7 februari 2023

Niemand wordt er beter van als werknemers ieder jaar van baan veranderen’

In 2022 maakten anderhalf miljoen mensen een overstap naar een andere werkgever. Dat binnen een jaar één op de vijf werknemers een andere baan neemt, is natuurlijk geen gezonde situatie. Voor de werkgevers niet, maar het is ook de vraag wat medewerkers hier mee opschieten. Dit stelt Edith Koetsier, partner YESS, Boer & Croon. “Je kunt mij niet wijsmaken dat dit hun carrière ten goede komt, hoe dynamisch het ook klinkt en hoeveel ze er ook met salaris op vooruit gaan. Zo´n kort dienstverband geeft nou niet bepaald een boost aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.”

“Rond de eeuwwisseling was er ook schaarste op de arbeidsmarkt, voornamelijk in de IT-sector”, vertelt Edith verder. “Nu zien we dat alle sectoren en vrijwel alle disciplines op ieder niveau van de arbeidsmarkt erdoor geraakt worden. De enorme toestroom van mensen uit het buitenland, toenemende arbeidsparticipatie onder vrouwen, de gemiddeld langere werkweken: het is allemaal een druppel op de gloeiende plaat gebleken.”

Hoe behoud je medewerkers voor jouw bedrijf?

“Werkgevers kunnen stappen zetten om hun medewerkers beter aan zich te binden. Als werkgever moet je zorgen dat je aantrekkelijk bent. En dat betekent niet alleen dat je een goed salaris moet bieden, want dat doen de meeste werkgevers inmiddels wel. Neem de moeite om je beter te verdiepen in jouw werknemer. Organisaties zijn vaak niet transparant over wat ze van hun mensen verwachten. Door hier duidelijkheid over te bieden en ook hoe de medewerker zich kan ontwikkelen, bied je deze een perspectief dat veel verder gaat dan alleen de hoogte van het salaris.”

Tips voor medewerkers
“Laat je niet gek maken door social media of vrienden, die misschien vinden dat je carrière strandt als je niet de eerste de beste nieuwe kans op de arbeidsmarkt pakt. Neem de tijd om na te denken over waar jij zelf gelukkig van wordt. Ga de dialoog aan met je werkgever als je afwisselender werk wilt. En als je toch die stap naar een andere baan wilt zetten, oriënteer je dan goed, spreek met mensen uit die organisatie en lees referenties. Ik heb in mijn praktijk zo vaak meegemaakt dat mensen vanuit “fear of missing out” een overstap maken en na zes weken denken: hoe heb ik zo stom kunnen zijn?”

Bron: Boer & Croon

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 oktober 2023

Kom jij kennis opdoen op de Schoonmaak Vakdagen?

Over ruim twee weken kun je op de Schoonmaak Vakdagen deelnemen aan meerdere kennissessies. De organisatie heeft voor de vijfde beurseditie op 14 en 15 november een mooi kennisprogramma...

20 oktober 2021

Ben jij de beste of snelste glazenwasser van Nederland?

Dit jaar vinden er maar liefst twee competities plaats! Het officiële NK Glazenwassen van Schoonmakend Nederland keert terug en na het overweldigende succes in 2019 krijgen ook de rapste...

05 juni 2019

Column: Ben jij een Wolf of een Believer?

Winnen met ‘purpose’ en de MVO-paradox. MVO versus Winst. Hoe de MVO-Paradox met succes managen? Een opvatting jaren geleden was dat MVO en winstgevendheid niet samengaan. “Voor de geitenwollensokken”....

30 december 2021

5 Professionele schoonmaaktrends 2022

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Wat kunnen we verwachten? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in de schoonmaaksector? Rob den Hertog, voormalig directeur van Interclean Amsterdam, benoemt de...

21 januari 2019

Belinda Dekkers trots op nieuwe website UL-Team: “Geanimeerd impact maken met facilitair trainingsaanbod”

Hoe maak je als opleidingsbureau online impact? Op een manier die bij jou en jouw doelgroep past? Die vragen stelde UL-Team zichzelf voor de bouw van haar nieuwe website....

30 april 2019

Uitnodiging voor schoonmaakbedrijven: Newmatic Future Friday

Op vrijdag 10 mei zijn schoonmaakbedrijven van harte welkom bij Numatic voor een blik op de toekomst, een duurzame toekomst. De producent in reinigingsmachines, – materialen en – middelen...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Nieuwe generatie aan zet

“Vakantie werk in schoonmaak? Natuurlijk zeggen mijn kinderen zie hier de volgende generatie aan het werk bij Bumé Bouw en Onderhoud.” deelt Richard Hommerson, commercieel directeur/mede-eigenaar bij Hommerson Schoonmaakbedrijf,...

20 oktober 2021

Essity en McDonalds sluiten de cirkel voor papieren bekertjes

Drank-, milkshake- en ijsbekers zullen worden hergebruikt voor de productie van toiletpapier van Essity’s toonaangevende hygiëne merk Tork. Uit de pilot is gebleken dat Essity de papieren bekertjes, nadat...

18 oktober 2022

“Numatic kiest voor Netto 0 in 2035”

Numatic doet een mooie duurzaamheidsbelofte: ‘Netto nul in 2035’. De fabrikant en distributeur van professionele schoonmaakmachines en –materialen én de consumentenstofzuigers Henry en Hetty, zet zich full focus in...

20 juli 2023

“De toekomst vind je in het verleden”

Hans Razenberg is gepromoveerd chemicus die zijn gehele carrière lang hart heeft voor ontwikkelingen in technologie. Hij is 30 jaar betrokken bij NVZ, waarvan 8 jaar als directeur. Per...