23 oktober 2025

Schoonmaakinnovatie in de horeca: slim, duurzaam en gastgericht

In de horeca draait alles om beleving. En dat begint niet pas bij het eten of de service, het begint bij een brandschone zaak. Schoonmaak is allang geen klus meer die zich stilletjes achter de schermen afspeelt. Het is een strategisch onderdeel van de gastbeleving, de bedrijfsvoering en de duurzaamheid van je zaak. Als schoonmaakpartij kun jij jouw bijdrage laten zien op Horecava, segment Schoonmaak & Recycling, van 12 tot en met 15 januari 2025.

Slimme technologie maakt het verschil
Steeds meer horecabedrijven gebruiken digitale tools om hun schoonmaak slimmer te organiseren. Denk aan sensorgestuurde dispensers die precies bijhouden wat er verbruikt wordt, apps waarmee medewerkers eenvoudig kunnen afvinken wat ze hebben gedaan en robotreinigers die zelfstandig vloeren schoonhouden. Zulke innovaties besparen tijd, zorgen voor meer controle en maken het werk lichter. Dat is niet alleen efficiënter, maar helpt ook om het personeelstekort op te vangen. Met slimme systemen kun je met minder mensen toch dezelfde hoge standaard bieden.

Schoonmaakmiddelen worden groener
Duurzaamheid speelt ondertussen een steeds grotere rol. Schoonmaakmiddelen worden groener, materialen slimmer en methodes zuiniger. Biologisch afbreekbare producten, microvezeltechnologie en waterbesparende systemen laten zien dat je verantwoordelijkheid neemt voor je gasten, je team en het milieu. Steeds meer horecazaken kiezen bewust voor een schoonmaakpartner die innovatief en duurzaam werkt, omdat het past bij hun visie en uitstraling.

Schoon is aandacht
Ook richting gasten is schoonmaak belangrijker dan ooit. Mensen willen niet alleen een schone omgeving, ze willen zien dat er aandacht aan wordt besteed. Zichtbare schoonmaakprotocollen geven vertrouwen, designgerichte dispensers passen bij het interieur en feedbacksystemen maken het zelfs mogelijk dat gasten direct laten weten hoe ze de hygiëne ervaren. Schoonmaak wordt zo onderdeel van de beleving en iets wat je als ondernemer kunt laten spreken voor je merk.
“Innovatie in schoonmaak gaat verder dan techniek. Het draait om slim werken, zodat medewerkers tijd overhouden voor wat echt telt: de gast. Zeker nu personeel schaars is, helpt automatisering om de druk te verlagen én de kwaliteit te verhogen. Dat maakt dit thema relevanter dan ooit op Horecava,” zegt Tim van Tiel, senior sales bij Horecava en verantwoordelijk voor het segment Schoonmaak & Recycling.

Waarom exposeren op Horecava als leverancier van innovatieve schoonmaakproducten?
Horecava is de plek waar horeca en innovatie samenkomen. Voor leveranciers van schoonmaakoplossingen is het de perfecte kans om te laten zien hoe technologie, duurzaamheid en beleving samenkomen op de werkvloer. Je ontmoet horecaondernemers, facilitair managers en inkopers die actief zoeken naar slimme en tijdbesparende oplossingen. Je kunt jouw producten live demonstreren, bezoekers ze zelf laten ervaren en meteen het gesprek aangaan over wat ze in hun zaak nodig hebben.

Door aanwezig te zijn in het schoonmaaksegment van Horecava positioneer je je merk als vooruitstrevend en relevant binnen de horeca. Bovendien is het de ideale plek om te netwerken met andere leveranciers en partners en om zichtbaarheid te krijgen via onder meer Schoonmaakjournaal en Horecava zelf.”

Wil je meer weten over deelnemen aan Horecava? Neem dan contact op met Tim via [email protected] of bel rechtstreeks naar 06 – 390 54 305.

Praktische informatie
Horecava vindt plaats van 12 t/m 15 januari 2026 in RAI Amsterdam.
Klik hier voor meer informatie.
Wil je graag exposeren? Klik hier.
Wil je de beurs graag bezoeken? Klik hier.

Schoonmaakjournaal is mediapartner van Horecava en draagt hiermee bij aan een goede hygiëne in de horeca.

Lees ook:
Horecava 2026 introduceert nieuw thema ‘Schoonmaak & Recycling’
Tim van Tiel en Florentine Rijkmans (Horecava): “Gastvrijheid kan niet zonder goede hygiëne”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

23 december 2022

#FotoFriday Een Fantastisch Kerstfeest

“We hebben een fantastische kerstviering gehad voor onze Asito medewerker(sters)”, vertelt Marian Veenstra, objectleidster bij Asito. “Zowel Bravisziekenhuis RSD als Bravis BOZ samen met de undermanagement collega’s bij elkaar...

19 juli 2019

Vlog van Frisse Kater: lijkvinding na 10 dagen

Frisse Kater, het specialistische schoonmaakbedrijf in extreme reiniging, pakte recent de sanering van een plek van overlijden aan in een woning waar iemand 10 dagen onopgemerkt dood heeft gelegen....

25 oktober 2022

FMG roept op tot Facilitair Verduur-Samen: werk aan de winkel in de zorgsector!

“Weet je dat de zorgsector in Nederland net zo vervuilend is als de luchtvaart? De zorgsector produceert zo’n 7,6 miljard kilo CO2 per jaar. Van handschoenen tot plastic verpakkingen,...

28 april 2023

Rens op de werkvloer bij ICS op station Eindhoven Centraal

Captains of Cleaning lanceerde onlangs een nieuw format: Rens op de Werkvloer. In ‘Rens op de Werkvloer’ duikt presentator Rens de Jong in alle facetten van de schoonmaakbranche. Hij...

04 maart 2022

SIEV blikt terug op bijzonder 2021

SIEV jaarverslag 2021: bijzondere terugblik op bijzonder jaar “2021 was een bijzonder jaar, dat weten we allemaal. Nog steeds overheerste corona, dat hebben we gevoeld als land, maatschappij, mens...

20 maart 2022

Wereld Water Dag 22 maart

Elke dag hoor je iets over het klimaat, over luchtverontreiniging en watervervuiling. Daar kunnen we samen iets aan doen. Onder meer door mee te doen aan de Rivierenschoonmaak. De...

17 februari 2025

RAS helpt bij loyaliteitsbonus jongeren

In november 2024 deelde de RAS een lijst met medewerkers die voor de loyaliteitsbonus in aanmerking kwamen met werkgevers en werknemers. Op deze lijst kwam een groep die jong...

17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders....

25 september 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025: Fysieke werkplek draait steeds meer om beleving en verbinding

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 ”De werkplek in transitie van ISS Facility Services’ blijkt dat 96% van...