16 mei 2022

De waarde van de persoonlijke ontmoeting

‘Kom naar Amsterdam voor een persoonlijke ontmoeting’, stond in de uitnodiging van de Interclean. Aan die uitnodiging werd van 10-13 mei volop gehoor gegeven. We zagen in RAI Amsterdam veel blije exposanten en enthousiaste bezoekers elkaar opzoeken, bijpraten en nieuwtjes uitwisselen. ‘Geweldig, het is zo fijn om iedereen weer echt te spreken’ was een veelgehoorde uitspraak. Ook wij, het redactieteam van Schoonmaakjournaal, genoten van de persoonlijke interactie en de noviteiten. Lees mee met onze beursimpressie.

Met informatie, filmpjes en foto’s via onder meer de social mediakanalen van Interclean werden we allemaal al opgewarmd voor de 2022 editie van de grootste hygienebeurs ter wereld. Na vier jaar mocht deze weer ‘in het echt’ georganiseerd worden. Het persoonlijk ontmoeten werd als centraal thema gekozen. Een logische keuze na de coronapandemie maar vooral een essentieel onderdeel van het zakendoen in schoonmaakland. Het is en blijft een mensenbranche op ieder niveau. Dat veel partijen zin hadden in die persoonlijke ontmoeting bleek al op het moment van opening. Een grote groep mensen wachtte in spanning af om op dinsdag 10 mei om 10 uur de beurs te mogen betreden. De deuren gingen open, de ontmoeting kon beginnen. Wat was de sfeer hartelijk en gastvrij. Wat zagen we veel blije gezichten. De positieve toon voor een mooie beurs was in de eerste minuten al gezet!

 

Duurzaamheid, digitalisering en gebruikersgemak
Lopende over de beurs zagen we vooral de thema’s duurzaamheid, digitalisering en gebruikersgemak naar voren komen. Belangrijke thema’s die op verschillende manieren werden geuit: in presentaties, de (nieuwe) machines, middelen en materialen en in grappige of kunstige details. We noemen er enkele: Greenspeed met hun nieuwe prebiotica range Synbio, het Boma c@fé voor het koffie-opstartmoment, rustige ontmoeting of gezellige borrel, Unger met haar nieuwe serie nLite stelen en assortiment osmosewater generators, Crohill met Schoner Schoon, bamboedoekjes en het Smart buddy systeem, Wecoline met Bubbleflush, Numatic met haar eerste, draadloze steelstofzuiger mét stofzak en uitbreiding van haar NX-programma, Midwestrubber met een nieuw ontwikkeld systeem rubbers om deze onder schoonmaakmachines gemakkelijker te kunnen verwisselen, en Excentr met gloednieuwe, zeer gemakkelijk te bedienen, schrobzuigmachines.

Duurzaamheid
Om hot topic duurzaamheid kon je niet heen. Vele exposanten toonden duurzame reinigingsmiddelen, groene werkmethodes en bijvoorbeeld werkwagens die gemaakt zijn uit recycled materiaal. We noemen enkele voorbeelden: Militex met microbiologische reinigingsmiddelen (EcoFactory), Tecnovap met de nieuwste stoomreinigingsmachines, All Care met duurzame RVS dispensers, Spectro met haar Ecodos Dosage Bottle en Consensus met Enozo.

 

Robotisering
Waren op de Interclean 2020 de toenmalige ontwikkelde robots vooral te zien in de ‘robotarea’. Dit jaar hadden meerdere standhouders ook op hun eigen stand baan gemaakt voor hun robots gemaakt. De Cobi 18 van Ice en de Cobotic 65 van i-team zijn enkele voorbeelden. Technische hoogstandjes maar waar iedereen mee kan werken. Makita toonde haar robotstofzuiger DRC300 mét geheugen.

 

 

Digitalisering
Meerdere exposanten toonden hun nieuwste softwareoplossingen voor het nog efficienter inrichten van het schoonmaakproces. Facility Apps introduceerde Roombook en een objectievere kwaliteitsmethode, Cleanjack maakte haar samenwerking met Gripp Facility bekend. Samen staan zij voor een compleet pakket calculatie, planning, taken, DKS en communicatie. Nocore maakte met haar bezoekers een verdiepingsslag in het digitaal afhandelen van administratieve processen waardoor het management meer tijd en focus heeft op het ondernemen. Verder liet Vermop ons zien hoe haar hele ‘vloot’ voorzien is van bleutooth en ontdekten we een enorme drone voor de glasbewassing van hoge gebouwen (bring cleaning to a higher level). We zijn benieuwd naar de toepassing van al deze mogelijkheden en hopen dat het schoonmaakbedrijven helpt in deze tijden van personeelskrapte.

Events
Tijdens de beursdagen waren meerdere bijeenkomsten, zoals op de allereerste ochtend de uitreiking van de Innovation Awards. De jury had de eer om de winnaars uit meerdere categorien bekend te maken. Karcher won de Visitor’s choice award voor rugstofzuiger BVL 5/1 BP en Essity won de overall prijs met de Tork BioBased Heavy-Duty Cleaning Cloth, een reinigingsdoek die het verbruik van fossiele materialen vermindert én de reinigingsefficiëntie verbetert. Later die dag was het tijd voor een ontmoeting met de young professionals van jongerenplatform #FMNextGen. Zij luisterden naar 4 sprekers die door Rob den Hertog werden bevraagd over hun innovaties. Daarna konden zij de opgedane inspiratie uitwisselen tijdens de beursborrel. Een dag later was er ook de hackathon, waar tientallen studenten nieuwe ideeen bedachten voor de schoonmaakbranche. En was er ook het healthcare cleaning forum, om met zorgprofessionals de ontwikkelingen richting toekomst te bespreken.

Details en fun
Wat ons opvalt is dat door de jaren heen er op de stands steeds meer aandacht komt voor detail én fun. Innovaties en ontwikkelingen worden uitgebeeld in plaats van via een leaflet uitgedeeld. Flyers en leaflets zijn sowieso uit duurzaamheidsoogpunt minimaal aanwezig. Er wordt veel van filmpjes gebruik gemaakt. De kleding krijgt ook een eigen look. Minder strak in het pak, (bijna) geen stropdassen, meer sneakers (ook in opvallende kleuren) en ander (mop)schoeisel. Het was een kleurig geheel, aantrekkelijke presentaties op kleur, in stijlvolle stands. En we kwamen ook kunst tegen, zoals de roze/zilveren kubus voor een cleaning experience op de stand van Cleanfix en de hangende rebelle doekjes bij Greenspeed. Excentr speelde in op vindbaarheid met #talkdirtytome. Pollet deed dat ook maar dan voor het goede doel Cliniclown: #PolVitasmile.

 

 

Sfeerimpressie
Wil je nog even een keer terugblikken naar Interclean? Bekijk onze sfeerimpressie: https://youtu.be/Q2FTZt2Hv2c.
Met dank aan fotografe Marjolijn Tenge.

Dank
Een grote beurs als Interclean komt niet zomaar tot stand. Graag bedanken we Robert Stelling en zijn team voor de organisatie en de gastvrijheid. Bedankt voor jullie persoonlijke ’touch’ om het Interclean-event tot een fijn samenzijn van branchegenoten te maken. Tot de volgende Interclean over twee jaar!

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 maart 2023

Monument weer schoon van graffiti

“De Loyertoren maakte ooit deel uit van het Kasteel IJsselstein. Het kasteel is al in 1888 afgebroken. Het bestond uit een groot complex van gebouwen, torens en muren met...

21 november 2023

Nieuwe pensioenregels per 1-1-2026: wat verandert er nu precies?

Pensioenfonds Schoonmaak gaat op 1 januari 2026 over op het vernieuwde pensioenstelsel. Dat wil niet zeggen dat alles vanaf die datum meteen anders is. Er zullen wel aanpassingen gedaan...

24 januari 2022

Finalisten European Cleaning & Hygiene Awards

De finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2022 van European Cleaning Journal zijn bekendgemaakt. Met een record aan inzendingen in alle 10 categorieën, hebben 39 toonaangevende bedrijven...

11 februari 2022

‘Klinie’ in de zorg

Anthony Van Dyck deelde onlangs trots op social media het bericht over ‘Klinie’. ‘The big boy’, de Nilfisk reinigingsmachine LibertySC50, was afgeleverd bij AZ Klina in Brasschaat in België....

04 september 2022

Schoonmaker is favoriet in series en films

Op onze top 10 films met schoonmaak in de hoofdrol kregen wij meerdere reacties. Wat blijkt, er zijn nog veel meer films en series waarin de schoonmaker niet alleen...

18 september 2024

Maak elke ruimte Crohill fris

Crohill wil de schoonmaakbranche verduurzamen. Met haar concepten Crohill slimmer schoon en Crohill schoner schoon maakt het bedrijf het werk voor schoonmakers lichter, makkelijker en duurzamer. Nu ook met...

14 maart 2024

Standaardisering en digitalisering de sleutel voor de toekomst?

De schoonmaakbranche staat voor verschillende uitdagingen. Loonsverhogingen, btw-verhogingen zijn aan de orde van de dag en drukken op de winstmarges. Tijd om het anders te doen. Maar veel schoonmaakorganisaties...

20 november 2024

Rijksoverheid organiseert webinar en deelt tips over omgaan met (on)gewenst gedrag

Nieuwe CBS-cijfers laten zien dat 17 procent van alle werknemers in 2023 aangaf dat zij de afgelopen twaalf maanden met ongewenst gedrag op het werk te maken hebben gehad....

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

27 februari 2023

NESO en Schneidereit slaan handen ineen

Sinds november 2022 is de Gelderse plaats Bemmel een opleidingscentrum voor de schoonmaakbranche rijker. Eind 2022 opende NESO, Nederlands Eerste Schoonmaak Opleiding, officieel haar deuren. Hier kunnen nagenoeg alle...