23 oktober 2025

Schoonmaakinnovatie in de horeca: slim, duurzaam en gastgericht

In de horeca draait alles om beleving. En dat begint niet pas bij het eten of de service, het begint bij een brandschone zaak. Schoonmaak is allang geen klus meer die zich stilletjes achter de schermen afspeelt. Het is een strategisch onderdeel van de gastbeleving, de bedrijfsvoering en de duurzaamheid van je zaak. Als schoonmaakpartij kun jij jouw bijdrage laten zien op Horecava, segment Schoonmaak & Recycling, van 12 tot en met 15 januari 2025.

Slimme technologie maakt het verschil
Steeds meer horecabedrijven gebruiken digitale tools om hun schoonmaak slimmer te organiseren. Denk aan sensorgestuurde dispensers die precies bijhouden wat er verbruikt wordt, apps waarmee medewerkers eenvoudig kunnen afvinken wat ze hebben gedaan en robotreinigers die zelfstandig vloeren schoonhouden. Zulke innovaties besparen tijd, zorgen voor meer controle en maken het werk lichter. Dat is niet alleen efficiënter, maar helpt ook om het personeelstekort op te vangen. Met slimme systemen kun je met minder mensen toch dezelfde hoge standaard bieden.

Schoonmaakmiddelen worden groener
Duurzaamheid speelt ondertussen een steeds grotere rol. Schoonmaakmiddelen worden groener, materialen slimmer en methodes zuiniger. Biologisch afbreekbare producten, microvezeltechnologie en waterbesparende systemen laten zien dat je verantwoordelijkheid neemt voor je gasten, je team en het milieu. Steeds meer horecazaken kiezen bewust voor een schoonmaakpartner die innovatief en duurzaam werkt, omdat het past bij hun visie en uitstraling.

Schoon is aandacht
Ook richting gasten is schoonmaak belangrijker dan ooit. Mensen willen niet alleen een schone omgeving, ze willen zien dat er aandacht aan wordt besteed. Zichtbare schoonmaakprotocollen geven vertrouwen, designgerichte dispensers passen bij het interieur en feedbacksystemen maken het zelfs mogelijk dat gasten direct laten weten hoe ze de hygiëne ervaren. Schoonmaak wordt zo onderdeel van de beleving en iets wat je als ondernemer kunt laten spreken voor je merk.
“Innovatie in schoonmaak gaat verder dan techniek. Het draait om slim werken, zodat medewerkers tijd overhouden voor wat echt telt: de gast. Zeker nu personeel schaars is, helpt automatisering om de druk te verlagen én de kwaliteit te verhogen. Dat maakt dit thema relevanter dan ooit op Horecava,” zegt Tim van Tiel, senior sales bij Horecava en verantwoordelijk voor het segment Schoonmaak & Recycling.

Waarom exposeren op Horecava als leverancier van innovatieve schoonmaakproducten?
Horecava is de plek waar horeca en innovatie samenkomen. Voor leveranciers van schoonmaakoplossingen is het de perfecte kans om te laten zien hoe technologie, duurzaamheid en beleving samenkomen op de werkvloer. Je ontmoet horecaondernemers, facilitair managers en inkopers die actief zoeken naar slimme en tijdbesparende oplossingen. Je kunt jouw producten live demonstreren, bezoekers ze zelf laten ervaren en meteen het gesprek aangaan over wat ze in hun zaak nodig hebben.

Door aanwezig te zijn in het schoonmaaksegment van Horecava positioneer je je merk als vooruitstrevend en relevant binnen de horeca. Bovendien is het de ideale plek om te netwerken met andere leveranciers en partners en om zichtbaarheid te krijgen via onder meer Schoonmaakjournaal en Horecava zelf.”

Wil je meer weten over deelnemen aan Horecava? Neem dan contact op met Tim via [email protected] of bel rechtstreeks naar 06 – 390 54 305.

Praktische informatie
Horecava vindt plaats van 12 t/m 15 januari 2026 in RAI Amsterdam.
Klik hier voor meer informatie.
Wil je graag exposeren? Klik hier.
Wil je de beurs graag bezoeken? Klik hier.

Schoonmaakjournaal is mediapartner van Horecava en draagt hiermee bij aan een goede hygiëne in de horeca.

Lees ook:
Horecava 2026 introduceert nieuw thema ‘Schoonmaak & Recycling’
Tim van Tiel en Florentine Rijkmans (Horecava): “Gastvrijheid kan niet zonder goede hygiëne”

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 september 2023

Terugblik VSR Zomerevent: ‘Wees nieuwsgierig naar het leven, elkaar en jezelf’

Het Nationaal Militair Museum in Soest was op 6 september 2023 ‘the place to be’ voor het jaarlijkse VSR Zomerevent. Buiten scheen de zon en was het zo’n 30...

28 november 2019

28 november: podium voor Schoonmaakteam, Leidinggevende en Schoonmaker van het Jaar

Vandaag is het feest in Buitenplaats Kameryk in Kamerik. Daar worden namelijk drie prijzen uitgereikt: de Schoonmaker van het Jaar, het Schoonmaakteam van het Jaar en de Leidinggevende van...

22 februari 2022

Door grondstoffenschaarste minder effectieve reinigingsmiddelen

De problemen in de levering van grondstoffen blijven aanhouden, meldt de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Voorraden raken op en tijdelijke oplossingen bieden geen verlichting meer. Tekorten aan schoonmaakproducten,...

27 mei 2025

Voorjaarsevent VSR met (schoonmaak)medewerkers in de hoofdrol

Ondanks de onstuitbare opmars van digitalisering en AI, blijven de (schoonmaak)medewerkers de hoofdrol spelen in de schoonmaakbranche. Hoe kunnen we hen ondersteunen bij hun professionele reis in het schoonmaakvak?...

29 april 2024

Wie verdient een portret voor De Dag van de Schoonmaker 2024?

De Dag van de Schoonmaker valt dit jaar op vrijdag 14 juni. Ook dit jaar maakt Schoonmakend Nederland bijzondere portretten maken van schoonmaakmedewerkers. Een portret bestaat uit een prachtige...

02 november 2023

Makita: “De Schoonmaak Vakdagen zorgen voor meer naamsbekendheid”

Het is bijna zover. Op 14 & 15 november vinden de Schoonmaakvakdagen voor de vijfde keer plaats. Een jubileumeditie. Exposanten vertellen in een serie over hun deelname aan deze...

26 april 2022

“Als je medewerkers echte persoonlijke aandacht geeft dan weet je ze te binden, boeien en behouden”

Bianca Smink studeerde sociaalpedagogisch werk, maar kon na haar studie niet zo snel een baan in het sociale domein vinden. Ze startte haar loopbaan als schoonmaakster en kwam na...

12 oktober 2021

Zonnepanelen voor Hazet

In de ‘Week van de duurzaamheid’ showt schoonmaakgroothandel Hazet haar eigen zonnepanelen’park’ op het dak van het hoofdkantoor in Zaandam. Een mooie duurzame ontwikkeling waarvan we graag een foto...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

12 maart 2025

Gom is een van de drie schoonmaakpartners op Schiphol

Vanaf april 2025 is Gom een van de drie geselecteerde schoonmaakpartners op Schiphol. Het bedrijf gaat zich richten op de schoonmaak van de terminals, vertrekhallen, lounges en pieren. Met...