23 april 2024

Paul Fok vertelt waarom SIEV de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar steunt

De verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar krijgt steun van meerdere schoonmaak-partners. Wie zijn deze partners? Om een aantal beter te leren kennen, stelde de organisatie van de verkiezing hen vijf vragen. Zo ook aan Paul Fok van mkb-branchevereniging SIEV. Lees hoe hij in aanraking kwam met de schoonmaakbranche en waarom hij en zijn SIEV-bestuur collega’s de verkiezing een warm hart toedragen.

Wanneer ben je de schoonmaakwereld ingestapt en besmet geraakt met het schoonmaakvirus?
“Als student in 1984 kwam ik in het warme bad van de schoonmaak terecht en er nooit meer uit willen komen. Via het schoonmaken van kantoorpandjes en het trappenhuisbusje, ben ik via specialistisch werk al vrij snel als inspecteur aan het werk gegaan. En heb vervolgens alle facetten, de mooie en zeker ook de heel slechte kanten van het vak gezien. Maar nog steeds ben ik iedere dag verliefd op dit doldwaze schoonmaakvak.”

Wat is de kracht van jullie bedrijf/brancheorganisatie?
“SIEV is als branchevereniging volledig georiënteerd op het mkb. Daar vind je voornamelijk ondernemers die in het begin of vaak nog steeds ook op de werkvloer te vinden zijn. Onze kracht is de kennis van het vak schoonmaak en daarbij wat het betekent om iedere dag weer een vervuild pand schoon te maken, met elkaar te delen en elkaar te ondersteunen.”

Wat was, is en blijft jouw compassie met de schoonmakers?
“Het woord ‘compassie’ heeft voor mij niet de juiste lading. Dat klinkt alsof we een soort medelijden moeten hebben, terwijl schoonmakers juist trots mogen zijn op het werk dat ze uitvoeren. En die trotsheid draag ik vanaf dag één met mij mee en zie ik bij mijn SIEV-collega’s ook terug. Schoonmakers worden afgerekend op een veelal iets beperktere opleiding, een feitelijk niet erg ruim loon en een negatieve perceptie vanuit de omgeving, omdat iedereen denkt te weten wat schoonmaken is totdat men het vak schoonmaken zelf écht ervaart. Ik denk dat er maar weinig mensen mijn die voor een controlebeurt zouden slagen….”

Wat is jouw meest populaire blog of column?
“Ik heb er veel geschreven en nog veel meer gelezen. Leuk voor de aandacht en de geschiedenisboekjes. Ik noem geen meest populair exemplaar, want schrijven is leuk, maar elkaar spreken is veel belangrijker. Stap vandaag nog op een schoonmaker af en ga eens in gesprek. Dat is veel meer waard dan al dat geschrijf erover.”

Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
“Eerlijk gezegd heb ik moeite met het houden van wedstrijden, omdat je dan altijd veel meer verliezers aanduidt dan winnaars. Voor mij is iedereen die zich serieus inzet voor het vak schoonmaken elke dag een winnaar. Ik grijp de dag vooral aan, omdat het licht niet genoeg kan schijnen op ons schoonmaakwerk en de fantastische mensen die het werk uitvoeren. Ik kom samen met mijn SIEV-collega’s op 18 juni kijken naar een zaal vol winnaars en denk aan iedereen die niet genomineerd is, maar uiteindelijk op deze dag toch ook een winnaar is! Dat zijn er 120.000😊”

Lees meer over de verkiezing:
10 finalisten verrast met een podiumplek op 18 juni tijdens de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar 2024
actualiteiten over de verkiezing

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 december 2023

#FOTOFRIDAY Laatste levering 2023 voor Haagclean

Op de bijna laatste werkdag van 2023 deelt Haagclean een ‘uitsmijter’ voor het leveren van opstart-pakketten voor 26 projecten. Raymon Borghart, Verkoop manager bij Haagclean Products laat trots foto’s...

13 april 2023

Hoe maak je een schoonmaakrobot succesvol onderdeel van jouw schoonmaakteam?

“Heb je het al gehoord? Volgende week komen ze een schoonmaakrobot bij ons installeren.” Wat als je een nieuw teamlid krijgt? En niet zomaar iemand! Nee, een robot komt...

04 juni 2024

Aanmelding Best Practice Award 2024 geopend

Voor de Best Practice Awards 2024 is de Code Schoonmaak op zoek naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers aantoonbaar investeren in de schoonmakers. Want zij zijn de belangrijke schakels...

01 mei 2024

Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV behaalt MVO-keurmerk Social Impact Label

MKB Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV heeft met succes het MVO-keurmerk behaald voor hun inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het familiebedrijf met meer dan een...

28 juni 2024

FOTOFRIDAY Ook schoonmaak kleurt oranje

Ook de schoonmaakbranche leeft mee met Oranje en gunt het Nederlands voetbalteam winst. Meerdere bedrijven pakken het EK aan om ludieke acties in te zetten. Als voorbeeld delen we...

02 oktober 2024

Nederrijn voert MT1000 aan

Jaarlijks onderzoekt MT/Sprout  de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. Zo ook voor de schoonmaak. Wij delen welke schoonmaakbedrijven in 2024 de hoogste score behalen. Met nieuwkomer...

07 april 2023

NVZ 75 jaar!

De Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) bestaat 75 jaar! Een bijzonder moment om bij stil te staan. NVZ zegt over dit jubileum:“Op 1 april 1948 werd de NVZ opgericht...

20 juli 2020

Groeibedrijf 2020 Breedweer maakt weer impact met sekswerkers

“#supertrots om bij de 250 snelst groeiende bedrijven te behoren..! Zo zie je maar wat je kunt bereiken door maximale impact te maken voor de maatschappij”, schrijft Jack Stuifbergen op...

17 december 2024

Met Tork meer efficiëntie in de keuken 

Van 13 tot en met 16 januari 2025 opent de Amsterdamse RAI haar deuren voor Horecava, dé vakbeurs voor horeca professionals. Tork is op deze beurs aanwezig met duurzame...

26 oktober 2023

Blankers Schoon behaalt PSO-Trede 3 en PSO 30+

Blankers Schoon (Maatschappelijk) heeft afgelopen maand PSO-Trede 3 en het PSO 30+ certificaat behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dat betekent dat Blankers Schoon – Maatschappelijk voldoet aan...