11 april 2019

Marjolein Reijs (Gom) over werkgeluk: “Laten voelen dat jij en jouw werk ertoe doen”

“Als ik mensen kan laten voelen dat zij er als persoon toe doen, dat hun werk van toegevoegde waarde is, word ik zelf gelukkiger en zie ik bij hen ook werkgeluk ontstaan”. Aan het woord is Marjolein Reijs, sinds 1 maart HR-directeur bij schoonmaakbedrijf Gom. Schoonmaakjournaal ging met haar in gesprek over werkgeluk en stelde haar onder meer de vragen: wanneer ervaar jij zelf werkgeluk en hoe breng jij dit over in de organisatie en bij jouw 8000 collega’s? Lees de enthousiaste inbreng van Marjolein.

Na dertien jaar als directeur human resources & training bij McDonalds Nederland gewerkt te hebben, stapte Marjolein onlangs over naar Gom. Een overstap naar een andere branche, maar waarbij zij wel een aantal overlappingen ziet. “Binnen beide branches en bedrijven hebben we te maken met grote groepen mensen in een dienstverlenende omgeving, waarbij  de decentralisatie van werk vergelijkbaar is.” De schoonmaakbranche is haar niet geheel onbekend. Voordat Marjolein bij McDonalds aan de slag ging, werkte zij zes jaar als manager P&O bij facilitair dienstverlener Sodexo.

Wat betekent werkgeluk voor jou?
“Werkgeluk ervaar ik als ik mensen echt kan verbinden, in alle lagen van de organisatie”, antwoordt Marjolein direct. “Dat ik kan laten voelen dat ieders werk van toegevoegde waarde is en zie dat mensen hierdoor zelf gelukkiger worden. Werk is een groot deel van ons leven, het is fijn om daarin gelukkig te zijn en dit vooral samen te ervaren.”

Wanneer slaan tevredenheid of enthousiasme om in geluk?
“Ik denk dat de omslag te maken heeft met perspectief bieden.” Marjolein vertelt voortvarend verder. “Dat kan je op meerdere vlakken doen: bieden van ontwikkeling in werk, geven van inzicht en erkenning, betekenis aan het werk en de mens. Je kunt bijvoorbeeld zeggen ‘ik maak een operatiekamer schoon’ of ‘ik zorg dat operaties veilig uitgevoerd kunnen worden’. Ieder heeft belang bij een ander perspectief; zekerheid door behoud van werk, ontwikkeling in eigen vakgebied of juist ander in een andere sector, meer uren werk om het gezin te onderhouden, zo goed mogelijk ouder worden, omdat het werk zwaar is. Het gaat erom dat er een perspectief is, dat jou een goed gevoel geeft.”

Onlangs lanceerde Facilicom Group de slogan Happy people make happy people. Hoe vertaalt Gom deze slogan naar haar 8000 schoonmaakmedewerkers?
“De missie van Gom is Wij willen iedereen blij maken met schoon. Dat geldt dus ook voor onze schoonmaakmedewerkers die op locatie werken. Zij ervaren een dubbele loyaliteit. Medewerkers die bijvoorbeeld bij het Van Gogh Museum of het VU werken, kennen lange dienstverbanden en zijn gecommitteerd aan zowel de opdrachtgever op locatie als Gom als werkgever. De schakel is de direct leidinggevende. Hij of zij heeft contact met de medewerkers en maakt de dagelijkse vertaalslag op de werkvloer. Zij zijn ons belangrijk kapitaal die werkgeluk bij onze medewerkers op locatie realiseren. Wij hebben intern programma’s om de leidinggevenden hierin te trainen. Daarbij organiseren wij centraal mooie events voor onze medewerkers: verkiezing van medewerker en team van het jaar, jaarlijks een prachtig jubileumfeest en we besteden jaarlijks veel aandacht aan de dag van de schoonmaker. Het is een goede optelsom van erkenning door werkgever, rayonmanager én opdrachtgever”, concludeert Marjolein.

“Recent is binnen Gom een medewerkerstevredenheidonderzoek gehouden. De score op punten die je aan werkgeluk kunt relateren, is goed: bevlogenheid 7,4, betrokkenheid, 7,1, werkgeverschap 7,2, tevredenheid, 7,4. Als bedrijf hebben we altijd de ambitie om deze score te verbeteren, maar dit is een goede basis om werkgeluk uit te bouwen.”

Hoe stimuleert Gom het overbrengen van werkgeluk van medewerker naar opdrachtgever?
“Door het geloof dat als onze mensen gelukkig zijn met hun werk, dit direct uitstraalt naar onze opdrachtgevers. Ook trainen wij onze medewerkers met ons programma Hostmanship. Wij leren hen om als schoonmaker bewust de rol van gastheer/-vrouw op zich te nemen, te zorgen voor prettige werkomgeving, direct contact met mensen ter plekke te hebben en zo een fijn gevoel over te dragen. De direct leidinggevende begeleidt de schoonmaakmedewerker hierin. Binnen het programma ‘Hoe lekker werk jij?’ komen onderwerpen ter sprake als ‘hoe is het met je motivatie en betrokkenheid?’, ‘ben je gezond en fit?’ en ‘is de werk-privé-balans in orde?’. Het zorgen voor elkaar is belangrijk, dan kan je gelukkiger worden in het vak en het ook uitstralen.”

Hoe staat het, naar jouw mening, met het werkgeluk in de schoonmaakbranche?
“Het spreekt mij aan om voor schoonmaakmedewerkers werkgeluk te concretiseren”, benadrukt Marjolein. “De vraag is: hoe gaan wij dat met elkaar doen? Schoonmaakwerk is veelal onzichtbaar werk, dit mag beter zichtbaar worden. Ik zie dat steeds meer mensen opstaan voor deze groep. Als bedrijf vinden wij het belangrijk een prettige werkomgeving te realiseren. We zullen met elkaar een goede bijdrage moeten leveren, frequent herhalen hoe belangrijk schoonmaak is en voor blijvende erkenning voor de schoonmaakmedewerkers zorgen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 november 2024

Terugblik FMG Symposium: What’s new? Heel veel in de facilitaire gezondheidszorg!

Op 13 november stapten alle symposiumdeelnemers van FMGezondheidszorg in een ontdekkingsreis in GeoFort in Herwijnen. Voorzitter Suzanne Walsteijn opende het najaarscongres 'What’s new' en bracht de deelnemers naar alle...

04 maart 2020

70.000e basisdiploma schoonmaken voor Annabel Amers van Gom

Annabel Amers van Gom mag zich officieel de 70.000e schoonmaakmedewerker noemen die het BOS-diploma (Basisopleiding Schoonmaken) heeft behaald. Het was een feestje waard tijdens de uitreiking van de diploma’s...

19 april 2020

Sitemark lanceert Covid-19 werkplek hygiëneprogramma

Hebt u al een Covid-19 werkplek-hygiëneprogramma? Sitemark lanceert ‘a best practice solution’: een programma dat geruststelt en veiligheid borgt. Bekijk de introductie van 2,5 minuut van FM Best Practice...

24 juni 2024

Schoonmakend Nederland zet schoonmaakvacatures in the spotlight

In september 2024 lanceert branchevereniging Schoonmakend Nederland de carrièresite Ontdek de schoonmaak! Een primeur. Ilse Vanhijfte, strategisch communicatieadviseur Schoonmakend Nederland: “Een aantrekkelijke site die de talloze mogelijkheden in de...

29 juli 2022

‘Alles komt goed’

Dat het in de zomer hard werken is, weten we allemaal. Extra vloeronderhoud op scholen, kantoren die een extra schoonmaakbeurt krijgen omdat nu veel medewerkers op vakantie zijn, gymzalen...

09 april 2019

SIEV zet mkb schoonmaak op de kaart bij Tweede Kamerlid Wörsdörfer

De blog van Martin Bogers Leringen wekken, maar voorbeelden trekken II op Schoonmaakjournaal was aanleiding voor Tweede Kamerlid Martin Wörsdörfer (VVD) om mkb-branchevereniging SieV uit te nodigen. Op 8...

14 juni 2019

Hago viert De Dag van de Schoonmaker met film over geluk

Vrijdag 14 juni 2019 is de vierde Dag van de Schoonmaker. Hago, samen met Hectas en Schoonmaakjournaal initiatiefnemer van deze dag, bedankt schoonmaakmedewerkers vandaag extra voor hun inzet en...

10 juni 2024

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): Indexatie over de looptijd van de cao

Vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag monitoren we aanbestedingen in de schoonmaak. Hierbij vallen ons geregeld zaken op die niet gaan volgens ons gedachtegoed. Zo merken we recentelijk zeer regelmatig...

13 april 2023

Groen is goed doen

Carel Lurvink publiceert haar ‘groene’ jaarverslag. Als infographic. Bekijk het ‘groene bloed’ van deze leverancier van producten voor een schone & veilige werkomgeving. “Bij ons gaan duurzaam ondernemen en...

31 mei 2022

“Men is bereid meer geld te betalen voor een verantwoord stuk vlees, waarom dan niet voor kwalitatieve schoonmaak?”

Van verpleging naar verkoop van facilitaire diensten en schoonmaak. Dat is de weg die Rolien van Groeningen in haar carrière aflegde. Zij geeft leiding aan Domestic Outsourcing en KSV...