12 april 2019

Werkgeluk: Facilicom benoemt 50 Happy Officers

Een opvallende nieuwe functietitel bij Facilicom Group: de dienstverlener uit Schiedam heeft er 50 Happy Officers bij. Het zijn geen nieuwe werknemers, maar eigen medewerkers die een training krijgen om ‘expert in werkgeluk’ te worden. De groep, bekend van namen als Gom, Trigion, Facilicom Solutions en Incluzio, wil met de nieuwe functie het geluk op de werkvloer letterlijk en figuurlijk meer inhoud geven. Niet alleen intern, maar ook bij opdrachtgevers.

“Een gimmick? Dat zeker niet”, reageert vice-CEO Martine Geurts van Facilicom Group. “De benoeming van happy officers past in de missie die we vorig jaar hebben geformuleerd: Samen werken aan een inspirerende omgeving voor iedereen. Die missie hebben we vertaald in de focus op werkgeluk. Mensen die gelukkiger zijn in hun werk, presteren beter, blijven langer ergens werken en zijn minder vaak ziek. Dat is iets waar we absoluut in geloven. Het zit ook in ons DNA als dienstverlener. Met onze bedrijven willen we aantoonbaar gaan bijdragen aan dat werkgeluk bij onze opdrachtgevers: happy people make happy people.”

16,6% werknemers ongelukkig
Want dat kan beter, bewijzen onderzoeken. Wereldwijd voelt een op de zes werknemers zich ongelukkig op het werk. Nederlandse cijfers – uit 2017 – zijn er ook: 27% van de werkende landgenoten heeft één of meer slechte dagen per week, terwijl hij of zij aan het werk is.

Actief medewerkers ondersteunen
De dienstverlener uit Schiedam telt 32.000 medewerkers, verdeeld over een groot aantal divisies. Onderdeel van de werkgelukstrategie is om de eigen medewerkers aan meer werkplezier in het werk te helpen. Martine Geurts: “Die inspirerende werkomgeving bij onze klanten begint intern, bij de medewerkers van de divisies. Van huis uit is Facilicom Group een mensgericht bedrijf. Ons motto is: happy people make happy people. Bij klanten, maar zeker bij onze eigen medewerkers. Daarom willen we nog meer aandacht geven aan het interne werkgeluk door 50 collega’s tot happy officer te benoemen.”

Doelstellingen
De medewerkers zijn afkomstig uit de verschillende Facilicom-bedrijven en hebben zelf ‘gesolliciteerd’ op de interne vacature. Zij fungeren als interne ambassadeurs voor werkgeluk. Voorafgaand aan hun benoeming volgen zij een training, afhankelijk van hun interesse. Happy officers kunnen straks workshops geven aan managers van de divisies, een plan van aanpak maken om werkgeluk in hun eigen team te optimaliseren of actief uit te dragen. Wat zijn de doelstellingen? “Ik verwacht echt niet dat we in 2019 alleen maar blij en gelukkig zijn en ‘joepie’ roepen”, zegt Martine Geurts. “Maar als 90% van de collega’s aan het eind van dat jaar heeft gemerkt dat er aandacht is voor werkgeluk, is dat al een heel mooi resultaat.”

Over Facilicom Group
Facilicom Group is een familiebedrijf, echt Nederlands van oorsprong. Met meer dan 32.000 medewerkers is een uitdaging ons niet snel te groot. In facilitaire dienstverlening en in zorg en welzijn laat Facilicom Group zien hoe je het beste in mensen naar boven haalt. Bekend zijn we van merken als Trigion, Incluzio, Facilicom Solutions en Gom. Samen werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen. Dat is onze missie, dáár doen we het voor.

Het redactieteam van Schoonmaakjournaal startte op 11 april met de themaserie Werkgeluk. Marjolein Reijs, HR-directeur bij Gom, bijt het spits af:

Leestip: de blog van Esther van der Lelie ‘Are you happy?’

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 november 2021

Ontmoeten, bijpraten en ontwikkelingen delen met AaRiverside

Elkaar weer zien, bijpraten en ontwikkelingen delen. Dat is het doel van Fredy Verkuijlen van AaRiverside toen hij ‘ja’ zei tegen de deelname aan de Schoonmaak Vakdagen. Hij kijkt...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

16 december 2022

#FotoFriday Glazenwassers hebben ❤️voor de zorg

Van 12 tot en met 23 december 2022 is het de actieweek ‘Glazenwassers hebben hart voor de zorg’. Dé actieweek waarin glazenwassersbedrijven hun maatschappelijke betrokkenheid tonen en de zorg...

08 mei 2022

Een momentje geluk voor een ziek kind

Maak een selfie met een rode neus, zet deze op LinkedIn met #PolVitasmile en Pollet geeft € 5 per geplaatste foto aan de Belgische Cliniclowns. Doe dit vóór 31...

30 december 2022

#FilmFriday Minicollege Liminaliteit

Verandering vindt plaats in het ondertussen. Daar is een woord voor: Liminaliteit. Cultureel antropologe Danielle Braun vertelt je daarover meer in haar minicollege.  “Het oude normaal is niet meer....

08 november 2023

Hygiëne specialisten op de Recreatie Vakbeurs

De 𝗥𝗲𝗰𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝗲 𝘃𝗮𝗸𝗯𝗲𝘂𝗿𝘀 gaat weer bijna van start in evenementenhal Hardenberg. Deze beurs tovert Hardenberg van 𝟭𝟰 𝘁/𝗺 𝟭𝟲 𝗻𝗼𝘃𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 om tot het infocentrum voor de recreatiebranche. Onder de...

05 juni 2019

Column: Ben jij een Wolf of een Believer?

Winnen met ‘purpose’ en de MVO-paradox. MVO versus Winst. Hoe de MVO-Paradox met succes managen? Een opvatting jaren geleden was dat MVO en winstgevendheid niet samengaan. “Voor de geitenwollensokken”....

14 maart 2022

De Kroon Facilitaire Diensten wint aanbesteding Mitros, perceel Nieuwegein Zuid

Na een gefundeerd aanbestedingstraject, waaraan verschillende facilitaire dienstverleners hebben deelgenomen, heeft De Kroon Facilitaire Diensten de definitieve gunning in de wacht mogen slepen. Het schoonmaakbedrijf mag het schoonmaakonderhoud van...

29 januari 2022

Microvezeldoek bekent kleur

Jim Pronk heeft met zijn verkleurende microvezeldoek de innovatiewedstrijd van CSU gewonnen. Een praktisch idee dat bijdraagt aan goede schoonmaak. Daarom met recht een ‘Favorites’ te noemen. Voor de...

05 augustus 2022

CSU doet de groetjes met 10 jaar sponsoring ‘Het Geluid’

CSU is dit jaar voor de tiende keer de trotse sponsor van ‘Het Geluid’ van Q-Music. Het intrigerende spel waarbij je kunt raden WAT het geluid is dat QMusic...