24 mei 2019

Blog: Hoe verhoog jij jouw werkplezier?

Hoe staat het met jouw werkplezier? Ben je blij als de wekker afgaat op een nieuwe werkdag of zie je er juist tegenop om naar je werk te gaan? Als je blij bent dat je weer aan de slag mag, dan betekent dit waarschijnlijk dat je lekker in je vel zit. Of dat de sfeer op het werk goed is en dat  je blij bent met jouw werkzaamheden en jouw collega’s. Of dat je je gewaardeerd voelt door je leidinggevende of werkgever. Heel fijn! Zo’n situatie gun je iedereen. Niet voor niets wordt dit jaar op 24 mei de 4e editie van de Dag van het Werkplezier georganiseerd om het belang van werkplezier te stimuleren!

Bevlogenheid
Plezier in je werk geeft een gevoel van geluk. Je gaat met een glimlach aan het werk, bent trots op het bedrijf waarvoor je werkt en op jouw werkzaamheden. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook jouw omgeving en jouw werkgever. Want medewerkers met werkplezier zijn meestal productiever, minder ziek en ervaren minder werkdruk. Het allermooiste is dat werkplezier energie geeft aan de omgeving, aan collega’s en klanten. Kortom: werkplezier zorgt voor een positief effect! Medewerkers met werkplezier worden ook wel bevlogen medewerkers genoemd. Dit wil niet zeggen, dat een bevlogen medewerker alleen maar leuke werkzaamheden doet en dat alles vanzelf gaat.

Balans tussen energiegevers en energievreters
Om bevlogenheid te creëren is het belangrijk, een balans te vinden tussen energievreters en energiegevers. Iedere baan heeft immers leuke en minder leuke kanten. Energievreters zijn bijvoorbeeld werkzaamheden die je lastig vindt, samenwerken met die ene chagrijnige collega of werken met onvoldoende of kapotte materialen. Energiegevers zijn die onderdelen van je werk, waar je blij van wordt. Bijvoorbeeld samenwerken met leuke collega’s, de vrijheid om zelf je werk in te delen, blije gasten/klanten of de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Een werkbalans is heel persoonlijk. Wel geldt voor iedereen, dat als je meer energievreters hebt in je werk dan energiegevers, jouw motivatie voor het werk afneemt. En dat vertaalt zich naar niet prettig voelen, geen zin hebben om te werken of nog erger verzuim.

Begin bij jezelf
Geen enkele baan is perfect. Natuurlijk kan een werkgever zorgen voor een goed salaris en dito arbeidsvoorwaarden, een fijne werkplek, een leuk takenpakket en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit helpt in de werkbalans, maar is niet doorslaggevend. Gelukkig kun je zelf  werken aan werkplezier door ervoor te zorgen, dat je meer energiegevers ontwikkelt in je werk. Vijf tips:

  1. Geef het goede voorbeeld door bijvoorbeeld koffie te halen, een pak koekjes mee te nemen naar het werkoverleg of een compliment te geven aan een collega.
  2. Ga niet mee in roddels en negatief gedrag van collega’s. Bedenk wat je zelf van een situatie of persoon vindt en hou vast aan je eigen mening. Zo voorkom je, dat je mee gaat in een negatieve spiraal.
  3. Maak een overzicht van werkzaamheden die je niet zo leuk vindt en geef daarbij aan, waarom je dit zo ervaart. Als je weet, wat je niet fijn vindt, kun je er iets aan doen.
  4. Ga in gesprek met je leidinggevende over wat je hebt ontdekt bij tip 3 en ga samen kijken hoe je dit kunt veranderen.
  5. Geef op een goede manier feedback aan je collega of leidinggevende als iets je dwars zit.

Vandaag, maar ook morgen, overmorgen enz… maken wij ons sterk voor een prettige werkomgeving. Voor weer een Dag van het Werkplezier, doe je mee?

Nicole Mol,
UL-Team facilitaire opleidingen

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 juli 2022

“55% besparing op overheadkosten”

Schoonmaakbedrijf Schone Zaak uit Rotterdam werkt sinds 2014 met het ERP pakket van Nocore. Een samenwerking die in 2019 is uitgebreid met de inzet van Fairclean, een administratiebureau gespecialiseerd...

14 maart 2022

Bureaustoel, schoonmaak, oppas; je werkgever regelt het

Sodexo lanceert WorkX. Een online platform waarmee werkgevers kunnen zorgen voor een optimale thuiswerkomgeving voor hun medewerkers. Met WorkX kunnen werknemers snel en makkelijk iets laten doen aan die...

15 september 2023

#FOTOFRIDAY Volière schoonmaak

Mensink Schoonmaak verzorgde een bijzondere schoonmaak opdracht: volières schoonmaken. Zij deden dit met verve. Bij het Parkgebouw in Rijssen staat een mooie volière. Vanwege het 100 jarig bestaan wilde...

27 mei 2022

Zuiver 10 jaar!

Zuiver opleidingen bestaat 10 jaar! De champagnefles gaat voor dit jubileum open om te proosten op Zuiver, de cursisten, klanten en docenten. Simone van Heck enn Tunç Oztopcu blikken...

08 april 2022

‘Het Klokhuis’ bij Dolmans Calamiteiten Diensten

“Brandlucht verwijderen, hoe doen ze dat?”, dat is de vraag die maandag 4 april werd gesteld in NTR TV-programma ‘Het Klokhuis’. Om het antwoord te krijgen op die vraag,...

12 augustus 2022

Roy viert jubileum

Roy Rademaker is 12,5 jaar in dienst bij Schoonmaakbedrijf Exclusive in Halsteren. Directeur Marzena Pawlowska feliciteert hem en spreekt haar waardering voor Roy uit: “Onze collega Roy Rademaker is...

24 maart 2023

Captains of cleaning 30 maart

Op 30 maart word je tijdens de nieuwe uitzending van Captains of Cleaning bijgepraat over het laatste nieuws in de schoonmaak en facilitaire dienstverlening. In deze uitzending komen de...

23 januari 2025

Schoonmakend Nederland blij met vereenvoudiging wet Banenafspraak

Schoonmakend Nederland is blij met de vereenvoudiging van de Wet Banenafspraak: "Alles wat drempels weghaalt om werken voor mensen mogelijk te maken, juichen we toe."

25 november 2022

Ina viert 25-jarig jubileum!

Op 12 november 1997 begon Ina Akkerman bij NIVO als schoonmaakster. In de jaren daarna groeide zij door naar voorvrouw. Inmiddels, 25 jaar later, is zij assistent rayonmanager in...

01 april 2019

1-aprilvlog: Samantha (Beercoo) lanceert innovatie housekeeping

Beercoo Schoonmaakgroep zet de hotelschoonmaak op z’n kop. Na maanden van voorbereiding wordt vandaag, 1 april, de innovatie onthuld die het werk van housekeepers een stuk aangenamer én leuker maakt....