20 januari 2025

Op zoek naar hygiënepartijen op de Horecava

De redactie van Schoonmaakjournaal bezocht de Horecava 2025 in RAI Amsterdam. Om persoonlijk te ‘checken’ hoe het met de belangstelling voor hygiëne in de horeca staat. Dat bleek een flinke uitdaging. Terwijl hygiëne in de voedselindustrie onmisbaar is, konden we de bedrijven die aan hygiëne bijdragen in de RAI op één hand tellen. Een kort verslag met aandacht voor Tork, Diversey, I-solution en Schoonmaakartikelenhal.

De Horecava duurde vier dagen (13 t/m 16 januari). Volgens de organisatie was het een groot succes. Met meer dan 67.000 horecaprofessionals en ruim 70.000 bezoeken. 70% van de bezoekers is beslisser en 14% adviseert bij de beslissing. Dit zou, ook voor schoonmaakpartijen, mooie contacten, deals en vooral enthousiasme kunnen opleveren. Toch troffen we maar vier gespecialiseerde hygiëne bedrijven op deze horecabeurs.

Wat brachten Tork, Diversey, I-solution en Schoonmaakartikelenhal?
We bezochten de stands van de vier partijen om te zien met welke producten, innovaties zij de bezoekers van de Horecava wisten aan te spreken:

1. Tork
Tork liet de horecaprofessionals kennismaken met de Tork Reflex™ Vel-Voor-Vel Centerfeed Dispenser die efficiëntie in de keuken naar een hoger niveau brengt. Met de activatie ‘Test je Reflex’ liet Tork op een interactieve manier zien hoe de Tork Reflex Dispenser horeca professionals en koks scherp houdt in de keuken. Het systeem richt zich op zaken als duurzaamheid en tijdbesparing, en helpt de focus te leggen op kostenbeheersing – met de vel-voor-vel-dosering wordt tot 37% op papier bespaard in vergelijking met traditionele dispensers. Lees er hier meer over.

2. Diversey
Op de stand van Diversey speelde het team in op duurzaamheid en efficiency. Zij presenteerden onder meer het nieuwe, duurzame vaatwasproduct Sure, gericht op milieuvriendelijk schoonmaken in (groot)keukens. Daarnaast vertelden zij belangstelling te ondervinden voor hun schrobzuigmachines en robotoplossingen voor vloeronderhoud.

3. I-Solution
Het enthousiaste team van I-Solution toonden hun schoonmaakoplossingen zoals de I-mop en andere machines voor vloeronderhoud. I-Solution wil graag de full-servicepartner in professionele schoonmaakoplossingen zijn voor onder meer de horeca en hotels. Zij doen dit met een abonnement, waarbij hun klanten voor een vast tarief per maand volledig worden ontzorgd. Voor de horecabedrijven en hotels betekent dit gebruikersgemak, inzicht én kosten- en tijdbesparing.

4. Schoonmaakartikelenhal
Deze groothandel uit Utrecht liet op de Horecava haar brede assortiment schoonmaakmiddelen, -materialen en -machines zien. Ze mogen diverse horecabedrijven tot hun klant rekenen die hun schoonmaakproducten, dispensers, stofzuigers of schrobzuigmachines bij hen kopen. Het moest het team wel van het hart dat ze regelmatig van passanten hoorden: ’Oh ja, met de schoonmaak moeten we ook nog wat doen. Uit die opmerkingen lijkt het een sluitpost te zijn, terwijl het hygiëne aspect in de horeca zo enorm belangrijk is.”

Blik op de toekomst
Dit jaar waren de hygiënepartijen op de Horecava op één hand te tellen. Dit doet uiteraard niet af aan alle andere partijen die aan de beurs deelnemen. Toch zijn we benieuwd of er tijdens de volgende editie meer bedrijven aanwezig zullen zijn om hun schoonmaakoplossingen te laten zien? In 2026 vindt de Horecava van 12 tot en met 15 januari plaats, wederom in RAI Amsterdam.

Tot slot bedanken we de organisatie van de Horecava voor een enorm gastvrije ontvangst.

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 juni 2023

Praktijkcase: zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Sinds de zomer van 2022 draait bij Q-Park een proef met zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarages. Een uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in...

27 november 2023

VLS neemt Selectclean over

De VLS Groep uit Zwijndrecht heeft per 6 november 2023 de activiteiten van Selectclean overgenomen. VLS zegt hierdoor nog meer slagkracht te krijgen in de regio Noord-Brabant en Gelderland....

21 augustus 2023

Bunzl neemt Groveko over

Groveko, de  groothandel in schoonmaakartikelen en AI-schoonmaakrobots uit Ede, is door eigenaar MKB Fonds verkocht aan Bunzl Plc. Participatiemaatschappij MKB Fonds uit Amstelveen maakt bekend dat zij op vrijdag 18...

07 december 2022

Beyond Eyes breidt uit met slim afvalmanagement van PreZero

Beyond Eyes breidt begin 2023 haar datagedreven facilitaire diensten op het gebied van werkplekbeheer, schoonmaak, binnenklimaat en energiemanagement uit met afvalmanagement. Na Heijmans en CSU wordt PreZero het derde...

03 april 2023

Niels van Geenhuizen manager Duurzaamheid CSU, Tzorg en Zizo

Niels van Geenhuizen is benoemd tot manager Duurzaamheid bij Total Care. Deze nieuwe functie sluit aan bij de duurzaamheidsambities van CSU, Tzorg en Zizo, die onder Total Care vallen. ...

18 december 2022

#Favorites Glazenwassers in het zonnetje

Boven de wolken schijnt de zon. Werken op hoogte zet glazenwassers ‘in het zonnetje’. Niet alleen vakspecialisten zien het mooie van het glazenwassersvak. Ook buitenstaanders kunnen je wijzen op...

20 november 2018

NIVO wint met NIVOP app eerste editie Duurzame Innovatie Challenge

Op 14 november is NIVO winnaar geworden van de eerste editie van de Duurzame Innovatie Challenge. In de Elfstedenhal in Leeuwarden riep de Commissaris van de Koning, Arno Brok, NIVO uit...

21 juni 2024

Podcast: Rahma’s Reis naar de Top

In de aflevering van de High Frequency Podcast op 9 juni 2024 interviewen Ali Barangouch en  Jamal Dahbi zakenvrouw Rahma el Mouden. Rahma is ondernemer en invloedrijk figuur in...

03 februari 2023

“Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen”

De schoonmaakbranche is een mensensector bij uitstek. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen floreren en gezond hun pensioen halen? Als iemand dat weet, dan is het Marjolein...

15 mei 2025

Tork bereikt belangrijke mijlpaal: miljard gebruikers profiteren van datagestuurde schoonmaaktechnologie in professionele omgevingen

Tork, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: in 2024 waren er circa 1,2 miljard mensen die gebruik maakten van het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Deze schoonmaaktechnologie gebruikt realtime data om...