21 maart 2023

“Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen serieus genomen worden in deze branche”

Jay Smit (26) werkt als marketing & IT manager bij Total Cleaning Products. Hij maakt deel uit van de jongere generatie in de schoonmaakbranche en werkt met plezier en toewijding aan een duurzamere toekomst, zowel voor de wereld als voor de sector.

We zijn een snelgroeiende organisatie en iedereen, van jong tot oud, heeft een stem bij ons”

“Total Cleaning Products werkt graag met mensen van alle leeftijden. Door hier een gezonde mix in te houden en jongeren serieus te nemen, ontstaat er een leuke sfeer. Samen komen wij tot innovatie en duurzame oplossingen en producten voor onze klanten. Wat erg leuk is aan werken bij dit bedrijf is de vooruitstrevende mentaliteit. Als je naar een typisch schoonmaakgroothandel kijkt, dan vind ik directies en besturen best behoudend in deze markt. Toen ik bij Total Cleaning products kwam werken merkte ik al snel dat zij dingen net even anders doen. Als je hier op vrijdagmiddag binnenkomt staat de muziek hard aan terwijl iedereen hard aan het werk is.”

Verschuiving van directief naar innovatief
“Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen serieus genomen worden in deze branche. Van vroeger uit werden groothandels, schoonmaakbedrijven en leveranciers directief aangestuurd. Daar zie je een harde verschuiving in. Deze nieuwe collega’s pitchen leuke ideeën uit waar je echt wat mee kan. Dat komt ook omdat ze uit andere branches komen. Zij hebben soms stagegelopen bij een marketingbureau of bij een transportbedrijf. Mensen van buiten de schoonmaakbranche kijken naar bepaalde processen en zien dan dat we het veel leuker of makkelijk kunnen maken voor de klant. Die creativiteit grijpen we met beiden handen aan. We gaan uit van elkaars sterke punten en komen samen uit op de beste en meest duurzame oplossingen.”

Het grote verschil: wij zeggen nooit nee
“De toekomstgedrevenheid merk je aan alles hier. In de covid-tijd bijvoorbeeld moesten we wat verzinnen omdat er veel omzet wegviel. Total Cleaning was een van de eersten die toen direct insprong op desinfectie, voordat het actueel was. Achteraf gezien hebben we daar heel veel klanten aan overgehouden omdat veel groothandels zonder de juiste spullen zaten.

Wij zeggen eigenlijk nooit nee. Als een klant een vraag heeft, dan gaan wij op onderzoek uit en komen we met een plan. We denken altijd mee met de klant en zo komen we regelmatig op tijdbesparende of duurzame oplossingen. Zo hebben we bijvoorbeeld het aantal leveranciers teruggebracht om onze klanten te ontzorgen, ook qua logistiek. Dat betekent in de praktijk dat als wij de schoonmaakspullen komen brengen, we ook het aluminiumfolie et cetera meenemen. Dat scheelt hen weer een losse levering.”

De jonge generatie verenigen op FMnextgen
“Ik ben vanaf het begin, sinds 2018, betrokken bij het platform en ik ben groot supporter van dit soort initiatieven. Als ik kan helpen doe ik dat. Aangezien ik nogal een duizendpoot ben varieert dat van meedenken over een concept, het regelen van locaties voor de bijeenkomsten, een dagvoorzitter regelen, of het programma zelf aan elkaar praten.

Total Cleaning Products supports FMNextGen ook, want we willen graag dat goede mensen zich graag aan ons verbinden. Daarnaast denk ik dat het vooral een leuk en gezellig platform moet zijn waar we elkaar inspireren en helpen. Deze generatie deelt graag insights met elkaar. Zo hebben we recent een duurzaamheidsplan geschreven. Dat delen we graag, want daar zitten anderen misschien ook wel mee. Dat staat voor ons los van concurrentie, wij gunnen anderen dat certificaat ook. Ook aan dit soort denken merk je dat de branche minder directief is geworden. Vroeger zouden mensen minder transparant geweest zijn.

De klassieke schoonmaakgroothandel heeft geen enorme toekomst denk ik. Ik denk dat bedrijven daar wel klaar mee zijn. Een bedrijf wil een partij die met ze meedenkt en innovaties en gave merken aan ze voorstelt. We denken dat het naar one-stop shopping gaat, dat mensen behoefte hebben aan een servicepartner die alles voor je komt regelen.”

De mooiste uitdaging: een duurzame toekomst
“Op de lange termijn wordt duurzaamheid onze grootste uitdaging. De gemeente Amsterdam wil dat toeleveranciers energieneutraal leveren bijvoorbeeld. Dat betekent dat we ons wagenpark gaan herzien. Maar we werken ook graag samen met merken voor de schoonmaakproducten die ver zijn op het gebied van duurzaamheid. We kijken naar ISO-certificeringen en we sturen zelf ook aan op het gebruik van eco-producten. Wij verkopen bijvoorbeeld toiletpapier dat gemaakt is van gras. Dat gras groeit in zeeland en dat wordt in het noorden van Nederland verwerkt. Helemaal lokaal geproduceerd dus. Hoe mooi is dat?

Total Cleaning Products is een snelgroeiende organisatie en iedereen, van jong tot oud, heeft een stem bij ons dus ik heb er alle vertrouwen in dat we ook voor deze uitdaging de juiste oplossing gaan vinden.”

 

Weet je dat er op 13 april weer een event van jongerenplatform FMNextGen is? Dan geven RAI Amsterdam en CSU een facilitair kijkje achter de schermen. Klik hier voor meer informatie.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 december 2022

Captains of Cleaning Connect

De laatste uitzending van Captains of Cleaning 2022! En wat voor één. Een vol programma met interessante gesprekken en inzichten. Met muzikale omlijsting van Aristakes en Charly Luske. Het...

10 maart 2022

Meer werkplezier door positieve organisactiecultuur

Werkplezier zit ‘m vaak in kleine dingen. Hiervan gaven we al eerder twee voorbeelden uit de schoonmaakpraktijk van Nicole Mol van UL-Team en Claudia Cornelissen van Perfect Plan. In...

15 februari 2024

Hoe integreer je jong talent, GenZ, binnen je bedrijf?

Coach en werkvelddeskundige Harry Nijland ontdekt tijdens presentaties van vierdejaarsstudenten, hoe deze generatie schoolverlaters aankijkt tegen het huidige bedrijfsleven en zich voorbereidt op de volgende fase van hun leven:...

18 april 2022

Lancering RAS app voor schoonmaker en glazenwasser

Speciaal voor Werkgevers en leidinggevenden in de schoonmaakbranche heeft de RAS een app ontwikkeld. Voor schoonmakers en glazenwassers. Wil je weten waarbij de app jou en jouw medewerkers kan...

10 maart 2023

Roompot en CSU betalen geen extra reiskostenvergoeding voor schoonmakers meer

Schoonmakers op Roompot Vakantieparken, die in dienst zijn van schoonmaakbedrijf CSU, krijgen sinds 1 februari geen extra reiskostenvergoeding meer. De regeling is stopgezet, lazen de schoonmakers in een brief...

01 februari 2024

Wat is de invloed van jong ondernemer Stef Martens op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Stef Martens (Social Cleania) reageerde enthousiast. Hij helpt schoonmaakbedrijven met het vinden van nieuwe...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

10 juli 2025

Social Cleania vult 4 vacatures van Hijman in

Nieuwe collega’s vinden? Dat kan sneller, makkelijker én betaalbaarder dan je denkt. Dat bewijst de samenwerking tussen Hijman, leverancier voor de schoonmaakbranche, en Social Cleania. In korte tijd werden...

19 juni 2019

Blog: CMR-reiniging, vaker noodzakelijk dan verwacht

Op locaties waar productie- en onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden, zoals in werkplaatsen, hangars, loodsen en timmerwerkplaatsen, treedt vervuiling op plaatsen op, die vaak moeilijk bereikbaar zijn of te complex om in...

29 november 2022

Invloed schoonmaakkwaliteit op productiviteit medewerkers

Het thema van het Hygiëneforum dat in 2023 plaatsvindt is ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. Een slogan waar veel mensen wel een beeld bij zullen hebben....