijzondere locatie… Paleis Het Loo. Susan Broekman en Bart Noordhof...

06 oktober 2022

Samen impact maken

In de Nationale Meewerkweek van eind september reisde de commerciële afdeling van Breedweer Facilitaire Dienstenaf naar de provincie Overijssel. Tijd om de zeem en de mop in de hand...

03 augustus 2022

Balans digitaliseert verder met Nocore

Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten werkt al meer dan acht jaar met Nocore Facilitair en in de tussentijd kwamen daar ook Nocore Online en Facility Apps bij. Marije van de...

06 augustus 2025

Gezien in de media: Glazenwassers Joep en Mark van de Sanden wassen ieder 350 ramen per dag

Het Brabants Dagblad publiceert op 6 augustus 2025 een artikel over glazenwassers Joep en Mark van de Sanden. Een artikel over het beroep van glazenwasser en wat zij op...

21 oktober 2023

Schoonmaker Kissi in documentaire ‘Onzichtbaar’

‘Toen schoonmaker Kissi door zijn ex-vrouw zijn verblijfsvergunning kwijtraakte, schoten zijn collega’s te hulp.’ Met deze titel begint Rijnmond het artikel over één van de schoonmakers die centraal staat...

07 mei 2020

Anderhalve meters maken (1): Back to school: hoera, hoezee of duivelse dilemma’s?

Ouders back in business, kinderen eindelijk back to school; hoera, hoezee of staan zij voor duivelse dilemma’s? Na 13 mei is de kans kleiner dat je kinderen op de...

02 januari 2023

Nieuw schoonmaakbedrijf: Vebego Cleaning Services

Vanaf 1 januari 2023 is er een nieuw groot schoonmaakbedrijf in Nederland: Vebego Cleaning Services. Met in totaal 8.000 medewerkers en ruim 2.500 klanten gaat het om één van...

18 april 2022

Lancering RAS app voor schoonmaker en glazenwasser

Speciaal voor Werkgevers en leidinggevenden in de schoonmaakbranche heeft de RAS een app ontwikkeld. Voor schoonmakers en glazenwassers. Wil je weten waarbij de app jou en jouw medewerkers kan...