Home / actueel / De waarde van de persoonlijke ontmoeting
16 mei 2022
De waarde van de persoonlijke ontmoeting
‘Kom naar Amsterdam voor een persoonlijke ontmoeting’, stond in de uitnodiging van de Interclean. Aan die uitnodiging werd van 10-13 mei volop gehoor gegeven. We zagen in RAI Amsterdam veel blije exposanten en enthousiaste bezoekers elkaar opzoeken, bijpraten en nieuwtjes uitwisselen. ‘Geweldig, het is zo fijn om iedereen weer echt te spreken’ was een veelgehoorde uitspraak. Ook wij, het redactieteam van Schoonmaakjournaal, genoten van de persoonlijke interactie en de noviteiten. Lees mee met onze beursimpressie.
Met informatie, filmpjes en foto’s via onder meer de social mediakanalen van Interclean werden we allemaal al opgewarmd voor de 2022 editie van de grootste hygienebeurs ter wereld. Na vier jaar mocht deze weer ‘in het echt’ georganiseerd worden. Het persoonlijk ontmoeten werd als centraal thema gekozen. Een logische keuze na de coronapandemie maar vooral een essentieel onderdeel van het zakendoen in schoonmaakland. Het is en blijft een mensenbranche op ieder niveau. Dat veel partijen zin hadden in die persoonlijke ontmoeting bleek al op het moment van opening. Een grote groep mensen wachtte in spanning af om op dinsdag 10 mei om 10 uur de beurs te mogen betreden. De deuren gingen open, de ontmoeting kon beginnen. Wat was de sfeer hartelijk en gastvrij. Wat zagen we veel blije gezichten. De positieve toon voor een mooie beurs was in de eerste minuten al gezet!
Duurzaamheid, digitalisering en gebruikersgemak Lopende over de beurs zagen we vooral de thema’s duurzaamheid, digitalisering en gebruikersgemak naar voren komen. Belangrijke thema’s die op verschillende manieren werden geuit: in presentaties, de (nieuwe) machines, middelen en materialen en in grappige of kunstige details. We noemen er enkele: Greenspeed met hun nieuwe prebiotica range Synbio, het Boma c@fé voor het koffie-opstartmoment, rustige ontmoeting of gezellige borrel, Unger met haar nieuwe serie nLite stelen en assortiment osmosewater generators, Crohill met Schoner Schoon, bamboedoekjes en het Smart buddy systeem, Wecoline met Bubbleflush, Numatic met haar eerste, draadloze steelstofzuiger mét stofzak en uitbreiding van haar NX-programma, Midwestrubber met een nieuw ontwikkeld systeem rubbers om deze onder schoonmaakmachines gemakkelijker te kunnen verwisselen, en Excentr met gloednieuwe, zeer gemakkelijk te bedienen, schrobzuigmachines.
Duurzaamheid Om hot topic duurzaamheid kon je niet heen. Vele exposanten toonden duurzame reinigingsmiddelen, groene werkmethodes en bijvoorbeeld werkwagens die gemaakt zijn uit recycled materiaal. We noemen enkele voorbeelden: Militex met microbiologische reinigingsmiddelen (EcoFactory), Tecnovap met de nieuwste stoomreinigingsmachines, All Care met duurzame RVS dispensers, Spectro met haar Ecodos Dosage Bottle en Consensus met Enozo.
Robotisering Waren op de Interclean 2020 de toenmalige ontwikkelde robots vooral te zien in de ‘robotarea’. Dit jaar hadden meerdere standhouders ook op hun eigen stand baan gemaakt voor hun robots gemaakt. De Cobi 18 van Ice en de Cobotic 65 van i-team zijn enkele voorbeelden. Technische hoogstandjes maar waar iedereen mee kan werken. Makita toonde haar robotstofzuiger DRC300 mét geheugen.
Digitalisering Meerdere exposanten toonden hun nieuwste softwareoplossingen voor het nog efficienter inrichten van het schoonmaakproces. Facility Apps introduceerde Roombook en een objectievere kwaliteitsmethode, Cleanjack maakte haar samenwerking met Gripp Facility bekend. Samen staan zij voor een compleet pakket calculatie, planning, taken, DKS en communicatie. Nocore maakte met haar bezoekers een verdiepingsslag in het digitaal afhandelen van administratieve processen waardoor het management meer tijd en focus heeft op het ondernemen. Verder liet Vermop ons zien hoe haar hele ‘vloot’ voorzien is van bleutooth en ontdekten we een enorme drone voor de glasbewassing van hoge gebouwen (bring cleaning to a higher level). We zijn benieuwd naar de toepassing van al deze mogelijkheden en hopen dat het schoonmaakbedrijven helpt in deze tijden van personeelskrapte.
Events Tijdens de beursdagen waren meerdere bijeenkomsten, zoals op de allereerste ochtend de uitreiking van de Innovation Awards. De jury had de eer om de winnaars uit meerdere categorien bekend te maken. Karcher won de Visitor’s choice award voor rugstofzuiger BVL 5/1 BP en Essity won de overall prijs met de Tork BioBased Heavy-Duty Cleaning Cloth, een reinigingsdoek die het verbruik van fossiele materialen vermindert én de reinigingsefficiëntie verbetert. Later die dag was het tijd voor een ontmoeting met de young professionals van jongerenplatform #FMNextGen. Zij luisterden naar 4 sprekers die door Rob den Hertog werden bevraagd over hun innovaties. Daarna konden zij de opgedane inspiratie uitwisselen tijdens de beursborrel. Een dag later was er ook de hackathon, waar tientallen studenten nieuwe ideeen bedachten voor de schoonmaakbranche. En was er ook het healthcare cleaning forum, om met zorgprofessionals de ontwikkelingen richting toekomst te bespreken.
Details en fun Wat ons opvalt is dat door de jaren heen er op de stands steeds meer aandacht komt voor detail én fun. Innovaties en ontwikkelingen worden uitgebeeld in plaats van via een leaflet uitgedeeld. Flyers en leaflets zijn sowieso uit duurzaamheidsoogpunt minimaal aanwezig. Er wordt veel van filmpjes gebruik gemaakt. De kleding krijgt ook een eigen look. Minder strak in het pak, (bijna) geen stropdassen, meer sneakers (ook in opvallende kleuren) en ander (mop)schoeisel. Het was een kleurig geheel, aantrekkelijke presentaties op kleur, in stijlvolle stands. En we kwamen ook kunst tegen, zoals de roze/zilveren kubus voor een cleaning experience op de stand van Cleanfix en de hangende rebelle doekjes bij Greenspeed. Excentr speelde in op vindbaarheid met #talkdirtytome. Pollet deed dat ook maar dan voor het goede doel Cliniclown: #PolVitasmile.
Dank
Een grote beurs als Interclean komt niet zomaar tot stand. Graag bedanken we Robert Stelling en zijn team voor de organisatie en de gastvrijheid. Bedankt voor jullie persoonlijke ’touch’ om het Interclean-event tot een fijn samenzijn van branchegenoten te maken. Tot de volgende Interclean over twee jaar!
Als je Truus van Hulst vraagt wat ze zo prettig vindt aan de samenwerking met Crohill, hoeft ze niet lang na te denken. “De betrokkenheid is uniek. Pim Hilgerdenaar...
Op quote.nl schrijft Tim Jansen over de kleikamerrevolutie. Een verhaal over de heren van Buttler die ‘zelfs hun eigen reet in de fik steken om de perfecte toiletpapierspray te...
Op 10 december bereikten de onderhandelingspartijen een principeakkoord voor de Cao voor het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf per 2022. Een cao met een looptijd van 2,5 jaar; korter dan gebruikelijk...
“We nodigen alle vrouwen uit de hygiëne-, gezondheids- en horeca-industrie van over de hele wereld uit om samen te komen en samen te werken om een verschil te maken”,...
NRC publiceerde op 8 januari 2025 een groot artikel over het fenomeen van ‘brain waste’ van arbeidsmigranten in Nederland. Onderzoekersjournalisten van NRC en Lighthouse Reports omschrijven in dit stuk...
Afgelopen week ben ik weer een jaar ouder geworden. Mijn dochter vroeg aan mij: ‘Welk woord kies jij voor het komende jaar?’ Plezier, zei ik meteen.Het afgelopen jaar was...
Op 11 oktober tekenden Arjen Hakbijl, lid Raad van bestuur van Ziekenhuis Gelderse Vallei en Edu Peek, algemeen directeur van ISS Facility Services een nieuwe overeenkomst waarin de langjarige...
Uitnodiging voor het Kwaliteits Kennis Event van LOSK-QMS en Qualis. Dit kennisevent stond al in 2020 op de agenda, maar kon vanwege de beperkende corona-maatregelen niet doorgaan. Daarom doen...
Wat een mooi nieuws hebben we in onze jubileumweek kunnen brengen. Petra de Bruin wist zich met verve weer de rol van (gast)hoofdredacteur op zich te nemen. We blikken...
Edgar van Engelen van Qualis Insight heeft meegewerkt aan het programma Radar van de AVROTROS. Het item ging over vieze hotelkamers. “Er zijn hotels die hygiene niet hoog in...
Inloggen
Inschrijven nieuwsbrief
Wil je het nieuws in de schoonmaakbranche volgen, sluit je dan aan bij onze community.
Volg het nieuws op Schoonmaakjournaal, join the community en schrijf je in voor ons wekelijkse E-journaal.