20 maart 2025

Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions, het moederbedrijf van Vileda,  Vermop over. Een belangrijke stap in de groeistrategie van het bedrijf. Het was het begin van een intensieve integratieperiode van twee sterke merken. Nu is het tijd voor een nieuwe stap. De lancering op 1 april 2025 van de eerste reeks Vermop-producten in ‘Vileda stijl’.  Eric Ter Hart en Kim Helder vertellen over de integratie, de aanpak én lancering van het vernieuwde assortiment.

“De ‘nieuwe stijl’ van de Vermop producten gaat verder dan alleen uitvoering in een andere kleur, in de kenmerkende Vileda-kleuren”, vertelt Kim Helder, marketingmanager Vileda. “De producten zijn verbeterd, uitvoerig getest en voldoen aan de strenge kwaliteitsnormen van Vileda Professional. Door slimme optimalisaties zijn de producten nu completer en beter dan ooit.”

Kim spreekt, vanwege alle genoemde aspecten, over een nieuwe lancering en niet over een rebranding. “Dat zou de producten tekort doen”, geeft ze aan. “De lancering behelst een vernieuwd productaanbod onder Vileda-vlag, dat het beste van beide werelden, die van Vermop en Vileda, combineert.”

Hoe is het begonnen?
Eric ter Hart, commercieel manager Vileda Professional, schetst de achtergrond van de lancering. “Vileda valt onder moederbedrijf (en familiebedrijf) Freudenberg Home and Cleaning Solutions. We ontwikkelen en produceren middelen en materialen voor de professionele schoonmaak, waarbij kwaliteit en duurzaamheid belangrijke uitgangspunten zijn. In juli 2023 namen we Vermop over. Dat was voor Vileda een belangrijke stap in de groeistrategie. Deze acquisitie markeerde het begin van een nieuwe, intensieve integratieperiode van twee sterke merken. Op de CMS in Berlijn stonden we voor het eerst samen, als twee merken op één stand. In 2024 begon het ‘samen’ meer vorm te krijgen, wat nu, in 2025, concreet wordt met de lancering van producten in ‘Vileda-stijl’. Zo bundelen we de krachten om een nog breder en innovatiever aanbod naar de schoonmaakmarkt te brengen.”

De krachten van Vermop en Vileda
Kim voegt toe: “Beide merken lijken sterk op elkaar, kijkend naar productassortiment – moppen, doeken, hulpmaterialen en materiaalwagens – en de premiumkwaliteit. Sinds de overname zijn we specifieker naar het assortiment gaan kijken, waaruit bleek dat Vermop bijvoorbeeld uitblonk in functionaliteit en ergonomie om het werk van de schoonmaker te vergemakkelijken. Vileda heeft een bredere afzetmarkt en let naast functionaliteit en ergonomie, ook sterk op kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid. Een mooie match die we in ons productaanbod hebben versterkt en nu naar buiten brengen.”

Samensmelting van assortiment én culturen
“De lancering betreft eigenlijk niet alleen de producten”, legt Eric uit. “Het bevestigt ook de samensmelting van twee culturen. Een overname gaat immers ook over mensen. Daar hechten we veel belang aan. De volledige integratie komt nu samen in de vernieuwde oplossingen in het Vileda-jasje.”

Nieuwe look geeft herkenning
Kim: “De oorspronkelijke Vermop kleuren waren geel en donkergrijs, we schakelen nu over naar (licht) grijs en blauw. Goed herkenbaar bij de brede groep afnemers die Vileda heeft in de Benelux. Waarbij ik nogmaals benoem dat het niet alleen om een rebranding gaat, maar ook om alle verbeteringen die we in de schoonmaakoplossingen hebben doorgevoerd. Vileda kent hoge kwaliteitsstandaarden, en elk product dat wij omzetten naar Vileda moet dus voldoen aan deze strenge eisen in kwaliteit, levensduur en duurzaamheid. Zo breiden we het Vileda-assortiment verder uit. Belangrijk om te noemen is dat alle materialen grondig getest zijn door schoonmakers zelf, wat betekent dat ze ontwikkeld zijn door de werkvloer, voor de werkvloer.”

Wanneer is de lancering en wat gaan we daarvan merken?
“Op 1 april start de lancering met onder meer de Shopster”, deelt Eric trots. “Het is een gemakkelijk wendbare, compacte schoonmaakwagen die  met name werd ingezet in zorginstellingen, maar nu in verbeterde vorm ook kansen biedt voor o.a. kinderdagverblijven, kantoren en kleine shoppingsmalls.”
De verdere uitrol gebeurt in fasen, zoals Eric vertelt. “April 2025 is de eerste fase met de Shopster en enkele kleinere producten. Fase 2 volgt later dit jaar. Ons doel is om in 2026 alles te hebben omgezet.”

Positieve blik
“We kijken met veel vertrouwen naar de toekomst”, gaat Eric verder. “Vileda Professional is een sterk merk, met een enthousiast en positief team. We hebben veel hands-on mensen in onze organisatie die heel graag de producten zelf bij klanten testen en er dan samen enthousiast over worden. Als ik zie hoe positief ze al zijn met de Shopster, dan belooft dat wat voor de toekomst.”

Enthousiasme om te delen
Ook Kim is enthousiast. “Een integratie is niet altijd eenvoudig, maar het moeilijkste hebben we achter de rug. Ik kijk uit naar de lancering van de vernieuwde producten. Ik heb alles mogen presenteren aan ons eigen team, en hun enthousiasme was aanstekelijk. Ik kijk vol vertrouwen uit naar de reacties vanuit de markt. Ons salesteam zal de vernieuwde concepten gaan presenteren aan onze klanten. Ondersteund door digitale communicatie én een groots live event… Daarover later meer informatie”, besluit Kim met een lach.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 november 2024

#FOTOFRIDAY 𝐄𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣𝐳𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐞 schoonmaak-𝐥𝐨𝐜𝐚𝐭𝐢𝐞

Onlangs hebben medewerkers van Dolmans Specialistische Reiniging een grondige reiniging mogen verzorgen op een wel heel bijzondere locatie. Ze gingen namelijk aan de slag bij een kerk in Wateringen....

18 september 2024

Tork PeakServe®: Slim hygiëne-handdoek-systeem voor drukbezochte locaties

Hygiëne is cruciaal voor het succes van elke drukbezochte locatie. Dat weet Tork als geen ander. Met het Tork PeakServe® Continu™ Handdoek Systeem biedt het bedrijf een oplossing voor...

30 juli 2024

Schoonmakend Nederland spreekt over DBA in NOS-Journaal

Op 29 juli was Rob Rommels, directeur Schoonmakend Nederland te zien in het NOS-Journaal tijdens een reportage over de handhaving van de wet DBA.

22 februari 2022

Door grondstoffenschaarste minder effectieve reinigingsmiddelen

De problemen in de levering van grondstoffen blijven aanhouden, meldt de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Voorraden raken op en tijdelijke oplossingen bieden geen verlichting meer. Tekorten aan schoonmaakproducten,...

21 februari 2024

Duikers maken ‘Bubbelbaden’ op rioolwaterzuiveringen schoon

Schoonmaken gaat verder dan alleen panden. Ook het riool is onderhevig aan reiniging. Regionieuws Hogeveen publiceerde een artikel over de reiniging van beluchtingstankels van enkele rioolwaterzuiveringen van het  Waterschap...

08 februari 2024

Pensioenfonds Schoonmaak stapt naar rechter

Pensioenfonds Schoonmaak heeft al enige tijd ruzie met UWV. Ze wil dat UWV werknemers geeft waar zij recht op hebben als een schoonmaakbedrijf of organisatie met een faillissement te...

03 september 2024

Zomer sport serie (6): Schoonmaken in de sport

Sportverenigingen hebben net zoals andere locaties schoonmaak nodig. Veel schoonmaakbedrijven zijn dan ook actief in de sportsector. Met specialistische blik en kunde, want sportlocaties vereisen andere schoonmaakinzet dan bijvoorbeeld...

16 november 2021

Freddy is de snelste glazenwasser

Freddy de Ridder werd woensdag 10 november geroemd als snelste glazenwasser van Nederland. Hij won het NKSnelGlazenwassen tijdens de Schoonmaak Vakdagen in Expo Houten. Hans Kraay jr. reikte de...

15 maart 2024

#FOTOFRIDAY Koninklijke toiletten

Bij Restaurant Het Konings Huys in Delft voel je je de koning te rijk op het toilet. Toletto zorgde voor de vorstelijke toiletten in dit restaurant. De specialist in...

07 november 2021

Stichting Zorg na Werk in Coronazorg (ZWiC) en Schoonmakend Nederland slaan handen ineen

Een financiële bijdrage voor álle (nabestaanden van) schoonmakers die door hun werk in de coronazorg op de intensive care (IC) terecht zijn gekomen of zelfs zijn overleden. Zodat zij,...