20 maart 2025

Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions, het moederbedrijf van Vileda,  Vermop over. Een belangrijke stap in de groeistrategie van het bedrijf. Het was het begin van een intensieve integratieperiode van twee sterke merken. Nu is het tijd voor een nieuwe stap. De lancering op 1 april 2025 van de eerste reeks Vermop-producten in ‘Vileda stijl’.  Eric Ter Hart en Kim Helder vertellen over de integratie, de aanpak én lancering van het vernieuwde assortiment.

“De ‘nieuwe stijl’ van de Vermop producten gaat verder dan alleen uitvoering in een andere kleur, in de kenmerkende Vileda-kleuren”, vertelt Kim Helder, marketingmanager Vileda. “De producten zijn verbeterd, uitvoerig getest en voldoen aan de strenge kwaliteitsnormen van Vileda Professional. Door slimme optimalisaties zijn de producten nu completer en beter dan ooit.”

Kim spreekt, vanwege alle genoemde aspecten, over een nieuwe lancering en niet over een rebranding. “Dat zou de producten tekort doen”, geeft ze aan. “De lancering behelst een vernieuwd productaanbod onder Vileda-vlag, dat het beste van beide werelden, die van Vermop en Vileda, combineert.”

Hoe is het begonnen?
Eric ter Hart, commercieel manager Vileda Professional, schetst de achtergrond van de lancering. “Vileda valt onder moederbedrijf (en familiebedrijf) Freudenberg Home and Cleaning Solutions. We ontwikkelen en produceren middelen en materialen voor de professionele schoonmaak, waarbij kwaliteit en duurzaamheid belangrijke uitgangspunten zijn. In juli 2023 namen we Vermop over. Dat was voor Vileda een belangrijke stap in de groeistrategie. Deze acquisitie markeerde het begin van een nieuwe, intensieve integratieperiode van twee sterke merken. Op de CMS in Berlijn stonden we voor het eerst samen, als twee merken op één stand. In 2024 begon het ‘samen’ meer vorm te krijgen, wat nu, in 2025, concreet wordt met de lancering van producten in ‘Vileda-stijl’. Zo bundelen we de krachten om een nog breder en innovatiever aanbod naar de schoonmaakmarkt te brengen.”

De krachten van Vermop en Vileda
Kim voegt toe: “Beide merken lijken sterk op elkaar, kijkend naar productassortiment – moppen, doeken, hulpmaterialen en materiaalwagens – en de premiumkwaliteit. Sinds de overname zijn we specifieker naar het assortiment gaan kijken, waaruit bleek dat Vermop bijvoorbeeld uitblonk in functionaliteit en ergonomie om het werk van de schoonmaker te vergemakkelijken. Vileda heeft een bredere afzetmarkt en let naast functionaliteit en ergonomie, ook sterk op kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid. Een mooie match die we in ons productaanbod hebben versterkt en nu naar buiten brengen.”

Samensmelting van assortiment én culturen
“De lancering betreft eigenlijk niet alleen de producten”, legt Eric uit. “Het bevestigt ook de samensmelting van twee culturen. Een overname gaat immers ook over mensen. Daar hechten we veel belang aan. De volledige integratie komt nu samen in de vernieuwde oplossingen in het Vileda-jasje.”

Nieuwe look geeft herkenning
Kim: “De oorspronkelijke Vermop kleuren waren geel en donkergrijs, we schakelen nu over naar (licht) grijs en blauw. Goed herkenbaar bij de brede groep afnemers die Vileda heeft in de Benelux. Waarbij ik nogmaals benoem dat het niet alleen om een rebranding gaat, maar ook om alle verbeteringen die we in de schoonmaakoplossingen hebben doorgevoerd. Vileda kent hoge kwaliteitsstandaarden, en elk product dat wij omzetten naar Vileda moet dus voldoen aan deze strenge eisen in kwaliteit, levensduur en duurzaamheid. Zo breiden we het Vileda-assortiment verder uit. Belangrijk om te noemen is dat alle materialen grondig getest zijn door schoonmakers zelf, wat betekent dat ze ontwikkeld zijn door de werkvloer, voor de werkvloer.”

Wanneer is de lancering en wat gaan we daarvan merken?
“Op 1 april start de lancering met onder meer de Shopster”, deelt Eric trots. “Het is een gemakkelijk wendbare, compacte schoonmaakwagen die  met name werd ingezet in zorginstellingen, maar nu in verbeterde vorm ook kansen biedt voor o.a. kinderdagverblijven, kantoren en kleine shoppingsmalls.”
De verdere uitrol gebeurt in fasen, zoals Eric vertelt. “April 2025 is de eerste fase met de Shopster en enkele kleinere producten. Fase 2 volgt later dit jaar. Ons doel is om in 2026 alles te hebben omgezet.”

Positieve blik
“We kijken met veel vertrouwen naar de toekomst”, gaat Eric verder. “Vileda Professional is een sterk merk, met een enthousiast en positief team. We hebben veel hands-on mensen in onze organisatie die heel graag de producten zelf bij klanten testen en er dan samen enthousiast over worden. Als ik zie hoe positief ze al zijn met de Shopster, dan belooft dat wat voor de toekomst.”

Enthousiasme om te delen
Ook Kim is enthousiast. “Een integratie is niet altijd eenvoudig, maar het moeilijkste hebben we achter de rug. Ik kijk uit naar de lancering van de vernieuwde producten. Ik heb alles mogen presenteren aan ons eigen team, en hun enthousiasme was aanstekelijk. Ik kijk vol vertrouwen uit naar de reacties vanuit de markt. Ons salesteam zal de vernieuwde concepten gaan presenteren aan onze klanten. Ondersteund door digitale communicatie én een groots live event… Daarover later meer informatie”, besluit Kim met een lach.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 oktober 2024

Schoonmakend Nederland gestart met “Glans, de podcast”

Van hogedruk- tot dieptereiniging en alles daartussen in. Maak kennis met de podcast “Glans”, de nieuwe podcast serie van Schoonmakend Nederland. In deze serie nemen Tamara van Ark, voorzitter...

07 januari 2025

Hagel, sneeuw, gladheid; wat zijn de regels voor onwerkbaar weer?

Het KNMI voorspelt hagel, sneeuw en lichte vorst. Wat is er geregeld in de cao als er door dit winterweer niet buiten gewerkt kan worden? RAS deelt de regels...

29 juli 2022

Trots

“Man….man….man…wat zijn wij trots op onze vloerspecialisten, vakantiekrachten, oproepkrachten! In 5 dagen tijd hebben ze maar liefst 9.000 m2 linoleumvloeren behandeld (top-coaten) en voorzien van twee nieuwe zijdeglans polymeerlagen....

06 november 2023

Blog: Tien jaar Code Verantwoordelijk Marktgedrag

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag bestaat inmiddels ruim tien jaar. Een jubileum én goed moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Voorzitter Geert van de Laar zet in...

30 december 2021

5 Professionele schoonmaaktrends 2022

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Wat kunnen we verwachten? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in de schoonmaaksector? Rob den Hertog, voormalig directeur van Interclean Amsterdam, benoemt de...

01 april 2019

Producent Pally Biscuits over UL-Team schoonmaakopleiding: concreet, praktisch, goed

Hoe train je productiemedewerkers om het hygiëne-niveau op een hoger peil te krijgen zonder dat je de productie van koekjes hindert? Door training on the job, tussen de zoete...

07 november 2024

Blog Rita Brouwer: Natural Intelligence (NI) gelukkig hebben we de mens nog!

Onze voorzitter Diane blogde vorig jaar al over AI en de impact ervan én dat het niet meer weg te denken is uit de wereld van nu. Ook zien...

18 december 2024

Update ZZP, ja of nee?

Ondernemend Nederland is druk met zich afvragen: kan het nu wel of nee met ZZP? De onduidelijkheid houdt aan. The Legal Company schetst de laatste ontwikkelingen. Het laatste nieuws...

30 april 2022

Winnaars European Cleaning & Hygiene Awards 2022 bekend

Op 28 april zijn in Brussel de winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards bekend gemaakt. Na twee ‘corona’jaren zonder contest, ontving de organisatie ruim 160 inzendingen. Zij...

30 april 2019

KATRIN op Bunzl Belgium Expo 7-9 mei: “Ons karakter past perfect bij het eventthema Duurzaamheid”

“Wij zijn onderdeel van Metsä Group, een van oorsprong Fins bedrijf en dé voorloper in de bio- en circulaire economie. Over de gehele bedrijfskolom, van bosbouw tot en met...