Gezien in de media: Jack Stuifbergen (Breedweer) “Alle mensen verdienen een plek waar ze tot hun recht komen”
“Diversiteit en inclusie in alles wat je doet integreren, maakt ondernemen niet alleen leuker maar ook toekomstbestendiger,” vertelt Jack Stuifbergen van Breedweer enthousiast op Openhiring.nl. “Een succesvolle onderneming draait om het vinden van oplossingen voor echte problemen. Dus als je een product of dienst kunt leveren die ook maatschappelijke waarde creëert, is dat een no-brainer.”
Bij Breedweer is iedereen welkom. Zonder motivatiebrief, sollicitatiegesprek of diploma’s. “Ik vind dat iedereen een kans verdient. Daarom omarmen we Open Hiring ook. Bij ons is het zelfs een voordeel wanneer je moeilijker aan een baan komt, bijvoorbeeld door je achtergrond, een aandoening of een andere reden.”
Werk moet lonen
Hij is er ook van overtuigd dat er veel meer mensen betaald aan de slag kunnen, dan nu het geval is. Als hij één dag minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zou zijn, zou hij direct een einde maken aan het huidige verdienmodel van veel sociale werkbedrijven (SW-bedrijven). “Dit zorgt voor perverse prikkels, omdat deze bedrijven worden betaald voor het begeleiden van mensen. Hierdoor wordt de doorstroming niet gestimuleerd. Er is wel een beweging richting een beter systeem, maar deze is nog onvoldoende. Ik vind dat mensen met een loonwaarde van minder dan 30% onder de zorg zouden moeten vallen en alle andere mensen met begeleiding aan het werk kunnen. Werk moet voor iedereen lonen! Door een ontwikkelingsgericht model te hanteren in plaats van een verdienmodel dat mensen gevangen houdt in lage lonen, kunnen we tegelijkertijd de krapte op de arbeidsmarkt aanpakken.”
Samen zoeken naar passende oplossing
“Wij kijken altijd naar de mogelijkheden en geloven dat iedereen een plek kan vinden waar hij, zij of hen gewaardeerd en erkend wordt. Soms komen mensen niet opdagen voor het kennismakingsgesprek, omdat ze worden gedwongen om te solliciteren. Dit zijn de uitzonderingen. Wanneer iemand wél start, maar het werk niet bij hem of haar past, zoeken we samen naar een passende oplossing. Dit kan betekenen dat we de functie aanpassen of ondersteuning bieden om die droombaan elders te vinden. Soms vinden we een geschikte plek binnen onze eigen organisatie en soms kijken we samen met de opdrachtgever naar andere mogelijkheden. Zo hebben we bijvoorbeeld iemand die niet tot zijn recht kwam in de schoonmaak in het Van Gogh Museum succesvol doorgeplaatst naar de ticketshop, waar zijn kennis van zes talen juist een enorme meerwaarde is,” legt Jack uit.
Kijken naar de échte prijs
Breedweer verkoopt impact. Door werk te bieden aan mensen die nu aan de zijlijn staan, circulair te werken en CO2 te reduceren. Naast dat iedereen welkom is bij Breedweer, adviseren ze de inkopers van overheden en grote ondernemingen bij inkopen met impact. “Als we onze dienstverlening naast die van een andere aanbieder leggen dan zie je dat de ander goedkoper is, maar onder aan de streep maakt deze geen maatschappelijke waarde. We zouden het daarom moeten hebben over de échte prijs, die veel interessanter is dan de prijs die je betaalt. Want door het toevoegen van maatschappelijke waarde, besparen we heel veel geld. Dát maakt ons bijzonder.”
Jack: “Impactvol inkopen betekent kiezen voor maatschappelijke waarde. Overheden en bedrijven kunnen met de juiste inkoopvragen het systeem veranderen, zodat sociaal ondernemers een eerlijke kans krijgen. Bij Breedweer maken ruim 800 medewerkers dagelijks impact en bewijzen zij dat dit werkt. Het creëren van maatschappelijke waarde staat voorop én dat heeft een keteneffect. Door bewuste keuzes te maken in aanbestedingen, kunnen we samen een duurzame en inclusieve toekomst bouwen.”
Bron: Openhiring.nl