Care Dienstengroep laat personeel efficiënter inwerken op vakantieparken dankzij VR-training
Digitalisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaak. De ontwikkeling van slimme sensoren, handige apps en schoonmaakrobots gaat onverminderd door. Ook het gebruik van VR-brillen om schoonmakers virtueel te trainen past in dit straatje. Cleaning Workx, die eerder onder meer een vr-training voor de basisvakopleiding schoonmaak, een module voor de startende schoonmaker en de wet disposable cleaning-training ontwikkelde, lanceerde deze zomer in samenwerking met Care Dienstengroep bv een nieuwe schoonmaakmodule voor vakantieparken.
Wieland Hendriksen, eigenaar van Cleaning Workx, werd in oktober 2023 door Care benaderd. “Zij hadden al eens kennisgemaakt met de basisvakopleiding schoonmaak en waren erg enthousiast, maar wilden graag een toegespitste training voor de recreatieparken van EuroParcs. We zijn gezamenlijk om de tafel gaan zitten en na vijf maanden ontwikkelen rolde daar een nieuwe module uit.” Hendriksen zegt erg blij te zijn met het eindresultaat. “Het project verliep soepel en ik vind de training erg gaaf geworden. Care kan ‘m inzetten bij EuroParcs, maar de module is in principe generiek en makkelijk toepasbaar in andere parken, en is daarmee natuurlijk ook een prachtige verrijking voor onze eigen portefeuille.”
Leren in eigen taal
Vooralsnog wordt de training als een pilot ingezet in zeven vakantieparken van EuroParcs. De rayonmanagers krijgen dit jaar gefaseerd een koffer mee met VR-bril, de controllers en software waarmee ze nieuwe medewerkers in hun park gaan opleiden. In juni vond een integrale VR-bijeenkomst plaats om kennis te maken met de training en Romy de Vogel, Facility Officer bij EuroParcs, was hierbij aanwezig. “Het is een hele innovatieve aanpak om de kneepjes van het vak te leren. Je doorloopt de module op een leuke, natuurlijke manier en leert ondertussen van je fouten totdat je eindexamen doet. Wat ik zo mooi vind is dat schoonmakers de training in hun eigen moedertaal kunnen volgen. Zo leren ze het veel sneller en beter. Ik ben in elk geval enthousiast en het ziet erg veelbelovend uit.”
Specialistische schoonmaak
Een recreatiewoning vraagt om een specialistische vorm van schoonmaak, legt Rutger Slot, operationeel manager bij Care Dienstengroep uit. “Stel je voor, je komt een vakantiehuisje binnen, dan check je als schoonmaker eerst of de thermosstaat uitstaat, de vaatwasser wel is leeggehaald, het servies schoon is en de vuilnisbak leeg. In tegenstelling tot een kantoor maak je ook een badkamer schoon, moet je misschien een bed opmaken en het is daarnaast heel belangrijk om onder meubels zoals bedden en banken te stofzuigen, spinrag te verwijderen en na afloop een kaartje te plaatsen met de naam van de schoonmaker erop. Kortom, je hebt met vrij veel facilitaire taken te maken. En al deze dagelijkse handelingen kunnen met de module nu veel beter van tevoren worden geoefend.”
Personeelstekort
Rutger hoopt dat de schoonmaakkwaliteit omhooggaat en dat de training voor meer efficiency zal zorgen. “Voorheen werkten we met een buddysysteem: een nieuwe medewerker wordt ingewerkt door een medewerker die al langer in het park werkt. Door nu eerst met VR te oefenen verwachten we dat het inwerken efficiënter gaat, waardoor de buddy minder lang hoeft mee te lopen. En in tijden van personeelstekort scheelt dat enorm.”
Ook denkt hij dat het tijdswinst zal opleveren wanneer flexibele schoonmakers in piekdrukte worden ingewerkt. “De training duurt een dagdeel, de flexibele schil die bijvoorbeeld in het hoogseizoen wordt ingezet, train je dan op één dag en zij zijn dan al bekend met de handelingen en kunnen sneller en makkelijker aan de slag. Dat scheelt tijd.” Aanvullend: “We moeten het natuurlijk nog gaan inzetten, dus ik kan nu nog weinig over de behaalde resultaten zeggen, maar ik heb veel positieve verhalen gehoord over de VR-bijeenkomst met de rayonmanagers. Deze manier van trainen en opleiden is niet alleen praktisch, maar duidelijk ook heel leerzaam én leuk.”