21 januari 2020

Wetenschap wijst uit: schoonmaak heeft impact op werkplezier en kwaliteit van leven

De impact van facility management services op werkplezier is wetenschappelijk aantoonbaar, blijkt uit onderzoek van Sodexo (wereldwijd leider in services die de Quality of Life bevorderen) en Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO, onderdeel van Erasmus Universiteit Rotterdam). Dit verband is nog niet eerder in de academische literatuur gezien. Het is de eerste belangrijke bevinding in een meerjarig grootschalig wetenschappelijk onderzoek dat eind 2018 is gestart.

Het onderzoek Werkplezier in organisaties onderzoekt de relatie tussen facility management services en werkplezier. De eerste fase van het Sodexo Quality of Life onderzoek, dat onder andere heeft plaatsgevonden onder 7500 UWV-medewerkers, toont aan dat zaken als klimaat, schoonmaak, koffie, bedrijfsrestaurant, beveiliging en receptie, invloed hebben op zes dimensies die de kwaliteit van leven (Quality of Life) bij medewerkers verbeteren: sociale interactie, fysieke werkomgeving, gezondheid & welzijn, gemak & efficiëntie, waardering en persoonlijke groei.

Sociale interactie is het meest bepalend voor het werkplezier

Uit de eerste fase van het onderzoek blijkt dat bij facility management de sociale interactie het meest bepalend is voor het werkplezier, gevolgd door erkenning, gemak en efficiëntie en gezondheid en welzijn.

Welke facilitaire diensten vergroten werkplezier?
Dr. Martijn Burger, academisch directeur EHERO: “We weten nu dát en welke facilitaire diensten het werkplezier van medewerkers vergroten. Maar we weten nog niet wát concreet werkt voor welke persoon en onder welke omstandigheden. Er is op dit gebied vrijwel geen wetenschappelijk onderzoek gedaan. Het is mooi dat we samen met Sodexo de komende jaren experimenteel gaan onderzoeken.”

Daarbij wordt gekeken naar de invloed van de mate van inspraak die medewerkers krijgen, of het een top-down of bottom-up benadering betreft, of de veranderingen vooraf wel of niet worden aangekondigd, de manier waarop erover wordt gecommuniceerd, enzovoorts. Samen met EHERO heeft Sodexo een methode ontwikkeld, waarin bestaande instrumenten van Sodexo voor doelgroep- en behoefteanalyse is geïntegreerd. Met deze methode kan een gefundeerd antwoord gegeven worden op de vraag die veel klanten van Sodexo hebben: hoe kan Facility Management waarde toevoegen aan de organisatie? De methode helpt om keuzes te maken in het facilitair budget, door inzicht te geven in de elementen die het meest bijdragen aan werkplezier.

Sodexo-methode helpt om keuzes te maken in het facilitair budget

Annemiek Mikkers, marketing manager bij Sodexo en verantwoordelijk voor onderzoek naar klant- en consumentbehoefte, is initiatiefnemer van dit onderzoek: We kregen de kans om dit onderzoek bij een van onze grote klanten, UWV, uit te voeren, waarmee we toegang kregen tot een grote populatie en een enorm onderzoeksterrein. We willen de toegevoegde waarde van FM ook wetenschappelijk aantonen en dit praktisch en toepasbaar maken in onze dagelijkse dienstverlening.”

Sodexo heeft in deze whitepaper de bevindingen uit de eerste fase van het meerjarige wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd. Onderaan de webpagina vind je de whitepaper.

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 oktober 2021

Schoonmakers in de watten op Thank Your Cleaner Day

Elke dag zijn wereldwijd miljoenen schoonmakers in de weer om ervoor te zorgen dat onze woon- en werkomgeving schoon, veilig en prettig is voor de volgende dag. Daarom houden...

01 november 2024

Verbeter klanttevredenheid met Tork Minimalisator Kantoorklachten™

Het Tork Office Hygiëne Pakket™ bevat ook tools en ondersteuning die bedrijven nodig hebben om de tevredenheid van medewerkers te verbeteren, waaronder de Minimalisator Kantoorklachten™. Hiermee kunnen facilitair managers...

05 juli 2019

#vlogvrijdag Sam van Beercoo vlogt over De Dag van de Schoonmaker

Waarom is De Dag van de Schoonmaker zo belangrijk én leuk? Rayonleidster Sam van Beercoo Schoonmaakgroep motiveert, blikt terug en neemt alvast een aanloopje naar de 5e editie, op...

27 november 2023

VLS neemt Selectclean over

De VLS Groep uit Zwijndrecht heeft per 6 november 2023 de activiteiten van Selectclean overgenomen. VLS zegt hierdoor nog meer slagkracht te krijgen in de regio Noord-Brabant en Gelderland....

12 september 2024

Samen tegen voedselverspilling: Collega’s nemen kliekjes mee naar werk en helpen milieu

Jaarlijks wordt per persoon meer dan 33 kilo aan goed eten weggegooid. Om dit probleem onder de aandacht te brengen lanceren Hago Zorg en Vebego Cleaning Services in de...

16 oktober 2024

Pollet: “Onze nieuwe blikjes hebben een vorig leven!”

Pollet heeft een missie is om een blijvende verandering in schoonmaak teweeg te brengen. “En dat is niet alleen maar wishful thinking! We zijn blij te kunnen aankondigen dat...

10 februari 2023

Gastles schoonmaak

Berry Helmes van Haagclean verzorgde afgelopen week een gastles schoonmaak op het MBO College AirPort Amsterdam. Naast theorieles kregen de leerlingen ook praktijkles met de i-mop XL van i-team....

17 november 2023

#FotoFriday: Rolien van Groeningen wint ondernemersprijs Haaglanden

“Ontzettend spannend”. Dat was de reactie van Rolien van Groeningen, toen we haar feliciteerden met haar finaleplaats tijdens de Schoonmaakvakdagen, een dag voor het verkiezingsfeest. Deze spanning zetten op...

07 november 2022

“Je moe(d) lef tonen naar wat jij belangrijk vindt”

Sinds september 2022 is Innovi supporter van FM Next Gen. Commercieel directeur Judith Holtkamp vertelt waarom de specialist in duurzame reinigingsoplossingen ervoor kiest om het jongerenplatform in de schoonmaakbranche...

28 juni 2024

#FOTOFRIDAY Glazenwasser, een baan met uitzicht

“Onze schoonmaakhelden zijn de ramen aan het wassen bij het prachtige pretpark Toverland”, vertelt Sebastiano Janssen, algemeen directeur bij Schoonmaakbedrijf R. Janssen bv en Alpha Gelens. En hij laat...