24 mei 2019

Blog: Hoe verhoog jij jouw werkplezier?

Hoe staat het met jouw werkplezier? Ben je blij als de wekker afgaat op een nieuwe werkdag of zie je er juist tegenop om naar je werk te gaan? Als je blij bent dat je weer aan de slag mag, dan betekent dit waarschijnlijk dat je lekker in je vel zit. Of dat de sfeer op het werk goed is en dat  je blij bent met jouw werkzaamheden en jouw collega’s. Of dat je je gewaardeerd voelt door je leidinggevende of werkgever. Heel fijn! Zo’n situatie gun je iedereen. Niet voor niets wordt dit jaar op 24 mei de 4e editie van de Dag van het Werkplezier georganiseerd om het belang van werkplezier te stimuleren!

Bevlogenheid
Plezier in je werk geeft een gevoel van geluk. Je gaat met een glimlach aan het werk, bent trots op het bedrijf waarvoor je werkt en op jouw werkzaamheden. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook jouw omgeving en jouw werkgever. Want medewerkers met werkplezier zijn meestal productiever, minder ziek en ervaren minder werkdruk. Het allermooiste is dat werkplezier energie geeft aan de omgeving, aan collega’s en klanten. Kortom: werkplezier zorgt voor een positief effect! Medewerkers met werkplezier worden ook wel bevlogen medewerkers genoemd. Dit wil niet zeggen, dat een bevlogen medewerker alleen maar leuke werkzaamheden doet en dat alles vanzelf gaat.

Balans tussen energiegevers en energievreters
Om bevlogenheid te creëren is het belangrijk, een balans te vinden tussen energievreters en energiegevers. Iedere baan heeft immers leuke en minder leuke kanten. Energievreters zijn bijvoorbeeld werkzaamheden die je lastig vindt, samenwerken met die ene chagrijnige collega of werken met onvoldoende of kapotte materialen. Energiegevers zijn die onderdelen van je werk, waar je blij van wordt. Bijvoorbeeld samenwerken met leuke collega’s, de vrijheid om zelf je werk in te delen, blije gasten/klanten of de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Een werkbalans is heel persoonlijk. Wel geldt voor iedereen, dat als je meer energievreters hebt in je werk dan energiegevers, jouw motivatie voor het werk afneemt. En dat vertaalt zich naar niet prettig voelen, geen zin hebben om te werken of nog erger verzuim.

Begin bij jezelf
Geen enkele baan is perfect. Natuurlijk kan een werkgever zorgen voor een goed salaris en dito arbeidsvoorwaarden, een fijne werkplek, een leuk takenpakket en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit helpt in de werkbalans, maar is niet doorslaggevend. Gelukkig kun je zelf  werken aan werkplezier door ervoor te zorgen, dat je meer energiegevers ontwikkelt in je werk. Vijf tips:

  1. Geef het goede voorbeeld door bijvoorbeeld koffie te halen, een pak koekjes mee te nemen naar het werkoverleg of een compliment te geven aan een collega.
  2. Ga niet mee in roddels en negatief gedrag van collega’s. Bedenk wat je zelf van een situatie of persoon vindt en hou vast aan je eigen mening. Zo voorkom je, dat je mee gaat in een negatieve spiraal.
  3. Maak een overzicht van werkzaamheden die je niet zo leuk vindt en geef daarbij aan, waarom je dit zo ervaart. Als je weet, wat je niet fijn vindt, kun je er iets aan doen.
  4. Ga in gesprek met je leidinggevende over wat je hebt ontdekt bij tip 3 en ga samen kijken hoe je dit kunt veranderen.
  5. Geef op een goede manier feedback aan je collega of leidinggevende als iets je dwars zit.

Vandaag, maar ook morgen, overmorgen enz… maken wij ons sterk voor een prettige werkomgeving. Voor weer een Dag van het Werkplezier, doe je mee?

Nicole Mol,
UL-Team facilitaire opleidingen

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 oktober 2025

Mark Engels (BOMA): “We maken het zorgmedewerkers zo makkelijk mogelijk om duurzaam te werken”

De schoonmaaksector verandert razendsnel, zo ook de schoonmaaksector in de zorg. Personeelstekorten, stijgende kosten en strengere duurzaamheidsdoelen vragen om nieuwe oplossingen. Mark Engels, Business Unit Manager Healthcare bij BOMA,...

26 mei 2019

Week van de Circulariteit

In deze tijd van schaarste, ook aan tijd, een succesvolle kennisdag organiseren over circulariteit, dat lukte de Vereniging Schoonmaak Research vorige week. Het zegt iets over onze interesse in...

20 juni 2019

In 2018 meer omzet Facilicom door strategische inzet op werkgeluk

Familiebedrijf Facilicom Group heeft vorig jaar een lichte omzetstijging gerealiseerd naar 1.264 miljoen euro (+ 2%). De nettowinst kwam uit op 7,5 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag...

21 mei 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) supporter FMNextGen: “Jongeren zijn fearless, dat is verfrissend”

Vanaf dag 1 is Michel de Bruin, CEO van Greenspeed, supporter van het jongerenplatform FM Next Generation. Samen met Roland Wink (Hijman), Dirk Roelofsen (MTS Euro Products) en Jay...

07 november 2021

Coronatoegangsbewijs voor Schoonmaak Vakdagen

Let op!  Kom je dinsdag 9 of woensdag 10 november aanstaande naar de Schoonmaak Vakdagen? Dan heb je een coronatoegangsbewijs nodig. De organisatie heeft het toegangsbeleid moeten aanscherpen vanwege...

09 september 2025

Hogere bijtelling voor elektrische leaseauto’s in 2026: wat betekent dat voor werkgevers?

Vanaf 2026 vervalt de korting op de bijtelling van elektrische leaseauto’s. Dat betekent dat het standaardtarief van 22% gaat gelden over de hele cataloguswaarde. Voor werknemers wordt privégebruik van...

01 augustus 2022

Alleen bloemen bij de finish! 3 sales inzichten

1966: David Sandler zat in de sales buitendienst en had net 87 telefoontjes gepleegd en 87 opeenvolgende ‘nee’s’ gekregen. Hij had genoeg van de traditionele, enthousiaste presentaties en hoge...

07 april 2022

Inspiratie, innovatie en connectie bij FMNextGen op Interclean

Op 10 mei aanstaande organiseren we op Interclean in RAI Amsterdam weer een FMNextGen-bijeenkomst. Een ontmoeting die in het teken staat van innovatie, inspiratie en connectie. Ben jij erbij?...

22 oktober 2024

Ontmoet UL-Team op de Schoonmaak Vakdagen

“Op 5 en 6 november zijn wij te vinden op de Schoonmaak Vakdagen, stand 5.3`, vertelt het team van UL-Team. Zij nodigt hun relaties en beursbezoekers uit om hun...

02 oktober 2023

Blog: “Samen impact maken in de schoonmaak”

De wereld om ons heen verandert snel, en steeds meer bedrijven worden zich bewust van de impact die hun keuzes hebben op het milieu, de maatschappij en hun eigen...