25 november 2024

Robotisering, van pionieren tot omarmen. BOMA vertelt.

Jeroen Evers en Jeroen Stoof zijn de aanjagers van BOMA Nederland op het gebied van robotisering. Vanaf de pioniersfase tot de huidige omarming. Zij maakten de ontwikkelingen mee en beleven de ervaringen samen met de klanten. Hoe kijken ze naar hun eigen rol? Wat zien zij op het gebied van robotisering gebeuren in de schoonmaakbranche? We vroegen Jeroen en Jeroen het hemd van het lijf.

Jeroen Evers is sinds 2021 Business Consultant Robots bij BOMA. Daarvoor werkte hij er al acht jaar als Regionaal accountmanager. “Ik vond het een eer én een uitdaging om de overstap naar robots te maken. Ik had al veel contacten en ervaring met schoonmaakbedrijven. Dit werd nog leuker door met de nieuwe ontwikkeling robotisering aan het werk te gaan. Ik voelde dat ik onderdeel werd van een belangrijke verandering in de schoonmaakbranche.”

“Daar sluit ik mij bij aan”, laat collega Jeroen Stoof weten. Hij kwam in 2022 bij team BOMA Robots als Adviseur. “De technische ontwikkelingen zijn super interessant en er zit veel potentie in. Als je bedenkt dat een gemiddelde schoonmaker nu 53 jaar is en er weinig instroom is, dan moet de markt wel gaan bewegen. Kiezen voor robotisering is dan logisch.”

De pioniersfase
“De eerste tijd was het best moeilijk om bij schoonmaakbedrijven voet aan de grond te krijgen, vooral bij hun schoonmaakmedewerkers”, vertelt Jeroen Evers. “Laatstgenoemden waren bang om hun baan te verliezen. Samen met de bedrijven hebben we veel leermomenten gehad. We hadden daarbij allemaal wel de insteek van ‘hoe kunnen we met robotisering bijdragen aan het gezond ouder worden van de medewerkers?’. En we leerden dat we de schoonmakers meer moesten betrekken.”

Lessons learned
Inmiddels is de branche meer aan robots gewend. “De mensen hebben de robots omarmd, de eerste stap is gezet”, gaat Jeroen Stoof verder. “Dat komt omdat steeds meer mensen de noodzaak van deze ontwikkeling inzien. Een robot is een hulp van de schoonmaker, die volgens een programma kan werken en het zware werk en flink aantal werkuren kan opvangen.” Jeroen Evers: “Het is een wereld van verschil ten opzichte van enkele jaren geleden, omdat de angst weg is. Dit komt mede doordat wij de implementatie hebben verbeterd en de mensen betrekken.” Als voorbeeld noemt Jeroen Stoof de inzet van een stofzuigrobot in een groot kantoor. “De schoonmaker vindt het nu gaaf om met een robot samen te werken en iedereen mag het weten.”

Gezonde businesscase
Jeroen Evers legt aansluitend uit dat ook de businesscase van robotisering nu gezond is. Het eerste jaar werd een robot wel als innovatie meegenomen in een aanbesteding, maar kwam van implementatie minder terecht. De aanschaf was vooral eng en dan zijn de kosten altijd te hoog. Nu staat men meer open voor de vergelijking van kosten. “Een schoonmaker kost gemiddeld €30,- per uur, een robot gemiddeld € 30,- per dag. Dat is snel terugverdiend! Zo zie je de trend van robotisering van management naar de werkvloer overgaan.”

Welke robots zijn populair?
We vragen Jeroen en Jeroen nieuwsgierig naar welke robots populair zijn? De R3Vac, voor kantoorpanden met veel tapijt, en de schrobzuigmachine R3Pro worden meteen door hen genoemd. Met een kanttekening van Jeroen Evers dat de populariteit afhangt van de omgeving waar een robot nodig is. “Wij zorgen ervoor dat of je nu een robot voor een kantoor of sporthal nodig hebt, jij de juiste robot krijgt. Daarbij is, zoals ik al noemde, communicatie dé sleutel voor goede implementatie. We laten de operationele mensen het niet alleen uitzoeken, wij nemen hen bij de hand. We delen het eigenaarschap en maken hen trots op hun robothulp.”

“Daar zijn we goed in, we helpen de schoonmakers de robotisering omarmen, dat is geïntegreerd in ons implementatieproces”, bevestigt Jeroen Stoof.
Hoe verloopt de ontwikkeling van de robots zelf?
Jeroen Stoof: “In de afgelopen drie jaar hebben we de robots beter zien worden. Er is meer continuïteit in het proces ontstaan, het wordt meer en meer een zekerheid dat een robot altijd zijn programma afmaakt. Met behulp van Artificial Intelligence verbeteren bijvoorbeeld de onderdelen, de software en de obstakel herkenning. De doorontwikkeling gaat razendsnel.”

Welke ontwikkeling maakt BOMA op dit gebied door?
Jeroen Evers: “In de afgelopen jaren zijn we gestaag gegroeid. We hebben onze weg hierin gevonden. Het is voor ons het meest belangrijk dat we de juiste robot op een goede manier plaatsen. Het gaat ons niet om de grote aantallen, maar om de juiste werking. En dat de schoonmakers er blij mee zijn. Dan is onze implementatie geslaagd. En dat geeft ook een sneeuwbaleffect richting toekomst.“
“Inderdaad, beaamt Jeroen Stoof. “Met eerlijk advies kunnen we verder uitgroeien, ook bij de regionale MKB-schoonmaakbedrijven. Essentieel is dat het schoonmaakbedrijf zelf wil robotiseren. Een leuk feit om te noemen is dat wij onze klanten kunnen bedienen met ons leaseprogramma, een all-in ontzorging met vast bedrag per maand.”

Tips?
Jeroen en Jeroen kijken tevreden naar de robotisering van BOMA in de afgelopen jaren. “We hebben met vallen en opstaan veel geleerd. Deze kennis nemen we mee naar onze klanten. We zorgen ervoor dat aan de voorkant het proces goed geregeld is, met aan de achterkant minimaal risico. In diverse segmenten hebben we inmiddels mooie referenties opgebouwd. Onze inzet wordt ondersteund door Lionsbot. We zijn geen doorschuiver, we werken echt samen met onze klanten en zorgen voor een goed werkende robot met blije schoonmakers op locatie.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 augustus 2025

Doe mee met de Week van lezen en schrijven (8-15 september)

In Nederland hebben 3 miljoen mensen van 16 tot en met 75 jaar moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Daardoor hebben ze ook vaak moeite met een computer of...

27 mei 2025

1nergiek wint wederom Integron Medewerkerbeleving Award 2025

Met trots én een flinke dosis energie deelt 1nergiek het nieuws: "1nergiek is opnieuw winnaar van de Medewerkerbeleving Award 2025 in de categorie Facilitaire dienstverlening! Voor de vierde keer...

14 januari 2025

Goed leiderschap vraagt om écht te luisteren

MT/Sprout publiceerde een artikel met 4 experts over wat er in 2025 op de werkvloer van 'leiders’ wordt verwacht. De trends benadrukken vaardigheden die goed aansluiten bij de sterktes...

18 mei 2020

Spelers Heracles en Asito ruimen zwerfvuil op tijdens Cleanup Day

Woensdag 20 mei organiseert Asito Almelo de eerste Asito Cleanup Day. Schoonmaakkrachten gaan in een straal van 1 kilometer rondom het nieuwe hoofdkantoor van Asito en het stadion van...

26 juni 2025

Reactie SIEV op misstanden met arbeidsmigranten

Het kabinet werkt aan een mogelijk uitzendverbod in de vleessector vanwege aanhoudende misstanden met arbeidsmigranten. Dat werd op 20 juni bekend. Ook de schoonmaaksector werd genoemd als risicosector.  Naast...

25 maart 2025

Roy Meter nieuwe directeur Lyreco Benelux

Lyreco Benelux heeft Roy Meter tot nieuwe managing director voor de Benelux benoemd. Hij startte op 4 maart 2025 en zal vanaf 1 juni 2025 officieel de leiding nemen...

28 januari 2019

Zorgbeurs Soins et Santé: Vileda Professional presenteert 2 nieuwigheden

Op donderdag 7 en vrijdag 8 februari vindt de 4e editie van zorgbeurs Soins et Santé plaats in Namur Expo (België). Op hét ontmoetingsplatform voor 4000 professionals uit de...

02 juni 2025

Luister op Vakbeurs Facilitair naar Iris en Siena over circulair platform voor schoonmaakmaterialen

Tijdens Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, op woensdag 4 juni,  geven studenten Iris van Oorsouw en Siena van der Bolt een inspirerende lezing over hun onderzoek naar duurzaamheid binnen de...

25 juni 2019

Het Alpheios geheim ontfutseld: Sint Anna Zorggroep op weg naar 9+

“Het Sint Anna Ziekenhuis in Geldrop wil naar een 9+. Daarom was de vraag aan Alpheios ‘help ons?!’ een jaar geleden. Het was geen vraag over producten, maar over...

13 april 2023

Groen is goed doen

Carel Lurvink publiceert haar ‘groene’ jaarverslag. Als infographic. Bekijk het ‘groene bloed’ van deze leverancier van producten voor een schone & veilige werkomgeving. “Bij ons gaan duurzaam ondernemen en...