Maak kennis met Cristiana (Vebego), medeverantwoordelijk voor productieve kantoordagen van 95 collega’s
Cristiana zorgt er dagelijks voor dat de bureaus, werkkamers, vergaderzalen, keuken en toiletten in het kantoor van Vebego in Eindhoven netjes zijn. Dankzij haar inzet werken haar 95 collega’s in een prettige en schone werkomgeving. Bovendien draagt Cristiana bij aan een gastvrij werkklimaat door het klaarzetten van de koffie, het dekken van de lunchtafel en het melden van eventuele defecten aan haar facilitaire collega’s zodat deze snel worden opgelost.
In 2015 ontmoet Cristiana haar partner Niels. Hij is op dat moment in het zonnige Brazilie om te kitesurfen. Ze worden verliefd en na vele gesprekken en dromen over de toekomst besluiten ze samen een nieuw leven op te bouwen in Nederland. Voor haar liefde verlaat Cristiana haar familie, vrienden en haar drukke baan in een confectieatelier zodat ze voortaan elke dag bij Niels kan zijn.
Van taalstudent tot onmisbare kracht
Tijdens haar inburgering in Nederland, bij het volgen van de Nederlandse taalcursus, vertelt een medecursist over haar werk als schoonmaker bij een scholengemeenschap. Geïnspireerd besluit ook Cristiana te solliciteren op een baan de schoonmaak. Ze wordt aangenomen. Haar omgeving is blij met haar inzet. En haar toewijding en betrouwbaarheid blijven niet onopgemerkt. Al snel wordt ze gevraagd om zelf een team aan te sturen. Maar Cristiana wijst het aanbod vriendelijk af. “Ik wil liever niet verantwoordelijk zijn voor het werk van anderen. Ik vind het fijn om baas te zijn over mijn eigen activiteiten,” legt ze uit.
Gastvrouw voor schoon
Na vijf jaar als schoonmaker bij de scholengemeenschap gewerkt te hebben, komt er een vacature vrij bij het kantoor van Vebego in Eindhoven. Cristiana wordt gevraagd voor deze baan omdat het een rol is die perfect bij haar past. Als verantwoordelijke duizendpoot kan ze haar eigen activiteiten inplannen. Haar kantoorcollega’s weten dat alles op rolletjes loopt dankzij Cristiana’s nette en georganiseerde werkwijze. “Deze baan is perfect voor mij,” zegt Cristiana. “Ik werk iedere dag tot 13:45 uur en zorg ervoor dat het hier altijd netjes is. Daarnaast kan ik er zijn voor mijn gezin, want ik kan iedere dag mijn zoon van school halen.”
Inmiddels zijn er 12 jaar verstreken. Tot tevredenheid van haar collega’s. Haar toewijding en precisie maken haar onmisbaar voor het team. Iedere dag begint ze met een inventarisatieronde. Terwijl ze door het kantoor loopt, begroet ze haar collega’s en stelt ze prioriteiten op basis van wat ze ziet. Zo controleert ze bijvoorbeeld de vergaderzalen en kijkt altijd even in de keuken om te zien of de vaatwasser leeg is en of er serviesgoed op het aanrecht staat. “Het is belangrijk om activiteiten in de juiste volgorde op te pakken,” legt Cristiana uit. “Een schone en georganiseerde omgeving is voor iedereen belangrijk, maar niet iedere dag op kantoor is hetzelfde door de wisselende bezetting. Daarom begin ik daar waar mijn werk het hardst nodig is.”
Koffie is een belangrijke start
Als eerste ’taak’ op Cristiana’s prioriteitenlijst staat de koffiemachine. Niet omdat deze Braziliaanse zelf dol is op koffie, maar omdat ze vindt dat een lekkere kop koffie of thee belangrijk is voor de start van een fijne werkdag. Daarom vult ze de koffiebonen aan, ververst de melk en zorgt voor schoon serviesgoed. Zo hebben collega’s bij binnenkomst direct een positieve ervaring bij de koffieautomaat. Of zoals Cristiana het zelf zegt: “Een fijne werkdag begint met een goede kop koffie. Ik wil dat de dag van mijn collega’s prettig start.”
Positieve verandering door de jaren heen
Cristiana heeft haar werk, in de afgelopen jaren, op een positieve manier zien veranderen. Ze kreeg steeds meer verantwoordelijkheden omdat ze als dagelijkse kracht een goed beeld heeft van de benodigde werkzaamheden. Zo doet ze bijvoorbeeld alle bestellingen voor de lunch en zorgt ervoor dat het assortiment schoonmaakartikelen op orde is.
Het werk is daarnaast gemakkelijker geworden, vertelt ze, niet alleen door haar uitgebreide ervaring op de locatie, maar ook dankzij de ondersteuning van Vebego om haar werk als schoonmaker zo goed mogelijk uit te voeren.
Zo verdwenen de prullenbakken bij de bureaus en kwamen er centrale afvalbakken voor in de plaats. Hierdoor hoeft Cristiana veel minder te lopen en bukken. “Dit maakt mijn werk echt veel lichter en efficiënter,” zegt ze met een glimlach. “Het maakt echt veel verschil.” Ook is ze enthousiast over de nieuwe, dichte werkkar. “Deze kar is echt heel netjes omdat hij dicht is. Die open kar vroeger oogde, hoewel opgeruimd, altijd toch wat rommelig. Daar houd ik niet van!”
Ontspannen met de familie
Familie is belangrijk voor Cristiana. Dat zal nooit veranderen. Niels en zij zijn tegenwoordig ouders van een achtjarige zoon, haar oogappel, over wie ze met veel liefde vertelt. Ze haalt hem elke dag uit school, gaat mee naar zijn voetbalwedstrijden en regelmatig gaan ze als gezin samen op stap. Wanneer we haar vragen naar haar familie in Brazilië, antwoordt ze met een glimlach: “Het is tegenwoordig een stuk gemakkelijker geworden doordat je kunt beeldbellen via WhatsApp. Familie voelt veel dichterbij dan vroeger.”
Ze vervolgt: “Niels en ik sparen zodat we iedere twee jaar naar Brazilië kunnen reizen om de familie te bezoeken. We kijken er enorm naar uit om onze familie en vrienden te zien en uitgebreid te knuffelen. We boeken dan altijd een huisje aan het strand, want daar is het allemaal begonnen. Niels kan dan kitesurfen terwijl mijn zoon op het strand speelt en ik bijklets met mijn vriendinnen.”
Bron: Dit is Cristiana, medeverantwoordelijk voor productieve kantoordagen van 85 tevreden collega’s