CSU over UL-Team: “Investeren in mensen levert focus, structuur en rust op”
Een pittig, professioneel trainingsprogramma, de wil om te ontwikkelen, het vertrouwen hebben om het geleerde toe te passen en ondersteuning krijgen vanuit de leidinggevende. Dit zijn volgens de trainer van UL-Team die de RAS-basisopleiding Direct Leidinggevenden verzorgt, vier belangrijke voorwaarden om met effect te kunnen trainen en daarmee meerwaarde te creëren voor een organisatie. Rogier Morel, werkzaam bij schoonmaakbedrijf CSU als rayonmanager CSU Food in Zuidwest-Nederland, ervaart positieve invloeden van de training bij zijn medewerkers, in zijn eigen werk en bij de opdrachtgever. “Investeren in mensen levert focus, structuur en rust op.”
Sinds 2017 werkt Rogier Morel bij CSU. Daarvoor was de hotellerie voor 15 jaar zijn basis, waarvan 10 jaar als restaurantmanager en het laatste jaar in housekeeping. “Daar kwam ik in aanraking met schoonmaak en zag dat het meer was dan ‘even doen’. Het is een echt vak. Ik stapte over naar CSU. Eén van mijn medewerkers stelde mij de vraag welke ontwikkelingsmogelijkheden er waren. Ik ben mij erin gaan verdiepen, keek eerst naar de Basisopleiding algemene schoonmaak, maar er was juist wens naar meer. Zo kwamen we gezamenlijk bij de opleiding RAS Basisopleiding direct leidinggevenden uit. Vijf medewerkers zijn inmiddels gestart, twee hebben net examen gedaan en zijn geslaagd!”
Wat is het effect van de training op de medewerkers?
“Het voornaamste effect is dat een medewerker beter in staat is de dialoog aan te gaan met mij, als manager, met collega’s en opdrachtgever. Voor de training krijg je in gesprekken weerstand of de opmerking ‘we doen het al jaren zo’. Nu hebben ze meer handvatten om een dialoog aan te gaan die ergens toe leidt: betere bezetting, luisterend oor, signalen oppakken. Schoonmaak is tegenwoordig veel meer dan alleen poetsen. Het is een dienstverlening die wij excellent willen leveren. We hebben bepaalde verwachtingen van onze medewerkers en daarin moet je ondersteunen. Schoonmakers zijn toch vaak doeners, nu ook denkers.”
Wat is het effect van de training voor de mensen om hen heen?
“Wennen”, roept Rogier direct. “Betreffende medewerker fungeert nu als leidinggevende binnen het team. Was er eerst toezicht door mij op afstand, nu is de leidinggevende op de werkvloer aanwezig, erg dichtbij. Het wennen sloeg snel om in structuur en rust. Voorheen draaide het werk om de dagelijkse praktijk. We weten ieder jaar dat de vakantie komt, maar bezetting wordt toch vaak op het laatste nippertje geregeld. Nu leert een medewerker als leidinggevende meer vooruit te kijken, hoe werken we nu, over drie weken en ook over drie maanden en een jaar. Hij of zij kan nu ook meedenken bij werving en selectie, want er is inzicht in planning en teamsamenstelling.
Zelf heb ik nu meer rust. Als rayonmanager met objecten die op veel kilometers van elkaar af liggen, race je veel rond. Dat is nu minder. Als er een vraag of probleem is, hoef ik niet à la minute te reageren. De leidinggevende regelt veel zelf en informeert mij. Ik kom beter toe aan het coachen van medewerkers, toekomstvisie bepalen en zelfs acquisitie.
Het totaalplaatje werkt positief door naar opdrachtgevers. Zaken worden goed geregeld, er is meer overzicht en een direct aanspreekpunt.”
Investeren levert op
“Genoemde effecten bevestigen mij hoe belangrijk het is om te investeren in medewerkers”, benadrukt Rogier. “Zij zijn ons kapitaal. Werk je in een restaurant, dan kan je champagne in plaats van wijn verkopen. Wij maken schoon, dat is een ander verdienmodel. Ik vind dat medewerkers recht op ontwikkeling en steun hebben. Ook gezien de krappe arbeidsmarkt is het belangrijk mensen te behouden.
Mijn bevestiging dat investeren loont, kreeg ik onlangs via de mail. Eén van de examenkandidaten had zelf een vraag van een opdrachtgever beantwoord met zakelijke feiten en twee oplossingen. Samen was voor één van de oplossingen gekozen. Vond een medewerker dit eerst erg spannend en lastig, nu geeft zijn werk hem een trots gevoel en straalt hij dat ook uit!”
Pittige trainingen
De opleiding van de medewerkers van CSU is verzorgd door UL-Team. Het opleidingsbureau belooft een professionele aanpak en legt, naar eigen zetten, de lat hoog. “UL-Team geeft ook in de voorselectie aan dat niet iedereen mee kan doen”, vervolgt Rogier. “Soms krijgt een kandidaat te horen dat het beter is om nog niet mee te doen, dat kan teleurstellend zijn, maar is wel duidelijk.”
Deelnemers moeten bij iedere training aanwezig kunnen zijn. Zij lopen tegen hun eigen grenzen en weerstand aan. De training bevat veel praktijkoefeningen, een praktische basis om te leren. Als meedoen soms even niet lukt, dan wordt dat gerespecteerd om op een later moment de medewerker met motivatie over de drempel heen te trekken. “Het werkt”, zegt Rogier enthousiast. “Ik zag een medewerker met weinig vertrouwen veranderen in een persoon die als eerste een rollenspel wilde doen. Dat is echt de verdienste van een trainer. En hier ligt ook een rol voor mij om deze ontwikkeling te steunen en te blijven coachen. De examenkandidaten zijn echt trots op hun eigen handelen. Speelden eerst de emoties op als een opdrachtgever een vraag stelde of een klacht benoemde, nu zetten zij emoties opzij, gaan in dialoog op de feiten. Dit legt zoveel minder druk op mijn schouders.”
Persoonlijke successen
De trainer van UL-Team bevestigt dat de RAS-opleiding een pittige training is. Er wordt niet alleen op gedrags- en omgevingsvaardigheden getraind, maar ook op mentaal, cognitief en emotioneel niveau.
De kandidaten moeten zelf goed in staat zijn zich te willen ontwikkelen. Een training wordt voorzichtig opgebouwd met praktijkoefeningen om te testen wat de beste methode is om de verschillende deelnemers de juiste handvatten aan te reiken. Dat betekent personaliseren en differentiëren in opdrachten, veel feedback geven en ontvangen om maatwerk te maken. Trainers dwingen niet, ieder krijgt zelf zeggenschap over het wel/niet deelnemen aan rollenspellen of oefeningen. Het uitnodigen blijft, want een deelnemer heeft ja gezegd tegen het willen ontwikkelen. Het delen van succesverhalen is leuk, verbindt en geeft vertrouwen. En als een leidinggevende, zoals Roger, dit traject actief begeleidt, worden er mooie successen bereikt.