28 november 2024

#BLOG Leon Habraken (Schoonmaak Nederland): “Wie heeft de oplossing voor dit probleem?”

Als platform in de schoonmaakbranche komen we regelmatig vraagstukken tegen waar ook wij even over moeten nadenken voor we een passend antwoord hebben. Maar voor dit geval heb ik eigenlijk geen specifieke oplossing. Misschien hebben jullie een idee?

Het probleem
Een adviesbureau, VSR-KMS gecertificeerd, voert een kwaliteitsmeting uit. Wat blijkt? De inspecteur die de meting uitvoert, is niet gecertificeerd en staat niet in het SSK-register. Het schoonmaakbedrijf merkt dit op en geeft het aan, waarna de meting wordt stopgezet. Later verliest dit bedrijf het project en ineens lopen de opdrachten via dat adviesbureau sterk terug. Of worden ze helemaal niet meer gevraagd. Toeval? Wij denken van niet.

Op een andere locatie wordt een VSR-KMS-meting uitgevoerd door een ander gecertificeerd adviesbureau. Tijdens de meting worden zaken genoteerd die niet vastgelegd hadden mogen worden. Opmerkelijk genoeg wordt er ter plekke niets gezegd; pas dagen later krijgt het schoonmaakbedrijf te horen welke acties zijn vastgelegd. Het schoonmaakbedrijf krijgt sterk de indruk dat achteraf de meting wordt aangepast. Er is geen transparantie. Na beoordeling blijkt ook nog dat de meting niet voldoet aan de VSR-KMS-methodiek.

Angstcultuur
Op onze vraag of er een meldpunt bestaat bij VSR-KMS, zoals bij de Code Commissie voor Verantwoordelijk Marktgedrag, blijkt dit inderdaad te bestaan. Toch blijkt het helaas nauwelijks gebruikt te worden. We wijzen het schoonmaakbedrijf op deze mogelijkheid, maar zij geven aan geen melding te durven maken, uit angst voor represailles van het adviesbureau. Ondanks dat zij aan de voorkant de opdracht al gaan verliezen, voelt men zich ook niet vrij om achteraf een melding te doen. Er heerst angst onder schoonmaakbedrijven om het openlijk te uiten en daardoor een mooie opdracht kwijt te raken. Of in de toekomst geen opdrachten meer te krijgen.

Is er teveel macht onder adviesbureaus en zijn er verdienmodellen die zorgen voor grove winsten onder die adviesbureaus met afkeuringen en her metingen?

Velen hebben vermoedens, maar niemand durft het onderwerp openlijk aan te snijden.

Op zoek naar een oplossing
Na gesprekken met verschillende schoonmaakbedrijven om een oplossing voor dit probleem te vinden. Zou het helpen als er een code komt die stelt dat twee opdrachten aansluitend, in dit geval een aanbesteding en een kwaliteitsmeting, niet door hetzelfde bureau bij dezelfde opdrachtgever mogen worden uitgevoerd? Dit zou mogelijk problemen zoals het verdienmodel met winkelnering of het bewust afkeuren van projecten – zodat er weer een nieuwe aanbesteding kan volgen – kunnen aanpakken.

Of is het wellicht een optie om het VSR-meldpunt uit te breiden met een praktische toets op de werkvloer? Zo worden de inventarisatie en steekproef direct aantoonbaar goed uitgevoerd. Nu bestaat het keurmerk enkel uit een theoretische toets op kantoor.

Misschien moeten we uitgaan van het positieve. Een voorbeeld zou kunnen zijn: Nodig schoonmaakbedrijven uit om (anoniem ) een stem uit te brengen op adviesbureaus waar ze graag mee werken en vertrouwen in/mee hebben. Als die ranking dan wordt weergegeven op een onafhankelijke website, kunnen opdrachtgevers daar altijd naar kijken.

Wat denken jullie?
Welke mogelijke oplossing zien jullie zien voor dit probleem? Of komt dit probleem jullie totaal niet bekend voor en hebben deze schoonmaakbedrijven misschien gewoon pech gehad?

Leon Habraken
Schoonmaak Nederland

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 maart 2020

SVS pakt coronavirus op en aan: gratis toegang tot e-learning module handhygiëne

Ook in Nederland grijpt het coronavirus razend snel om zich heen. Een goede hygiëne, waaronder handhygiëne, speelt meer dan ooit een cruciale rol, ter voorkoming en om de verspreiding...

15 februari 2024

Hoe integreer je jong talent, GenZ, binnen je bedrijf?

Coach en werkvelddeskundige Harry Nijland ontdekt tijdens presentaties van vierdejaarsstudenten, hoe deze generatie schoolverlaters aankijkt tegen het huidige bedrijfsleven en zich voorbereidt op de volgende fase van hun leven:...

26 november 2025

EW Facility Services en FVH Facility Groep slaan handen ineen

EW Facility Services (EW) krijgt er een zusterorganisatie bij, namelijk FVH Facility Groep (FVH). De organisaties gaan een strategisch partnerschap aan onder de Experience Holding, waar EW reeds onderdeel...

24 november 2022

Praat met elkaar en hoor elkaar

Op 16 november vond het RAS Symposium plaats met als thema ‘In wat voor land willen wij schoonmaken?’ Met een ‘Dank aan alle mensen in de schoonmaak’ opende dagvoorzitter...

04 april 2025

“Ik heb er de kracht weer voor” Kärcher start campagne hogedrukreiniger met Gerard Joling

Kärcher heeft, om te benadrukken dat er volgens het bedrijf op het vlak van hogedrukreinigers maar één keuze mogelijk is, samen met Ad Alliance en Gerard Joling een unieke campagne...

20 november 2025

De brede waarde van Gom komt bij dochteronderneming Nelis tot bloei

Gom Schoonhouden focust zich met haar herpositionering op drie pijlers: kwaliteit van werk, open samenwerking en de brede waarde voor de samenleving. Die laatste pijler, brede waarde, gaat over...

25 september 2024

Zoektocht naar allerbeste én allersnelste glazenwasser van Nederland is weer gestart

Natuurlijk keert het NK Glazenwassen en het NK Snelglazenwassen weer terug op de Schoonmaak Vakdagen 2024. Op 6 november 2024 gaan glazenwassers de strijd met elkaar aan. Wie pakt...

11 november 2024

Vrijdag 15 november vieren we de #DagvandeOndernemer. Doe je mee?

De Dag van de Ondernemer. Een initiatief van MKB-Nederland. Dit is een dag waarbij íedereen in Nederland ondernemers in het zonnetje kan zetten en bedanken voor het feit dat...

25 juni 2024

Pensioenfonds Schoonmaak wint PensioenPro Award

P𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼𝗲𝗻𝗳𝗼𝗻𝗱𝘀 𝗦𝗰𝗵𝗼𝗼𝗻𝗺𝗮𝗮𝗸 𝗵𝗲𝗲𝗳𝘁 𝗱𝗲 𝗣𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼𝗲𝗻𝗣𝗿𝗼 𝗮𝘄𝗮𝗿𝗱 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗜𝗻𝗻𝗼𝘃𝗮𝘁𝗶𝗲 𝗴𝗲𝘄𝗼𝗻𝗻𝗲𝗻. Deze prijs hebben ze in ontvangst mogen nemen 𝗼𝗺𝗱𝗮𝘁 z𝗲 de t𝗼𝗼𝗹 Textbuddy 𝗼𝗻𝘁𝘄𝗶𝗸𝗸𝗲𝗹𝗱 𝗵𝗲𝗯𝗯𝗲𝗻 𝘄𝗮𝗮𝗿𝗯𝗶𝗷 gebruik wordt gemaakt van...

22 oktober 2024

Tork Focus4 Sustainability vergroot transparantie in duurzaamheid

Tork kondigt haar nieuwe initiatief aan om de transparantie aangaande duurzaamheid voor bedrijven in Europa te verbeteren. Met het programma, Tork Focus4 Sustainability, biedt het bedrijf een uitgebreide samenvatting...