18 september 2025

Tim van Tiel en Florentine Rijkmans (Horecava): “Gastvrijheid kan niet zonder goede hygiëne”

Hygiëne is onmisbaar in de horeca. Of het nu gaat om restaurants, hotels of vakantieparken: gasten verwachten niet alleen goede service, maar ook een frisse en veilige omgeving. Horecava, dé vakbeurs voor professionals in eten, drinken en gastvrijheid, speelt hier in januari 2026 nadrukkelijk op in met een nieuw thema: Schoonmaak & Recycling. Schoonmaakjournaal sprak met Tim van Tiel en Florentine Rijkmans over de aanstaande editie van Horeca van 12 t/m 15 januari 2026.

Even voorstellen
Tim van Tiel is Senior Sales Consultant bij Horecava en verantwoordelijk voor het nieuwe segment Schoonmaak & Recycling. “Ik kom uit een ondernemersfamilie en heb altijd in de horeca gewerkt. In deze rol kan ik mijn passie voor hospitality combineren met mijn ervaring en bijdragen aan ondernemerssucces. Ik ben het aanspreekpunt voor schoonmaakbedrijven en toeleveranciers die willen deelnemen aan Horecava.”

Florentine Rijkmans is Director van Horecava en al zeven jaar betrokken bij het platform. “Wat ik zo mooi vind aan dit werk, is dat je midden in de markt staat en professionals kunt verbinden. Horeca en hospitality staan voor grote uitdagingen, van personeelstekorten tot verduurzaming, en via Horecava helpen wij ondernemers oplossingen te vinden. Wij kunnen vraag en aanbod perfect aan elkaar koppelen. Die verbindende rol past mij als persoon uitstekend.”

69ste Horecava
“In januari 2026 vindt de 69ste editie van Horecava plaats. Al bijna zeventig jaar is dit dé vakbeurs die het nieuwe jaar voor de horeca en hospitality-sector aftrapt. Voor veel bedrijven is deelname een traditie geworden, als een vast moment om samen met het team geïnspireerd te raken, bestaande relaties te ontmoeten en (potentiële) nieuwe klanten te treffen. Sommige exposanten doen al decennia mee, soms zelfs van generatie op generatie. Dat geldt zowel voor grote corporates als voor familiebedrijven en zelfstandige ondernemers. Juist die mix geeft Horecava haar rijke geschiedenis en relevantie.”

Schoonmaak & Recycling
Ondanks dat hygiëne een enorm belangrijke rol speelt in de horeca, viel het op dat er tijdens Horecava in 2025 slechts enkele schoonmaakbedrijven vertegenwoordigd waren. Voor 2026 introduceert de Horecava daarom een nieuw thema: ‘Schoonmaak & Recycling’. Op een prominente en toegankelijke plek in hal 3. Het thema is geplaatst naast het TrendLAB en het theater waar verschillende symposia plaatsvinden.

Tim en Florentine leggen uit: “Gastvrijheid kan niet zonder goede hygiëne. We merken dat de vraag naar kennis en oplossingen op het gebied van schoonmaak en hygiëne enorm groeit. Bezoekers zoeken hier actief naar, zowel online als op de beurs. Daarbij zien we dat de opvatting van hospitality veel breder is dan alleen eten en drinken. Denk aan gastvrijheid in zorg, retail, kunst, cultuur en leisure. Juist daar wordt het belang van hygiëne en duurzaamheid steeds groter en actueler. Wij bedienen deze brede doelgroep van hospitality ook met Horecava.

We zijn in gesprek met diverse bedrijven uit de schoonmaak en recycling. Merken als i-Team Global, Excentr, Diversey en Essity/Tork hebben al ‘ja’ gezegd. Wat ons opvalt, is de enorme innovatiekracht in de schoonmaakbranche. Die willen we graag laten zien op Horecava.”

Kansen voor de schoonmaakbranche
Tim: “Horecava trekt jaarlijks meer dan 60.000 bezoekers, waarvan 84% beslissers zijn. Daarmee is de beurs hét platform om producten, innovaties en diensten te presenteren. Voor toeleveranciers en vooral dienstverlenende bedrijven liggen er grote kansen.”

Florentine: “Horecaondernemers maken steeds vaker de afweging welke werkzaamheden ze zelf doen en wat ze uitbesteden. Door schaalvergroting en personeelstekorten groeit de behoefte aan professionele en specialistische schoonmaakpartners. Van grootkeukenreiniging tot duurzame afvaloplossingen: de markt staat open voor samenwerking.”

Tim: “De ligging van het nieuwe segment, pal bij de ingang en in de route langs symposia, zorgt voor maximale zichtbaarheid. Bedrijven die zich hier presenteren, ontmoeten niet alleen nieuwe klanten maar ook hun bestaande relaties. Horecava biedt daarmee de perfecte mix van inspiratie, innovatie en concrete businesskansen.”

Oproep
Florentine benadrukt dat Horecava meer is dan vier dagen in januari. “We ondersteunen bedrijven en ondernemers het hele jaar door, onder andere met themanieuwsbrieven. Daarmee bieden we een mix van inspiratie, innovatie en vooral praktische handvatten waar je direct mee aan de slag kunt.”

Tim sluit af met een uitnodiging aan de schoonmaakbranche: “Wil jouw bedrijf zich presenteren binnen het nieuwe thema Schoonmaak & Recycling? Neem contact met mij op via [email protected] of bel rechtstreeks naar 06 – 390 54 305 voor meer informatie.”

Praktische informatie
Horecava vindt plaats van 12 t/m 15 januari 2026 in RAI Amsterdam.
Klik hier voor meer informatie.
Wil je graag exposeren? Klik hier.
Wil je de beurs graag bezoeken? Klik hier.

Schoonmaakjournaal is mediapartner van Horecava en draagt hiermee bij aan een goede hygiëne in de horeca.

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 juli 2025

Primeur: Vebego Cleaning Services start als eerste met een humanoid in de schoonmaak

Wat als technologie ons werk slimmer én menselijker maakt? Vebego Cleaning Services gaat het ontdekken. Deze zomer start ze als eerste schoonmaakbedrijf in Nederland met de inzet van een...

04 maart 2024

CAO-onderhandeling voor 120.000 schoonmakers start op 19 maart

CNV wil in nieuwe cao forse loonsprong voor schoonmakers. De lonen voor schoonmakers moeten ruim boven het minimumloon blijven liggen. ‘Als de sector aantrekkelijk wil blijven voor nieuwe werknemers,...

08 mei 2025

Uitnodiging VSR-Voorjaarsevent op 22 mei

Ondanks de onstuitbare opmars van digitalisering en AI, blijven de (schoonmaak)medewerkers de hoofdrol spelen in de schoonmaakbranche. Hoe kunnen we hen ondersteunen bij hun professionele reis in het schoonmaakvak?...

03 juli 2025

GPH in transitie: Van prijsvechter naar de beste ontzorger van de schoonmaakbranche

Ooit begon GPH (Gooise Papier Handel) als prijsvechter in schoonmaakartikelen. Maar de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf niet stilgezeten: onder leiding van Sanne Smallenburg en haar partner Paul...

04 april 2024

Al 60 schoonmaakbedrijven en eigendiensten waarderen hun schoonmakers

Zonder schoonmaak geen veilig ziekenhuis. Op een schaal van 10 zijn alle schoonmakers een 11! Voor sommigen misschien onzichtbaar, voor ons absoluut onmisbaar! Samen glans creëren. Het is kraakHELDER,...

17 maart 2025

Bezoek jij ISSA PULIRE 2025?

Van 27 tot en met 29 mei 2025 vindt ISSA PULIRE weer plaats in Fiera Milano Italie. De beursorganisatie belooft dat deze 27e editie nog rijker en innovatiever te...

02 oktober 2023

Blog: “Samen impact maken in de schoonmaak”

De wereld om ons heen verandert snel, en steeds meer bedrijven worden zich bewust van de impact die hun keuzes hebben op het milieu, de maatschappij en hun eigen...

18 maart 2025

Jubileumjaar Karcher start met recordomzet

Kärcher viert feest. Naast het feit dat dit jaar, in 2025, het 90-jarig jubileum wordt gevierd, bereikte het bedrijf in 2024 een omzetstijging van 4,6 procent of met 7,9...

20 februari 2024

Interview Danielle Inostroza: “Ik kan helemaal mijn passie kwijt bij Interclean”

Daniëlle Inostroza werkt al sinds haar studie in de hospitality en is ruim vijftien jaar actief in de beurzenwereld. Momenteel is ze werkzaam voor Interclean, het grootste internationale schoonmaakevent...

07 augustus 2023

Let’s go to CMS Berlin

Na de vakantie kan jouw volgende trip die naar Berlijn zijn. Daar vindt van 19 tot en met 22 september weer de CMS plaats. Een vakbeurs waar je als...