15 januari 2025

BOMA innoveert de schoonmaak met robots bij Sportbedrijf Rotterdam

Bij Sportbedrijf Rotterdam draait alles om kwaliteit, innovatie en efficiëntie. Al meer dan drie jaar werkt het sportbedrijf samen met BOMA, niet alleen als leverancier van schoonmaakproducten en -machines, maar ook als een partner met kennis en ondersteuning. Een van de grootste stappen die samen zijn gezet, is de implementatie van schoonmaakrobots zoals de LeoScrub. Nel van Eck van Sportbedrijf Rotterdam vertelt over de samenwerking met Boma en de inzet van robots in schoonmaak.

Van handmatig naar high-tech
“In robots zagen wij de toekomst,” vertelt Nel van Eck, recent gepensioneerd coördinator facilitaire zaken van Sportbedrijf Rotterdam, enthousiast. “De inzet van de LeoScrub heeft ons schoonmaakproces aanzienlijk veranderd. Niet alleen was er een efficiëntieslag, maar ook kregen onze medewerkers meer tijd voor andere belangrijke taken, zoals het reinigen van doucheruimtes en sanitaire voorzieningen.”

Deze efficiëntie is echter slechts een onderdeel van het grotere plaatje. BOMA bood Sportbedrijf Rotterdam een allesomvattende oplossing, van schoonmaakmiddelen en machines tot het stroomlijnen van bestellingen via het innovatieve platform DosDob. “Met DosDob konden we eenvoudig producten bestellen en managementinformatie ophalen. Dat maakte ons werk veel efficiënter,” benadrukt Nel.

Een proactieve partner met maatwerkadvies
Bij de samenwerking draaide het niet alleen om levering, maar vooral om maatwerk. Voor de implementatie stelde BOMA in overleg met Sportbedrijf Rotterdam een kernassortiment samen dat afgestemd was op de diverse locaties en behoeften. Of het nu ging om binnensportvloeren, zwembaden of kantoorruimtes, BOMA bood deskundig advies en duurzame alternatieven, zoals de duurzame schoonmaakmiddelen. “Dat sloot perfect aan bij onze ambities op het gebied van duurzaamheid,” vertelt Nel.

Ook bij de inzet van schoonmaakrobots was BOMA een cruciale kennispartner. “Jeroen Evers van de afdeling robotisering heeft ons stap voor stap begeleid, van het leveren en instellen van de robots tot uitgebreide nazorg. Deze ondersteuning maakte een groot verschil.”

Innovatie met een menselijke touch
De robots zelf kregen bij Sportbedrijf Rotterdam een persoonlijk tintje: ze werden aangekleed in sportieve bedrijfskleding en voorzien van namen, wat de betrokkenheid van medewerkers vergrootte. “Het gaf een leuke, menselijke touch aan de introductie van nieuwe technologie,” zegt Nel. Bovendien zorgde de inzet van robots voor een win-winsituatie: medewerkers kregen meer tijd voor complexere taken, terwijl de robots consistent kwaliteitswerk leverden.

Een tip voor andere organisaties
Nel heeft een waardevol advies voor organisaties die overwegen om schoonmaakrobots te implementeren: “Zorg dat er duidelijke eigenaren van de robots zijn binnen je team. Dit voorkomt misverstanden en garandeert dat de robots optimaal worden ingezet.”

Met hun blik gericht op innovatie, laat Sportbedrijf Rotterdam zien hoe technologie en een sterke partner zoals BOMA een organisatie naar een hoger niveau kunnen tillen. Voor Nel zelf was dit een mooie afsluiter van een lange carrière vol ontwikkeling en vooruitgang.

 

Meer lezen over robotisering met BOMA? Klik hier voor een interview met Jeroen Evers en Jeroen Stoof.

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 februari 2025

Hoe krijgt de schoonmaakbranche een gezicht op het MBO?

De vraag: Hoe gaan we schoonmaak een gezicht geven op het MBO? stond centraal tijdens de bijeenkomst met Schoonmakend Nederland, samen met MBO-raad, SBB, RAS, ROC Twente, ROC Zadkine,...

06 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én...

02 februari 2023

4 Schoonmaaktrends voor 2023

In 2023 zal de schoonmaakbranche zich blijven ontwikkelen, aangezien we zien dat professionele schoonmaaktrends zich blijven uitbreiden en nieuwe trends opduiken. Dit meldt Interclean. Met haar nieuwe rapport ‘Cleaning...

02 november 2022

Diversiteit bij Captains of Cleaning op 10 november

Er is meer bewustzijn over diversiteit en inclusie nodig in de wereld van hygiëne/schoonmaak en in de facilitaire dienstverlening. Dat stellen steeds meer bedrijven vast. Maar hoe bewerkstelligen we...

15 september 2023

#FOTOFRIDAY EW zamelt €62.195,- in voor Center for Personalized Cancer Treatment

Op zaterdag 2 september stond team EW for Life aan de start van de Stelvio for Life. Dat het ook met het mooie zonnige weer voor hen een uitdaging...

12 juni 2025

Waarschuwingsperiode eerste zero-emissiezones eindigt op 30 juni

Maandag 30 juni 2025 eindigt in de eerste gemeenten de waarschuwingsperiode voor de zero-emissiezone. Dit geldt voor Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Gouda, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. Ondernemers...

17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders....

17 juli 2024

Hago Zorg wordt Vebego Zorgservice

Vanaf 1 januari 2025 kleurt Hago Zorg paars onder een nieuwe naam: Vebego Zorgservice. De nieuwe naam en frisse uitstraling zorgen voor een duidelijkere positionering, gericht op duurzame innovatie...

17 december 2021

Bedankt!

De Facilitair Adviseurs van SBLplus hebben de kerstpakketten dit jaar persoonlijk bij de 200 medewerkers thuis afgegeven. “Om allen persoonlijk te bedanken voor hun geweldige inzet”, zo meldt het...

01 november 2023

Finalisten Best Practice Award 2023 bekend

Op 7 december 2023 zal voor de tiende keer de Best Practice Award worden uitgereikt, een jubileum! De feestelijke uitreiking vindt plaats tijdens de finale bij Innstyle in Maarssen....