7 mei 2025

André van Drumpt (RAV Brabant Midden-West-Noord) en Martijn Gilhuis (Vileda Professional) over hun samenwerking: één aanpak, één standaard

Hygiëne in ambulances is letterlijk van levensbelang. Toch is het in de praktijk een uitdaging om binnen een ambulancedienst als de RAV Brabant Midden-West-Noord overal dezelfde schoonmaakstandaard te hanteren. Die uitdaging werd het startpunt van een intensieve samenwerking tussen RAV en Vileda Professional. Samen ontwikkelden zij een aanpak die uniforme reiniging mogelijk maakt en die gedragen wordt door de mensen op de werkvloer. Teammanager bedrijfsvoering Facilitair RAV Brabant Midden-West-Noord, André van Drumpt, en Adviseur van hygiënische schoonmaakconcepten Vileda Professional, Martijn Gilhuis, vertellen over deze samenwerking, de gekozen oplossing en het belang van borging.

Bij de ambulancedienst RAV Brabant Midden-West-Noord werken honderden mensen verdeeld over tientallen locaties. André, die zelf ooit als ambulancechauffeur begon en inmiddels zestien jaar ervaring in de branche heeft, legt uit waar de behoefte ontstond: “We zagen dat sommige teams hun voertuigen uitstekend schoonmaakten, maar dat gold niet voor iedereen. Er was geen eenheid, terwijl we wel overal dezelfde hoge standaard willen waarborgen.” De vraag was helder: “Hoe zorgen we ervoor dat elke ambulance op elk moment voldoet aan dezelfde hygiënische normen?”

Een strak en doordacht concept
De keuze viel op Vileda Professional vanwege hun specifieke visie op ambulancehygiëne. Martijn Gilhuis werkt al bijna vijftien jaar bij Vileda, met een focus op specialistische omgevingen zoals ziekenhuizen en ambulanceposten. “Voor ons is de binnenkant van een ambulance vergelijkbaar met een OK-ruimte in het ziekenhuis,” zegt hij. “Je moet het kunnen reinigen alsof er zo weer een patiënt in komt te liggen.”
Tijdens een presentatie, geïnitieerd door een deskundig infectiepreventie team, toonde Vileda hun aanpak. Die sloeg aan. “De kracht zat in het totaalconcept,” vertelt André. “Van middelen tot werkwagens, alles sloot op elkaar aan. We wilden niet langer een allegaartje aan materialen op de verschillende posten, maar overal hetzelfde.”

 

“We willen overal dezelfde kwaliteit en hygiëne”

 

Eén kar met overal dezelfde indeling
De keuze werd snel gemaakt. Op alle 26 locaties komen nieuwe schoonmaakkarren, identiek ingericht, compact en afgestemd op het werk in en rond ambulances. “En die schoonmaakkar is de nieuwe Shopster. De RAV beleeft een primeur want bij deze organisatie wordt de shopster voor het eerst ingezet”, ” vertelt Martijn. “Compact, wendbaar en klaar voor elke setting, precies wat nodig is in een ambulancedienst.”
André bevestigt: “Zelfs op posten waar we nog prima schoonmaakkarren hadden, hebben we die vervangen. We wilden uniformiteit. Zodat een medewerker, waar die ook werkt, altijd dezelfde kar aantreft met dezelfde middelen. Dat geeft duidelijkheid én vertrouwen.”

Levering via vertrouwde partner
De benodigde schoonmaakmaterialen en -middelen worden geleverd via groothandel Almeva, de vertrouwde partner van de RAV Brabant MWN. Contactpersoon Ruben Hoogenbergen zorgt voor een soepele afstemming tussen RAV en Vileda.

Betrokkenheid vanaf de werkvloer
Een mooie kar is één ding. Maar hoe krijg je mensen zover dat ze er ook op de juiste manier mee werken? Volgens beide heren zit de sleutel in betrokkenheid. Elk team kreeg een ambassadeur, teammanagers worden extra getraind, en er is een instructievideo ontwikkeld voor huidige én nieuwe medewerkers. “De kar is een hulpmiddel, de gedragsverandering is de uitdaging,” aldus Martijn. “Daarom blijven wij ook ná levering betrokken. Niet als leverancier, maar als partner.”

 

“De echte uitdaging zit in de borging,”

 

Borging: het echte werk begint nu
“De eerste 14 opkomstposten zijn inmiddels voorzien van karren, kasten en inhoud. De kleinere posten volgen nu. Maar daarmee is het project niet ‘af’. De echte uitdaging zit in de borging,” zegt André. “Dat vraagt om een lange adem. Maar met de ambassadeurs, instructies en ondersteuning van Vileda zijn we goed op weg.”
Martijn vult aan: “We leveren niet alleen producten, we blijven ook beschikbaar voor audits en ondersteuning. Want alleen als medewerkers snappen waarom ze met microvezel en minimale chemie werken, blijft de kwaliteit hoog.”

Wat maakt deze samenwerking bijzonder?
“Wat ik sterk vind aan deze samenwerking,” zegt André, “is dat het niet alleen gaat om spullen leveren, maar om het totaalplaatje. Vileda denkt mee, komt zelf ook met ideeën en blijft betrokken.” Ook de transparantie komt aan bod. Martijn: “We koppelden onze mensen bewust aan collega’s van andere ambulancediensten die al met Vileda werkten. Om geen ‘wij van WC-eend’ te creëren, maar echte ervaringen te delen met vakgenoten.”
“Als het om mensenlevens gaat, wil je dat alles klopt, tot in de kleinste vezel.”

Vooruitkijken
Op de vraag hoe de samenwerking tot nu toe bevalt, zijn beide mannen positief. “We hadden misschien gehoopt iets verder te zijn,” zegt André eerlijk. “Maar waar we nu staan, daar mogen we trots op zijn. De basis ligt er, de kar staat er, en de mensen raken gewend aan de nieuwe manier van werken.”
Martijn sluit af met een blik op de toekomst: “We gaan door. Want kwaliteit in schoonmaak is nooit af. Zeker niet als het gaat om de zorg voor mensenlevens. Dan wil je dat alles klopt, tot in de kleinste vezel.”

 

Van 6 t/m 13 mei staat Vileda Professional centraal op Schoonmaakjournaal.nl. Met iedere dag van deze week nieuws over het bedrijf, de producten én de mens erachter. Een uniek inkijkje wat op 6 mei begon met de blog van Paul Harleman over Liefde.

Lees ook dit interview: Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 februari 2024

Werknemers in 2024: persoonlijke waarden en balans boven carrière

Uit de 21e editie van de Randstad Workmonitor blijkt een duidelijke verandering in loopbaanopvattingen onder werknemers. De traditionele carrièreladder maakt plaats voor persoonlijke groei en voldoening, met een focus...

09 december 2024

Schoonmaakbedrijf Rein Gaal kiest voor SchoonGarant

In navolging van CSN Diensten, DFP Schoon, Schoonmaakbedrijf SUVO, Glazenwasserij Heppen is onlangs ook Schoonmaakbedrijf Rein Gaal aangesloten bij SchoonGarant. Met de aansluiting van deze facilitair dienstverlener komt het...

16 mei 2025

Depot Boijmans Van Beuningen kiest voor duurzame schoonmaak met oog voor kunst, mens én milieu

Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is een gebouw dat de aandacht trekt. En dat mag ook. Het is namelijk het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld. Naast het...

27 juni 2023

Hoe houden we de kudde bij elkaar?

We kunnen er niet omheen: de vijver om uit te vissen wordt kleiner en kleiner. Hoe zorgen we ervoor dat we de komende jaren genoeg mensen hebben om het...

06 februari 2025

Gezien in de media: “Fijn om bij zo’n inclusieve werkgever te mogen werken”

Terwijl de meeste mensen op vrijdagmiddag voldaan de kantdoordeur achter zich dichttrekken, zien we bij GWS de Schoonmaker in Rosmalen medewerkers terugkomen. Medewerkers die doordeweeks in verschillende bedrijfsgebouwen in...

29 september 2023

VR Tech startup Cleaning Workx haalt groeigeld op bij investeerder

Het Nieuwkuijks bedrijf Cleaning Workx heeft deze maand een groei-investering verworven. Met het geld, geïnvesteerd vanuit private equity investment, wil de jonge onderneming van oprichter Wieland Hendriksen verdere groei...

23 maart 2020

Belinda Dekkers over 10 jaar UL-Team: “Geef medewerkers waarde mee. In deze tijd en markt heel belangrijk”

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de...

28 februari 2025

Jerry Sluis 25 jaar bij Rietbroek: “Samenwerking is de sleutel tot succes”

Operationeel directeur, Jerry Sluis, begon in 2000 als glazenwasser bij schoonmaakbedrijf Rietbroek en groeide door naar directielid. Hij viert dit jaar zijn 25 jarig jubileum. Van harte gefeliciteerd!

10 maart 2023

#FotoFriday Schoonmaakhelden op hoogte

De schoonmaakhelden van Schoonmaakbedrijf R. Janssen tonen hun werk op grote hoogte. Dat is glazenwassen met mooi uitzicht! Heb jij ook een mooie foto van jouw werk? Wil je...

30 april 2025

Tork zet VR-training in voor effectieve handhygiëne door zorgprofessionals

Tork heeft aangekondigd dit jaar voor de tiende keer deel te nemen aan de World Hand Hygiene Day (5 mei 2025), met als thema: “Het draait altijd om handhygiëne”....