7 mei 2025

André van Drumpt (RAV Brabant Midden-West-Noord) en Martijn Gilhuis (Vileda Professional) over hun samenwerking: één aanpak, één standaard

Hygiëne in ambulances is letterlijk van levensbelang. Toch is het in de praktijk een uitdaging om binnen een ambulancedienst als de RAV Brabant Midden-West-Noord overal dezelfde schoonmaakstandaard te hanteren. Die uitdaging werd het startpunt van een intensieve samenwerking tussen RAV en Vileda Professional. Samen ontwikkelden zij een aanpak die uniforme reiniging mogelijk maakt en die gedragen wordt door de mensen op de werkvloer. Teammanager bedrijfsvoering Facilitair RAV Brabant Midden-West-Noord, André van Drumpt, en Adviseur van hygiënische schoonmaakconcepten Vileda Professional, Martijn Gilhuis, vertellen over deze samenwerking, de gekozen oplossing en het belang van borging.

Bij de ambulancedienst RAV Brabant Midden-West-Noord werken honderden mensen verdeeld over tientallen locaties. André, die zelf ooit als ambulancechauffeur begon en inmiddels zestien jaar ervaring in de branche heeft, legt uit waar de behoefte ontstond: “We zagen dat sommige teams hun voertuigen uitstekend schoonmaakten, maar dat gold niet voor iedereen. Er was geen eenheid, terwijl we wel overal dezelfde hoge standaard willen waarborgen.” De vraag was helder: “Hoe zorgen we ervoor dat elke ambulance op elk moment voldoet aan dezelfde hygiënische normen?”

Een strak en doordacht concept
De keuze viel op Vileda Professional vanwege hun specifieke visie op ambulancehygiëne. Martijn Gilhuis werkt al bijna vijftien jaar bij Vileda, met een focus op specialistische omgevingen zoals ziekenhuizen en ambulanceposten. “Voor ons is de binnenkant van een ambulance vergelijkbaar met een OK-ruimte in het ziekenhuis,” zegt hij. “Je moet het kunnen reinigen alsof er zo weer een patiënt in komt te liggen.”
Tijdens een presentatie, geïnitieerd door een deskundig infectiepreventie team, toonde Vileda hun aanpak. Die sloeg aan. “De kracht zat in het totaalconcept,” vertelt André. “Van middelen tot werkwagens, alles sloot op elkaar aan. We wilden niet langer een allegaartje aan materialen op de verschillende posten, maar overal hetzelfde.”

 

“We willen overal dezelfde kwaliteit en hygiëne”

 

Eén kar met overal dezelfde indeling
De keuze werd snel gemaakt. Op alle 26 locaties komen nieuwe schoonmaakkarren, identiek ingericht, compact en afgestemd op het werk in en rond ambulances. “En die schoonmaakkar is de nieuwe Shopster. De RAV beleeft een primeur want bij deze organisatie wordt de shopster voor het eerst ingezet”, ” vertelt Martijn. “Compact, wendbaar en klaar voor elke setting, precies wat nodig is in een ambulancedienst.”
André bevestigt: “Zelfs op posten waar we nog prima schoonmaakkarren hadden, hebben we die vervangen. We wilden uniformiteit. Zodat een medewerker, waar die ook werkt, altijd dezelfde kar aantreft met dezelfde middelen. Dat geeft duidelijkheid én vertrouwen.”

Levering via vertrouwde partner
De benodigde schoonmaakmaterialen en -middelen worden geleverd via groothandel Almeva, de vertrouwde partner van de RAV Brabant MWN. Contactpersoon Ruben Hoogenbergen zorgt voor een soepele afstemming tussen RAV en Vileda.

Betrokkenheid vanaf de werkvloer
Een mooie kar is één ding. Maar hoe krijg je mensen zover dat ze er ook op de juiste manier mee werken? Volgens beide heren zit de sleutel in betrokkenheid. Elk team kreeg een ambassadeur, teammanagers worden extra getraind, en er is een instructievideo ontwikkeld voor huidige én nieuwe medewerkers. “De kar is een hulpmiddel, de gedragsverandering is de uitdaging,” aldus Martijn. “Daarom blijven wij ook ná levering betrokken. Niet als leverancier, maar als partner.”

 

“De echte uitdaging zit in de borging,”

 

Borging: het echte werk begint nu
“De eerste 14 opkomstposten zijn inmiddels voorzien van karren, kasten en inhoud. De kleinere posten volgen nu. Maar daarmee is het project niet ‘af’. De echte uitdaging zit in de borging,” zegt André. “Dat vraagt om een lange adem. Maar met de ambassadeurs, instructies en ondersteuning van Vileda zijn we goed op weg.”
Martijn vult aan: “We leveren niet alleen producten, we blijven ook beschikbaar voor audits en ondersteuning. Want alleen als medewerkers snappen waarom ze met microvezel en minimale chemie werken, blijft de kwaliteit hoog.”

Wat maakt deze samenwerking bijzonder?
“Wat ik sterk vind aan deze samenwerking,” zegt André, “is dat het niet alleen gaat om spullen leveren, maar om het totaalplaatje. Vileda denkt mee, komt zelf ook met ideeën en blijft betrokken.” Ook de transparantie komt aan bod. Martijn: “We koppelden onze mensen bewust aan collega’s van andere ambulancediensten die al met Vileda werkten. Om geen ‘wij van WC-eend’ te creëren, maar echte ervaringen te delen met vakgenoten.”
“Als het om mensenlevens gaat, wil je dat alles klopt, tot in de kleinste vezel.”

Vooruitkijken
Op de vraag hoe de samenwerking tot nu toe bevalt, zijn beide mannen positief. “We hadden misschien gehoopt iets verder te zijn,” zegt André eerlijk. “Maar waar we nu staan, daar mogen we trots op zijn. De basis ligt er, de kar staat er, en de mensen raken gewend aan de nieuwe manier van werken.”
Martijn sluit af met een blik op de toekomst: “We gaan door. Want kwaliteit in schoonmaak is nooit af. Zeker niet als het gaat om de zorg voor mensenlevens. Dan wil je dat alles klopt, tot in de kleinste vezel.”

 

Van 6 t/m 13 mei staat Vileda Professional centraal op Schoonmaakjournaal.nl. Met iedere dag van deze week nieuws over het bedrijf, de producten én de mens erachter. Een uniek inkijkje wat op 6 mei begon met de blog van Paul Harleman over Liefde.

Lees ook dit interview: Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 juni 2019

4e Dag van de Schoonmaker schenkt 96.000 schoonmakers vreugde  

Schoonmaak is van alle tijden. Maar De Dag van de Schoonmaker niet: de landelijke vakdag vieren we vandaag – 14 juni – voor de vierde keer. En met heel...

19 mei 2025

NK Schoonmaakplanning 2025: Wie wordt de beste facilitair planner van Nederland?

Op 18 november vindt tijdens de Schoonmaak Vakdagen de vijfde editie van het NK Schoonmaakplanning plaats. Een initiatief van Appreo waarin de kunst van efficiënte en slimme schoonmaakplanning centraal...

20 december 2023

Kerstdonatie Kaleidon: Kies mee!

Kaleidon Nederland doet al tien jaar een kerstdonatie aan drie goede doelen. Klanten en relaties kunnen meebeslissen en via een poll hun keuze voor één van de drie goede...

07 juni 2024

Abdulrahman was ‘Baas van Morgen’ bij CWS

CWS Hygiene Nederland deed mee aan het ‘Baas van Morgen’ initiatief van JINC, dat jongeren de kans biedt om leiderschap en ondernemerschap van dichtbij te ervaren. Ambdulrahman werd op...

16 juni 2025

Jolanda Reedijk van SVP Schoonmaak en team Leeuwarden van Breedweer winnen dé schoonmaakbokalen 2025

De Schoonmaker van het Jaar-winnaar en Schoonmaakteam van het Jaar-winnaar zijn: Jolanda Reedijk-den Heijer van SVP Schoonmaak en team Leeuwarden van Breedweer Facilitaire Diensten! Op het podium ontving Jolanda...

09 november 2018

Trainingsplatform Warp Industries wint eerste Cor van der Heijden Award

Op 8 november vond in De Efteling de eerste uitreiking van de Cor van der Heijden Award plaats. Een initiatief van schoonmaakbedrijf CSU dat het meest innovatieve idee voor...

20 april 2023

CSU, Tzorg en Zizo tekenen als eerste schoonmaak- en thuiszorgorganisatie het klimaatakkoord

CSU, Tzorg en Zizo hebben zich samen met negen andere vooraanstaande Nederlandse bedrijven aangesloten bij het klimaatakkoord van Parijs. Vandaag verklaarden alle aanwezige CEO’s met hun handtekening officieel de...

04 april 2023

Markt reinigings- en desinfectiemiddelen blijft komende tijd onder grote druk

Net als vele andere sectoren heeft de markt van reinigings- en desinfectiemiddelen veel te verduren sinds de pandemie en de oorlog. Veel bedrijven zaten het afgelopen jaar in overlevingsmodus,...

14 december 2018

Sandy van Envida Proper en Hasan van Gom zijn Schoonmaker van het Jaar

Tijdens de feestelijke uitreiking van de Golden Service Awards op 13 december zijn de winnaars van Schoonmaker van het Jaar 2018 bekendgemaakt. Voor Nederland kwam Sandy Varion uit Maastricht,...

03 december 2024

Crohill: “Schoonmaken kan slimmer en schoner, ook met schoonmaaktabletten”

Bij Crohill zijn ze op een serieuze missie om schoonmaken slimmer en schoner te maken. En leuker, voor schoonmakers, bedrijven én de planeet. Met hun schoonmaak)tabletten willen ze...