7 juli 2025

Blog Esther van der Lelie (Schoonmaakjournaal): Zet schoonmakers aan de ontwikkeltafel bij innovaties

Als hoofdredacteur van Schoonmaakjournaal volg ik dagelijks het nieuws uit de branche. Ik spreek ondernemers, leveranciers, luister naar schoonmakers en ontvang persberichten vol veelbelovende termen: AI, circulair, touch-free, datagedreven. Mooi, maar heel eerlijk? Ik ben nog steeds verbaasd, ik beweeg mij al zo’n 20 jaar in de schoonmaakbranche, over hoeveel er gebeurt in onze sector. Maar wat mij wel opvalt: veel van die ‘innovaties’ zijn niet radicaal nieuw. Ze zijn het logische vervolg op eerdere lanceringen, doorontwikkelingen op basis van praktijkervaring. Het zijn verbeteringen die ontstaan omdat er op de werkvloer mee is gewerkt en schoonmakers hun ervaringen delen. Maar waarom betrekken we schoonmakers niet eerder? Waarom zetten we hen niet aan de ontwikkeltafel?

Het derde kwartaal staat bij Schoonmaakjournaal in het teken van: Schoonmaakinnovaties: schoonmaken is een vak. Een vak dat zich ontwikkeld. Wat gebeurt er, welke innovaties zijn er, hoe wordt de schoonmaker erbij betrokken en hoe gaat hij/zij ermee om?

De verhalen van schoonmakers over het werken met een innovaties raken mij vaak meer dan een lancering. Want innovatie brengen is mooi, er ligt veel research aan ten grondslag, maar het slaagt pas als het in de praktijk wordt toegepast. En de schoonmaker er blij mee is en mee wil werken. Steeds meer bedrijven raken ervan overtuigd dat innoveren alleen samen kan met de mensen die ermee werken. Ik noem enkele voorbeelden uit interviews die ik voor Schoonmaakjournaal deed:

BOMA. Hun robot-schoonmaakmachines die eerst sceptisch door de schoonmakers werden bekeken, zijn inmiddels geadopteerd. Jeroen Evers en Jeroen Stoof vertelden daarover:
“De mensen hebben de robots omarmd… Een robot is een hulp van de schoonmaker… die het zware werk en flink aantal werkuren kan opvangen.”

Crohill. Zij ontwikkelt vanuit dat uitgangspunt. Pim Hilgerdenaar: “Onze mensen komen veel op de werkvloer en kijken goed welke handelingen de schoonmakers doen en tegen welke problemen ze aanlopen.” Vervolgens ontwikkelt Crohill producten waarmee ze de kwaliteit van de schoonmaak borgt en zorgt dat het werk makkelijker en sneller gedaan kan worden.”

Numatic, die op haar Numatic Days de NuClean 220NX toonde,  krachtige schrob-zuigmachine met één borstel en daardoor klein van formaat die ook de hoekjes en smalle plekjes bijvoorbeeld in toiletten machinematig kan reinigen. Superhandig vinden schoonmakers.

Tork. Zij werkt met Vision Cleaning: datagedreven schoonmaak wat ervoor zorgt dat schoonmakers bijvoorbeeld alleen dispensers hoeven aan te vullen als het nodig is. Mayke Groenendaal: “Schoonmakers weten precies waar hun hulp nodig is, zijn ‘baas in eigen buik’ en lossen problemen op voordat bezoekers ermee te maken krijgen. Dit verhoogt niet alleen hun tevredenheid, maar ook de kwaliteit van het werk.”

Vileda, die met een praktijkcase bij RAV Brabant Midden-West-Noord laat zien hoe zij schoonmakers betrekken bij een vernieuwde aanpak. Martijn Gilhuis:  “De kar is een hulpmiddel, de gedragsverandering is de uitdaging.”

GPH, die begrijpt dat prijsvechter zijn om hun producten te slijten niet meer werkt, maar dat ontzorgen van mensen veel meer oplevert.

Nocore. Zij betrekt trouwe gebruikers bij klankbordbijeenkomsten om hun software verder te ontwikkelen.

Schoonmakers aan de ontwikkeltafel?!

Mooie voorbeelden zijn er genoeg. Absoluut positieve ontwikkelingen ten opzichte van jaren geleden. Toch knaagt er bij mij nog iets. Want hoe weet je of iets werkt? Niet alleen door te meten, maar vooral door te luisteren. Echt te luisteren naar wat praktisch en handig voor schoonmakers is. In een eerder stadium. Ideaal zou zijn om schoonmakers al te betrekken, voordat de innovatie bedacht wordt. Aan de ontwikkeltafel.

Een moment waarop leveranciers, schoonmakers, leidinggevenden en opdrachtgevers samenkomen. Niet om te presenteren, maar om te delen. Een soort debat over: Wat gebruik je écht? Wat maakt je werk beter? Wat zou je liever anders zien? Mijns inziens heeft dit veel voordelen, een innovatie die direct wordt toegepast omdat het werkt, met ambassadeurs, want de betrokken schoonmakers zullen hun inbreng niet onder stoelen en banken steken, en waardering voor de vakmensen.

Hoe denk jij hierover? Of heb jij hiervan al een voorbeeld om te delen? Laat het mij weten.

Esther van der Lelie
Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 juli 2022

1nergiek nominatie Grootste stijger: net geen winnaar, wel enorm trots

“Het was spannend: onze derde nominatie en na twee keer winnaar voor Medewerkerbeleving Award ook de award voor Grootste stijger in ontvangst mogen nemen? Nee, we grepen net mis:...

22 oktober 2021

De stemmen achter het ‘Het Geluid’

‘Het Geluid’ van Qmusic is geraden. Carolien uit het Limburgse Berg en Terblijt wist het geluid, het plaatsen van zitverkleiner voor kleine kinderen op een wc-bril, te raden en...

06 december 2018

Digitale doolhof (2): slimme ICE reinigingsmachines sturen aan op feiten

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things. In het doolhof van data en robots...

03 april 2020

Toppers van maart 2020 op Schoonmaakjournaal

En toen was daar het allesbepalende coronavirus en werd het opeens stil… Op straat, maar niet in de media en op het platform van Schoonmaakjournaal. Niet eerder bereikten we...

29 september 2022

Inschrijving European Cleaning & Hygiene Awards geopend

Het is weer tijd om de spotlights te zetten op innovaties in de schoonmaakbranche. European Cleaning Journal, de organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards, roept bedrijven op...

28 mei 2019

Review (2) VSR Kennisdag: “Van facilitair manager naar grondstoffenmanager”

Yvette Watson (PHI-Factory), Rob Stevens (WEPA Nederland) en Frank Dobbelsteijn (Returnity) namen het stokje van ZKH prins Carlos de Bourbon de Parme over op de VSR Kennisdag Circulariteit op...

23 april 2024

Paul Fok vertelt waarom SIEV de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar steunt

De verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar krijgt steun van meerdere schoonmaak-partners. Wie zijn deze partners? Om een aantal beter te leren kennen, stelde de organisatie van de...

08 maart 2022

Toiletpapierspray zorgt voor ‘kleikamerrevolutie’

Op quote.nl schrijft Tim Jansen over de kleikamerrevolutie. Een verhaal over de heren van Buttler die ‘zelfs hun eigen reet in de fik steken om de perfecte toiletpapierspray te...

30 juni 2025

Personeelskrapte zorgt voor minder ongelijkheid op de werkvloer

Het grote tekort aan personeel zorgt voor een positieve bijwerking: de ongelijkheid op de arbeidsmarkt wordt kleiner. Vooral vrouwen, jongeren en werknemers van buitenlandse komaf krijgen betere kansen op...

23 januari 2023

Eerste sprekers Hygiëneforum bekend

Op 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats, met als thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. De organisatie maakt nu de eerste...