11 april 2019

Marjolein Reijs (Gom) over werkgeluk: “Laten voelen dat jij en jouw werk ertoe doen”

“Als ik mensen kan laten voelen dat zij er als persoon toe doen, dat hun werk van toegevoegde waarde is, word ik zelf gelukkiger en zie ik bij hen ook werkgeluk ontstaan”. Aan het woord is Marjolein Reijs, sinds 1 maart HR-directeur bij schoonmaakbedrijf Gom. Schoonmaakjournaal ging met haar in gesprek over werkgeluk en stelde haar onder meer de vragen: wanneer ervaar jij zelf werkgeluk en hoe breng jij dit over in de organisatie en bij jouw 8000 collega’s? Lees de enthousiaste inbreng van Marjolein.

Na dertien jaar als directeur human resources & training bij McDonalds Nederland gewerkt te hebben, stapte Marjolein onlangs over naar Gom. Een overstap naar een andere branche, maar waarbij zij wel een aantal overlappingen ziet. “Binnen beide branches en bedrijven hebben we te maken met grote groepen mensen in een dienstverlenende omgeving, waarbij  de decentralisatie van werk vergelijkbaar is.” De schoonmaakbranche is haar niet geheel onbekend. Voordat Marjolein bij McDonalds aan de slag ging, werkte zij zes jaar als manager P&O bij facilitair dienstverlener Sodexo.

Wat betekent werkgeluk voor jou?
“Werkgeluk ervaar ik als ik mensen echt kan verbinden, in alle lagen van de organisatie”, antwoordt Marjolein direct. “Dat ik kan laten voelen dat ieders werk van toegevoegde waarde is en zie dat mensen hierdoor zelf gelukkiger worden. Werk is een groot deel van ons leven, het is fijn om daarin gelukkig te zijn en dit vooral samen te ervaren.”

Wanneer slaan tevredenheid of enthousiasme om in geluk?
“Ik denk dat de omslag te maken heeft met perspectief bieden.” Marjolein vertelt voortvarend verder. “Dat kan je op meerdere vlakken doen: bieden van ontwikkeling in werk, geven van inzicht en erkenning, betekenis aan het werk en de mens. Je kunt bijvoorbeeld zeggen ‘ik maak een operatiekamer schoon’ of ‘ik zorg dat operaties veilig uitgevoerd kunnen worden’. Ieder heeft belang bij een ander perspectief; zekerheid door behoud van werk, ontwikkeling in eigen vakgebied of juist ander in een andere sector, meer uren werk om het gezin te onderhouden, zo goed mogelijk ouder worden, omdat het werk zwaar is. Het gaat erom dat er een perspectief is, dat jou een goed gevoel geeft.”

Onlangs lanceerde Facilicom Group de slogan Happy people make happy people. Hoe vertaalt Gom deze slogan naar haar 8000 schoonmaakmedewerkers?
“De missie van Gom is Wij willen iedereen blij maken met schoon. Dat geldt dus ook voor onze schoonmaakmedewerkers die op locatie werken. Zij ervaren een dubbele loyaliteit. Medewerkers die bijvoorbeeld bij het Van Gogh Museum of het VU werken, kennen lange dienstverbanden en zijn gecommitteerd aan zowel de opdrachtgever op locatie als Gom als werkgever. De schakel is de direct leidinggevende. Hij of zij heeft contact met de medewerkers en maakt de dagelijkse vertaalslag op de werkvloer. Zij zijn ons belangrijk kapitaal die werkgeluk bij onze medewerkers op locatie realiseren. Wij hebben intern programma’s om de leidinggevenden hierin te trainen. Daarbij organiseren wij centraal mooie events voor onze medewerkers: verkiezing van medewerker en team van het jaar, jaarlijks een prachtig jubileumfeest en we besteden jaarlijks veel aandacht aan de dag van de schoonmaker. Het is een goede optelsom van erkenning door werkgever, rayonmanager én opdrachtgever”, concludeert Marjolein.

“Recent is binnen Gom een medewerkerstevredenheidonderzoek gehouden. De score op punten die je aan werkgeluk kunt relateren, is goed: bevlogenheid 7,4, betrokkenheid, 7,1, werkgeverschap 7,2, tevredenheid, 7,4. Als bedrijf hebben we altijd de ambitie om deze score te verbeteren, maar dit is een goede basis om werkgeluk uit te bouwen.”

Hoe stimuleert Gom het overbrengen van werkgeluk van medewerker naar opdrachtgever?
“Door het geloof dat als onze mensen gelukkig zijn met hun werk, dit direct uitstraalt naar onze opdrachtgevers. Ook trainen wij onze medewerkers met ons programma Hostmanship. Wij leren hen om als schoonmaker bewust de rol van gastheer/-vrouw op zich te nemen, te zorgen voor prettige werkomgeving, direct contact met mensen ter plekke te hebben en zo een fijn gevoel over te dragen. De direct leidinggevende begeleidt de schoonmaakmedewerker hierin. Binnen het programma ‘Hoe lekker werk jij?’ komen onderwerpen ter sprake als ‘hoe is het met je motivatie en betrokkenheid?’, ‘ben je gezond en fit?’ en ‘is de werk-privé-balans in orde?’. Het zorgen voor elkaar is belangrijk, dan kan je gelukkiger worden in het vak en het ook uitstralen.”

Hoe staat het, naar jouw mening, met het werkgeluk in de schoonmaakbranche?
“Het spreekt mij aan om voor schoonmaakmedewerkers werkgeluk te concretiseren”, benadrukt Marjolein. “De vraag is: hoe gaan wij dat met elkaar doen? Schoonmaakwerk is veelal onzichtbaar werk, dit mag beter zichtbaar worden. Ik zie dat steeds meer mensen opstaan voor deze groep. Als bedrijf vinden wij het belangrijk een prettige werkomgeving te realiseren. We zullen met elkaar een goede bijdrage moeten leveren, frequent herhalen hoe belangrijk schoonmaak is en voor blijvende erkenning voor de schoonmaakmedewerkers zorgen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 maart 2022

Webinar digitale verwerking inkoopfacturen

Worstel jij met de vastlegging van projecten en het creëren van inzicht? Ben jij veel veel tijd kwijt met het boeken van projecten, contracten en werkbonnen? Verloopt de controle...

26 november 2025

Gloovy Eco Gloves zet met GOM en BOMA duurzame stappen in België

“Gom wordt de allereerste speler in België die in zee gaat met Gloovy Eco Gloves, een primeur waar we trots op zijn!”, laat Thijs Groenen, co-founder van Gloovy Eco...

04 november 2025

CleanJack toont innovatie op de Schoonmaak Vakdagen: slim inklokken met GEO-locatie

Tijdens de Schoonmaak Vakdagen op 18 en 19 november 2025 in Expo Houten presenteert CleanJack haar nieuwste GEO-locatie functies voor urenregistratie. Bezoekers ervaren op stand 31 live hoe medewerkers...

02 oktober 2025

Dorien Botterhuis (Asito) over vrouwelijk leiderschap: “Doe jezelf niet tekort. Geloof in jezelf en grijp kansen”

Hoe ziet vrouwelijk leiderschap eruit in een branche waar veel vrouwen werken, maar voornamelijk mannen op de voorgrond treden? Voor Dorien Botterhuis, Manager Operations Support bij Asito, staat leiderschap...

11 augustus 2022

Jan Vera en Edgar van Engelen slaan de handen inéén

Jan Vera van Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon gaat samenwerken met Edgar van Engelen, directeur van Clear4Clean. Een nieuwe samenwerking die de heren graag toelichten: “Na het overlijden van...

29 september 2022

‘Onze medewerkers maken iedere dag het verschil’

Vanaf 1 juni is Wendy Aendekerk de nieuwe HR-directeur van Facilicom Group. Zij stapte over van Ordina, waar ze HR-directeur was. Hiervoor heeft zij HR management- en directiefuncties bekleed...

18 januari 2023

Wat te doen bij een schurftuitbraak?

De kranten en media stonden er vorig najaar bol van: schurftuitbraken in studentenhuizen. Maar ook op andere plekken komt schurft voor waar mensen dicht op elkaar leven of intensief...

20 oktober 2025

Opnieuw misstanden in schoonmaaksector: honderden Georgiërs en Oekraïners illegaal aan het werk in hotels

De schoonmaaksector kampt opnieuw met misstanden. Na de onthullingen over uitbuiting bij de luxe sportschoolketen Saints & Stars blijkt nu dat ook in Nederlandse hotels op grote schaal illegale...

15 juli 2024

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight): Schoonmaakbeleving: Inzicht en Positieve Vertegenwoordiging

Schoonmaakbeleving is persoonlijk. Wat de een schoon vindt is voor een ander vuil. Als een gebouw nieuw en goed onderhouden is, voelt het schoon ten opzicht van een gebouw...

15 april 2024

ISS ondertekent Amsterdams Stagepact MBO

In bijzijn van Koningin Máxima werd op 9 april 2024 het Amsterdams Stagepact MBO gelanceerd. ISS is één van de medeondertekenaars van dit convenant. Het Stagepact is een samenwerking...