20 maart 2025

Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions, het moederbedrijf van Vileda,  Vermop over. Een belangrijke stap in de groeistrategie van het bedrijf. Het was het begin van een intensieve integratieperiode van twee sterke merken. Nu is het tijd voor een nieuwe stap. De lancering op 1 april 2025 van de eerste reeks Vermop-producten in ‘Vileda stijl’.  Eric Ter Hart en Kim Helder vertellen over de integratie, de aanpak én lancering van het vernieuwde assortiment.

“De ‘nieuwe stijl’ van de Vermop producten gaat verder dan alleen uitvoering in een andere kleur, in de kenmerkende Vileda-kleuren”, vertelt Kim Helder, marketingmanager Vileda. “De producten zijn verbeterd, uitvoerig getest en voldoen aan de strenge kwaliteitsnormen van Vileda Professional. Door slimme optimalisaties zijn de producten nu completer en beter dan ooit.”

Kim spreekt, vanwege alle genoemde aspecten, over een nieuwe lancering en niet over een rebranding. “Dat zou de producten tekort doen”, geeft ze aan. “De lancering behelst een vernieuwd productaanbod onder Vileda-vlag, dat het beste van beide werelden, die van Vermop en Vileda, combineert.”

Hoe is het begonnen?
Eric ter Hart, commercieel manager Vileda Professional, schetst de achtergrond van de lancering. “Vileda valt onder moederbedrijf (en familiebedrijf) Freudenberg Home and Cleaning Solutions. We ontwikkelen en produceren middelen en materialen voor de professionele schoonmaak, waarbij kwaliteit en duurzaamheid belangrijke uitgangspunten zijn. In juli 2023 namen we Vermop over. Dat was voor Vileda een belangrijke stap in de groeistrategie. Deze acquisitie markeerde het begin van een nieuwe, intensieve integratieperiode van twee sterke merken. Op de CMS in Berlijn stonden we voor het eerst samen, als twee merken op één stand. In 2024 begon het ‘samen’ meer vorm te krijgen, wat nu, in 2025, concreet wordt met de lancering van producten in ‘Vileda-stijl’. Zo bundelen we de krachten om een nog breder en innovatiever aanbod naar de schoonmaakmarkt te brengen.”

De krachten van Vermop en Vileda
Kim voegt toe: “Beide merken lijken sterk op elkaar, kijkend naar productassortiment – moppen, doeken, hulpmaterialen en materiaalwagens – en de premiumkwaliteit. Sinds de overname zijn we specifieker naar het assortiment gaan kijken, waaruit bleek dat Vermop bijvoorbeeld uitblonk in functionaliteit en ergonomie om het werk van de schoonmaker te vergemakkelijken. Vileda heeft een bredere afzetmarkt en let naast functionaliteit en ergonomie, ook sterk op kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid. Een mooie match die we in ons productaanbod hebben versterkt en nu naar buiten brengen.”

Samensmelting van assortiment én culturen
“De lancering betreft eigenlijk niet alleen de producten”, legt Eric uit. “Het bevestigt ook de samensmelting van twee culturen. Een overname gaat immers ook over mensen. Daar hechten we veel belang aan. De volledige integratie komt nu samen in de vernieuwde oplossingen in het Vileda-jasje.”

Nieuwe look geeft herkenning
Kim: “De oorspronkelijke Vermop kleuren waren geel en donkergrijs, we schakelen nu over naar (licht) grijs en blauw. Goed herkenbaar bij de brede groep afnemers die Vileda heeft in de Benelux. Waarbij ik nogmaals benoem dat het niet alleen om een rebranding gaat, maar ook om alle verbeteringen die we in de schoonmaakoplossingen hebben doorgevoerd. Vileda kent hoge kwaliteitsstandaarden, en elk product dat wij omzetten naar Vileda moet dus voldoen aan deze strenge eisen in kwaliteit, levensduur en duurzaamheid. Zo breiden we het Vileda-assortiment verder uit. Belangrijk om te noemen is dat alle materialen grondig getest zijn door schoonmakers zelf, wat betekent dat ze ontwikkeld zijn door de werkvloer, voor de werkvloer.”

Wanneer is de lancering en wat gaan we daarvan merken?
“Op 1 april start de lancering met onder meer de Shopster”, deelt Eric trots. “Het is een gemakkelijk wendbare, compacte schoonmaakwagen die  met name werd ingezet in zorginstellingen, maar nu in verbeterde vorm ook kansen biedt voor o.a. kinderdagverblijven, kantoren en kleine shoppingsmalls.”
De verdere uitrol gebeurt in fasen, zoals Eric vertelt. “April 2025 is de eerste fase met de Shopster en enkele kleinere producten. Fase 2 volgt later dit jaar. Ons doel is om in 2026 alles te hebben omgezet.”

Positieve blik
“We kijken met veel vertrouwen naar de toekomst”, gaat Eric verder. “Vileda Professional is een sterk merk, met een enthousiast en positief team. We hebben veel hands-on mensen in onze organisatie die heel graag de producten zelf bij klanten testen en er dan samen enthousiast over worden. Als ik zie hoe positief ze al zijn met de Shopster, dan belooft dat wat voor de toekomst.”

Enthousiasme om te delen
Ook Kim is enthousiast. “Een integratie is niet altijd eenvoudig, maar het moeilijkste hebben we achter de rug. Ik kijk uit naar de lancering van de vernieuwde producten. Ik heb alles mogen presenteren aan ons eigen team, en hun enthousiasme was aanstekelijk. Ik kijk vol vertrouwen uit naar de reacties vanuit de markt. Ons salesteam zal de vernieuwde concepten gaan presenteren aan onze klanten. Ondersteund door digitale communicatie én een groots live event… Daarover later meer informatie”, besluit Kim met een lach.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 januari 2022

Meet my new friend

“Technologische innovaties zorgen voor gave veranderingen voor de schoonmaak van onze gebouwen”, laat René Olthof, Diensthoofd Facilitair Beheer van Karel de Grote Hogeschool, weten op LinkedIn. Hij slaat op...

01 juni 2022

Tour Facilitair 2022

Vandaag, 1 juni, staan er iets meer dan 250 facilitair professionals aan de start van Tour Facilitair 2022. Een facilitair netwerkevent waarbij deelnemers 80 km fietsen. Het is alweer...

11 februari 2022

‘Klinie’ in de zorg

Anthony Van Dyck deelde onlangs trots op social media het bericht over ‘Klinie’. ‘The big boy’, de Nilfisk reinigingsmachine LibertySC50, was afgeleverd bij AZ Klina in Brasschaat in België....

12 januari 2022

Ook leden FNV Schoonmaak akkoord met cao-voorstel

Een massale meerderheid van 95,3% van de leden van FNV Schoonmaak heeft het principeakkoord over de nieuwe cao goedgekeurd. Daarmee kunnen de onderhandelaars met een breed mandaat terug naar...

15 mei 2022

Inschrijving Boskalis Beach Cleanup Tour 2022 geopend

Schrijf je in voor de jaarlijkse Boskalis Beach Cleanup Tour en help mee om ons strand op te ruimen. In de periode van 1 tot en met 15 augustus...

13 januari 2022

CSU Innovatie Boost van 7 t/m 11 februari

Na het succes van de online CSU Innovatie Boost in 2021 volgt van 7 t/m 11 februari 2022 weer een nieuwe week vol online sessies die je meenemen door...

02 augustus 2019

Meest populair op Facebook 1e halfjaar 2019: Yannick de Roos innovator bij Hago Next

Volgens Yannick de Roos van Hago Next moeten we innovaties aanpakken om te overleven. Op de Facebook-pagina Schoonmaakjournaal.nl was de post over zijn boeiende betoog en overtuiging van veranderende...

20 oktober 2023

#FOTOFRIDAY Bijzondere ‘kunstklus’

Schoonmaakorganisatie Wouters deelt hun verhaal over een bijzondere klus in het gemeente huis van Berg en Dal. In opdracht van de gemeente hebben zij daar een kleurrijk kunstwerk in...

10 november 2022

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

EuroParcs verlengt de verbeterde reiskostenregeling voor medewerkers van schoonmaakbedrijven op al haar vakantieparken in Nederland. De regeling werd in juli van dit jaar in het leven geroepen om schoonmakers...

09 februari 2022

10 jaar Schoonmaakjournaal: back to the future

De bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal stralen op deze foto op het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met...