7 mei 2025

André van Drumpt (RAV Brabant Midden-West-Noord) en Martijn Gilhuis (Vileda Professional) over hun samenwerking: één aanpak, één standaard

Hygiëne in ambulances is letterlijk van levensbelang. Toch is het in de praktijk een uitdaging om binnen een ambulancedienst als de RAV Brabant Midden-West-Noord overal dezelfde schoonmaakstandaard te hanteren. Die uitdaging werd het startpunt van een intensieve samenwerking tussen RAV en Vileda Professional. Samen ontwikkelden zij een aanpak die uniforme reiniging mogelijk maakt en die gedragen wordt door de mensen op de werkvloer. Teammanager bedrijfsvoering Facilitair RAV Brabant Midden-West-Noord, André van Drumpt, en Adviseur van hygiënische schoonmaakconcepten Vileda Professional, Martijn Gilhuis, vertellen over deze samenwerking, de gekozen oplossing en het belang van borging.

Bij de ambulancedienst RAV Brabant Midden-West-Noord werken honderden mensen verdeeld over tientallen locaties. André, die zelf ooit als ambulancechauffeur begon en inmiddels zestien jaar ervaring in de branche heeft, legt uit waar de behoefte ontstond: “We zagen dat sommige teams hun voertuigen uitstekend schoonmaakten, maar dat gold niet voor iedereen. Er was geen eenheid, terwijl we wel overal dezelfde hoge standaard willen waarborgen.” De vraag was helder: “Hoe zorgen we ervoor dat elke ambulance op elk moment voldoet aan dezelfde hygiënische normen?”

Een strak en doordacht concept
De keuze viel op Vileda Professional vanwege hun specifieke visie op ambulancehygiëne. Martijn Gilhuis werkt al bijna vijftien jaar bij Vileda, met een focus op specialistische omgevingen zoals ziekenhuizen en ambulanceposten. “Voor ons is de binnenkant van een ambulance vergelijkbaar met een OK-ruimte in het ziekenhuis,” zegt hij. “Je moet het kunnen reinigen alsof er zo weer een patiënt in komt te liggen.”
Tijdens een presentatie, geïnitieerd door een deskundig infectiepreventie team, toonde Vileda hun aanpak. Die sloeg aan. “De kracht zat in het totaalconcept,” vertelt André. “Van middelen tot werkwagens, alles sloot op elkaar aan. We wilden niet langer een allegaartje aan materialen op de verschillende posten, maar overal hetzelfde.”

 

“We willen overal dezelfde kwaliteit en hygiëne”

 

Eén kar met overal dezelfde indeling
De keuze werd snel gemaakt. Op alle 26 locaties komen nieuwe schoonmaakkarren, identiek ingericht, compact en afgestemd op het werk in en rond ambulances. “En die schoonmaakkar is de nieuwe Shopster. De RAV beleeft een primeur want bij deze organisatie wordt de shopster voor het eerst ingezet”, ” vertelt Martijn. “Compact, wendbaar en klaar voor elke setting, precies wat nodig is in een ambulancedienst.”
André bevestigt: “Zelfs op posten waar we nog prima schoonmaakkarren hadden, hebben we die vervangen. We wilden uniformiteit. Zodat een medewerker, waar die ook werkt, altijd dezelfde kar aantreft met dezelfde middelen. Dat geeft duidelijkheid én vertrouwen.”

Levering via vertrouwde partner
De benodigde schoonmaakmaterialen en -middelen worden geleverd via groothandel Almeva, de vertrouwde partner van de RAV Brabant MWN. Contactpersoon Ruben Hoogenbergen zorgt voor een soepele afstemming tussen RAV en Vileda.

Betrokkenheid vanaf de werkvloer
Een mooie kar is één ding. Maar hoe krijg je mensen zover dat ze er ook op de juiste manier mee werken? Volgens beide heren zit de sleutel in betrokkenheid. Elk team kreeg een ambassadeur, teammanagers worden extra getraind, en er is een instructievideo ontwikkeld voor huidige én nieuwe medewerkers. “De kar is een hulpmiddel, de gedragsverandering is de uitdaging,” aldus Martijn. “Daarom blijven wij ook ná levering betrokken. Niet als leverancier, maar als partner.”

 

“De echte uitdaging zit in de borging,”

 

Borging: het echte werk begint nu
“De eerste 14 opkomstposten zijn inmiddels voorzien van karren, kasten en inhoud. De kleinere posten volgen nu. Maar daarmee is het project niet ‘af’. De echte uitdaging zit in de borging,” zegt André. “Dat vraagt om een lange adem. Maar met de ambassadeurs, instructies en ondersteuning van Vileda zijn we goed op weg.”
Martijn vult aan: “We leveren niet alleen producten, we blijven ook beschikbaar voor audits en ondersteuning. Want alleen als medewerkers snappen waarom ze met microvezel en minimale chemie werken, blijft de kwaliteit hoog.”

Wat maakt deze samenwerking bijzonder?
“Wat ik sterk vind aan deze samenwerking,” zegt André, “is dat het niet alleen gaat om spullen leveren, maar om het totaalplaatje. Vileda denkt mee, komt zelf ook met ideeën en blijft betrokken.” Ook de transparantie komt aan bod. Martijn: “We koppelden onze mensen bewust aan collega’s van andere ambulancediensten die al met Vileda werkten. Om geen ‘wij van WC-eend’ te creëren, maar echte ervaringen te delen met vakgenoten.”
“Als het om mensenlevens gaat, wil je dat alles klopt, tot in de kleinste vezel.”

Vooruitkijken
Op de vraag hoe de samenwerking tot nu toe bevalt, zijn beide mannen positief. “We hadden misschien gehoopt iets verder te zijn,” zegt André eerlijk. “Maar waar we nu staan, daar mogen we trots op zijn. De basis ligt er, de kar staat er, en de mensen raken gewend aan de nieuwe manier van werken.”
Martijn sluit af met een blik op de toekomst: “We gaan door. Want kwaliteit in schoonmaak is nooit af. Zeker niet als het gaat om de zorg voor mensenlevens. Dan wil je dat alles klopt, tot in de kleinste vezel.”

 

Van 6 t/m 13 mei staat Vileda Professional centraal op Schoonmaakjournaal.nl. Met iedere dag van deze week nieuws over het bedrijf, de producten én de mens erachter. Een uniek inkijkje wat op 6 mei begon met de blog van Paul Harleman over Liefde.

Lees ook dit interview: Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 mei 2024

VSR Voorjaarsevent (28 mei) in teken van inspireren van ‘De Mens’

Ben je ook zo benieuwd hoe anderen hun medewerkers begeleiden en hen faciliteren in hun ontwikkeling? Hoe ze in mensen investeren en opleiden? Kom dan op dinsdagmiddag 28 mei...

10 mei 2023

Hygiëne en gedrag, gespreksonderwerp Hygiëneforum

Als bedrijf kun je een schoonmaakbedrijf inhuren om de werkplekken schoon te maken, maar ook de eigen medewerkers moeten een bijdrage leveren om deze bacterievrij te houden. Hoe zorg...

02 oktober 2019

Blog: Een medewerker ziek… en nu?

Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

07 november 2023

De 3 finalisten van de CSU Innovatie Award zijn……

Er waren zes kanshebbers. CSU deed een oproep om de jury mee te helpen met het kiezen van drie finalisten. Want wie heeft in hun en jouw ogen de...

12 september 2023

Koffie-date voor praktisch advies over duurzame inzetbaarheid

Weet je dat 1% minder ziekteverzuim jou gemiddeld €400,- per medewerker per jaar oplevert? Dat 1% meer productiviteit jou ongeveer €900,- per medewerker per jaar oplevert?  Deze cijfers liegen...

16 mei 2023

‘Schoonmaken, de tofste baan van de wereld’

Code Schoonmaak initieert dit jaar zes webinars. Voorzitter Bert van Boggelen gaat tijdens deze webinars in gesprek met experts uit de branche over onder meer indexatie, smart meten van...

26 mei 2025

Nieuwe rol voor Joost Claessens bij The Good Roll

Joost Claessens is de nieuwe Managing Director van The Good Roll. Met zijn achtergrond in e-commerce, merkstrategie en duurzame FMCG krijgt hij de eind verantwoordelijkheid over de verdere groei...

18 juli 2024

‘Wat een uitvinding’ sluit aan bij SchoonGarant

Eind 2023 presenteerde Michael van der Weide op SBS6 zijn badkamercoating. Wat hem complimenten van de Rotterdamse Poetsqueen (Charo Walop) en Gordon Heuckeroth opleverde. En kansen. Inmiddels heeft zijn...

05 januari 2023

𝗪𝗲𝗯𝗶𝗻𝗮𝗿 ‘𝗔𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝘀𝗹𝗮𝗴 𝗺𝗲𝘁 𝗱𝗲 𝗻𝗶𝗲𝘂𝘄𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼𝗲𝗻𝘄𝗲𝘁’

Na jarenlange discussie is het zover: de Tweede Kamer heeft ingestemd met de komst van een nieuw pensioenstelsel. Dat betekent dat alle werkgevers in Nederland aan de slag moeten...

07 februari 2025

#FOTOFRIDAY Toine Posthumus 25 jaar bij 1nergiek

Op 1 februari was Toine Posthumus 25 jaar in dienst bij 1nergiek. Dat bijzondere moment werd gevierd met alle collega’s op kantoor. Niet met koffie en taart, maar op...