24 mei 2019

Blog: Hoe verhoog jij jouw werkplezier?

Hoe staat het met jouw werkplezier? Ben je blij als de wekker afgaat op een nieuwe werkdag of zie je er juist tegenop om naar je werk te gaan? Als je blij bent dat je weer aan de slag mag, dan betekent dit waarschijnlijk dat je lekker in je vel zit. Of dat de sfeer op het werk goed is en dat  je blij bent met jouw werkzaamheden en jouw collega’s. Of dat je je gewaardeerd voelt door je leidinggevende of werkgever. Heel fijn! Zo’n situatie gun je iedereen. Niet voor niets wordt dit jaar op 24 mei de 4e editie van de Dag van het Werkplezier georganiseerd om het belang van werkplezier te stimuleren!

Bevlogenheid
Plezier in je werk geeft een gevoel van geluk. Je gaat met een glimlach aan het werk, bent trots op het bedrijf waarvoor je werkt en op jouw werkzaamheden. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook jouw omgeving en jouw werkgever. Want medewerkers met werkplezier zijn meestal productiever, minder ziek en ervaren minder werkdruk. Het allermooiste is dat werkplezier energie geeft aan de omgeving, aan collega’s en klanten. Kortom: werkplezier zorgt voor een positief effect! Medewerkers met werkplezier worden ook wel bevlogen medewerkers genoemd. Dit wil niet zeggen, dat een bevlogen medewerker alleen maar leuke werkzaamheden doet en dat alles vanzelf gaat.

Balans tussen energiegevers en energievreters
Om bevlogenheid te creëren is het belangrijk, een balans te vinden tussen energievreters en energiegevers. Iedere baan heeft immers leuke en minder leuke kanten. Energievreters zijn bijvoorbeeld werkzaamheden die je lastig vindt, samenwerken met die ene chagrijnige collega of werken met onvoldoende of kapotte materialen. Energiegevers zijn die onderdelen van je werk, waar je blij van wordt. Bijvoorbeeld samenwerken met leuke collega’s, de vrijheid om zelf je werk in te delen, blije gasten/klanten of de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Een werkbalans is heel persoonlijk. Wel geldt voor iedereen, dat als je meer energievreters hebt in je werk dan energiegevers, jouw motivatie voor het werk afneemt. En dat vertaalt zich naar niet prettig voelen, geen zin hebben om te werken of nog erger verzuim.

Begin bij jezelf
Geen enkele baan is perfect. Natuurlijk kan een werkgever zorgen voor een goed salaris en dito arbeidsvoorwaarden, een fijne werkplek, een leuk takenpakket en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit helpt in de werkbalans, maar is niet doorslaggevend. Gelukkig kun je zelf  werken aan werkplezier door ervoor te zorgen, dat je meer energiegevers ontwikkelt in je werk. Vijf tips:

  1. Geef het goede voorbeeld door bijvoorbeeld koffie te halen, een pak koekjes mee te nemen naar het werkoverleg of een compliment te geven aan een collega.
  2. Ga niet mee in roddels en negatief gedrag van collega’s. Bedenk wat je zelf van een situatie of persoon vindt en hou vast aan je eigen mening. Zo voorkom je, dat je mee gaat in een negatieve spiraal.
  3. Maak een overzicht van werkzaamheden die je niet zo leuk vindt en geef daarbij aan, waarom je dit zo ervaart. Als je weet, wat je niet fijn vindt, kun je er iets aan doen.
  4. Ga in gesprek met je leidinggevende over wat je hebt ontdekt bij tip 3 en ga samen kijken hoe je dit kunt veranderen.
  5. Geef op een goede manier feedback aan je collega of leidinggevende als iets je dwars zit.

Vandaag, maar ook morgen, overmorgen enz… maken wij ons sterk voor een prettige werkomgeving. Voor weer een Dag van het Werkplezier, doe je mee?

Nicole Mol,
UL-Team facilitaire opleidingen

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 november 2022

Oók Roompot zorgt voor betere reiskostenvergoeding schoonmakers vakantieparken

Na eerder Landal en Europarcs is nu óók Roompot overstag: op aandringen van CNV Vakmensen komt er een betere reiskostenvergoeding voor schoonmakers die op vakantieparken werken. “Bij Roompot heeft...

23 mei 2022

Blog: Schoonmakers, we kunnen niet zonder jullie

Ik ben oprecht blij dat je er bent vandaag; een welgemeend compliment, dat belangrijk is voor de helden die onze branche maken: de schoonmakers. Oprechte, welverdiende complimenten gunnen we...

08 maart 2022

Toiletpapierspray zorgt voor ‘kleikamerrevolutie’

Op quote.nl schrijft Tim Jansen over de kleikamerrevolutie. Een verhaal over de heren van Buttler die ‘zelfs hun eigen reet in de fik steken om de perfecte toiletpapierspray te...

30 september 2022

Waardering op de werkvloer

Deze week was de Nationale Meewerkweek. Vele directieleden en leidinggevenden werkten mee op de werkvloer. Zo ook Chahira de Keijzer, Districtsmanager bij CSU Cleaning Services. Met een foto op...

15 juli 2022

De BubbleFlush gaat ‘het veld in’

BubbleFlush verzond op 14 juli haar eerste serie producten. Dennis Luiten van Tranzero is trots “Na een mooie periode van ontwikkeling is het zo ver. Ze mogen het veld...

04 oktober 2023

Go Cleaning: “De Vakdagen geven ons perfect gelegenheid om iedereen te ontmoeten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren. Vandaag vertelt Gunther Bolleurs van...

06 augustus 2024

Schoonmaakjournaal viert Koperen Jubileum: 12,5 jaar Inspiratie en Samenwerking

Wat ben ik trots. Vandaag vieren we het 12,5-jarig bestaan van Schoonmaakjournaal – ons koperen jubileum. Ik weet nog dat Petra de Bruin mij 12,5 jaar geleden toefluisterde met...

01 maart 2019

Primeur: Nocore en FacilityApps starten samen nieuw bedrijf

Nocore en FacilityApps hebben een nieuw bedrijf opgericht: Nocore FacilityApps B.V. Hierin gaan zij hun apps onderbrengen, die specifiek worden ontwikkeld voor Nocore klanten. De apps zijn middels een...

03 mei 2019

Wecovi toont duurzame oplossingen op Bunzl Belgium Expo

Wecoline is een van de merken van Wecovi – een innovatief familiebedrijf dat, naar eigen zeggen, de markt sinds 1971 verrast met de beste schoonmaakmaterialen. Duizenden professionele schoonmakers werken...

10 februari 2022

Margot van Leijen gestart als Directeur Zorg EW Facility Services

Multi service facilitair dienstverlener EW Facility Services heeft begin 2022 Margot van Leijen aangesteld als Directeur Zorg. Van Leijen heeft een lange staat van dienst binnen het bedrijfsleven en...