11 april 2019

Marjolein Reijs (Gom) over werkgeluk: “Laten voelen dat jij en jouw werk ertoe doen”

“Als ik mensen kan laten voelen dat zij er als persoon toe doen, dat hun werk van toegevoegde waarde is, word ik zelf gelukkiger en zie ik bij hen ook werkgeluk ontstaan”. Aan het woord is Marjolein Reijs, sinds 1 maart HR-directeur bij schoonmaakbedrijf Gom. Schoonmaakjournaal ging met haar in gesprek over werkgeluk en stelde haar onder meer de vragen: wanneer ervaar jij zelf werkgeluk en hoe breng jij dit over in de organisatie en bij jouw 8000 collega’s? Lees de enthousiaste inbreng van Marjolein.

Na dertien jaar als directeur human resources & training bij McDonalds Nederland gewerkt te hebben, stapte Marjolein onlangs over naar Gom. Een overstap naar een andere branche, maar waarbij zij wel een aantal overlappingen ziet. “Binnen beide branches en bedrijven hebben we te maken met grote groepen mensen in een dienstverlenende omgeving, waarbij  de decentralisatie van werk vergelijkbaar is.” De schoonmaakbranche is haar niet geheel onbekend. Voordat Marjolein bij McDonalds aan de slag ging, werkte zij zes jaar als manager P&O bij facilitair dienstverlener Sodexo.

Wat betekent werkgeluk voor jou?
“Werkgeluk ervaar ik als ik mensen echt kan verbinden, in alle lagen van de organisatie”, antwoordt Marjolein direct. “Dat ik kan laten voelen dat ieders werk van toegevoegde waarde is en zie dat mensen hierdoor zelf gelukkiger worden. Werk is een groot deel van ons leven, het is fijn om daarin gelukkig te zijn en dit vooral samen te ervaren.”

Wanneer slaan tevredenheid of enthousiasme om in geluk?
“Ik denk dat de omslag te maken heeft met perspectief bieden.” Marjolein vertelt voortvarend verder. “Dat kan je op meerdere vlakken doen: bieden van ontwikkeling in werk, geven van inzicht en erkenning, betekenis aan het werk en de mens. Je kunt bijvoorbeeld zeggen ‘ik maak een operatiekamer schoon’ of ‘ik zorg dat operaties veilig uitgevoerd kunnen worden’. Ieder heeft belang bij een ander perspectief; zekerheid door behoud van werk, ontwikkeling in eigen vakgebied of juist ander in een andere sector, meer uren werk om het gezin te onderhouden, zo goed mogelijk ouder worden, omdat het werk zwaar is. Het gaat erom dat er een perspectief is, dat jou een goed gevoel geeft.”

Onlangs lanceerde Facilicom Group de slogan Happy people make happy people. Hoe vertaalt Gom deze slogan naar haar 8000 schoonmaakmedewerkers?
“De missie van Gom is Wij willen iedereen blij maken met schoon. Dat geldt dus ook voor onze schoonmaakmedewerkers die op locatie werken. Zij ervaren een dubbele loyaliteit. Medewerkers die bijvoorbeeld bij het Van Gogh Museum of het VU werken, kennen lange dienstverbanden en zijn gecommitteerd aan zowel de opdrachtgever op locatie als Gom als werkgever. De schakel is de direct leidinggevende. Hij of zij heeft contact met de medewerkers en maakt de dagelijkse vertaalslag op de werkvloer. Zij zijn ons belangrijk kapitaal die werkgeluk bij onze medewerkers op locatie realiseren. Wij hebben intern programma’s om de leidinggevenden hierin te trainen. Daarbij organiseren wij centraal mooie events voor onze medewerkers: verkiezing van medewerker en team van het jaar, jaarlijks een prachtig jubileumfeest en we besteden jaarlijks veel aandacht aan de dag van de schoonmaker. Het is een goede optelsom van erkenning door werkgever, rayonmanager én opdrachtgever”, concludeert Marjolein.

“Recent is binnen Gom een medewerkerstevredenheidonderzoek gehouden. De score op punten die je aan werkgeluk kunt relateren, is goed: bevlogenheid 7,4, betrokkenheid, 7,1, werkgeverschap 7,2, tevredenheid, 7,4. Als bedrijf hebben we altijd de ambitie om deze score te verbeteren, maar dit is een goede basis om werkgeluk uit te bouwen.”

Hoe stimuleert Gom het overbrengen van werkgeluk van medewerker naar opdrachtgever?
“Door het geloof dat als onze mensen gelukkig zijn met hun werk, dit direct uitstraalt naar onze opdrachtgevers. Ook trainen wij onze medewerkers met ons programma Hostmanship. Wij leren hen om als schoonmaker bewust de rol van gastheer/-vrouw op zich te nemen, te zorgen voor prettige werkomgeving, direct contact met mensen ter plekke te hebben en zo een fijn gevoel over te dragen. De direct leidinggevende begeleidt de schoonmaakmedewerker hierin. Binnen het programma ‘Hoe lekker werk jij?’ komen onderwerpen ter sprake als ‘hoe is het met je motivatie en betrokkenheid?’, ‘ben je gezond en fit?’ en ‘is de werk-privé-balans in orde?’. Het zorgen voor elkaar is belangrijk, dan kan je gelukkiger worden in het vak en het ook uitstralen.”

Hoe staat het, naar jouw mening, met het werkgeluk in de schoonmaakbranche?
“Het spreekt mij aan om voor schoonmaakmedewerkers werkgeluk te concretiseren”, benadrukt Marjolein. “De vraag is: hoe gaan wij dat met elkaar doen? Schoonmaakwerk is veelal onzichtbaar werk, dit mag beter zichtbaar worden. Ik zie dat steeds meer mensen opstaan voor deze groep. Als bedrijf vinden wij het belangrijk een prettige werkomgeving te realiseren. We zullen met elkaar een goede bijdrage moeten leveren, frequent herhalen hoe belangrijk schoonmaak is en voor blijvende erkenning voor de schoonmaakmedewerkers zorgen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 mei 2023

Zwemles voor medewerkers

In het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) is een pilot gestart met zwemles voor volwassenen. Medewerkers van Hago Zorg die graag willen (leren) zwemmen, kunnen zich gratis aanmelden. Vervolgens volgen...

14 oktober 2021

Ziekenhuis Gelderse Vallei en ISS Facility Services kiezen nieuwe samenwerkingsvorm

Op 11 oktober tekenden Arjen Hakbijl, lid Raad van bestuur van Ziekenhuis Gelderse Vallei en Edu Peek, algemeen directeur van ISS Facility Services een nieuwe overeenkomst waarin de langjarige...

06 juni 2024

Karcher deelt uniek mondstuk hogedrukreinigers: sneller resultaat met lager verbruik energie en water

Hogedrukreiniging is al een zeer effectieve reinigingsmethode, maar Kärcher zegt deze met haar nieuwe eco!Booster spuitlans naar een heel nieuw niveau te tillen: ‘vergeleken met een standaard vlakstraalsproeier wordt de...

08 april 2022

Kijktip: nieuwe docuserie ‘Niet normaal vies’

Schoonmaker Tuğrul Çirakoğlu is terug op de buis met een nieuwe reeks van ‘Niet normaal vies. Elke woensdag is op NPO3 rond 21.15 uur te zien hoe de werkdagen...

26 september 2023

Park Zuiderhout pakt de duurzame handschoen op

Ouderenzorginstelling Park Zuiderhout in Teteringen stopt met het gebruik van vervuilende wegwerphandschoenen en stapt over op duurzame handschoenen. Een primeur in de zorgsector in Nederland. “Dit sluit perfect aan...

22 februari 2022

Schoonmakend Nederland Jaarcongres op 12 mei: Chaos

Op 12 mei organiseert Schoonmakend Nederland haar Algemene Ledenvergadering en Jaarcongres. Met als thema: Chaos. “We komen uit een bijzondere periode: COVID-19, lockdown, quarantaine, vaccineren, sneltesten. Velen werkten weken...

20 oktober 2022

Wat maakt de Eco-matic EM3 en ERP180 stofzuiger van Numatic duurzaam?

De Eco-matic EM3 en ERP180 stofzuiger van Numatic zijn beide duurzaam. Maar waarom? De  Eco-Matic EM3 van Numatic is een praktische werkwagen en is handig in gebruik voor schoonmakers...

12 oktober 2021

Zonnepanelen voor Hazet

In de ‘Week van de duurzaamheid’ showt schoonmaakgroothandel Hazet haar eigen zonnepanelen’park’ op het dak van het hoofdkantoor in Zaandam. Een mooie duurzame ontwikkeling waarvan we graag een foto...

21 augustus 2024

Code Schoonmaak zet zich in voor eerlijke samenwerking in hotels

De Code Verantwoordelijk Marktgedraag stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appel, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de...

25 november 2019

#nieuwsnotendop Uitbreiding Key-Quality, nieuwe identiteit hectas, overname door Gom en nieuw partnership Facility Trade Group

Anouk Rehaen wordt directeur Key-Quality  Onderzoeks-, consultancy- en kwaliteitscontrolebureau in facility management Key-Quality zet volgende stap in haar ontwikkeling. Per 1 maart start Anouk Rehaen als directeur bedrijfsvoering. Anouk...