8 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich richt op vooral complexe vraagstukken waarmee onze klanten en prospects kampen.

Waar het in het begin vooral ging om het ‘strak’ inrichten van de schoonmaakorganisatie en een juiste vertaalslag van een bestek maken naar een werkorganisatie, zien we de laatste jaren dat performancevraagstukken zich meer en meer richten op leiderschap, zelfsturing, betekenisvol werken aan de ene kant en klantwaarde, gastvrijheid en servicegerichtheid aan de andere kant. Een volwassen discussie om naast het technisch juist uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden, vooral te focussen op de achterliggende factoren die elke dag opnieuw de schoonmaker motiveren om andermans rommel op te ruimen. En precies daarin zit mijn persoonlijke passie voor dit mooie vak. Hoe maken wij permanent het verschil in het faciliteren en motiveren van de vakman/vakvrouw?

In de afgelopen 10 jaar heb ik vele klantvragen voorbij zien komen. Keer op keer heb ik voldoening gehaald uit het feit, dat schoonmaak met hoge prioriteit op de (facilitaire) agenda stond en na jaren van bezuinigingen nu eens níet als sluit- of kostenpost. Schoonmaak als doelbewust instrument om medewerkers/klanten/cliënten te werven of te binden. De schoonmaker die een zichtbare gastvrijheidsrol krijgt in een ziekenhuis, een glimlachende gastvrouw wordt in een verpleeghuis of een trotse host wordt op Schiphol of in de trein. Het voelt als ‘eindelijk een volwaardige rol’.

De bewuste keuze van Alpheios om onze consultancytak NAAST onze salesactiviteiten te positioneren, valt erg goed bij onze opdrachtgevers en helpt om onderzoek en advies los te zien van de overige activiteiten van Alpheios. 10 jaar geleden al een vooruitziende blik. Daar waar 30 jaar geleden vakopleidingen het verschil maakten, maakt nu consultancy het verschil. En we zijn niet van plan het hierbij te laten…

Na 10 jaar kan ik bijna zeggen dat wij als team niet alleen klanten, maar vooral partners erbij hebben gekregen. Luisteren naar elkaar (mijn collega Leon Hermse had het daar al eerder over in zijn blog Het eeuwige leven), of misschien moet ik zeggen “nog beter luisteren naar elkaar”. Het is een must als het om de toekomst gaat. Alleen dan kun je 75 of zelfs 100 (en Alpheios Performance Solutions dan misschien wel 25 of 50) jaar worden. Ik verheug me er nu al op.

Frank Brandsma,
business consultant Alpheios

Frank Brandsma is 34 jaar actief in de professionele schoonmaak en is sinds 1984 in diverse functies verbonden aan Vebego.

Deze blog maakt deel uit van de serie Kettingblogs ter gelegenheid van 60 jaar Alpheios. Begin december volgt de volgende blog.

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 februari 2024

Leo Brand nieuw lid Raad van Commissarissen Vebego

Leo Brand treedt toe tot de Raad van Commissarissen (RvC) van Vebego. “Zijn kennis en ervaring op gebied van IT en digitalisering vormen een goede aanvulling op de expertise...

17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Diane van Dijk (CSU) trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen...

21 maart 2022

Blog: Plan van Aanpak

We weten allemaal dat het schoonmaakvak mensenwerk is. Deze week werd ik weer met de mijn neus op dit feit gedrukt. Een medewerkster was even ziek, maar ze dachten...

25 maart 2020

Blog: Prachtig

Wat prachtig, de hartverwarmende pluim van onze Koning aan alle schoonmakers van Nederland in dit coronatijdperk tijdens zijn speech op 20 maart. Wat prachtig, de metafoor van Rutger Bregman,...

15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet...

24 april 2019

Blog: Schoonmaak schenkt vreugde

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

12 september 2024

Samen tegen voedselverspilling: Collega’s nemen kliekjes mee naar werk en helpen milieu

Jaarlijks wordt per persoon meer dan 33 kilo aan goed eten weggegooid. Om dit probleem onder de aandacht te brengen lanceren Hago Zorg en Vebego Cleaning Services in de...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...

07 maart 2019

Zorgtotaal: prikkel je kennis met deze activiteiten die je niet mag missen

“Elke dag staan meer dan een miljoen mensen weer met hart en ziel voor ons klaar om te zorgen dat wij verzorgd worden, onze medicijnen krijgen, weer gezond worden...

24 oktober 2019

Succes WVS Schoonmaak en Topacademie: waardevol passend werk toegankelijk en toekomstgericht

Na een succesvolle pre-pilot in het voorjaar van 2019 pakt WVS Schoonmaak – ‘gewoon een goed schoonmaakbedrijf’ uit Roosendaal – samen met drie regionale scholen voor speciaal onderwijs (VSO)...