18 februari 2025

Gezien in de media: Jack Stuifbergen (Breedweer) “Alle mensen verdienen een plek waar ze tot hun recht komen”

“Diversiteit en inclusie in alles wat je doet integreren, maakt ondernemen niet alleen leuker maar ook toekomstbestendiger,” vertelt Jack Stuifbergen van Breedweer enthousiast op Openhiring.nl. “Een succesvolle onderneming draait om het vinden van oplossingen voor echte problemen. Dus als je een product of dienst kunt leveren die ook maatschappelijke waarde creëert, is dat een no-brainer.”

Bij Breedweer is iedereen welkom. Zonder motivatiebrief, sollicitatiegesprek of diploma’s. “Ik vind dat iedereen een kans verdient. Daarom omarmen we Open Hiring ook. Bij ons is het zelfs een voordeel wanneer je moeilijker aan een baan komt, bijvoorbeeld door je achtergrond, een aandoening of een andere reden.”

Werk moet lonen

Hij is er ook van overtuigd dat er veel meer mensen betaald aan de slag kunnen, dan nu het geval is. Als hij één dag minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zou zijn, zou hij direct een einde maken aan het huidige verdienmodel van veel sociale werkbedrijven (SW-bedrijven). “Dit zorgt voor perverse prikkels, omdat deze bedrijven worden betaald voor het begeleiden van mensen. Hierdoor wordt de doorstroming niet gestimuleerd. Er is wel een beweging richting een beter systeem, maar deze is nog onvoldoende. Ik vind dat mensen met een loonwaarde van minder dan 30% onder de zorg zouden moeten vallen en alle andere mensen met begeleiding aan het werk kunnen. Werk moet voor iedereen lonen! Door een ontwikkelingsgericht model te hanteren in plaats van een verdienmodel dat mensen gevangen houdt in lage lonen, kunnen we tegelijkertijd de krapte op de arbeidsmarkt aanpakken.”

Samen zoeken naar passende oplossing

“Wij kijken altijd naar de mogelijkheden en geloven dat iedereen een plek kan vinden waar hij, zij of hen gewaardeerd en erkend wordt. Soms komen mensen niet opdagen voor het kennismakingsgesprek, omdat ze worden gedwongen om te solliciteren. Dit zijn de uitzonderingen. Wanneer iemand wél start, maar het werk niet bij hem of haar past, zoeken we samen naar een passende oplossing. Dit kan betekenen dat we de functie aanpassen of ondersteuning bieden om die droombaan elders te vinden. Soms vinden we een geschikte plek binnen onze eigen organisatie en soms kijken we samen met de opdrachtgever naar andere mogelijkheden. Zo hebben we bijvoorbeeld iemand die niet tot zijn recht kwam in de schoonmaak in het Van Gogh Museum succesvol doorgeplaatst naar de ticketshop, waar zijn kennis van zes talen juist een enorme meerwaarde is,” legt Jack uit.

Kijken naar de échte prijs

Breedweer verkoopt impact. Door werk te bieden aan mensen die nu aan de zijlijn staan, circulair te werken en CO2 te reduceren. Naast dat iedereen welkom is bij Breedweer, adviseren ze de inkopers van overheden en grote ondernemingen bij inkopen met impact. “Als we onze dienstverlening naast die van een andere aanbieder leggen dan zie je dat de ander goedkoper is, maar onder aan de streep maakt deze geen maatschappelijke waarde. We zouden het daarom moeten hebben over de échte prijs, die veel interessanter is dan de prijs die je betaalt. Want door het toevoegen van maatschappelijke waarde, besparen we heel veel geld. Dát maakt ons bijzonder.”

Jack: “Impactvol inkopen betekent kiezen voor maatschappelijke waarde. Overheden en bedrijven kunnen met de juiste inkoopvragen het systeem veranderen, zodat sociaal ondernemers een eerlijke kans krijgen. Bij Breedweer maken ruim 800 medewerkers dagelijks impact en bewijzen zij dat dit werkt. Het creëren van maatschappelijke waarde staat voorop én dat heeft een keteneffect. Door bewuste keuzes te maken in aanbestedingen, kunnen we samen een duurzame en inclusieve toekomst bouwen.”

Bron: Openhiring.nl

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 mei 2025

Klimaatdoelen CSU, Tzorg en Zizo als eerste in de branche goedgekeurd als ‘Parijs-proof’ door SBTi

Total Care, moederorganisatie van CSU, Tzorg en Zizo, is de eerste schoonmaak- en thuiszorgorganisatie in Nederland waarvan de net zero-doelen officieel zijn goedgekeurd door het Science Based Targets initiative...

17 maart 2025

Ben jij bij het tafeldiner FMNextGen op 2 april? Nog enkele plekken vrij!

Wil jij een leuke avond met leeftijdgenoten en gelijkgestemden uit de schoonmaakbranche beleven? Neem dan deel aan het tafeldiner van jongerenplatform FMNextGen op woensdag 2 april bij UL-Team in...

09 juni 2025

Op 16 juni worden de Schoonmaker en het Schoonmaakteam van het Jaar 2025 bekend

De spanning stijgt. Over enkele dagen is het zover. Dan vindt de verkiezing plaats van de Schoonmaker van het Jaar en het Schoonmaakteam van het Jaar 2025. Met een...

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...

27 november 2019

Verschenen uniek boek Taal in de Schoonmaak: meedoen in de maatschappij en het vak

Per dag worden er in Nederland 44 boeken uitgegeven. Heel veel kookboeken, maar geen of sporadisch een boek over en voor de schoonmaak. Vandaag verschijnt het boek Taal in...

19 mei 2025

NK Schoonmaakplanning 2025: Wie wordt de beste facilitair planner van Nederland?

Op 18 november vindt tijdens de Schoonmaak Vakdagen de vijfde editie van het NK Schoonmaakplanning plaats. Een initiatief van Appreo waarin de kunst van efficiënte en slimme schoonmaakplanning centraal...

16 september 2024

Schoonmaak Vakdagen maakt kennisprogramma bekend

Over zeven weken openen de deuren van de Schoonmaak Vakdagen zich. Dit jaar presenteert de organisatie op 5 en 6 november 2024 een interessant programma. Voor iedere schoonmaakprofessional...

13 juni 2025

Ruitenheer krijgt zonnebrand voor buitenhelden

Ruitenheer werd onlangs verrast met een bezoek van Monique Bijl-van der Wal van Beach-Street. “Zij kwam langs op ons kantoor om zonnebrand te overhandigen voor onze collega’s die voornamelijk...

26 februari 2025

Proschoon zet haar nieuwe, visuele arbeidsovereenkomst in als welkomstfeestje

De eerste visuele arbeidsovereenkomst van Proschoon is een feit. Waar een traditioneel contract vaak voelt als een stoffige stapel papier vol kleine lettertjes en moeilijke clausules, hebben zij de...

18 oktober 2022

Symposium RAS: In wat voor land willen we schoonmaken?

De Stichting Ras organiseert op woensdag 16 november 2022 een symposium voor alle mensen werkzaam in en/of betrokken bij de Schoonmaak en Glazenwassersbranche. Ben jij erbij? In wat voor...