21 januari 2020

Wetenschap wijst uit: schoonmaak heeft impact op werkplezier en kwaliteit van leven

De impact van facility management services op werkplezier is wetenschappelijk aantoonbaar, blijkt uit onderzoek van Sodexo (wereldwijd leider in services die de Quality of Life bevorderen) en Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO, onderdeel van Erasmus Universiteit Rotterdam). Dit verband is nog niet eerder in de academische literatuur gezien. Het is de eerste belangrijke bevinding in een meerjarig grootschalig wetenschappelijk onderzoek dat eind 2018 is gestart.

Het onderzoek Werkplezier in organisaties onderzoekt de relatie tussen facility management services en werkplezier. De eerste fase van het Sodexo Quality of Life onderzoek, dat onder andere heeft plaatsgevonden onder 7500 UWV-medewerkers, toont aan dat zaken als klimaat, schoonmaak, koffie, bedrijfsrestaurant, beveiliging en receptie, invloed hebben op zes dimensies die de kwaliteit van leven (Quality of Life) bij medewerkers verbeteren: sociale interactie, fysieke werkomgeving, gezondheid & welzijn, gemak & efficiëntie, waardering en persoonlijke groei.

Sociale interactie is het meest bepalend voor het werkplezier

Uit de eerste fase van het onderzoek blijkt dat bij facility management de sociale interactie het meest bepalend is voor het werkplezier, gevolgd door erkenning, gemak en efficiëntie en gezondheid en welzijn.

Welke facilitaire diensten vergroten werkplezier?
Dr. Martijn Burger, academisch directeur EHERO: “We weten nu dát en welke facilitaire diensten het werkplezier van medewerkers vergroten. Maar we weten nog niet wát concreet werkt voor welke persoon en onder welke omstandigheden. Er is op dit gebied vrijwel geen wetenschappelijk onderzoek gedaan. Het is mooi dat we samen met Sodexo de komende jaren experimenteel gaan onderzoeken.”

Daarbij wordt gekeken naar de invloed van de mate van inspraak die medewerkers krijgen, of het een top-down of bottom-up benadering betreft, of de veranderingen vooraf wel of niet worden aangekondigd, de manier waarop erover wordt gecommuniceerd, enzovoorts. Samen met EHERO heeft Sodexo een methode ontwikkeld, waarin bestaande instrumenten van Sodexo voor doelgroep- en behoefteanalyse is geïntegreerd. Met deze methode kan een gefundeerd antwoord gegeven worden op de vraag die veel klanten van Sodexo hebben: hoe kan Facility Management waarde toevoegen aan de organisatie? De methode helpt om keuzes te maken in het facilitair budget, door inzicht te geven in de elementen die het meest bijdragen aan werkplezier.

Sodexo-methode helpt om keuzes te maken in het facilitair budget

Annemiek Mikkers, marketing manager bij Sodexo en verantwoordelijk voor onderzoek naar klant- en consumentbehoefte, is initiatiefnemer van dit onderzoek: We kregen de kans om dit onderzoek bij een van onze grote klanten, UWV, uit te voeren, waarmee we toegang kregen tot een grote populatie en een enorm onderzoeksterrein. We willen de toegevoegde waarde van FM ook wetenschappelijk aantonen en dit praktisch en toepasbaar maken in onze dagelijkse dienstverlening.”

Sodexo heeft in deze whitepaper de bevindingen uit de eerste fase van het meerjarige wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd. Onderaan de webpagina vind je de whitepaper.

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 februari 2019

SC Johnson op zorgbeurs Soins et Santé: “Handhygiëne is voor iedereen een dagelijkse uitdaging”

Voor het eerst presenteert SCJohnson Professional zich onder die naam op de zorgbeurs Soins et Santé, stand 1140. Dat is op z’n minst bijzonder, bijna 4 jaar na de...

27 december 2022

Blog: “Terugkijkend naar 2022 en vooruitkijkend naar 2023”

Geert van de Laar, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt tijdens de feestdagen tijd voor bezinning. Lees zijn blog over terug- en vooruitkijken: Terugblik “Je kunt je het haast niet...

27 maart 2023

Golden Service Awards verder als de verkiezing van De Schoonmaker van het Jaar

VMN Media, uitgever van onder meer Service Management, stopt met de organisatie van de Golden Service Awards. Het bestuur van de stichting GSA betreurt dit uiteraard, maar heeft ook...

23 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 2): Aansprakelijkheid zzp’ers bij inhuur

In mijn eerste blog belichtte ik de risico’s voor opdrachtgevers bij inhuur van zzp’ers. Het is ook goed om de andere kant, die van de ingehuurde zzp’ers te belichten....

20 oktober 2023

#FOTOFRIDAY Bijzondere ‘kunstklus’

Schoonmaakorganisatie Wouters deelt hun verhaal over een bijzondere klus in het gemeente huis van Berg en Dal. In opdracht van de gemeente hebben zij daar een kleurrijk kunstwerk in...

08 augustus 2023

Best Practice Award: De stem van de schoonmaker

Op 7 december 2023 vindt de uitreiking van de Best Practice Awards 2023 plaats. Thema dit jaar is ‘De stem van de schoonmaker’. Het gaat vaak over de opdrachtgevers...

22 november 2022

CSU nieuwe schoonmaakpartner Booking.com

Vanaf 1 november 2022, is CSU de facilitaire partner van Booking.com, de marktleider in de reiswereld. In het nieuwe internationale hoofdkantoor ‘Campus’ van Booking.com, gevestigd op het Oosterdokseiland in...

11 augustus 2020

#nieuwsnotendop coronaproof innovaties en oplossingen van Taski, Asito en Vileda

TASKI boent en sprayt ontsmetting weg Met de door TASKI ontwikkelde IntelliSpray-technologie krijgt de vraag waartoe een reinigingsmachine in staat is een heel ander antwoord. IntelliSpray is een volledig geïntegreerde...

20 juni 2023

Oproep: Welk schoonmaakbedrijf wil meedoen aan ‘Onderzoek oplopende leeftijd’

RAS is een onderzoek gestart naar het effect van de oplopende leeftijd binnen de branche op de ervaren werklast en heeft hiervoor organisatieadvies- en onderzoeksbureau Déhora ingeschakeld. Zij doet...

03 juni 2023

1nergiek op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Op 7, 8 en 9 juni vindt de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats. In  Jaarbeurs Utrecht zullen zo’n 200 exposanten hun schoonmaak- en facilitaire oplossingen tonen. Onder de exposanten...