6 september 2023

SVS leidt 240 medewerkers Dokter Schoonmaakorganisatie op

Dokter schoonmaakorganisatie en SVS Opleidingen gaan een mooie samenwerking aan. In de periode van 2023 – 2026 zal SVS meer dan 240 medewerkers opleiden voor de Basisopleiding Schoonmaken, met desgewenst een uitbereiding met de Module Particulieren.

Al sinds 1966 is Dokter Schoonmaakorganisatie actief in het Noorden van ons land. Gestart door opa, overgenomen door vader met nu ook de dochters en zoon (derde generatie) in het bedrijf. De Dokter Schoonmaakorganisatie is enorm gegroeid, in totaal hebben ze meer dan 1.000 medewerkers (groot gedeelte parttime) in dienst. Marije Dokter, mede-eigenaar van Dokter Schoonmaakorganisatie, vertelt meer over het bedrijf en waarom ze voor de samenwerking met SVS kiezen.

De start van het familiebedrijf: “Oma wilde een nieuwe jurk”

Dat Dokter Schoonmaakorganisatie een familiebedrijf is, is bekend, maar hoe de opa van Marije op het idee kwam om een schoonmaakbedrijf op te zetten? Op deze vraag antwoordt Marije: “Eigenlijk heel simpel. Oma wilde een nieuwe jurk, maar hier was geen geld voor. Opa dacht toen ‘dan gaan we toch ramen wassen’. Die jurk komt er! Uiteindelijk is het balletje gaan rollen, nu hebben we meer dan 1.000 medewerkers in dienst.”
De branches waarin Dokter Schoonmaakorganisatie opereert zijn divers. Marije: “Kantoren, particulieren, tandartsen, verzorgingstehuizen, scholen, een autogarage, vakantieparken, trappenhuizen, noem maar op.”

Hoofdaanbieder Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)
In de gemeente Emmen is Dokter Schoonmaakorganisatie hoofdaanbieder van de Wmo. Deze wet zorgt ervoor dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Dit kan bijvoorbeeld doordat zij ontlast worden met huishoudelijke hulp. Marije geeft aan: “We hebben hierdoor een ander tak van sport erbij gekregen.” Dit is ook een grote factor die heeft bijgedragen aan de enorme groei van Dokter Schoonmaakorganisatie.

Voorkomen is beter dan genezen

Een belangrijk onderwerp binnen de organisatie is het binden van het personeel. Over het algemeen is er weinig verloop van personeel, maar hier geldt: voorkomen is beter dan genezen. Het binden van personeel doen zij onder meer door op korte termijn een vaste aanstelling aan te bieden. Marije voegt toe: “Wij vinden het belangrijk dat medewerkers bij ons een vrij vlotte aanstelling krijgen. Dit geeft ze meer zekerheid.”

Opleiden zorgt voor binding

“Ook het opleiden van personeel draagt bij aan het stukje binding”, geeft Marije aan. Nadat haar medewerkers hadden deelgenomen aan een van de SVS-opleidingen, zag zij bijvoorbeeld dat er meer medewerkers naar de jaarlijkse kerstbijeenkomst kwamen. Daarnaast vertelde Marije dat sommige medewerkers elkaar kennen van het dorp, maar niet wisten dat ze samen bij hetzelfde bedrijf werken. Totdat ze aan de opleiding deelnamen. Marije voegt nog toe: “Wij kregen ook een leuke reactie van een objectleiding die de Combi-opleiding Algemeen Schoonmaakonderhoud in een bedrijfsgroep heeft afgerond. Zij gaf bij ons aan dat ze haar collega’s op een andere manier heeft leren kennen. Wat zeer waardevol voor haar werk en voor de binding met de collega’s is.”

“Ook het opleiden van personeel draagt bij aan het stukje binden”

Voor elkaar, met elkaar
Dokter Schoonmaakorganisatie vindt het ook belangrijk dat haar medewerkers het bedrijf ook écht ervaren als een familiebedrijf. Ze zijn niet alleen een werkgever die de medewerkers van werk voorzien, maar helpen bijvoorbeeld ook wanneer een medewerker in de schuldsanering zit en zijn zij mantelzorgvriendelijk. Ook is het platte organisatie en is iedereen even belangrijk. Marije: “We kunnen niet zonder elkaar. Zuinig zijn op je medewerkers vinden wij erg belangrijk.”
Daarnaast houdt Dokter Schoonmaakorganisatie zich bezig met Sociaal Return; mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben aan een baan helpen. Dit doen zij bijvoorbeeld in samenwerking met een school voor praktijkonderwijs (PRO) in Emmen. Een aantal leerlingen van PRO Emmen is nu in dienst bij Dokter Schoonmaakorganisatie.

Ook bij Dokter Schoonmaakorganisatie gooide de corona-pandemie roet in het eten. Ondanks dat zij met vele werkzaamheden (cruciaal beroep) gewoon door mochten gaan, stond het opleiden van het personeel stil. Nadat de maatschappij weer langzaam ‘back to normal’ was, ontstond de behoefte om weer structuur aan te brengen in het opleiden.
Daarnaast merkte ze dat een Basisopleiding Schoonmaken, die gebaseerd is op een kantoorachtige omgeving, niet altijd voldoende bleek voor medewerkers die voor het Wmo-traject werken. “Wij merken dat Wmo-ers het liefst alleen Wmo doen. Laat dit nu net een grote groep zijn die wij een opleiding aanbieden. Door de mogelijkheid te hebben om de Basisopleiding Schoonmaken uit te bereiden met de Module Particulieren, is dit perfect voor deze Wmo-ers”, aldus Marije. Ook geeft zij aan dat ze het belangrijk vinden dat medewerkers zuinig zijn op hun lijf, daarom is het fijn dat ze tijdens de opleiding tips en tricks meekrijgen.

“Wij vinden het vooral belangrijk dat medewerkers bewust zijn van het gebruik van hun lijf tijdens het werk”

Dicht tegen de praktijk
Marije geeft aan dat zij tijdens het gesprek met SVS Opleidingen heeft aangegeven het belangrijk te vinden dat hun eigen werkprogramma in de opleiding wordt gebruikt. “Zo sluit het voor onze medewerkers naadloos aan op de praktijk en past het bij ons.” Wat ook goed bij de praktijk aansluit is de leslocatie. Dokter Schoonmaakorganisatie beschikt zelf over een gastenverblijf die intensief wordt gebruik tijdens de opleidingen. Marije: “Zo kunnen de medewerkers oefenen in een realistische werkomgeving.”

“Praktijk is sowieso iets wat goed werkt voor de deelnemers. Een ellenlange PowerPoint moet je ze niet voorschotelen, dit blijft niet hangen.” Marije vervolgt: “Sommige medewerkers zijn in het begin nog wat sceptisch over de opleiding omdat zij al wat ouder zijn en al jaren op een bepaalde manier werken. Nadat ze hebben deelgenomen aan de les komt pas de realisatie over wat voor een voordelen de opleiding oplevert en zien zij het nut in. Wij vinden het vooral belangrijk dat medewerkers bewust zijn van het gebruik van hun lijf tijdens het werk en dat ze weten hoe ze het best kunnen bewegen, maar ook hoe zij hun materialen en hulpmiddelen het beste kunnen inzetten,”

Op nog vele jaren!
Wordt er gedacht aan opleidingen, dan wordt er gedacht aan SVS Opleidingen. Marije kent een goede duurzame samenwerking tussen beide partijen. Ze zegt hierover: “SVS is in de loop der jaren een logisch begrip geworden binnen het bedrijf.”  SVS is enorm blij met deze vertrouwde en waardevolle (lange) samenwerking.

“SVS is in de loop der jaren een logisch begrip geworden binnen het bedrijf”

Hoe maken we het schoonmaakvak aantrekkelijk?
Als afsluiting geeft Marije de schoonmaakbranche mee: “Wat ik jammer vind is dat mensen schoonmaken een onaantrekkelijk beroep vinden. Ik vraag mij af hoe we met zijn allen dit vak aantrekkelijker kunnen maken. Het is namelijk een ontzettend belangrijk vak voor de hele wereld. We kunnen niet zonder schoonmakers.”

 

Op de foto zie je de  ondertekening van het samenwerkingscontract tussen Dokter Schoonmaakorganisatie en SVS Opleidingen.
V.l.n.r.: Charles Scholte, directeur SVS Opleidingen en Marije Dokter, mede-eigenaar Dokter Schoonmaakorganisatie.

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 februari 2025

1 Maart: Nationale Complimentendag

Zaterdag 1 maart 2025 is het Nationale Complimentendag. Een mooi moment om  waardering te tonen aan je medewerkers. Het platform mmm lekker werken heeft speciaal voor deze dag gratis...

01 mei 2024

Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV behaalt MVO-keurmerk Social Impact Label

MKB Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV heeft met succes het MVO-keurmerk behaald voor hun inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het familiebedrijf met meer dan een...

25 maart 2022

Praktische ‘chunks’

Hoe houd je deelnemers van schoonmaakopleidingen betrokken, ook na de lessen? Adinda Venneker van Ul-Team bedacht het idee om ieder na een leerdag korte ‘chunks’ toe te sturen. Korte...

20 oktober 2025

Opnieuw misstanden in schoonmaaksector: honderden Georgiërs en Oekraïners illegaal aan het werk in hotels

De schoonmaaksector kampt opnieuw met misstanden. Na de onthullingen over uitbuiting bij de luxe sportschoolketen Saints & Stars blijkt nu dat ook in Nederlandse hotels op grote schaal illegale...

07 maart 2023

“Uit het niks iets opbouwen vind ik heerlijk”

Katja Barendrecht is via Hago Nederland klantdirecteur voor ASML. Begin dit jaar ging Hago met nog acht andere schoonmaakbedrijven op in Vebego Cleaning Services. Had deze samenvoeging consequenties voor...

16 juni 2023

#FotoFriday Terugblik De Dag van de Schoonmaker

Het was overweldigend hoeveel bedrijven en organisaties aandacht aan De Dag van de Schoonmaker hebben besteed. Social media stond bomvol met foto’s en filmpjes van schoonmakers die in het...

20 september 2024

Slim de klanttevredenheid verhogen

Hygiëne is onmisbaar. Maar het wordt eigenlijk pas gemist als het er niet is. Om ervoor te zorgen dat hygiëne er altijd is, creëert Tork slimme manieren voor efficiënt...

09 maart 2020

Vijf unieke toppics op 28e editie Interclean Amsterdam

“Innovatie loopt ook door de komende editie van Interclean Amsterdam weer als een rode draad”, schreven we recent in onze aankondiging en oproep voor de Interclean Hackathon. Dat klopt...

20 juni 2023

Oproep: Welk schoonmaakbedrijf wil meedoen aan ‘Onderzoek oplopende leeftijd’

RAS is een onderzoek gestart naar het effect van de oplopende leeftijd binnen de branche op de ervaren werklast en heeft hiervoor organisatieadvies- en onderzoeksbureau Déhora ingeschakeld. Zij doet...

14 november 2024

Terugblik FMG Symposium: What’s new? Heel veel in de facilitaire gezondheidszorg!

Op 13 november stapten alle symposiumdeelnemers van FMGezondheidszorg in een ontdekkingsreis in GeoFort in Herwijnen. Voorzitter Suzanne Walsteijn opende het najaarscongres 'What’s new' en bracht de deelnemers naar alle...