15 januari 2025

BOMA innoveert de schoonmaak met robots bij Sportbedrijf Rotterdam

Bij Sportbedrijf Rotterdam draait alles om kwaliteit, innovatie en efficiëntie. Al meer dan drie jaar werkt het sportbedrijf samen met BOMA, niet alleen als leverancier van schoonmaakproducten en -machines, maar ook als een partner met kennis en ondersteuning. Een van de grootste stappen die samen zijn gezet, is de implementatie van schoonmaakrobots zoals de LeoScrub. Nel van Eck van Sportbedrijf Rotterdam vertelt over de samenwerking met Boma en de inzet van robots in schoonmaak.

Van handmatig naar high-tech
“In robots zagen wij de toekomst,” vertelt Nel van Eck, recent gepensioneerd coördinator facilitaire zaken van Sportbedrijf Rotterdam, enthousiast. “De inzet van de LeoScrub heeft ons schoonmaakproces aanzienlijk veranderd. Niet alleen was er een efficiëntieslag, maar ook kregen onze medewerkers meer tijd voor andere belangrijke taken, zoals het reinigen van doucheruimtes en sanitaire voorzieningen.”

Deze efficiëntie is echter slechts een onderdeel van het grotere plaatje. BOMA bood Sportbedrijf Rotterdam een allesomvattende oplossing, van schoonmaakmiddelen en machines tot het stroomlijnen van bestellingen via het innovatieve platform DosDob. “Met DosDob konden we eenvoudig producten bestellen en managementinformatie ophalen. Dat maakte ons werk veel efficiënter,” benadrukt Nel.

Een proactieve partner met maatwerkadvies
Bij de samenwerking draaide het niet alleen om levering, maar vooral om maatwerk. Voor de implementatie stelde BOMA in overleg met Sportbedrijf Rotterdam een kernassortiment samen dat afgestemd was op de diverse locaties en behoeften. Of het nu ging om binnensportvloeren, zwembaden of kantoorruimtes, BOMA bood deskundig advies en duurzame alternatieven, zoals de duurzame schoonmaakmiddelen. “Dat sloot perfect aan bij onze ambities op het gebied van duurzaamheid,” vertelt Nel.

Ook bij de inzet van schoonmaakrobots was BOMA een cruciale kennispartner. “Jeroen Evers van de afdeling robotisering heeft ons stap voor stap begeleid, van het leveren en instellen van de robots tot uitgebreide nazorg. Deze ondersteuning maakte een groot verschil.”

Innovatie met een menselijke touch
De robots zelf kregen bij Sportbedrijf Rotterdam een persoonlijk tintje: ze werden aangekleed in sportieve bedrijfskleding en voorzien van namen, wat de betrokkenheid van medewerkers vergrootte. “Het gaf een leuke, menselijke touch aan de introductie van nieuwe technologie,” zegt Nel. Bovendien zorgde de inzet van robots voor een win-winsituatie: medewerkers kregen meer tijd voor complexere taken, terwijl de robots consistent kwaliteitswerk leverden.

Een tip voor andere organisaties
Nel heeft een waardevol advies voor organisaties die overwegen om schoonmaakrobots te implementeren: “Zorg dat er duidelijke eigenaren van de robots zijn binnen je team. Dit voorkomt misverstanden en garandeert dat de robots optimaal worden ingezet.”

Met hun blik gericht op innovatie, laat Sportbedrijf Rotterdam zien hoe technologie en een sterke partner zoals BOMA een organisatie naar een hoger niveau kunnen tillen. Voor Nel zelf was dit een mooie afsluiter van een lange carrière vol ontwikkeling en vooruitgang.

 

Meer lezen over robotisering met BOMA? Klik hier voor een interview met Jeroen Evers en Jeroen Stoof.

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 december 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (UL-Team): “Samen investeren in mensen, bouwen aan de toekomst”

Het einde van 2024 is in zicht. Een periode waarin we reflecteren op wat achter ons ligt en vooruitkijken naar wat komen gaat. Voor veel organisaties brengt deze tijd...

24 november 2023

#FILMFRIDAY: Gom vindt robots van toegevoegde waarde

Robotisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Gom weet dit en past dit toe. Een gloednieuwe video laat zien wat de visie van Gom op het...

28 augustus 2019

Blog: Verbinding

Hoeraaaa! Vandaag bestaat het jongeren(netwerk) platform FM Next Generation precies 1 jaar. Bij Excentr in Oirschot beleefden we op 28 augustus de kickoff. Nu 365 dagen verder mogen we...

20 januari 2020

Cleaning Masters verzamelt water door te doen waar ze goed in zijn: schoonmaken

Cleaning Masters gebruikt veel water. “Dat is onvermijdelijk als je als schoonmaakbedrijf je klanten kwaliteit wilt aanbieden. We beseffen maar al te goed dat elders in de wereld proper...

07 september 2025

Blog Eddie de Vies (Bakker Schoonmaakbedrijf): Hoe heet jouw schoonmaker?

Wanneer maakte jij voor het laatst een praatje met de schoonmaker van jouw locatie? Herinner jij je de naam van die persoon? Het klinkt misschien simpel, maar het kan...

03 september 2023

#Favorites: Doe jij mee aan World Cleanup Day?

Op zondag 16 september is het World Cleanup Day en de Vebego Foundation doet mee. Help jij ook mee de wereld opruimen, een stukje schoonmaken? “Tijd om onze mouwen...

05 juli 2019

#vlogvrijdag Sam van Beercoo vlogt over De Dag van de Schoonmaker

Waarom is De Dag van de Schoonmaker zo belangrijk én leuk? Rayonleidster Sam van Beercoo Schoonmaakgroep motiveert, blikt terug en neemt alvast een aanloopje naar de 5e editie, op...

17 april 2024

Hijman tekent sponsorovereenkomst met Janneke Boonzaaijer

Hijman tekent een sponsorovereenkomst voor meerdere jaren met Nederlands kampioene eventing Janneke Boonzaaijer. Roland Wink van Hijman vertelt waarom het bedrijf voor deze samenwerking met Janneke Boonzaaijer kiest: “Eventing...

13 februari 2025

Gezien in de media: Khadija Hyati, al vijftien jaar strijdend voor schoonmakers

Op 7 februari publiceerde OneWorld een portret van Khadija Hyati (56), de eerste ‘president’ van het Schoonmakersparlement. Vijftien jaar lang voerde zij strijd voor betere arbeidsomstandigheden in de schoonmaaksector....

30 maart 2025

Anajah Quentin (Qleaning) pleit 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐝𝐚𝐠𝐬𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚𝐤: 𝐃𝐮𝐮𝐫𝐳𝐚𝐚𝐦 𝐞𝐧 𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚𝐚𝐥

"De schoonmaakbranche evolueert. Bij 𝐐𝐥𝐞𝐚𝐧𝐢𝐧𝐠 omarmen we deze positieve verandering", vertelt schoonmaakondernemer Anajah Quentin. "Traditionele schoonmaak buiten werktijden maakt steeds vaker plaats voor 𝐝𝐚𝐠𝐬𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚𝐤, een ontwikkeling die perfect aansluit...