23 april 2024

Paul Fok vertelt waarom SIEV de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar steunt

De verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar krijgt steun van meerdere schoonmaak-partners. Wie zijn deze partners? Om een aantal beter te leren kennen, stelde de organisatie van de verkiezing hen vijf vragen. Zo ook aan Paul Fok van mkb-branchevereniging SIEV. Lees hoe hij in aanraking kwam met de schoonmaakbranche en waarom hij en zijn SIEV-bestuur collega’s de verkiezing een warm hart toedragen.

Wanneer ben je de schoonmaakwereld ingestapt en besmet geraakt met het schoonmaakvirus?
“Als student in 1984 kwam ik in het warme bad van de schoonmaak terecht en er nooit meer uit willen komen. Via het schoonmaken van kantoorpandjes en het trappenhuisbusje, ben ik via specialistisch werk al vrij snel als inspecteur aan het werk gegaan. En heb vervolgens alle facetten, de mooie en zeker ook de heel slechte kanten van het vak gezien. Maar nog steeds ben ik iedere dag verliefd op dit doldwaze schoonmaakvak.”

Wat is de kracht van jullie bedrijf/brancheorganisatie?
“SIEV is als branchevereniging volledig georiënteerd op het mkb. Daar vind je voornamelijk ondernemers die in het begin of vaak nog steeds ook op de werkvloer te vinden zijn. Onze kracht is de kennis van het vak schoonmaak en daarbij wat het betekent om iedere dag weer een vervuild pand schoon te maken, met elkaar te delen en elkaar te ondersteunen.”

Wat was, is en blijft jouw compassie met de schoonmakers?
“Het woord ‘compassie’ heeft voor mij niet de juiste lading. Dat klinkt alsof we een soort medelijden moeten hebben, terwijl schoonmakers juist trots mogen zijn op het werk dat ze uitvoeren. En die trotsheid draag ik vanaf dag één met mij mee en zie ik bij mijn SIEV-collega’s ook terug. Schoonmakers worden afgerekend op een veelal iets beperktere opleiding, een feitelijk niet erg ruim loon en een negatieve perceptie vanuit de omgeving, omdat iedereen denkt te weten wat schoonmaken is totdat men het vak schoonmaken zelf écht ervaart. Ik denk dat er maar weinig mensen mijn die voor een controlebeurt zouden slagen….”

Wat is jouw meest populaire blog of column?
“Ik heb er veel geschreven en nog veel meer gelezen. Leuk voor de aandacht en de geschiedenisboekjes. Ik noem geen meest populair exemplaar, want schrijven is leuk, maar elkaar spreken is veel belangrijker. Stap vandaag nog op een schoonmaker af en ga eens in gesprek. Dat is veel meer waard dan al dat geschrijf erover.”

Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
“Eerlijk gezegd heb ik moeite met het houden van wedstrijden, omdat je dan altijd veel meer verliezers aanduidt dan winnaars. Voor mij is iedereen die zich serieus inzet voor het vak schoonmaken elke dag een winnaar. Ik grijp de dag vooral aan, omdat het licht niet genoeg kan schijnen op ons schoonmaakwerk en de fantastische mensen die het werk uitvoeren. Ik kom samen met mijn SIEV-collega’s op 18 juni kijken naar een zaal vol winnaars en denk aan iedereen die niet genomineerd is, maar uiteindelijk op deze dag toch ook een winnaar is! Dat zijn er 120.000😊”

Lees meer over de verkiezing:
10 finalisten verrast met een podiumplek op 18 juni tijdens de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar 2024
actualiteiten over de verkiezing

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 juni 2019

Oproep voor Schoonmaakjournaal Zomergasten: influencers

Voor het derde achtereenvolgende jaar zet de redactie van Schoonmaakjournaal zich deze zomer met enthousiasme in voor haar veel gelezen serie Zomergasten. Ditmaal is het podium voor influencers: mensen...

02 augustus 2023

Subsidie voor activiteiten duurzame inzetbaarheid

De RAS meldt dat het via de MDIEU-regeling mogelijk is om subsidie te krijgen voor activiteiten duurzame inzetbaarheid. Met als doel om de duurzame inzetbaarheid van werkenden te bevorderen...

13 november 2023

Han Strijbos is Head of Marketing ISS Facility Services

ISS Facility Services heeft Han Strijbos per 1 november benoemd als Head of Marketing. Han was eerder werkzaam in marketingfuncties bij onder andere Ericsson Telecommunicatie, Vodafone, Heyday en recentelijk...

05 december 2018

Blog: Mijn Getal van het Jaar: 60

60 is een getal. Voor mij het Getal van het Jaar. Niet direct afhaken, want getallen doen veel meer met ons dan we denken. Ze zijn echt wel sexy...

16 december 2022

#FotoFriday The White House?

Het lijkt op The White House, maar in werkelijkheid zie je het kantoor van Schoonmaakbedrijf Exclusive in Halsteren. Een bijzondere plek om schoon te maken. Dat deed het team...

11 september 2023

Terugblik VSR Zomerevent: ‘Wees nieuwsgierig naar het leven, elkaar en jezelf’

Het Nationaal Militair Museum in Soest was op 6 september 2023 ‘the place to be’ voor het jaarlijkse VSR Zomerevent. Buiten scheen de zon en was het zo’n 30...

17 februari 2020

Consensus zet magische standaard in schoonmaak voort als Enozopro

Consensus Group introduceerde afgelopen jaar de nieuwe standaard in schoonmaak: de Hygeia SB100. De magische sprayflacon die watergedragen ozon genereert, is inmiddels uitgegroeid tot een welbekend fenomeen op de...

03 februari 2023

“Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen”

De schoonmaakbranche is een mensensector bij uitstek. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen floreren en gezond hun pensioen halen? Als iemand dat weet, dan is het Marjolein...

20 mei 2024

Paul Fok (SIEV): ‘Nieuwe Schoonmaak-cao opent de weg naar nieuwe kansen’

De vastleggingen van de cao-onderhandelingen zijn bekend. De cao-commissie onder leiding van Achint Atwal (Balans) van de branchevereniging SIEV heeft dit jaar uitgebreid vooraf kunnen spreken met het onderhandelteam....

20 augustus 2024

Zomer-sport-serie (4): Doorwerken, hard sporten en mooie doelen behalen

In de schoonmaakbranche wordt hard gewerkt. Vooral omdat deze wereld zich laat zien als professioneel en de wil heeft om alles tot in de puntjes te regelen. Het doorzettingsvermogen,...