18 september 2023

Zuidas bundelt krachten voor inclusieve arbeidsmarkt

Het arbeidstekort groeit en bedrijven moeten volgends de CSRD-richtlijn vanaf 2024 rapporteren over hun impact op mens en milieu. Donderdag 14 september vond op uitnodiging van Vebego Inclusivity ’23 plaats. Het event waar een beroep werd gedaan op ieders verantwoordelijkheid en betrokkenheid om de Amsterdamse Zuidas inclusiever te maken.

Een recordaantal van maar liefst 200 deelnemers, afkomstig van meer dan 100 verschillende bedrijven binnen en rondom de Zuidas, heeft zich verenigd om het cruciale onderwerp van inclusiviteit op de arbeidsmarkt aan te pakken. Deze getallen benadrukken niet alleen het aanzienlijke animo voor dit thema, maar weerspiegelen ook het broodnodige besef van de noodzaak om actie te ondernemen.

De 100 bedrijven tekenden na afloop voor hun commitment om ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Sven Bloem, manager Groei en Participatie van Vebego straalde en gaat bedrijven die moeite of een kennisachterstand hebben helpen in het bereiken van hun doelstellingen. “Medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn er niet, het zijn aanpakkers”, benadrukte Bloem.

De gemeente Amsterdam vertegenwoordigd door Wethouder Rutger Groot Wassink (Werk en Sociale Zaken) was ook zeer te spreken over de opkomst en het gedeelde enthousiasme: “Als gemeente Amsterdam investeren we de komende jaren extra om meer mensen met begeleiding aan het werk te helpen. Want iedereen die kan en wil werken moet daarvoor de kans krijgen. Een inclusieve Zuidas hoort daar ook bij.”

Roy Ploum, Directeur Vebego, gaat ervoor om de Zuidas een echt onderdeel van de stad te laten worden en zo te transformeren tot een inclusieve werkomgeving. Dat is de droom van Vebego en nu ook van 100 andere grote bedrijven actief in dat gebied. “Het doel voor het komend jaar? Om minimaal 100 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Eén per bedrijf. Dat moet te doen zijn”, aldus Ploum.

 

 

 

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 december 2019

Blog: Spoedcursus werkgeluk

NIET UITVEGEN! Dat staat met grote letters bovenaan het whiteboard op mijn kamer. Daaronder tien tekeningen die de basis vormen van de Werkgelukpresentatie die ik geef. Je ziet ladeblokken,...

27 januari 2022

Droomopdracht

Hassan El Kholte van HVO Glasbewassing uit Alkmaar deelde via LinkedIn een droomopdracht glasbewassing: “Voor dit soort opdrachten mag u ons altijd wakker maken!” Het ziet er indrukwekkend uit!...

11 december 2023

Gradez en Siev slaan handen ineen

Gradez is officieel sponsor geworden van MKB-branchevereniging Schoonmaken is een Vak – SIEV. Leon Habraken: “We delen de overtuiging dat schoonmaken een vak is en bundelen onze kracht om...

14 juni 2023

Duurzame prullenbakken in Artis

Facilitair Dienstverlener Effektief heeft recentelijk nieuwe, duurzame prullenbakken geïntroduceerd in Artis. Deze innovatie in de dierentuin is het resultaat van een unieke samenwerking met Werkpro, een sociale werkplaats waar...

29 januari 2025

Top 10 schoonmaaktrends voor 2025

De professionele schoonmaak- en hygiëne-industrie ondergaat een opmerkelijke transformatie, door innovatie, veranderende behoeften en een groeiende focus op duurzaamheid. In 2025 staan schoonmaakbedrijven voor nieuwe kansen en uitdagingen die...

05 maart 2025

Bas van Klompenburg (Stichting Lezen & Schrijven): “Als werkgever investeer je in het onbekende talent van je collega’s”

In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Dit heeft niet alleen impact op hun persoonlijke leven, maar ook op de werkvloer kunnen...

12 mei 2023

Rens op de Werkvloer, deel 2

Nederland is een schoon en hygiënisch land, en dat is mede te danken aan tientallen bedrijven die achter de schermen hun beste werk verrichten. Vaak in de luwte, maar...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

12 juli 2024

BOMA verwelkomt IK Partners

De BOMA Groep is verheugd aan te kondigen dat het in zee gaat met een externe partner om samen zijn Europese groeiplannen waar te maken. Via het IK X...

05 augustus 2022

CSU doet de groetjes met 10 jaar sponsoring ‘Het Geluid’

CSU is dit jaar voor de tiende keer de trotse sponsor van ‘Het Geluid’ van Q-Music. Het intrigerende spel waarbij je kunt raden WAT het geluid is dat QMusic...