8 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich richt op vooral complexe vraagstukken waarmee onze klanten en prospects kampen.

Waar het in het begin vooral ging om het ‘strak’ inrichten van de schoonmaakorganisatie en een juiste vertaalslag van een bestek maken naar een werkorganisatie, zien we de laatste jaren dat performancevraagstukken zich meer en meer richten op leiderschap, zelfsturing, betekenisvol werken aan de ene kant en klantwaarde, gastvrijheid en servicegerichtheid aan de andere kant. Een volwassen discussie om naast het technisch juist uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden, vooral te focussen op de achterliggende factoren die elke dag opnieuw de schoonmaker motiveren om andermans rommel op te ruimen. En precies daarin zit mijn persoonlijke passie voor dit mooie vak. Hoe maken wij permanent het verschil in het faciliteren en motiveren van de vakman/vakvrouw?

In de afgelopen 10 jaar heb ik vele klantvragen voorbij zien komen. Keer op keer heb ik voldoening gehaald uit het feit, dat schoonmaak met hoge prioriteit op de (facilitaire) agenda stond en na jaren van bezuinigingen nu eens níet als sluit- of kostenpost. Schoonmaak als doelbewust instrument om medewerkers/klanten/cliënten te werven of te binden. De schoonmaker die een zichtbare gastvrijheidsrol krijgt in een ziekenhuis, een glimlachende gastvrouw wordt in een verpleeghuis of een trotse host wordt op Schiphol of in de trein. Het voelt als ‘eindelijk een volwaardige rol’.

De bewuste keuze van Alpheios om onze consultancytak NAAST onze salesactiviteiten te positioneren, valt erg goed bij onze opdrachtgevers en helpt om onderzoek en advies los te zien van de overige activiteiten van Alpheios. 10 jaar geleden al een vooruitziende blik. Daar waar 30 jaar geleden vakopleidingen het verschil maakten, maakt nu consultancy het verschil. En we zijn niet van plan het hierbij te laten…

Na 10 jaar kan ik bijna zeggen dat wij als team niet alleen klanten, maar vooral partners erbij hebben gekregen. Luisteren naar elkaar (mijn collega Leon Hermse had het daar al eerder over in zijn blog Het eeuwige leven), of misschien moet ik zeggen “nog beter luisteren naar elkaar”. Het is een must als het om de toekomst gaat. Alleen dan kun je 75 of zelfs 100 (en Alpheios Performance Solutions dan misschien wel 25 of 50) jaar worden. Ik verheug me er nu al op.

Frank Brandsma,
business consultant Alpheios

Frank Brandsma is 34 jaar actief in de professionele schoonmaak en is sinds 1984 in diverse functies verbonden aan Vebego.

Deze blog maakt deel uit van de serie Kettingblogs ter gelegenheid van 60 jaar Alpheios. Begin december volgt de volgende blog.

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 maart 2023

Blog: Veranderen vraagt lef

Als ondernemer van een opleidings- en trainingsbureau hoor ik de term ‘veranderen’ dagelijks wel een keer voorbijkomen. Men wil gedrag veranderen, iets op het gebied van communicatie, in de...

25 maart 2020

Blog: Prachtig

Wat prachtig, de hartverwarmende pluim van onze Koning aan alle schoonmakers van Nederland in dit coronatijdperk tijdens zijn speech op 20 maart. Wat prachtig, de metafoor van Rutger Bregman,...

27 december 2022

Blog: “Terugkijkend naar 2022 en vooruitkijkend naar 2023”

Geert van de Laar, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt tijdens de feestdagen tijd voor bezinning. Lees zijn blog over terug- en vooruitkijken: Terugblik “Je kunt je het haast niet...

03 juli 2019

Blog: Een brug slaan

Hoe ga ik dit in hemelsnaam voor elkaar krijgen? Een duale opleiding afronden, mezelf bewijzen als facilitair manager, op mezelf gaan wonen en het hoogst haalbare vragen van mezelf...

19 september 2022

Directiewisseling Hago Zorg

Hago Zorg meldt een directeurswisseling. Peter Paul Wiegmans wordt per 1 januari 2023 algemeen directeur van Hago Zorg. Hij neemt het stokje over van Herman Busch, die kiest voor...

15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet...

14 oktober 2021

Blog: De fakkel is overgedragen

Jaaaa, de fakkel is overgedragen: Schoonmaakjournaal heeft een nieuwe, trotse eigenaar. Waar ik 15 maanden geleden de naam van de pionierende online schoonmaakmedia van de hand deed, wordt het...

21 maart 2024

Vebego en WSP Parkstad geven 236 medewerkers betekenis vol werk

WSP Parkstad en Vebego zetten hun jarenlange succesvolle samenwerking voort. Beide partijen hebben een nieuwe vijfjarige detacheringsovereenkomst gesloten voor 236 medewerkers met een Sw-indicatie. Deze medewerkers werken vaak al...

20 november 2018

Blog: Robotlove

De term ‘Robotlove’ zag ik enkele weken geleden op LinkedIn voorbijkomen, met een mooie foto erbij van een menselijk uitziende robot met een baby in de armen. Het betrof...

16 maart 2020

Albert Vegter (Alpheios): “Ook schoonmakers zijn waardevol in levens redden”

“Alles begint bij hygiëne.” Een statement die staat als een huis, juist in deze tijd van corona en in deze Week van Zorg & Welzijn. Wordt het dan nu...