19 augustus 2024

Care Dienstengroep laat personeel efficiënter inwerken op vakantieparken dankzij VR-training

Digitalisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaak. De ontwikkeling van slimme sensoren, handige apps en schoonmaakrobots gaat onverminderd door. Ook het gebruik van VR-brillen om schoonmakers virtueel te trainen past in dit straatje. Cleaning Workx, die eerder onder meer een vr-training voor de basisvakopleiding schoonmaak, een module voor de startende schoonmaker en de wet disposable cleaning-training ontwikkelde, lanceerde deze zomer in samenwerking met Care Dienstengroep bv een nieuwe schoonmaakmodule voor vakantieparken.

Wieland Hendriksen, eigenaar van Cleaning Workx, werd in oktober 2023 door Care benaderd. “Zij hadden al eens kennisgemaakt met de basisvakopleiding schoonmaak en waren erg enthousiast, maar wilden graag een toegespitste training voor de recreatieparken van EuroParcs. We zijn gezamenlijk om de tafel gaan zitten en na vijf maanden ontwikkelen rolde daar een nieuwe module uit.” Hendriksen zegt erg blij te zijn met het eindresultaat. “Het project verliep soepel en ik vind de training erg gaaf geworden. Care kan ‘m inzetten bij EuroParcs, maar de module is in principe generiek en makkelijk toepasbaar in andere parken, en is daarmee natuurlijk ook een prachtige verrijking voor onze eigen portefeuille.”

Leren in eigen taal

Vooralsnog wordt de training als een pilot ingezet in zeven vakantieparken van EuroParcs. De rayonmanagers krijgen dit jaar gefaseerd een koffer mee met VR-bril, de controllers en software waarmee ze nieuwe medewerkers in hun park gaan opleiden. In juni vond een integrale VR-bijeenkomst plaats om kennis te maken met de training en Romy de Vogel, Facility Officer bij EuroParcs, was hierbij aanwezig. “Het is een hele innovatieve aanpak om de kneepjes van het vak te leren. Je doorloopt de module op een leuke, natuurlijke manier en leert ondertussen van je fouten totdat je eindexamen doet. Wat ik zo mooi vind is dat schoonmakers de training in hun eigen moedertaal kunnen volgen. Zo leren ze het veel sneller en beter. Ik ben in elk geval enthousiast en het ziet erg veelbelovend uit.”

Specialistische schoonmaak

Een recreatiewoning vraagt om een specialistische vorm van schoonmaak, legt Rutger Slot, operationeel manager bij Care Dienstengroep uit. “Stel je voor, je komt een vakantiehuisje binnen, dan check je als schoonmaker eerst of de thermosstaat uitstaat, de vaatwasser wel is leeggehaald, het servies schoon is en de vuilnisbak leeg. In tegenstelling tot een kantoor maak je ook een badkamer schoon, moet je misschien een bed opmaken en het is daarnaast heel belangrijk om onder meubels zoals bedden en banken te stofzuigen, spinrag te verwijderen en na afloop een kaartje te plaatsen met de naam van de schoonmaker erop. Kortom, je hebt met vrij veel facilitaire taken te maken. En al deze dagelijkse handelingen kunnen met de module nu veel beter van tevoren worden geoefend.”

Personeelstekort

Rutger hoopt dat de schoonmaakkwaliteit omhooggaat en dat de training voor meer efficiency zal zorgen. “Voorheen werkten we met een buddysysteem: een nieuwe medewerker wordt ingewerkt door een medewerker die al langer in het park werkt. Door nu eerst met VR te oefenen verwachten we dat het inwerken efficiënter gaat, waardoor de buddy minder lang hoeft mee te lopen. En in tijden van personeelstekort scheelt dat enorm.”

Ook denkt hij dat het tijdswinst zal opleveren wanneer flexibele schoonmakers in piekdrukte worden ingewerkt. “De training duurt een dagdeel, de flexibele schil die bijvoorbeeld in het hoogseizoen wordt ingezet, train je dan op één dag en zij zijn dan al bekend met de handelingen en kunnen sneller en makkelijker aan de slag. Dat scheelt tijd.” Aanvullend: “We moeten het natuurlijk nog gaan inzetten, dus ik kan nu nog weinig over de behaalde resultaten zeggen, maar ik heb veel positieve verhalen gehoord over de VR-bijeenkomst met de rayonmanagers. Deze manier van trainen en opleiden is niet alleen praktisch, maar duidelijk ook heel leerzaam én leuk.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 april 2024

Paul Fok vertelt waarom SIEV de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar steunt

De verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar krijgt steun van meerdere schoonmaak-partners. Wie zijn deze partners? Om een aantal beter te leren kennen, stelde de organisatie van de...

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...

19 augustus 2022

Innovi zoekt commercieel medewerker

Ben jij energiek, enthousiast en ondernemend? Vind je het leuk om in een ambitieus en gezellig team te werken? Staat duurzaamheid bij jou voorop? Lees dan snel verder… Importeur...

03 april 2020

Toppers van maart 2020 op Schoonmaakjournaal

En toen was daar het allesbepalende coronavirus en werd het opeens stil… Op straat, maar niet in de media en op het platform van Schoonmaakjournaal. Niet eerder bereikten we...

03 juni 2024

Bestuurslid Kim Bruggeman: ‘De Code mag best wat rebelser worden.’

Toen Kim Bruggeman in juli 2022 aan de slag ging als directeur arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden bij de NS werd gevraagd of hij vanuit die functie ook wilde toetreden tot...

27 augustus 2023

#Favorites: De cleanteams van F1

Dit weekend, 26 en 27 augustus 2023, is Nederland in de ban van de Formule 1. The place to be is Zandvoort. Medewerkers van Spaarnelanden zorgen voor de veiligheid...

27 februari 2022

In the picture

In de afgelopen tijd is bij landelijke dagbladen en magazines ook steeds meer aandacht voor de schoonmaak. Zo kopte het AD op 23 februari met het artikel ‘Eline doet...

04 september 2023

“We mogen elkaar wat vaker vlooien voor meer verbinding”

Op 31 augustus organiseerde Schoonmakend Nederland haar zomerevent op de Beekse Bergen in Hilvarenbeek. Een wild life experience met als thema ‘Hoe houden we de kudde bij elkaar’. Met...

05 april 2023

Schoonmakers in AMC vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam bieden op 5 april 2023 aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. De petitie is...

01 augustus 2022

Alleen bloemen bij de finish! 3 sales inzichten

1966: David Sandler zat in de sales buitendienst en had net 87 telefoontjes gepleegd en 87 opeenvolgende ‘nee’s’ gekregen. Hij had genoeg van de traditionele, enthousiaste presentaties en hoge...