12 april 2019

Werkgeluk: Facilicom benoemt 50 Happy Officers

Een opvallende nieuwe functietitel bij Facilicom Group: de dienstverlener uit Schiedam heeft er 50 Happy Officers bij. Het zijn geen nieuwe werknemers, maar eigen medewerkers die een training krijgen om ‘expert in werkgeluk’ te worden. De groep, bekend van namen als Gom, Trigion, Facilicom Solutions en Incluzio, wil met de nieuwe functie het geluk op de werkvloer letterlijk en figuurlijk meer inhoud geven. Niet alleen intern, maar ook bij opdrachtgevers.

“Een gimmick? Dat zeker niet”, reageert vice-CEO Martine Geurts van Facilicom Group. “De benoeming van happy officers past in de missie die we vorig jaar hebben geformuleerd: Samen werken aan een inspirerende omgeving voor iedereen. Die missie hebben we vertaald in de focus op werkgeluk. Mensen die gelukkiger zijn in hun werk, presteren beter, blijven langer ergens werken en zijn minder vaak ziek. Dat is iets waar we absoluut in geloven. Het zit ook in ons DNA als dienstverlener. Met onze bedrijven willen we aantoonbaar gaan bijdragen aan dat werkgeluk bij onze opdrachtgevers: happy people make happy people.”

16,6% werknemers ongelukkig
Want dat kan beter, bewijzen onderzoeken. Wereldwijd voelt een op de zes werknemers zich ongelukkig op het werk. Nederlandse cijfers – uit 2017 – zijn er ook: 27% van de werkende landgenoten heeft één of meer slechte dagen per week, terwijl hij of zij aan het werk is.

Actief medewerkers ondersteunen
De dienstverlener uit Schiedam telt 32.000 medewerkers, verdeeld over een groot aantal divisies. Onderdeel van de werkgelukstrategie is om de eigen medewerkers aan meer werkplezier in het werk te helpen. Martine Geurts: “Die inspirerende werkomgeving bij onze klanten begint intern, bij de medewerkers van de divisies. Van huis uit is Facilicom Group een mensgericht bedrijf. Ons motto is: happy people make happy people. Bij klanten, maar zeker bij onze eigen medewerkers. Daarom willen we nog meer aandacht geven aan het interne werkgeluk door 50 collega’s tot happy officer te benoemen.”

Doelstellingen
De medewerkers zijn afkomstig uit de verschillende Facilicom-bedrijven en hebben zelf ‘gesolliciteerd’ op de interne vacature. Zij fungeren als interne ambassadeurs voor werkgeluk. Voorafgaand aan hun benoeming volgen zij een training, afhankelijk van hun interesse. Happy officers kunnen straks workshops geven aan managers van de divisies, een plan van aanpak maken om werkgeluk in hun eigen team te optimaliseren of actief uit te dragen. Wat zijn de doelstellingen? “Ik verwacht echt niet dat we in 2019 alleen maar blij en gelukkig zijn en ‘joepie’ roepen”, zegt Martine Geurts. “Maar als 90% van de collega’s aan het eind van dat jaar heeft gemerkt dat er aandacht is voor werkgeluk, is dat al een heel mooi resultaat.”

Over Facilicom Group
Facilicom Group is een familiebedrijf, echt Nederlands van oorsprong. Met meer dan 32.000 medewerkers is een uitdaging ons niet snel te groot. In facilitaire dienstverlening en in zorg en welzijn laat Facilicom Group zien hoe je het beste in mensen naar boven haalt. Bekend zijn we van merken als Trigion, Incluzio, Facilicom Solutions en Gom. Samen werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen. Dat is onze missie, dáár doen we het voor.

Het redactieteam van Schoonmaakjournaal startte op 11 april met de themaserie Werkgeluk. Marjolein Reijs, HR-directeur bij Gom, bijt het spits af:

Leestip: de blog van Esther van der Lelie ‘Are you happy?’

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 november 2018

Blog: Robotlove

De term ‘Robotlove’ zag ik enkele weken geleden op LinkedIn voorbijkomen, met een mooie foto erbij van een menselijk uitziende robot met een baby in de armen. Het betrof...

14 juni 2019

Hago viert De Dag van de Schoonmaker met film over geluk

Vrijdag 14 juni 2019 is de vierde Dag van de Schoonmaker. Hago, samen met Hectas en Schoonmaakjournaal initiatiefnemer van deze dag, bedankt schoonmaakmedewerkers vandaag extra voor hun inzet en...

18 juni 2020

Petra de Bruin van Schoonmaakjournaal: “Ik vertrek”

“Ja, ik weet dat ik duizenden relaties, kennissen en schoonmaakbranchegenoten verras met het nieuws dat ik stop bij Schoonmaakjournaal. Niet met, want de naam, connecties en waardevolle content blijven...

26 augustus 2024

Schoonmaakbedrijf CSU neemt branchegenoot ICS over

Schoonmaakbedrijf CSU is voornemens collega ICS over te nemen. Bij het Eindhovense bedrijf werken landelijk ruim 1300 medewerkers. De overname sluit goed aan bij de strategische keuze van marktleider...

03 januari 2023

Laetitia Simonis (1nergiek): “Coronatijd moeilijk? Heerlijk juist die dynamiek!”

Onze serie over vrouwelijk leiderschap vervolgen we met een interview met Laetitia Simonis. Ze rolde vijftien jaar geleden per toeval de sector in, schopte tegen heel wat heilige huisjes...

09 november 2021

Monumentaal kunstwerk

Kunstenaar Klaus Dauven bracht in het Franse Jura een ‘reversed graffiti’ kunstwerk aan op de 110 meter hoge en 430 meter lange muur van de stuwdam Vouglans. Met deze...

13 juni 2022

Schoonmakers ‘in the picture’

Het is bijna ‘De dag van de schoonmaker’. Een aanleiding om deze week meerdere schoonmakers ‘in the picture’ te zetten. We delen de mooie foto’s van fotografe Ann-Sophie Falter...

16 augustus 2022

Top 10 (schoonmaak) films

Schoonmaak speelt een rol in meerdere films en series. Wie kent bijvoorbeeld niet ‘Maid in Manhattan’, de film uit 2002 waarin Jennifer Lopez als kamermeisje in een hotel werkt...

02 november 2021

Ontmoeten, bijpraten en ontwikkelingen delen met AaRiverside

Elkaar weer zien, bijpraten en ontwikkelingen delen. Dat is het doel van Fredy Verkuijlen van AaRiverside toen hij ‘ja’ zei tegen de deelname aan de Schoonmaak Vakdagen. Hij kijkt...

11 juli 2024

Vergroten welzijn medewerkers cruciaal voor groei Nederlandse bedrijven

ABN AMRO verwacht voor de meeste sectoren herstel in 2024, dat in 2025 verder doorzet. Maar bedrijven kampen wel met structureel tekort aan arbeidskrachten, mede door vergrijzing. Het inzetten...