5 juni 2019

Column: Ben jij een Wolf of een Believer?

Winnen met ‘purpose’ en de MVO-paradox. MVO versus Winst. Hoe de MVO-Paradox met succes managen?

Een opvatting jaren geleden was dat MVO en winstgevendheid niet samengaan. “Voor de geitenwollensokken”. Voor mij vergelijkbaar met: “de aarde is plat”. En dat gedachtegoed maakt mij strijdlustig. Doet me sterk denken aan de woorden die Cornald Maas – commentator bij het Songfestival en gepassioneerde ‘believer’ van ooit weer eens een Nederlandse winnaar – in 2010 na de inzending van de verketterde draaiorgelact van Sieneke hoorde: “Geef het toch op, het wordt toch niks”.
Sinds die bloedstollende finaleavond met de onervaren Duncan Laurence en zijn liedje Arcade is de rest geschiedenis. Vanuit zijn ‘purpose’ speechte Duncan als kersverse winnaar: “Dare to dream. Music first”. Ik ondervond ook als expat bij een verpakkingsmultinational in Italië – tijdens de financiële crisis in 2012 de ‘cannot-do mindset’ van sommigen bij aanvang van een nieuwe baan met als doel om ’s werelds eerste 100% biobased kartonnen drankverpakking vóór 2020 te ontwikkelen. In mijn inwerkperiode hoorde ik: “Ach, bedrijven of consumenten willen de meerprijs van duurzame productoplossingen niet betalen, maar fijn dat je er bent en veel succes ermee”.

Daar sta je dan als een ‘small-town boy in a big arcade’. Bij mij ontstaat dan juist de gedachte: “Kan niet, kan niet”. Mijn hart klopt harder bij een vermeende ‘losing game’ en om bij MVO ervoor te zorgen dat het mes aan drie kanten snijdt: ten gunste van collega’s, klanten en consumenten (people), de natuur (planet) én de organisatie (profit).

En dan nu met de mouwen opgestroopt: is er bewezen succes van MVO? Hoe werkt dat dan en waar begin je? Ga in deze column met me mee op MVO-reis. Klik hier om verder te lezen over ‘Purpose’, verschil maken en de MVO-paradox, geschreven door auteur Erik Steijger.

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 oktober 2023

Go Cleaning: “De Vakdagen geven ons perfect gelegenheid om iedereen te ontmoeten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren. Vandaag vertelt Gunther Bolleurs van...

08 juli 2022

Fashionshoot Bio-Based vuilniszakken

“𝗔𝗹 𝘁𝗿𝗲𝗸 𝗷𝗲 𝗲𝗲𝗻 𝘃𝘂𝗶𝗹𝗻𝗶𝘀𝘇𝗮𝗸 𝗮𝗮𝗻, 𝗱𝗮𝗻 𝘇𝗶𝗲 𝗷𝗲 𝗲𝗿 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗴𝗼𝗲𝗱 𝘂𝗶𝘁” Zo kwamen Claudia Vijfvinkel en Hella Boumans van Beercoo Schoonmaakgroep met het ludieke idee om...

03 januari 2019

Digitale Doolhof (7): “KIRA van Kärcher markeert begin assortiment autonome reinigingsmachines”

“We staan aan het begin van een technologische ontwikkeling met onze KIRA. Deze professionele automatische schrobzuigmachine is namelijk de eerste robot-reinigingsmachine van een toekomstig, compleet assortiment. We vertellen trots...

09 november 2021

SieV en Nocore slaan de handen ineen voor het MKB

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van branchevereniging SieV op de Schoonmaak Vakdagen, hebben SieV en Nocore een bijzondere samenwerking aangekondigd. Samen zetten zij zich in voor 100% controle op de...

21 augustus 2024

Diane van Dijk-Loois nieuwe Algemeen Directeur CSU

CSU benoemt per 1 oktober aanstaande Diane van Dijk-Loois (50) tot Algemeen Directeur. Diane is momenteel Commercieel Directeur van CSU. In haar nieuwe positie als eindverantwoordelijke binnen het directieteam...

13 mei 2019

Gom poetst groen met probiotica producten

Schoonmaken, schoonhouden, kuisen, poetsen en schrobben,… Professioneel of particulier, we doen het allemaal. Dus dan kunnen we het maar beter goed doen. Net daarom gaat Gom steeds op zoek naar betere manieren...

28 januari 2019

Zorgbeurs Soins et Santé: Vileda Professional presenteert 2 nieuwigheden

Op donderdag 7 en vrijdag 8 februari vindt de 4e editie van zorgbeurs Soins et Santé plaats in Namur Expo (België). Op hét ontmoetingsplatform voor 4000 professionals uit de...

30 mei 2022

“Digitalisering ontzorgt, maar schoonmaak is en blijft mensenwerk”

Tachtig jaar geleden en met een investering van 250 gulden klom oprichter Frans Wittens op een ladder om met een zinken emmer en doekje ramen van winkels en bedrijven...

11 december 2018

Digitale doolhof (3): Cleanfix ziet kansen samenwerking mens en robot: cobot

Saai schoonmaakwerk van lange gangen en grote hallen; het is een van de voorbeelden waar robotisering een mentale, praktische en efficiënte meerwaarde zou kunnen bieden. Of een samenwerking. Want...

01 maart 2022

Andere blik voor werkplezier

Claudia Cornelissen van Perfect plan, opleiding en advies reageerde op de oproep van onze redactie om voorbeelden van plezier op de schoonmaakwerkvloer te delen. Zij deelt een mooi verhaal...