16 mei 2022

Event FMNextGen: innoveren kun je leren

‘Het is vooral een kwestie van flink doorzetten!’

Tijdens de FMNextGen-meeting op Interclean op 10 mei jongstleden was het een zoete inval van bekenden uit zowel Nederland als België. Oude contacten werden aangehaald, nieuwe contacten opgedaan. Voordat het losging in de borrelruimte vond er eerst een rondetafelgesprek plaats met de genomineerden van de Innovation-awards.

Dit gesprek werd ingeleid door Interclean-directeur Robert Stelling en daarna door Rob den Hertog, die na deze Intercleaneditie met pensioen gaat, overgenomen. Den Hertog bevroeg de genomineerden het hemd van het lijf. ‘Hoe zijn zij tot hun innovaties gekomen? En wat zijn hun tips voor anderen?’

Glenn Laurentius (Consensus Group), ontwikkelde een Enozo, OZON-fles waar je alleen water aan toe hoeft te voegen zodat je met de techniek die in de fles zit zonder chemicaliën kunt schoonmaken: “We wilden een product ontwikkelen dat een duurzamere impuls geeft en minder impact op het milieu heeft. Heel belangrijk bij innovatie is dat je goed naar de klant luistert en weet wat die wil, zodat je daadwerkelijk een product maakt waar behoefte aan is. We zijn ondertussen al bezig met nieuwe innovaties, zoals bijvoorbeeld een zelfreinigende deurknop. Zeker door de COVID-19-pandemie is deze wens alleen maar sterker geworden.”

Manfred Zielbauer (Vileda), ontwikkelde een intelligent opzetstuk om op dweilmoppen te plaatsen: “Soms loop je tegen technische grenzen aan van materialen. Microfibre kan je bijvoorbeeld op een gegeven moment niet nog meer splijten om het efficiënter te maken. Daarom wilden we een nieuwe stap zetten voor onze producten. Het opzetstuk meet onder meer hoe vaak ermee is schoongemaakt, waar, hoeveel schoonmaakmiddel is toegevoegd, hoe geconcentreerd die is en hoe oud de materialen zijn. Niet alle materialen gaan namelijk even lang mee. We zijn eigenlijk nog maar net met ons product begonnen, maar we hebben wel al een roadmap klaarliggen om het product nog verder te verfijnen.”

Laurens Metternich (Spectro), ontwikkelde schoonmaakflessen van honderd procent gerecycled plastic: “Wij zijn een bedrijf waar veel jonge mensen werken die openstaan voor innovatie. We wilden graag een gesloten afvalsysteem zien te creëren. We dachten dat het eenvoudig zou zijn om plastic bij onze klanten terug te halen en te recyclen, maar dat bleek in de praktijk nog best uitdagend en de opbrengst was niet direct voldoende. We hebben bovendien echt moeten doorzetten om een geschikte fabrikant te vinden. Bij de eerste ging de test mis en de fabrikant zag het niet meer zitten. Uiteindelijk hebben we een partij gevonden die er wel mee wilde experimenteren. En met succes. Ik begrijp de neiging om te stoppen heel goed, maar soms moet je meer effort erin stoppen om iets tot een succes te maken.”

Peter Kwestro (Gausium Robotics), ontwikkelde een intelligente schoonmaakrobot en sleepte daarvoor de Interclean Amsterdam Innovation Award 2022 in de categorie Smart Technologies & Digitalisation award mee in de wacht: “We hebben veel research gedaan, onze klanten benaderd en contact gelegd met bedrijven wereldwijd om te kijken waar zij behoefte aan hebben. Ons product ziet er simpel uit, maar de techniek erachter met AI en deep learning is heel geavanceerd. Wij liepen vooral tegen de uitdaging aan dat we weinig toegang hadden tot geschikte markten en dat de schoonmaakindustrie per werelddeel kan verschillen. We zijn altijd bezig met uitbreidingen, denk bijvoorbeeld aan het verspreiden van een aroma door de robot zodat het in winkelcentra en andere gebouwen heerlijk ruikt. Heel belangrijk is om vooral niet de makkelijkste weg te kiezen als je innoveert, ga het proberen en geef vooral niet zomaar op.”

Meer lezen over het platform van young professionals,  FMNextGen, in de Schoonmaak? Klik hier. Lid worden? Stuur een mail naar [email protected]. Op 15 september 2022 zal het volgende event van dit jongerenplatform plaatsvinden.
De supporters van FMNextGen zijn Nocore, Interclean, Total Cleaning Products, Hijman Schoonmaakartikelen

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 november 2021

Changing the game, changing the name

Uitnodiging voor het Kwaliteits Kennis Event van LOSK-QMS en Qualis. Dit kennisevent stond al in 2020 op de agenda, maar kon vanwege de beperkende corona-maatregelen niet doorgaan. Daarom doen...

26 april 2022

Nocore daagt bezoekers Interclean uit voor digitale verdiepingslag

Nocore nodigt belangstellenden uit voor een bezoek aan haar stand op Interclean (05.515) in Rai Amsterdam. Van 10 t/m 13 mei zal de softwareleverancier haar standbezoekers inzicht geven in...

17 december 2018

Wintergast (2) Christiaan Boonstra (Dolmans): “Op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie”

Review 2018, preview 2019: onze tweede wintergast Christiaan Boonstra, sales manager van Dolmans Schoonmaak Diensten, geeft antwoord op zes vragen over zijn topics in 2018, innovaties in de branche en...

12 februari 2022

Oh, wat een week

Wat een mooi nieuws hebben we in onze jubileumweek kunnen brengen. Petra de Bruin wist zich met verve weer de rol van (gast)hoofdredacteur op zich te nemen. We blikken...

18 januari 2024

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstad (CSG/Kaleidon) vertelt over haar aanpak.

In december 2023 deden we een oproep aan de jongeren in de schoonmaaksector om te horen hoe zij de branche ‘opschudden’. We ontvingen enthousiaste reacties die we graag met...

15 maart 2022

‘Complimenten krijgen is fijn’

Deelden we vorige week de tip om meer complimenten te geven voor een positieve organisatiecultuur. Donderdag 9 maart lazen we in een artikel op wwww.omroepzeeland.nl de uitspraak van schoonmaakster...

28 april 2022

Bezoek het BOMA C@FE op Interclean

Heel wat jaren terug heeft Boma al eens met een heus café aan Interclean Amsterdam deelgenomen. Dit jaar gebeurt dat opnieuw. Een bijzondere manier om deel te nemen aan...

14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de...

27 februari 2022

In the picture

In de afgelopen tijd is bij landelijke dagbladen en magazines ook steeds meer aandacht voor de schoonmaak. Zo kopte het AD op 23 februari met het artikel ‘Eline doet...

07 juni 2022

5e editie CSU Innovatie Award van start

De inschrijving voor de CSU Innovatie Award is geopend. Voor het vijfde jaar op rij daagt CSU ondernemers, start-ups en studenten uit om hun innovatieve idee toe te passen...