25 november 2024

Robotisering, van pionieren tot omarmen. BOMA vertelt.

Jeroen Evers en Jeroen Stoof zijn de aanjagers van BOMA Nederland op het gebied van robotisering. Vanaf de pioniersfase tot de huidige omarming. Zij maakten de ontwikkelingen mee en beleven de ervaringen samen met de klanten. Hoe kijken ze naar hun eigen rol? Wat zien zij op het gebied van robotisering gebeuren in de schoonmaakbranche? We vroegen Jeroen en Jeroen het hemd van het lijf.

Jeroen Evers is sinds 2021 Business Consultant Robots bij BOMA. Daarvoor werkte hij er al acht jaar als Regionaal accountmanager. “Ik vond het een eer én een uitdaging om de overstap naar robots te maken. Ik had al veel contacten en ervaring met schoonmaakbedrijven. Dit werd nog leuker door met de nieuwe ontwikkeling robotisering aan het werk te gaan. Ik voelde dat ik onderdeel werd van een belangrijke verandering in de schoonmaakbranche.”

“Daar sluit ik mij bij aan”, laat collega Jeroen Stoof weten. Hij kwam in 2022 bij team BOMA Robots als Adviseur. “De technische ontwikkelingen zijn super interessant en er zit veel potentie in. Als je bedenkt dat een gemiddelde schoonmaker nu 53 jaar is en er weinig instroom is, dan moet de markt wel gaan bewegen. Kiezen voor robotisering is dan logisch.”

De pioniersfase
“De eerste tijd was het best moeilijk om bij schoonmaakbedrijven voet aan de grond te krijgen, vooral bij hun schoonmaakmedewerkers”, vertelt Jeroen Evers. “Laatstgenoemden waren bang om hun baan te verliezen. Samen met de bedrijven hebben we veel leermomenten gehad. We hadden daarbij allemaal wel de insteek van ‘hoe kunnen we met robotisering bijdragen aan het gezond ouder worden van de medewerkers?’. En we leerden dat we de schoonmakers meer moesten betrekken.”

Lessons learned
Inmiddels is de branche meer aan robots gewend. “De mensen hebben de robots omarmd, de eerste stap is gezet”, gaat Jeroen Stoof verder. “Dat komt omdat steeds meer mensen de noodzaak van deze ontwikkeling inzien. Een robot is een hulp van de schoonmaker, die volgens een programma kan werken en het zware werk en flink aantal werkuren kan opvangen.” Jeroen Evers: “Het is een wereld van verschil ten opzichte van enkele jaren geleden, omdat de angst weg is. Dit komt mede doordat wij de implementatie hebben verbeterd en de mensen betrekken.” Als voorbeeld noemt Jeroen Stoof de inzet van een stofzuigrobot in een groot kantoor. “De schoonmaker vindt het nu gaaf om met een robot samen te werken en iedereen mag het weten.”

Gezonde businesscase
Jeroen Evers legt aansluitend uit dat ook de businesscase van robotisering nu gezond is. Het eerste jaar werd een robot wel als innovatie meegenomen in een aanbesteding, maar kwam van implementatie minder terecht. De aanschaf was vooral eng en dan zijn de kosten altijd te hoog. Nu staat men meer open voor de vergelijking van kosten. “Een schoonmaker kost gemiddeld €30,- per uur, een robot gemiddeld € 30,- per dag. Dat is snel terugverdiend! Zo zie je de trend van robotisering van management naar de werkvloer overgaan.”

Welke robots zijn populair?
We vragen Jeroen en Jeroen nieuwsgierig naar welke robots populair zijn? De R3Vac, voor kantoorpanden met veel tapijt, en de schrobzuigmachine R3Pro worden meteen door hen genoemd. Met een kanttekening van Jeroen Evers dat de populariteit afhangt van de omgeving waar een robot nodig is. “Wij zorgen ervoor dat of je nu een robot voor een kantoor of sporthal nodig hebt, jij de juiste robot krijgt. Daarbij is, zoals ik al noemde, communicatie dé sleutel voor goede implementatie. We laten de operationele mensen het niet alleen uitzoeken, wij nemen hen bij de hand. We delen het eigenaarschap en maken hen trots op hun robothulp.”

“Daar zijn we goed in, we helpen de schoonmakers de robotisering omarmen, dat is geïntegreerd in ons implementatieproces”, bevestigt Jeroen Stoof.
Hoe verloopt de ontwikkeling van de robots zelf?
Jeroen Stoof: “In de afgelopen drie jaar hebben we de robots beter zien worden. Er is meer continuïteit in het proces ontstaan, het wordt meer en meer een zekerheid dat een robot altijd zijn programma afmaakt. Met behulp van Artificial Intelligence verbeteren bijvoorbeeld de onderdelen, de software en de obstakel herkenning. De doorontwikkeling gaat razendsnel.”

Welke ontwikkeling maakt BOMA op dit gebied door?
Jeroen Evers: “In de afgelopen jaren zijn we gestaag gegroeid. We hebben onze weg hierin gevonden. Het is voor ons het meest belangrijk dat we de juiste robot op een goede manier plaatsen. Het gaat ons niet om de grote aantallen, maar om de juiste werking. En dat de schoonmakers er blij mee zijn. Dan is onze implementatie geslaagd. En dat geeft ook een sneeuwbaleffect richting toekomst.“
“Inderdaad, beaamt Jeroen Stoof. “Met eerlijk advies kunnen we verder uitgroeien, ook bij de regionale MKB-schoonmaakbedrijven. Essentieel is dat het schoonmaakbedrijf zelf wil robotiseren. Een leuk feit om te noemen is dat wij onze klanten kunnen bedienen met ons leaseprogramma, een all-in ontzorging met vast bedrag per maand.”

Tips?
Jeroen en Jeroen kijken tevreden naar de robotisering van BOMA in de afgelopen jaren. “We hebben met vallen en opstaan veel geleerd. Deze kennis nemen we mee naar onze klanten. We zorgen ervoor dat aan de voorkant het proces goed geregeld is, met aan de achterkant minimaal risico. In diverse segmenten hebben we inmiddels mooie referenties opgebouwd. Onze inzet wordt ondersteund door Lionsbot. We zijn geen doorschuiver, we werken echt samen met onze klanten en zorgen voor een goed werkende robot met blije schoonmakers op locatie.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 november 2022

Nocore maakt zich hard voor betere online veiligheid

Softwareleverancier Nocore zet zich in voor een betere cybersecurity zodat klanten op een duurzame manier online beveiligd zijn. Zo is het bedrijf onder meer verzekerd tegen cybersecurity en is...

23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito...

12 november 2024

Fins OwnBio® microbiële tablet ontvangt Nordic Swan Ecolabel certificering

De OwnBio® microbiële tablet is onderdeel van de Ownwell®-methode, een 100% chemievrije oplossing voor professionele reiniging. Gezuiverd water wordt ter plaatse geproduceerd met OwnPro®-apparaten die zijn afgestemd op de...

28 juni 2023

Partnership CSU en Villa Pardoes voelt als familie

Vlak bij het mooiste sprookjespark van de wereld ligt een bijzondere vakantieverblijf. In Villa Pardoes komen dromen van ernstig zieke jonge kinderen en hun ouders, broertjes en zusjes uit....

04 april 2025

#Boekentip: Handboek inschrijven op aanbestedingen

Het Handboek inschrijven op aanbestedingen van aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema is herzien en aangepast aan de nieuwste wetgeving. Aan de hand van vragen wordt uitgelegd hoe de wereld van het...

01 april 2025

Natalie Sandmann gestart als commercieel directeur CSU

In januari 2025 heeft Natalie Sandmann het stokje van Commercieel Directeur overgenomen van Diane van Dijk, die nu Algemeen Directeur van CSU is.  Na bijna 30 jaar ervaring in...

18 februari 2019

Blog: Toen was geluk nog heel gewoon

Toen mijn ouders in 1959 een huis in Zwijndrecht kochten, was de verbazing onder familieleden groot. “Een huis kopen? In Zwijndrecht?” “Ja zeker, want met kopen bouw je financieel...

07 november 2023

Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis in finale Best Practice Award 2023

“We zijn genomineerd met de case ‘Van schoonmaken naar samen zorgen!’ in het Maasstad Ziekenhuis.” vertelt Hago Zorg. Dit jaar staat de Best Practice Award in het teken van...

17 oktober 2019

Schoonmaakjournaal stapt in advertentieloos tijdperk

Opnieuw pakt Schoonmaakjournaal de primeur. In 2012 was Schoonmaakjournaal het eerste ‘dedicated’ online vakmedium, in 2019 maakte het de overstap van nieuwswebsite naar contentplatform en in 2020 zegt Schoonmaakjournaal...

03 mei 2024

Realtime inzicht met Tork Vision Schoonmaken

Tork Vision Schoonmaken maakt gebruik van realtime data om te bepalen waar en wanneer er servicebehoeften zijn. Hierdoor kan je slimmer en efficiënter werken en tegelijkertijd voldoen aan de...