7 mei 2025

André van Drumpt (RAV Brabant Midden-West-Noord) en Martijn Gilhuis (Vileda Professional) over hun samenwerking: één aanpak, één standaard

Hygiëne in ambulances is letterlijk van levensbelang. Toch is het in de praktijk een uitdaging om binnen een ambulancedienst als de RAV Brabant Midden-West-Noord overal dezelfde schoonmaakstandaard te hanteren. Die uitdaging werd het startpunt van een intensieve samenwerking tussen RAV en Vileda Professional. Samen ontwikkelden zij een aanpak die uniforme reiniging mogelijk maakt en die gedragen wordt door de mensen op de werkvloer. Teammanager bedrijfsvoering Facilitair RAV Brabant Midden-West-Noord, André van Drumpt, en Adviseur van hygiënische schoonmaakconcepten Vileda Professional, Martijn Gilhuis, vertellen over deze samenwerking, de gekozen oplossing en het belang van borging.

Bij de ambulancedienst RAV Brabant Midden-West-Noord werken honderden mensen verdeeld over tientallen locaties. André, die zelf ooit als ambulancechauffeur begon en inmiddels zestien jaar ervaring in de branche heeft, legt uit waar de behoefte ontstond: “We zagen dat sommige teams hun voertuigen uitstekend schoonmaakten, maar dat gold niet voor iedereen. Er was geen eenheid, terwijl we wel overal dezelfde hoge standaard willen waarborgen.” De vraag was helder: “Hoe zorgen we ervoor dat elke ambulance op elk moment voldoet aan dezelfde hygiënische normen?”

Een strak en doordacht concept
De keuze viel op Vileda Professional vanwege hun specifieke visie op ambulancehygiëne. Martijn Gilhuis werkt al bijna vijftien jaar bij Vileda, met een focus op specialistische omgevingen zoals ziekenhuizen en ambulanceposten. “Voor ons is de binnenkant van een ambulance vergelijkbaar met een OK-ruimte in het ziekenhuis,” zegt hij. “Je moet het kunnen reinigen alsof er zo weer een patiënt in komt te liggen.”
Tijdens een presentatie, geïnitieerd door een deskundig infectiepreventie team, toonde Vileda hun aanpak. Die sloeg aan. “De kracht zat in het totaalconcept,” vertelt André. “Van middelen tot werkwagens, alles sloot op elkaar aan. We wilden niet langer een allegaartje aan materialen op de verschillende posten, maar overal hetzelfde.”

 

“We willen overal dezelfde kwaliteit en hygiëne”

 

Eén kar met overal dezelfde indeling
De keuze werd snel gemaakt. Op alle 26 locaties komen nieuwe schoonmaakkarren, identiek ingericht, compact en afgestemd op het werk in en rond ambulances. “En die schoonmaakkar is de nieuwe Shopster. De RAV beleeft een primeur want bij deze organisatie wordt de shopster voor het eerst ingezet”, ” vertelt Martijn. “Compact, wendbaar en klaar voor elke setting, precies wat nodig is in een ambulancedienst.”
André bevestigt: “Zelfs op posten waar we nog prima schoonmaakkarren hadden, hebben we die vervangen. We wilden uniformiteit. Zodat een medewerker, waar die ook werkt, altijd dezelfde kar aantreft met dezelfde middelen. Dat geeft duidelijkheid én vertrouwen.”

Levering via vertrouwde partner
De benodigde schoonmaakmaterialen en -middelen worden geleverd via groothandel Almeva, de vertrouwde partner van de RAV Brabant MWN. Contactpersoon Ruben Hoogenbergen zorgt voor een soepele afstemming tussen RAV en Vileda.

Betrokkenheid vanaf de werkvloer
Een mooie kar is één ding. Maar hoe krijg je mensen zover dat ze er ook op de juiste manier mee werken? Volgens beide heren zit de sleutel in betrokkenheid. Elk team kreeg een ambassadeur, teammanagers worden extra getraind, en er is een instructievideo ontwikkeld voor huidige én nieuwe medewerkers. “De kar is een hulpmiddel, de gedragsverandering is de uitdaging,” aldus Martijn. “Daarom blijven wij ook ná levering betrokken. Niet als leverancier, maar als partner.”

 

“De echte uitdaging zit in de borging,”

 

Borging: het echte werk begint nu
“De eerste 14 opkomstposten zijn inmiddels voorzien van karren, kasten en inhoud. De kleinere posten volgen nu. Maar daarmee is het project niet ‘af’. De echte uitdaging zit in de borging,” zegt André. “Dat vraagt om een lange adem. Maar met de ambassadeurs, instructies en ondersteuning van Vileda zijn we goed op weg.”
Martijn vult aan: “We leveren niet alleen producten, we blijven ook beschikbaar voor audits en ondersteuning. Want alleen als medewerkers snappen waarom ze met microvezel en minimale chemie werken, blijft de kwaliteit hoog.”

Wat maakt deze samenwerking bijzonder?
“Wat ik sterk vind aan deze samenwerking,” zegt André, “is dat het niet alleen gaat om spullen leveren, maar om het totaalplaatje. Vileda denkt mee, komt zelf ook met ideeën en blijft betrokken.” Ook de transparantie komt aan bod. Martijn: “We koppelden onze mensen bewust aan collega’s van andere ambulancediensten die al met Vileda werkten. Om geen ‘wij van WC-eend’ te creëren, maar echte ervaringen te delen met vakgenoten.”
“Als het om mensenlevens gaat, wil je dat alles klopt, tot in de kleinste vezel.”

Vooruitkijken
Op de vraag hoe de samenwerking tot nu toe bevalt, zijn beide mannen positief. “We hadden misschien gehoopt iets verder te zijn,” zegt André eerlijk. “Maar waar we nu staan, daar mogen we trots op zijn. De basis ligt er, de kar staat er, en de mensen raken gewend aan de nieuwe manier van werken.”
Martijn sluit af met een blik op de toekomst: “We gaan door. Want kwaliteit in schoonmaak is nooit af. Zeker niet als het gaat om de zorg voor mensenlevens. Dan wil je dat alles klopt, tot in de kleinste vezel.”

 

Van 6 t/m 13 mei staat Vileda Professional centraal op Schoonmaakjournaal.nl. Met iedere dag van deze week nieuws over het bedrijf, de producten én de mens erachter. Een uniek inkijkje wat op 6 mei begon met de blog van Paul Harleman over Liefde.

Lees ook dit interview: Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 februari 2025

Laat je inspireren door Gaby Westelaken tijdens event FMNextGen op 2 april

De redactie van Schoonmaakjournaal sprak met Gaby Westelaken, één van de tafelheren van het diner van jongerenplatform FMNextGen op 2 april 2025. Gaby zal de deelnemers dan inspireren met...

24 november 2022

Praat met elkaar en hoor elkaar

Op 16 november vond het RAS Symposium plaats met als thema ‘In wat voor land willen wij schoonmaken?’ Met een ‘Dank aan alle mensen in de schoonmaak’ opende dagvoorzitter...

15 april 2019

CSU over UL-Team: “Investeren in mensen levert focus, structuur en rust op”

Een pittig, professioneel trainingsprogramma, de wil om te ontwikkelen, het vertrouwen hebben om het geleerde toe te passen en ondersteuning krijgen vanuit de leidinggevende. Dit zijn volgens de trainer...

23 september 2024

Blog Edgar van Engelen: Samenwerken

Nog een paar maanden en het jaar 2024 komt ten einde. Voor mij persoonlijk was het een emotioneel jaar, waarin ik het verlies van onze oudste zoon een plek...

16 september 2025

50 Jaar partnerschap tusen ASKO en Plan International

Een vijftig jaar durende samenwerking. Dat is bijzonder. Met name in de schoonmaakwerkeld, waar contracten vaak van korte duur zijn en organisaties zich razendsnel vernieuwen. Toch vieren ASKO en...

20 april 2023

Veilig, intercultureel samenwerken biedt groei

“Veilig werken is werken binnen een integere sfeer waar je open kunt zijn en respect hebt voor elkaars mening of cultuur.” Maar in de praktijk blijkt dat samenwerken met...

23 september 2025

Effektief zet medewerkers centraal met een eigen personeelsapp van Business Apps en Nocore-koppeling

"We merkten dat het lastig was om onze 900 medewerkers te binden en bereiken. Ze werken verspreid op locaties en zijn nauwelijks op kantoor. Hoe hou je hen toch...

28 november 2018

Gros en Werner & Mertz perfect ecologisch duo voor zwembadreiniging met schuim

In navolging van Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep besliste de gemeente Eindhoven om ook voor het ir. Ottenbad voor schuimreiniging te gaan. Gros Hygiëne & Schoonmaaksystemen, vakgroothandel van Werner &...

07 februari 2020

Al 25.000 keer bekeken Hygeniq film over groene reinigingsmiddelen

Nee, je pakt niet meer de première, want in 4 maanden is de film van Hygeniq al 25.448 keer bekeken. Een film met een boodschap – We color our...

03 oktober 2025

Franka viert 12,5 jaar bij Breedweer

Wat is dat toch met die schoonmaakbranche dat zoveel mensen zo lang in dienst blijven? Breedweer Facilitaire Diensten zet deze week hun leidinggevende Franka in het zonnetje vanwege haar...