24 mei 2019

Blog: Hoe verhoog jij jouw werkplezier?

Hoe staat het met jouw werkplezier? Ben je blij als de wekker afgaat op een nieuwe werkdag of zie je er juist tegenop om naar je werk te gaan? Als je blij bent dat je weer aan de slag mag, dan betekent dit waarschijnlijk dat je lekker in je vel zit. Of dat de sfeer op het werk goed is en dat  je blij bent met jouw werkzaamheden en jouw collega’s. Of dat je je gewaardeerd voelt door je leidinggevende of werkgever. Heel fijn! Zo’n situatie gun je iedereen. Niet voor niets wordt dit jaar op 24 mei de 4e editie van de Dag van het Werkplezier georganiseerd om het belang van werkplezier te stimuleren!

Bevlogenheid
Plezier in je werk geeft een gevoel van geluk. Je gaat met een glimlach aan het werk, bent trots op het bedrijf waarvoor je werkt en op jouw werkzaamheden. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook jouw omgeving en jouw werkgever. Want medewerkers met werkplezier zijn meestal productiever, minder ziek en ervaren minder werkdruk. Het allermooiste is dat werkplezier energie geeft aan de omgeving, aan collega’s en klanten. Kortom: werkplezier zorgt voor een positief effect! Medewerkers met werkplezier worden ook wel bevlogen medewerkers genoemd. Dit wil niet zeggen, dat een bevlogen medewerker alleen maar leuke werkzaamheden doet en dat alles vanzelf gaat.

Balans tussen energiegevers en energievreters
Om bevlogenheid te creëren is het belangrijk, een balans te vinden tussen energievreters en energiegevers. Iedere baan heeft immers leuke en minder leuke kanten. Energievreters zijn bijvoorbeeld werkzaamheden die je lastig vindt, samenwerken met die ene chagrijnige collega of werken met onvoldoende of kapotte materialen. Energiegevers zijn die onderdelen van je werk, waar je blij van wordt. Bijvoorbeeld samenwerken met leuke collega’s, de vrijheid om zelf je werk in te delen, blije gasten/klanten of de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Een werkbalans is heel persoonlijk. Wel geldt voor iedereen, dat als je meer energievreters hebt in je werk dan energiegevers, jouw motivatie voor het werk afneemt. En dat vertaalt zich naar niet prettig voelen, geen zin hebben om te werken of nog erger verzuim.

Begin bij jezelf
Geen enkele baan is perfect. Natuurlijk kan een werkgever zorgen voor een goed salaris en dito arbeidsvoorwaarden, een fijne werkplek, een leuk takenpakket en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit helpt in de werkbalans, maar is niet doorslaggevend. Gelukkig kun je zelf  werken aan werkplezier door ervoor te zorgen, dat je meer energiegevers ontwikkelt in je werk. Vijf tips:

  1. Geef het goede voorbeeld door bijvoorbeeld koffie te halen, een pak koekjes mee te nemen naar het werkoverleg of een compliment te geven aan een collega.
  2. Ga niet mee in roddels en negatief gedrag van collega’s. Bedenk wat je zelf van een situatie of persoon vindt en hou vast aan je eigen mening. Zo voorkom je, dat je mee gaat in een negatieve spiraal.
  3. Maak een overzicht van werkzaamheden die je niet zo leuk vindt en geef daarbij aan, waarom je dit zo ervaart. Als je weet, wat je niet fijn vindt, kun je er iets aan doen.
  4. Ga in gesprek met je leidinggevende over wat je hebt ontdekt bij tip 3 en ga samen kijken hoe je dit kunt veranderen.
  5. Geef op een goede manier feedback aan je collega of leidinggevende als iets je dwars zit.

Vandaag, maar ook morgen, overmorgen enz… maken wij ons sterk voor een prettige werkomgeving. Voor weer een Dag van het Werkplezier, doe je mee?

Nicole Mol,
UL-Team facilitaire opleidingen

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 september 2022

Duurzame Dinsdag

De eerste dinsdag van september is het ‘Duurzame Dinsdag’. Op die dag krijgen duurzame ideeën en initiatieven een podium in politiek Den Haag. Het kabinet neemt op deze dag...

17 februari 2022

Versoepeling coronabeleid thuiswerken vraagt om duidelijke afspraken

Het thuiswerkadvies wordt gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar na een periode van twee jaar thuiswerken zal het voor veel medewerkers even wennen zijn om...

23 juni 2022

“De overstap naar Nocore Online wordt een soort open hart chirurgie”

FVH Facility stapt overtuigd in de wereld van Nocore softwareoplossingen. Om met één totaalpakket, Nocore, BI dashboard en alle modules van Facility Apps, structuur in een snelgroeiend bedrijf te...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

07 november 2023

Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis in finale Best Practice Award 2023

“We zijn genomineerd met de case ‘Van schoonmaken naar samen zorgen!’ in het Maasstad Ziekenhuis.” vertelt Hago Zorg. Dit jaar staat de Best Practice Award in het teken van...

09 juni 2022

Blog: Het is niet één dag, maar elke dag ‘De dag van de Schoonmaker’

De economie ligt stil als er geen schoonmaak is. De zorg en de voedingssector kunnen bijvoorbeeld niet zonder schoonmaak functioneren. Het is een cruciaal beroep. Dus eigenlijk heel bijzonder...

23 december 2021

Primeur: Makita introduceert eerste professionele robotstofzuiger

Als consument kan je al langer een robotstofzuiger kopen, voor de professionele schoonmaakmarkt was er nog geen versie ontwikkeld. Maar daar komt begin 2022 verandering in. Dan introduceert Makita...

09 maart 2023

Event FMNextGen 13 april: kijkje achter de facilitaire schermen bij RAI AMSTERDAM

Op 13 april 2023 vindt er een special event van jongerenplatform FM Next Generation plaats. Deelnemers krijgen die middag een facilitair kijkje achter de schermen van schoonmaak én afvalverwerking...

10 maart 2023

Roompot en CSU betalen geen extra reiskostenvergoeding voor schoonmakers meer

Schoonmakers op Roompot Vakantieparken, die in dienst zijn van schoonmaakbedrijf CSU, krijgen sinds 1 februari geen extra reiskostenvergoeding meer. De regeling is stopgezet, lazen de schoonmakers in een brief...

27 juni 2022

Blog: ‘Een eerlijke kwaliteitscontrole is een compliment voor de schoonmaker’

Als kwaliteitsinspecteur merk ik vaak dat schoonmakers bang zijn, bang voor de controle die ik loop. Als ik vraag waarom, is het antwoord vaak dat zij worden aangekeken op...