20 maart 2025

Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions, het moederbedrijf van Vileda,  Vermop over. Een belangrijke stap in de groeistrategie van het bedrijf. Het was het begin van een intensieve integratieperiode van twee sterke merken. Nu is het tijd voor een nieuwe stap. De lancering op 1 april 2025 van de eerste reeks Vermop-producten in ‘Vileda stijl’.  Eric Ter Hart en Kim Helder vertellen over de integratie, de aanpak én lancering van het vernieuwde assortiment.

“De ‘nieuwe stijl’ van de Vermop producten gaat verder dan alleen uitvoering in een andere kleur, in de kenmerkende Vileda-kleuren”, vertelt Kim Helder, marketingmanager Vileda. “De producten zijn verbeterd, uitvoerig getest en voldoen aan de strenge kwaliteitsnormen van Vileda Professional. Door slimme optimalisaties zijn de producten nu completer en beter dan ooit.”

Kim spreekt, vanwege alle genoemde aspecten, over een nieuwe lancering en niet over een rebranding. “Dat zou de producten tekort doen”, geeft ze aan. “De lancering behelst een vernieuwd productaanbod onder Vileda-vlag, dat het beste van beide werelden, die van Vermop en Vileda, combineert.”

Hoe is het begonnen?
Eric ter Hart, commercieel manager Vileda Professional, schetst de achtergrond van de lancering. “Vileda valt onder moederbedrijf (en familiebedrijf) Freudenberg Home and Cleaning Solutions. We ontwikkelen en produceren middelen en materialen voor de professionele schoonmaak, waarbij kwaliteit en duurzaamheid belangrijke uitgangspunten zijn. In juli 2023 namen we Vermop over. Dat was voor Vileda een belangrijke stap in de groeistrategie. Deze acquisitie markeerde het begin van een nieuwe, intensieve integratieperiode van twee sterke merken. Op de CMS in Berlijn stonden we voor het eerst samen, als twee merken op één stand. In 2024 begon het ‘samen’ meer vorm te krijgen, wat nu, in 2025, concreet wordt met de lancering van producten in ‘Vileda-stijl’. Zo bundelen we de krachten om een nog breder en innovatiever aanbod naar de schoonmaakmarkt te brengen.”

De krachten van Vermop en Vileda
Kim voegt toe: “Beide merken lijken sterk op elkaar, kijkend naar productassortiment – moppen, doeken, hulpmaterialen en materiaalwagens – en de premiumkwaliteit. Sinds de overname zijn we specifieker naar het assortiment gaan kijken, waaruit bleek dat Vermop bijvoorbeeld uitblonk in functionaliteit en ergonomie om het werk van de schoonmaker te vergemakkelijken. Vileda heeft een bredere afzetmarkt en let naast functionaliteit en ergonomie, ook sterk op kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid. Een mooie match die we in ons productaanbod hebben versterkt en nu naar buiten brengen.”

Samensmelting van assortiment én culturen
“De lancering betreft eigenlijk niet alleen de producten”, legt Eric uit. “Het bevestigt ook de samensmelting van twee culturen. Een overname gaat immers ook over mensen. Daar hechten we veel belang aan. De volledige integratie komt nu samen in de vernieuwde oplossingen in het Vileda-jasje.”

Nieuwe look geeft herkenning
Kim: “De oorspronkelijke Vermop kleuren waren geel en donkergrijs, we schakelen nu over naar (licht) grijs en blauw. Goed herkenbaar bij de brede groep afnemers die Vileda heeft in de Benelux. Waarbij ik nogmaals benoem dat het niet alleen om een rebranding gaat, maar ook om alle verbeteringen die we in de schoonmaakoplossingen hebben doorgevoerd. Vileda kent hoge kwaliteitsstandaarden, en elk product dat wij omzetten naar Vileda moet dus voldoen aan deze strenge eisen in kwaliteit, levensduur en duurzaamheid. Zo breiden we het Vileda-assortiment verder uit. Belangrijk om te noemen is dat alle materialen grondig getest zijn door schoonmakers zelf, wat betekent dat ze ontwikkeld zijn door de werkvloer, voor de werkvloer.”

Wanneer is de lancering en wat gaan we daarvan merken?
“Op 1 april start de lancering met onder meer de Shopster”, deelt Eric trots. “Het is een gemakkelijk wendbare, compacte schoonmaakwagen die  met name werd ingezet in zorginstellingen, maar nu in verbeterde vorm ook kansen biedt voor o.a. kinderdagverblijven, kantoren en kleine shoppingsmalls.”
De verdere uitrol gebeurt in fasen, zoals Eric vertelt. “April 2025 is de eerste fase met de Shopster en enkele kleinere producten. Fase 2 volgt later dit jaar. Ons doel is om in 2026 alles te hebben omgezet.”

Positieve blik
“We kijken met veel vertrouwen naar de toekomst”, gaat Eric verder. “Vileda Professional is een sterk merk, met een enthousiast en positief team. We hebben veel hands-on mensen in onze organisatie die heel graag de producten zelf bij klanten testen en er dan samen enthousiast over worden. Als ik zie hoe positief ze al zijn met de Shopster, dan belooft dat wat voor de toekomst.”

Enthousiasme om te delen
Ook Kim is enthousiast. “Een integratie is niet altijd eenvoudig, maar het moeilijkste hebben we achter de rug. Ik kijk uit naar de lancering van de vernieuwde producten. Ik heb alles mogen presenteren aan ons eigen team, en hun enthousiasme was aanstekelijk. Ik kijk vol vertrouwen uit naar de reacties vanuit de markt. Ons salesteam zal de vernieuwde concepten gaan presenteren aan onze klanten. Ondersteund door digitale communicatie én een groots live event… Daarover later meer informatie”, besluit Kim met een lach.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders....

12 september 2022

Schoonmaakbranche zet vol in op bijbanen

Op 5 september lanceerde Schoonmakend Nederland de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl. Met de campagne wil de branche studenten interesseren voor een bijbaan in de schoonmaak. Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “Veel...

04 februari 2019

Sebastiaan van der Vinne (LEVIY): “Hotel heeft er belang bij dat de gast zo lang mogelijk verblijft”

“Een kleine revolutie”, typeert Van der Valk Hoorn de intrede van de LEVIY housekeeping app. Ieder hotel is elke dag weer op zoek naar de meest efficiënte manier van...

15 januari 2025

Kärcher viert 90-jarig jubileum met 90 acties

Kärcher viert dit jaar zijn 90-jarig bestaan. In januari 1935 richtte Alfred Kärcher een klusatelier op voor verwarmingstechniek in Stuttgart. De volgende decennia groeide het kleine familiebedrijf uit tot...

04 februari 2019

Blog: Verfrissen, verrassen, verrijken…

Mijn vader zei het vroeger al tegen mij: “wie niet groot en sterk is, moet slim zijn”.  Met deze boerenwijsheid hebben we de afgelopen jaren binnen Uniqcare werk gemaakt...

10 juni 2024

Jacco Vonhof: ‘Meer mensen met arbeidsbeperking aan ‘gewone baan’? Maak regels eenvoudiger’

“De overheid wil meer mensen met een arbeidsbeperking aan een baan bij een ‘gewone’ werkgever krijgen. Maar daarvoor is versoepeling nodig van regels.” Hiervoor pleit Jacco Vonhof in zijn...

30 december 2018

Blog: Oh, wat een jaar!

Anna Nooshin, Alexander Klöpping, Art Rooijakkers, Berget Lewis, Joseph Oubelkas, Lucille Werner, Maarten Bouwhuis, Maarten van der Weijden, Nico Dijkshoorn, Prinses Laurentien, Rens de Jong; deze BN’ers en andere...

21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de...

09 november 2021

Monumentaal kunstwerk

Kunstenaar Klaus Dauven bracht in het Franse Jura een ‘reversed graffiti’ kunstwerk aan op de 110 meter hoge en 430 meter lange muur van de stuwdam Vouglans. Met deze...

17 januari 2025

Facility Trade Group behaalt MVO Prestatieladder niveau 3

Na intensieve inspanningen, focus op een duurzaam assortiment en een toekomstgerichte bedrijfsvoering is Facility Trade Group in december 2024 gecertificeerd voor niveau 3 van de MVO Prestatieladder. Dit markeert...