20 januari 2025

Op zoek naar hygiënepartijen op de Horecava

De redactie van Schoonmaakjournaal bezocht de Horecava 2025 in RAI Amsterdam. Om persoonlijk te ‘checken’ hoe het met de belangstelling voor hygiëne in de horeca staat. Dat bleek een flinke uitdaging. Terwijl hygiëne in de voedselindustrie onmisbaar is, konden we de bedrijven die aan hygiëne bijdragen in de RAI op één hand tellen. Een kort verslag met aandacht voor Tork, Diversey, I-solution en Schoonmaakartikelenhal.

De Horecava duurde vier dagen (13 t/m 16 januari). Volgens de organisatie was het een groot succes. Met meer dan 67.000 horecaprofessionals en ruim 70.000 bezoeken. 70% van de bezoekers is beslisser en 14% adviseert bij de beslissing. Dit zou, ook voor schoonmaakpartijen, mooie contacten, deals en vooral enthousiasme kunnen opleveren. Toch troffen we maar vier gespecialiseerde hygiëne bedrijven op deze horecabeurs.

Wat brachten Tork, Diversey, I-solution en Schoonmaakartikelenhal?
We bezochten de stands van de vier partijen om te zien met welke producten, innovaties zij de bezoekers van de Horecava wisten aan te spreken:

1. Tork
Tork liet de horecaprofessionals kennismaken met de Tork Reflex™ Vel-Voor-Vel Centerfeed Dispenser die efficiëntie in de keuken naar een hoger niveau brengt. Met de activatie ‘Test je Reflex’ liet Tork op een interactieve manier zien hoe de Tork Reflex Dispenser horeca professionals en koks scherp houdt in de keuken. Het systeem richt zich op zaken als duurzaamheid en tijdbesparing, en helpt de focus te leggen op kostenbeheersing – met de vel-voor-vel-dosering wordt tot 37% op papier bespaard in vergelijking met traditionele dispensers. Lees er hier meer over.

2. Diversey
Op de stand van Diversey speelde het team in op duurzaamheid en efficiency. Zij presenteerden onder meer het nieuwe, duurzame vaatwasproduct Sure, gericht op milieuvriendelijk schoonmaken in (groot)keukens. Daarnaast vertelden zij belangstelling te ondervinden voor hun schrobzuigmachines en robotoplossingen voor vloeronderhoud.

3. I-Solution
Het enthousiaste team van I-Solution toonden hun schoonmaakoplossingen zoals de I-mop en andere machines voor vloeronderhoud. I-Solution wil graag de full-servicepartner in professionele schoonmaakoplossingen zijn voor onder meer de horeca en hotels. Zij doen dit met een abonnement, waarbij hun klanten voor een vast tarief per maand volledig worden ontzorgd. Voor de horecabedrijven en hotels betekent dit gebruikersgemak, inzicht én kosten- en tijdbesparing.

4. Schoonmaakartikelenhal
Deze groothandel uit Utrecht liet op de Horecava haar brede assortiment schoonmaakmiddelen, -materialen en -machines zien. Ze mogen diverse horecabedrijven tot hun klant rekenen die hun schoonmaakproducten, dispensers, stofzuigers of schrobzuigmachines bij hen kopen. Het moest het team wel van het hart dat ze regelmatig van passanten hoorden: ’Oh ja, met de schoonmaak moeten we ook nog wat doen. Uit die opmerkingen lijkt het een sluitpost te zijn, terwijl het hygiëne aspect in de horeca zo enorm belangrijk is.”

Blik op de toekomst
Dit jaar waren de hygiënepartijen op de Horecava op één hand te tellen. Dit doet uiteraard niet af aan alle andere partijen die aan de beurs deelnemen. Toch zijn we benieuwd of er tijdens de volgende editie meer bedrijven aanwezig zullen zijn om hun schoonmaakoplossingen te laten zien? In 2026 vindt de Horecava van 12 tot en met 15 januari plaats, wederom in RAI Amsterdam.

Tot slot bedanken we de organisatie van de Horecava voor een enorm gastvrije ontvangst.

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 oktober 2023

Blankers Schoon behaalt PSO-Trede 3 en PSO 30+

Blankers Schoon (Maatschappelijk) heeft afgelopen maand PSO-Trede 3 en het PSO 30+ certificaat behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dat betekent dat Blankers Schoon – Maatschappelijk voldoet aan...

30 december 2022

145 jaar in dienst!

Meijer Multicleaning vierde dit jaar 8 jubilea, samen maar liefst goed voor 145 jaar in dienst! We feliciteren alle jubilarissen van harte. Ook in het nieuwe jaar zal Meijer Multicleaning...

07 oktober 2024

Gert Bresseleers (BOMA): “In 50 jaar van borstels, bezems en schoonloopmatten naar Let’s rethink cleaning”

Wist je dat de naam BOMA 50 jaar geleden is ontstaan uit Borstels, Bezems en Matten? De eerste producten die BOMA verkocht. Vanwege het 50-jarig bestaan blikt onze redactie...

28 juni 2023

Partnership CSU en Villa Pardoes voelt als familie

Vlak bij het mooiste sprookjespark van de wereld ligt een bijzondere vakantieverblijf. In Villa Pardoes komen dromen van ernstig zieke jonge kinderen en hun ouders, broertjes en zusjes uit....

08 juni 2020

Ralph Vodegel (Katrin): “De meerwaarde van hygiënepapier in het toilet krijgt eindelijk erkenning”

Jarenlang, nee decennialang, wordt er al strijd gevoerd tussen leveranciers en sponsors van onderzoeken naar handdroging. Welk systeem is het meest hygiënisch: papier, katoen, luchtdroging? Logisch, want hygiëne is...

15 november 2023

Gaby Westelaken is nieuwe voorzitter platform AWOG

Na zeven jaar voorzitterschap draagt Peter Rietbroek de voorzittershamer van het platform AWOG over aan Gaby Westelaken van GWS dé schoonmaker. De leden en Schoonmakend Nederland danken Peter voor...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

14 januari 2025

Goed leiderschap vraagt om écht te luisteren

MT/Sprout publiceerde een artikel met 4 experts over wat er in 2025 op de werkvloer van 'leiders’ wordt verwacht. De trends benadrukken vaardigheden die goed aansluiten bij de sterktes...

06 november 2023

Blog: Tien jaar Code Verantwoordelijk Marktgedrag

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag bestaat inmiddels ruim tien jaar. Een jubileum én goed moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Voorzitter Geert van de Laar zet in...

04 maart 2024

Controles op cao en pensioen in schoonmaakbranche blijven noodzakelijk

Cao-lonen betalen en pensioenpremie afdragen is belangrijk. Dan krijgen werknemers van schoonmaakbedrijven waar zij recht op hebben. Daarom is het belangrijk dat alle werkgevers in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche...