24 mei 2019

Blog: Hoe verhoog jij jouw werkplezier?

Hoe staat het met jouw werkplezier? Ben je blij als de wekker afgaat op een nieuwe werkdag of zie je er juist tegenop om naar je werk te gaan? Als je blij bent dat je weer aan de slag mag, dan betekent dit waarschijnlijk dat je lekker in je vel zit. Of dat de sfeer op het werk goed is en dat  je blij bent met jouw werkzaamheden en jouw collega’s. Of dat je je gewaardeerd voelt door je leidinggevende of werkgever. Heel fijn! Zo’n situatie gun je iedereen. Niet voor niets wordt dit jaar op 24 mei de 4e editie van de Dag van het Werkplezier georganiseerd om het belang van werkplezier te stimuleren!

Bevlogenheid
Plezier in je werk geeft een gevoel van geluk. Je gaat met een glimlach aan het werk, bent trots op het bedrijf waarvoor je werkt en op jouw werkzaamheden. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook jouw omgeving en jouw werkgever. Want medewerkers met werkplezier zijn meestal productiever, minder ziek en ervaren minder werkdruk. Het allermooiste is dat werkplezier energie geeft aan de omgeving, aan collega’s en klanten. Kortom: werkplezier zorgt voor een positief effect! Medewerkers met werkplezier worden ook wel bevlogen medewerkers genoemd. Dit wil niet zeggen, dat een bevlogen medewerker alleen maar leuke werkzaamheden doet en dat alles vanzelf gaat.

Balans tussen energiegevers en energievreters
Om bevlogenheid te creëren is het belangrijk, een balans te vinden tussen energievreters en energiegevers. Iedere baan heeft immers leuke en minder leuke kanten. Energievreters zijn bijvoorbeeld werkzaamheden die je lastig vindt, samenwerken met die ene chagrijnige collega of werken met onvoldoende of kapotte materialen. Energiegevers zijn die onderdelen van je werk, waar je blij van wordt. Bijvoorbeeld samenwerken met leuke collega’s, de vrijheid om zelf je werk in te delen, blije gasten/klanten of de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Een werkbalans is heel persoonlijk. Wel geldt voor iedereen, dat als je meer energievreters hebt in je werk dan energiegevers, jouw motivatie voor het werk afneemt. En dat vertaalt zich naar niet prettig voelen, geen zin hebben om te werken of nog erger verzuim.

Begin bij jezelf
Geen enkele baan is perfect. Natuurlijk kan een werkgever zorgen voor een goed salaris en dito arbeidsvoorwaarden, een fijne werkplek, een leuk takenpakket en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit helpt in de werkbalans, maar is niet doorslaggevend. Gelukkig kun je zelf  werken aan werkplezier door ervoor te zorgen, dat je meer energiegevers ontwikkelt in je werk. Vijf tips:

  1. Geef het goede voorbeeld door bijvoorbeeld koffie te halen, een pak koekjes mee te nemen naar het werkoverleg of een compliment te geven aan een collega.
  2. Ga niet mee in roddels en negatief gedrag van collega’s. Bedenk wat je zelf van een situatie of persoon vindt en hou vast aan je eigen mening. Zo voorkom je, dat je mee gaat in een negatieve spiraal.
  3. Maak een overzicht van werkzaamheden die je niet zo leuk vindt en geef daarbij aan, waarom je dit zo ervaart. Als je weet, wat je niet fijn vindt, kun je er iets aan doen.
  4. Ga in gesprek met je leidinggevende over wat je hebt ontdekt bij tip 3 en ga samen kijken hoe je dit kunt veranderen.
  5. Geef op een goede manier feedback aan je collega of leidinggevende als iets je dwars zit.

Vandaag, maar ook morgen, overmorgen enz… maken wij ons sterk voor een prettige werkomgeving. Voor weer een Dag van het Werkplezier, doe je mee?

Nicole Mol,
UL-Team facilitaire opleidingen

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 juli 2024

Minister De Jonge wil aansluiting brancheverenigingen uitzenders bij Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Ministers Hugo de Jonge (BZK) en Karin van Gennip (SZW) stellen voor dat de brancheverenigingen van de uitzenders en die van detacheerders en dienstverleners zich aansluiten bij de Code...

08 december 2021

Re-belle’s microvezeldoek onderscheiden met cradle to cradle bronze

De circulaire microvezeldoek Re-belle is sinds juni 2021 door Greenspeed uit Rotterdam op de markt gebracht. De doek behaalde na een diepgaande controle van de volledige levenscyclus Cradle to...

06 oktober 2021

Facilicom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom, onderdeel van Facilicom Group, en Asito sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers...

09 december 2021

‘De schoonmaakwereld mag best wat minder bescheiden zijn’

Robert Stelling werkt al bijna tien jaar bij RAI Amsterdam waar hij verantwoordelijk is voor de organisatie van de internationale schoonmaakvakbeurs Interclean. ‘We hopen vooral waarde toe te voegen...

23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op...

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...

05 april 2022

“Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”

Ellen Dekkers startte net voordat de coronacrisis uitbrak als algemeen directeur bij de RAS. Wat hebben de twee jaar haar gebracht en waar wil de RAS het komende jaar...

20 april 2022

“We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan”

In onze serie interviews over vrouwelijk leiderschap komt ditmaal Belinda Dekkers-Schwartz aan het woord. Zij is directeur van UL-Team, de tweede particuliere opleider in Nederland voor de facilitaire- en schoonmaakbranche....

29 april 2022

Breedweer wint de dubbel tijdens European Cleaning & Hygiene Awards

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest heeft tijdens het gala van de European Cleaning & Hygiene awards twee hoofdprijzen in de wacht gesleept. De uitreiking van de felbegeerde awards in...

21 januari 2022

Onverwacht keepen bij EK Handbal

Donderdag 20 januari moest Gerrie Eijlers, hoofd support FacilityApps, onverwachts zijn keeperskleding aantrekken voor het EK Handbal in Hongarije. Er waren diverse corona-gevallen in het handbalteam, waardoor noodgedwongen een...