Home / actueel / De waarde van de persoonlijke ontmoeting
16 mei 2022
De waarde van de persoonlijke ontmoeting
‘Kom naar Amsterdam voor een persoonlijke ontmoeting’, stond in de uitnodiging van de Interclean. Aan die uitnodiging werd van 10-13 mei volop gehoor gegeven. We zagen in RAI Amsterdam veel blije exposanten en enthousiaste bezoekers elkaar opzoeken, bijpraten en nieuwtjes uitwisselen. ‘Geweldig, het is zo fijn om iedereen weer echt te spreken’ was een veelgehoorde uitspraak. Ook wij, het redactieteam van Schoonmaakjournaal, genoten van de persoonlijke interactie en de noviteiten. Lees mee met onze beursimpressie.
Met informatie, filmpjes en foto’s via onder meer de social mediakanalen van Interclean werden we allemaal al opgewarmd voor de 2022 editie van de grootste hygienebeurs ter wereld. Na vier jaar mocht deze weer ‘in het echt’ georganiseerd worden. Het persoonlijk ontmoeten werd als centraal thema gekozen. Een logische keuze na de coronapandemie maar vooral een essentieel onderdeel van het zakendoen in schoonmaakland. Het is en blijft een mensenbranche op ieder niveau. Dat veel partijen zin hadden in die persoonlijke ontmoeting bleek al op het moment van opening. Een grote groep mensen wachtte in spanning af om op dinsdag 10 mei om 10 uur de beurs te mogen betreden. De deuren gingen open, de ontmoeting kon beginnen. Wat was de sfeer hartelijk en gastvrij. Wat zagen we veel blije gezichten. De positieve toon voor een mooie beurs was in de eerste minuten al gezet!
Duurzaamheid, digitalisering en gebruikersgemak Lopende over de beurs zagen we vooral de thema’s duurzaamheid, digitalisering en gebruikersgemak naar voren komen. Belangrijke thema’s die op verschillende manieren werden geuit: in presentaties, de (nieuwe) machines, middelen en materialen en in grappige of kunstige details. We noemen er enkele: Greenspeed met hun nieuwe prebiotica range Synbio, het Boma c@fé voor het koffie-opstartmoment, rustige ontmoeting of gezellige borrel, Unger met haar nieuwe serie nLite stelen en assortiment osmosewater generators, Crohill met Schoner Schoon, bamboedoekjes en het Smart buddy systeem, Wecoline met Bubbleflush, Numatic met haar eerste, draadloze steelstofzuiger mét stofzak en uitbreiding van haar NX-programma, Midwestrubber met een nieuw ontwikkeld systeem rubbers om deze onder schoonmaakmachines gemakkelijker te kunnen verwisselen, en Excentr met gloednieuwe, zeer gemakkelijk te bedienen, schrobzuigmachines.
Duurzaamheid Om hot topic duurzaamheid kon je niet heen. Vele exposanten toonden duurzame reinigingsmiddelen, groene werkmethodes en bijvoorbeeld werkwagens die gemaakt zijn uit recycled materiaal. We noemen enkele voorbeelden: Militex met microbiologische reinigingsmiddelen (EcoFactory), Tecnovap met de nieuwste stoomreinigingsmachines, All Care met duurzame RVS dispensers, Spectro met haar Ecodos Dosage Bottle en Consensus met Enozo.
Robotisering Waren op de Interclean 2020 de toenmalige ontwikkelde robots vooral te zien in de ‘robotarea’. Dit jaar hadden meerdere standhouders ook op hun eigen stand baan gemaakt voor hun robots gemaakt. De Cobi 18 van Ice en de Cobotic 65 van i-team zijn enkele voorbeelden. Technische hoogstandjes maar waar iedereen mee kan werken. Makita toonde haar robotstofzuiger DRC300 mét geheugen.
Digitalisering Meerdere exposanten toonden hun nieuwste softwareoplossingen voor het nog efficienter inrichten van het schoonmaakproces. Facility Apps introduceerde Roombook en een objectievere kwaliteitsmethode, Cleanjack maakte haar samenwerking met Gripp Facility bekend. Samen staan zij voor een compleet pakket calculatie, planning, taken, DKS en communicatie. Nocore maakte met haar bezoekers een verdiepingsslag in het digitaal afhandelen van administratieve processen waardoor het management meer tijd en focus heeft op het ondernemen. Verder liet Vermop ons zien hoe haar hele ‘vloot’ voorzien is van bleutooth en ontdekten we een enorme drone voor de glasbewassing van hoge gebouwen (bring cleaning to a higher level). We zijn benieuwd naar de toepassing van al deze mogelijkheden en hopen dat het schoonmaakbedrijven helpt in deze tijden van personeelskrapte.
Events Tijdens de beursdagen waren meerdere bijeenkomsten, zoals op de allereerste ochtend de uitreiking van de Innovation Awards. De jury had de eer om de winnaars uit meerdere categorien bekend te maken. Karcher won de Visitor’s choice award voor rugstofzuiger BVL 5/1 BP en Essity won de overall prijs met de Tork BioBased Heavy-Duty Cleaning Cloth, een reinigingsdoek die het verbruik van fossiele materialen vermindert én de reinigingsefficiëntie verbetert. Later die dag was het tijd voor een ontmoeting met de young professionals van jongerenplatform #FMNextGen. Zij luisterden naar 4 sprekers die door Rob den Hertog werden bevraagd over hun innovaties. Daarna konden zij de opgedane inspiratie uitwisselen tijdens de beursborrel. Een dag later was er ook de hackathon, waar tientallen studenten nieuwe ideeen bedachten voor de schoonmaakbranche. En was er ook het healthcare cleaning forum, om met zorgprofessionals de ontwikkelingen richting toekomst te bespreken.
Details en fun Wat ons opvalt is dat door de jaren heen er op de stands steeds meer aandacht komt voor detail én fun. Innovaties en ontwikkelingen worden uitgebeeld in plaats van via een leaflet uitgedeeld. Flyers en leaflets zijn sowieso uit duurzaamheidsoogpunt minimaal aanwezig. Er wordt veel van filmpjes gebruik gemaakt. De kleding krijgt ook een eigen look. Minder strak in het pak, (bijna) geen stropdassen, meer sneakers (ook in opvallende kleuren) en ander (mop)schoeisel. Het was een kleurig geheel, aantrekkelijke presentaties op kleur, in stijlvolle stands. En we kwamen ook kunst tegen, zoals de roze/zilveren kubus voor een cleaning experience op de stand van Cleanfix en de hangende rebelle doekjes bij Greenspeed. Excentr speelde in op vindbaarheid met #talkdirtytome. Pollet deed dat ook maar dan voor het goede doel Cliniclown: #PolVitasmile.
Dank
Een grote beurs als Interclean komt niet zomaar tot stand. Graag bedanken we Robert Stelling en zijn team voor de organisatie en de gastvrijheid. Bedankt voor jullie persoonlijke ’touch’ om het Interclean-event tot een fijn samenzijn van branchegenoten te maken. Tot de volgende Interclean over twee jaar!
Vandaag, 16 februari 2023, is de lancering van EzyQlean: nieuwe, krachtige reinigers in hoogconcentraat, geleverd in plasticvrije sachets waar de gebruiker zelf water aan toevoegt. Ontwikkeld om de impact...
Op 28 mei 2024 organiseert de Vereniging Schoonmaak Research (VSR) haar jaarlijkse Voorjaarsevent. De VSR-carrousel “De mens centraal: opleiden, ontwikkelen en investeren in medewerkers” neem een prominente plaats in...
ISS Facility Services is op 20 januari 2022 uitgeroepen tot ‘Top Employer Nederland’. Het Top Employers Institute, een wereldwijde autoriteit op het gebied van HR-beleid, certificeert organisaties die met...
Newscientist.nl brengt een nieuwe ontwikkeling naar buiten. Het digitaal magazine schrijft over een 3D-geprint toilet dat je nooit meer hoeft schoon te maken, omdat het zo glad is dat...
Ellen Dekkers startte net voordat de coronacrisis uitbrak als algemeen directeur bij de RAS. Wat hebben de twee jaar haar gebracht en waar wil de RAS het komende jaar...
De buitendienst van VvE schoonmaak verzorgde de glasbewassing bij een appartementencomplex. Eén van de bewoners trakteerde hen daarna op deze lekkernij. De verrassing werd door de medewerkers ontvangen als ‘fantastische...
Drank-, milkshake- en ijsbekers zullen worden hergebruikt voor de productie van toiletpapier van Essity’s toonaangevende hygiëne merk Tork. Uit de pilot is gebleken dat Essity de papieren bekertjes, nadat...
ICE Benelux leverde onlangs een nieuwe ICE veegzuigmachine af op Koopcentrum Akerpoort in Amsterdam. Het winkelcentrum behoort tot één van de grootste Outlet Mall’s in Nederland. De slimme veegmachine zal dagelijks ingezet worden...
SIEV hield een succesvolle ALV, waarbij naast huldiging van leden onderwerpen als de CAO, het Keurmerk en de ontwikkelingen in de branche ter sprake kwamen. Tevens werd het eerste...
Het Enschedese familiebedrijf Carel Lurvink vindt het belangrijk dat elke organisatie zich bij hen thuis voelt, ook op de webshop. Daarom heeft zij haar website omgezet naar een nieuw...
Inloggen
Inschrijven nieuwsbrief
Wil je het nieuws in de schoonmaakbranche volgen, sluit je dan aan bij onze community.
Volg het nieuws op Schoonmaakjournaal, join the community en schrijf je in voor ons wekelijkse E-journaal.