25 november 2024

Robotisering, van pionieren tot omarmen. BOMA vertelt.

Jeroen Evers en Jeroen Stoof zijn de aanjagers van BOMA Nederland op het gebied van robotisering. Vanaf de pioniersfase tot de huidige omarming. Zij maakten de ontwikkelingen mee en beleven de ervaringen samen met de klanten. Hoe kijken ze naar hun eigen rol? Wat zien zij op het gebied van robotisering gebeuren in de schoonmaakbranche? We vroegen Jeroen en Jeroen het hemd van het lijf.

Jeroen Evers is sinds 2021 Business Consultant Robots bij BOMA. Daarvoor werkte hij er al acht jaar als Regionaal accountmanager. “Ik vond het een eer én een uitdaging om de overstap naar robots te maken. Ik had al veel contacten en ervaring met schoonmaakbedrijven. Dit werd nog leuker door met de nieuwe ontwikkeling robotisering aan het werk te gaan. Ik voelde dat ik onderdeel werd van een belangrijke verandering in de schoonmaakbranche.”

“Daar sluit ik mij bij aan”, laat collega Jeroen Stoof weten. Hij kwam in 2022 bij team BOMA Robots als Adviseur. “De technische ontwikkelingen zijn super interessant en er zit veel potentie in. Als je bedenkt dat een gemiddelde schoonmaker nu 53 jaar is en er weinig instroom is, dan moet de markt wel gaan bewegen. Kiezen voor robotisering is dan logisch.”

De pioniersfase
“De eerste tijd was het best moeilijk om bij schoonmaakbedrijven voet aan de grond te krijgen, vooral bij hun schoonmaakmedewerkers”, vertelt Jeroen Evers. “Laatstgenoemden waren bang om hun baan te verliezen. Samen met de bedrijven hebben we veel leermomenten gehad. We hadden daarbij allemaal wel de insteek van ‘hoe kunnen we met robotisering bijdragen aan het gezond ouder worden van de medewerkers?’. En we leerden dat we de schoonmakers meer moesten betrekken.”

Lessons learned
Inmiddels is de branche meer aan robots gewend. “De mensen hebben de robots omarmd, de eerste stap is gezet”, gaat Jeroen Stoof verder. “Dat komt omdat steeds meer mensen de noodzaak van deze ontwikkeling inzien. Een robot is een hulp van de schoonmaker, die volgens een programma kan werken en het zware werk en flink aantal werkuren kan opvangen.” Jeroen Evers: “Het is een wereld van verschil ten opzichte van enkele jaren geleden, omdat de angst weg is. Dit komt mede doordat wij de implementatie hebben verbeterd en de mensen betrekken.” Als voorbeeld noemt Jeroen Stoof de inzet van een stofzuigrobot in een groot kantoor. “De schoonmaker vindt het nu gaaf om met een robot samen te werken en iedereen mag het weten.”

Gezonde businesscase
Jeroen Evers legt aansluitend uit dat ook de businesscase van robotisering nu gezond is. Het eerste jaar werd een robot wel als innovatie meegenomen in een aanbesteding, maar kwam van implementatie minder terecht. De aanschaf was vooral eng en dan zijn de kosten altijd te hoog. Nu staat men meer open voor de vergelijking van kosten. “Een schoonmaker kost gemiddeld €30,- per uur, een robot gemiddeld € 30,- per dag. Dat is snel terugverdiend! Zo zie je de trend van robotisering van management naar de werkvloer overgaan.”

Welke robots zijn populair?
We vragen Jeroen en Jeroen nieuwsgierig naar welke robots populair zijn? De R3Vac, voor kantoorpanden met veel tapijt, en de schrobzuigmachine R3Pro worden meteen door hen genoemd. Met een kanttekening van Jeroen Evers dat de populariteit afhangt van de omgeving waar een robot nodig is. “Wij zorgen ervoor dat of je nu een robot voor een kantoor of sporthal nodig hebt, jij de juiste robot krijgt. Daarbij is, zoals ik al noemde, communicatie dé sleutel voor goede implementatie. We laten de operationele mensen het niet alleen uitzoeken, wij nemen hen bij de hand. We delen het eigenaarschap en maken hen trots op hun robothulp.”

“Daar zijn we goed in, we helpen de schoonmakers de robotisering omarmen, dat is geïntegreerd in ons implementatieproces”, bevestigt Jeroen Stoof.
Hoe verloopt de ontwikkeling van de robots zelf?
Jeroen Stoof: “In de afgelopen drie jaar hebben we de robots beter zien worden. Er is meer continuïteit in het proces ontstaan, het wordt meer en meer een zekerheid dat een robot altijd zijn programma afmaakt. Met behulp van Artificial Intelligence verbeteren bijvoorbeeld de onderdelen, de software en de obstakel herkenning. De doorontwikkeling gaat razendsnel.”

Welke ontwikkeling maakt BOMA op dit gebied door?
Jeroen Evers: “In de afgelopen jaren zijn we gestaag gegroeid. We hebben onze weg hierin gevonden. Het is voor ons het meest belangrijk dat we de juiste robot op een goede manier plaatsen. Het gaat ons niet om de grote aantallen, maar om de juiste werking. En dat de schoonmakers er blij mee zijn. Dan is onze implementatie geslaagd. En dat geeft ook een sneeuwbaleffect richting toekomst.“
“Inderdaad, beaamt Jeroen Stoof. “Met eerlijk advies kunnen we verder uitgroeien, ook bij de regionale MKB-schoonmaakbedrijven. Essentieel is dat het schoonmaakbedrijf zelf wil robotiseren. Een leuk feit om te noemen is dat wij onze klanten kunnen bedienen met ons leaseprogramma, een all-in ontzorging met vast bedrag per maand.”

Tips?
Jeroen en Jeroen kijken tevreden naar de robotisering van BOMA in de afgelopen jaren. “We hebben met vallen en opstaan veel geleerd. Deze kennis nemen we mee naar onze klanten. We zorgen ervoor dat aan de voorkant het proces goed geregeld is, met aan de achterkant minimaal risico. In diverse segmenten hebben we inmiddels mooie referenties opgebouwd. Onze inzet wordt ondersteund door Lionsbot. We zijn geen doorschuiver, we werken echt samen met onze klanten en zorgen voor een goed werkende robot met blije schoonmakers op locatie.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 oktober 2024

“Meer dan 50% in schoonmaakland draait om kantoren. Daar is Tork goed in”

Tork is sterk in het kantoorsegment. Samen met schoonmaakbedrijven zorgt het bedrijf voor maatwerk oplossingen bij de eindklant. Waar de een focust op comfort, heeft de ander wensen op...

13 juni 2019

#nieuwsnotendop met Atir, Diversey, Dolmans, Rietbroek en Zone3

Diversey en Dolmans kiezen voor een goed gevoel Dolmans heeft ongeveer 2000 specialisten die met alle zorg, aandacht en vakmanschap facilitaire diensten verlenen. Dolmans koos voor Diversey voor het...

02 mei 2024

Tork CO2-neutrale dispensers op Interclean 2024

Tork presenteert tijdens de aankomende Interclean haar in 2023 gelanceerde innovatie: CO2-neutrale dispensers. Als koploper op het gebied van duurzaamheid heeft Tork als eerste in Europa een certificering voor...

12 november 2023

Zing mee met de i-mop Song

Dagelijks zien we op social media filmpjes van dansende mensen voorbijkomen. Al scrollend genieten van aandoenlijke beelden, indrukwekkende moves en professionele dansers. Als schoonmaakbranche kunnen we eigenlijk niet achterblijven....

06 mei 2025

Ontdek de schoonmaak

In de schoonmaak is altijd en voor iedereen werk. Ontdek jouw mogelijkheden om jouw vacatures goed zichtbaar te maken!

07 december 2023

Tork verlegt grenzen in duurzaamheid en innovatie op Horecava 2024

Van 8 tot en met 11 januari 2024 is Tork aanwezig op Horecava in RAI Amsterdam, om daar haar nieuwste duurzame en innovatieve oplossingen te presenteren. In hal 11,...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

24 februari 2025

Laat je inspireren door Belinda Dekkers-Schwartz: “Op 2 april zoeken we met FMNextGen aan tafel de verdieping op”

Op 2 april vindt het exclusieve FMNextGen-diner plaats bij UL-Team in Culemborg. Een avond waar jonge professionals in de schoonmaakbranche (20-40 jaar) samenkomen voor goed eten, inspirerende gesprekken en...

17 december 2021

Bedankt!

De Facilitair Adviseurs van SBLplus hebben de kerstpakketten dit jaar persoonlijk bij de 200 medewerkers thuis afgegeven. “Om allen persoonlijk te bedanken voor hun geweldige inzet”, zo meldt het...

29 november 2024

Het tegengeluid: Green Friday 2024

Niet 'meer, meer, meer', maar 'beter, beter, beter'! Vandaag is het tijd om een ander geluid te laten horen dan Black Friday: Green Friday, een initiatief van o.a. Trees...