20 januari 2025

Op zoek naar hygiënepartijen op de Horecava

De redactie van Schoonmaakjournaal bezocht de Horecava 2025 in RAI Amsterdam. Om persoonlijk te ‘checken’ hoe het met de belangstelling voor hygiëne in de horeca staat. Dat bleek een flinke uitdaging. Terwijl hygiëne in de voedselindustrie onmisbaar is, konden we de bedrijven die aan hygiëne bijdragen in de RAI op één hand tellen. Een kort verslag met aandacht voor Tork, Diversey, I-solution en Schoonmaakartikelenhal.

De Horecava duurde vier dagen (13 t/m 16 januari). Volgens de organisatie was het een groot succes. Met meer dan 67.000 horecaprofessionals en ruim 70.000 bezoeken. 70% van de bezoekers is beslisser en 14% adviseert bij de beslissing. Dit zou, ook voor schoonmaakpartijen, mooie contacten, deals en vooral enthousiasme kunnen opleveren. Toch troffen we maar vier gespecialiseerde hygiëne bedrijven op deze horecabeurs.

Wat brachten Tork, Diversey, I-solution en Schoonmaakartikelenhal?
We bezochten de stands van de vier partijen om te zien met welke producten, innovaties zij de bezoekers van de Horecava wisten aan te spreken:

1. Tork
Tork liet de horecaprofessionals kennismaken met de Tork Reflex™ Vel-Voor-Vel Centerfeed Dispenser die efficiëntie in de keuken naar een hoger niveau brengt. Met de activatie ‘Test je Reflex’ liet Tork op een interactieve manier zien hoe de Tork Reflex Dispenser horeca professionals en koks scherp houdt in de keuken. Het systeem richt zich op zaken als duurzaamheid en tijdbesparing, en helpt de focus te leggen op kostenbeheersing – met de vel-voor-vel-dosering wordt tot 37% op papier bespaard in vergelijking met traditionele dispensers. Lees er hier meer over.

2. Diversey
Op de stand van Diversey speelde het team in op duurzaamheid en efficiency. Zij presenteerden onder meer het nieuwe, duurzame vaatwasproduct Sure, gericht op milieuvriendelijk schoonmaken in (groot)keukens. Daarnaast vertelden zij belangstelling te ondervinden voor hun schrobzuigmachines en robotoplossingen voor vloeronderhoud.

3. I-Solution
Het enthousiaste team van I-Solution toonden hun schoonmaakoplossingen zoals de I-mop en andere machines voor vloeronderhoud. I-Solution wil graag de full-servicepartner in professionele schoonmaakoplossingen zijn voor onder meer de horeca en hotels. Zij doen dit met een abonnement, waarbij hun klanten voor een vast tarief per maand volledig worden ontzorgd. Voor de horecabedrijven en hotels betekent dit gebruikersgemak, inzicht én kosten- en tijdbesparing.

4. Schoonmaakartikelenhal
Deze groothandel uit Utrecht liet op de Horecava haar brede assortiment schoonmaakmiddelen, -materialen en -machines zien. Ze mogen diverse horecabedrijven tot hun klant rekenen die hun schoonmaakproducten, dispensers, stofzuigers of schrobzuigmachines bij hen kopen. Het moest het team wel van het hart dat ze regelmatig van passanten hoorden: ’Oh ja, met de schoonmaak moeten we ook nog wat doen. Uit die opmerkingen lijkt het een sluitpost te zijn, terwijl het hygiëne aspect in de horeca zo enorm belangrijk is.”

Blik op de toekomst
Dit jaar waren de hygiënepartijen op de Horecava op één hand te tellen. Dit doet uiteraard niet af aan alle andere partijen die aan de beurs deelnemen. Toch zijn we benieuwd of er tijdens de volgende editie meer bedrijven aanwezig zullen zijn om hun schoonmaakoplossingen te laten zien? In 2026 vindt de Horecava van 12 tot en met 15 januari plaats, wederom in RAI Amsterdam.

Tot slot bedanken we de organisatie van de Horecava voor een enorm gastvrije ontvangst.

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 maart 2025

Facility Learning lanceert online cursusplatform voor facilitair professionals

Facility Learning introduceert vanaf 1 april 2025 een uniek online cursusplatform dat alle facilitair professionals in diverse sectoren de kans biedt om zich verder te ontwikkelen. Met een focus...

26 juni 2019

Blog: De economie groeit en…

De economie groeit. Bedrijven investeren in ontwikkelingen, innovaties en dienstverlening. Ja, dienstverlening mag weer uitgebreid worden om hun eigen medewerkers een fijne, schone en prettige werkomgeving te bieden. Voor...

12 december 2019

Nieuwe RAS directeur Ellen Dekkers over schoonmaak: “Mensen vormen kapitaal en kunnen echt verschil maken”

Per 1 januari 2020 wordt Ellen Dekkers tot directeur van de Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS) benoemd. Huidig directeur Marianne Neuteboom blijft binnen de RAS werkzaam: zij...

02 maart 2023

CWS Nederland behaalt hoogste niveau CO2-prestatieladder

CWS Nederland heeft als eerste organisatie op het gebied van sanitaire hygiëne en bedrijfskleding niveau 5 van de CO2-prestatieladder behaald. De CO2-prestatieladder is een duurzaamheidsinstrument dat bedrijven en overheden...

12 januari 2024

Vieze treinen vragen om andere schoonmaak-aanpak. Heb jij een idee?

Treinstellen blijken van buiten én binnen te vervuilen. De reden? Personeelstekorten. Hoe gaat de NS dit oplossen? Een andere aanpak is gewenst en gevraagd. Daar doen NS en Rover...

22 november 2020

Gemist? RAS online congres: positief (samen)werken aan verzuim

Ziekteverzuim en aan het werk blijven vanuit een positieve invalshoek; het doel van het RAS online congres van op 16 november. Actief bijdragen aan gezond, vitaal en veilig blijven...

30 januari 2025

Ondernemers vrezen mogelijke btw-verhoging

De mogelijke verhoging van het btw-tarief naar 21,4 procent baart ondernemers in Nederland grote zorgen. Dit blijkt uit navraag van kennisplatform Onderneming.nl bij branchevereniging Ondernemend Nederland (ONL). Het kabinet...

15 januari 2024

Alpheios verwelkomt Annemieke Meijer als directeur

Vebego Group benoemt per 1 februari 2024  Annemieke Meijer tot de nieuwe algemeen directeur van Alpheios. Dit bedrijf heet Annemieke van harte welkom binnen het team van ‘gepassioneerde en...

23 oktober 2023

Kom jij kennis opdoen op de Schoonmaak Vakdagen?

Over ruim twee weken kun je op de Schoonmaak Vakdagen deelnemen aan meerdere kennissessies. De organisatie heeft voor de vijfde beurseditie op 14 en 15 november een mooi kennisprogramma...

25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat...