21 januari 2020

Wetenschap wijst uit: schoonmaak heeft impact op werkplezier en kwaliteit van leven

De impact van facility management services op werkplezier is wetenschappelijk aantoonbaar, blijkt uit onderzoek van Sodexo (wereldwijd leider in services die de Quality of Life bevorderen) en Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO, onderdeel van Erasmus Universiteit Rotterdam). Dit verband is nog niet eerder in de academische literatuur gezien. Het is de eerste belangrijke bevinding in een meerjarig grootschalig wetenschappelijk onderzoek dat eind 2018 is gestart.

Het onderzoek Werkplezier in organisaties onderzoekt de relatie tussen facility management services en werkplezier. De eerste fase van het Sodexo Quality of Life onderzoek, dat onder andere heeft plaatsgevonden onder 7500 UWV-medewerkers, toont aan dat zaken als klimaat, schoonmaak, koffie, bedrijfsrestaurant, beveiliging en receptie, invloed hebben op zes dimensies die de kwaliteit van leven (Quality of Life) bij medewerkers verbeteren: sociale interactie, fysieke werkomgeving, gezondheid & welzijn, gemak & efficiëntie, waardering en persoonlijke groei.

Sociale interactie is het meest bepalend voor het werkplezier

Uit de eerste fase van het onderzoek blijkt dat bij facility management de sociale interactie het meest bepalend is voor het werkplezier, gevolgd door erkenning, gemak en efficiëntie en gezondheid en welzijn.

Welke facilitaire diensten vergroten werkplezier?
Dr. Martijn Burger, academisch directeur EHERO: “We weten nu dát en welke facilitaire diensten het werkplezier van medewerkers vergroten. Maar we weten nog niet wát concreet werkt voor welke persoon en onder welke omstandigheden. Er is op dit gebied vrijwel geen wetenschappelijk onderzoek gedaan. Het is mooi dat we samen met Sodexo de komende jaren experimenteel gaan onderzoeken.”

Daarbij wordt gekeken naar de invloed van de mate van inspraak die medewerkers krijgen, of het een top-down of bottom-up benadering betreft, of de veranderingen vooraf wel of niet worden aangekondigd, de manier waarop erover wordt gecommuniceerd, enzovoorts. Samen met EHERO heeft Sodexo een methode ontwikkeld, waarin bestaande instrumenten van Sodexo voor doelgroep- en behoefteanalyse is geïntegreerd. Met deze methode kan een gefundeerd antwoord gegeven worden op de vraag die veel klanten van Sodexo hebben: hoe kan Facility Management waarde toevoegen aan de organisatie? De methode helpt om keuzes te maken in het facilitair budget, door inzicht te geven in de elementen die het meest bijdragen aan werkplezier.

Sodexo-methode helpt om keuzes te maken in het facilitair budget

Annemiek Mikkers, marketing manager bij Sodexo en verantwoordelijk voor onderzoek naar klant- en consumentbehoefte, is initiatiefnemer van dit onderzoek: We kregen de kans om dit onderzoek bij een van onze grote klanten, UWV, uit te voeren, waarmee we toegang kregen tot een grote populatie en een enorm onderzoeksterrein. We willen de toegevoegde waarde van FM ook wetenschappelijk aantonen en dit praktisch en toepasbaar maken in onze dagelijkse dienstverlening.”

Sodexo heeft in deze whitepaper de bevindingen uit de eerste fase van het meerjarige wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd. Onderaan de webpagina vind je de whitepaper.

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 maart 2024

Kärcher connecteert toestellen en verzamelt realtime gegevens  

Dankzij een nieuwe hardware module biedt Kärcher een eenvoudig en flexibel systeem voor het beheer van het machinepark van haar klanten. Niet enkel de nieuwe toestellen, maar ook de...

14 oktober 2022

Een uitzending van Captains of Cleaning bijwonen?

In de tweemaandelijkse online talkshow Captains of Cleaning gaan beslissers met elkaar in gesprek over de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld van schoonmaak en facility management. Onder leiding van...

24 oktober 2024

Doe mee met de actieweek “Glazenwassers hebben ❤️ voor de zorg”

"De actieweek 'Glazenwassers hebben hart voor de zorg' biedt elk jaar een unieke kans voor ons, de glazenwassers, om meer te doen dan alleen ramen lappen. Het is een...

12 mei 2019

#nieuwsnotendop met Kärcher, ICS, Preston Palace, VSR en CSU

Kärcher draagt bij aan het behoud van een culturele site in Vietnam Als onderdeel van zijn culturele sponsoringsprogramma, reinigt Kärcher de zuidelijke en voornaamste toegangspoort tot de voormalige Keizerlijke...

18 juli 2023

Wie wint dit jaar het NK Glazenwassen?

Tijdens het NK Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen op 16 november 2022 werden er niet één, maar maar liefst twee winnaars gekozen. Stefan Struyck van Degenaar/Gom én Niklaas Larkens...

27 oktober 2022

Bereken zelf jouw besparingspotentieel Green Care Professional

Met de Green Care Performance Calculator bereken je, afgestemd op jouw bedrijfssegment, snel en makkelijk hoeveel CO2, plastic en ruwe olie jouw bedrijf op jaarbasis kan besparen door over...

11 augustus 2020

#nieuwsnotendop coronaproof innovaties en oplossingen van Taski, Asito en Vileda

TASKI boent en sprayt ontsmetting weg Met de door TASKI ontwikkelde IntelliSpray-technologie krijgt de vraag waartoe een reinigingsmachine in staat is een heel ander antwoord. IntelliSpray is een volledig geïntegreerde...

19 november 2018

5e Hospitality Congres van 50-jarige CSU prikkelt alle zintuigen

Waar kan een congres met de titel The inspiring hospitality journey beter plaatsvinden dan in de Efteling? Het sfeervolle theatercomplex van ’s lands populairste familiepark was op 8 november...

26 januari 2023

Campagne ‘Schoon maak je rijk’ krijgt vervolg

Het is bijna zover: vanaf 1 februari krijgt de online advertentiecampagne Schoonmaakjerijk.nl een vervolg. Doel van de campagne is studenten te interesseren voor werk in de schoonmaakbranche. Dit doet...

31 oktober 2022

“Nooit meer discussie of de uren op de salarisstrook kloppen”

Nocore levert software aan een groot aantal schoonmaakbedrijven. De basis is een ERP-systeem voor afhandeling van arbeidsintensieve administratieve handelingen. Met daarbij ook de mogelijkheid om van modules als voor...