21 januari 2020

Wetenschap wijst uit: schoonmaak heeft impact op werkplezier en kwaliteit van leven

De impact van facility management services op werkplezier is wetenschappelijk aantoonbaar, blijkt uit onderzoek van Sodexo (wereldwijd leider in services die de Quality of Life bevorderen) en Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO, onderdeel van Erasmus Universiteit Rotterdam). Dit verband is nog niet eerder in de academische literatuur gezien. Het is de eerste belangrijke bevinding in een meerjarig grootschalig wetenschappelijk onderzoek dat eind 2018 is gestart.

Het onderzoek Werkplezier in organisaties onderzoekt de relatie tussen facility management services en werkplezier. De eerste fase van het Sodexo Quality of Life onderzoek, dat onder andere heeft plaatsgevonden onder 7500 UWV-medewerkers, toont aan dat zaken als klimaat, schoonmaak, koffie, bedrijfsrestaurant, beveiliging en receptie, invloed hebben op zes dimensies die de kwaliteit van leven (Quality of Life) bij medewerkers verbeteren: sociale interactie, fysieke werkomgeving, gezondheid & welzijn, gemak & efficiëntie, waardering en persoonlijke groei.

Sociale interactie is het meest bepalend voor het werkplezier

Uit de eerste fase van het onderzoek blijkt dat bij facility management de sociale interactie het meest bepalend is voor het werkplezier, gevolgd door erkenning, gemak en efficiëntie en gezondheid en welzijn.

Welke facilitaire diensten vergroten werkplezier?
Dr. Martijn Burger, academisch directeur EHERO: “We weten nu dát en welke facilitaire diensten het werkplezier van medewerkers vergroten. Maar we weten nog niet wát concreet werkt voor welke persoon en onder welke omstandigheden. Er is op dit gebied vrijwel geen wetenschappelijk onderzoek gedaan. Het is mooi dat we samen met Sodexo de komende jaren experimenteel gaan onderzoeken.”

Daarbij wordt gekeken naar de invloed van de mate van inspraak die medewerkers krijgen, of het een top-down of bottom-up benadering betreft, of de veranderingen vooraf wel of niet worden aangekondigd, de manier waarop erover wordt gecommuniceerd, enzovoorts. Samen met EHERO heeft Sodexo een methode ontwikkeld, waarin bestaande instrumenten van Sodexo voor doelgroep- en behoefteanalyse is geïntegreerd. Met deze methode kan een gefundeerd antwoord gegeven worden op de vraag die veel klanten van Sodexo hebben: hoe kan Facility Management waarde toevoegen aan de organisatie? De methode helpt om keuzes te maken in het facilitair budget, door inzicht te geven in de elementen die het meest bijdragen aan werkplezier.

Sodexo-methode helpt om keuzes te maken in het facilitair budget

Annemiek Mikkers, marketing manager bij Sodexo en verantwoordelijk voor onderzoek naar klant- en consumentbehoefte, is initiatiefnemer van dit onderzoek: We kregen de kans om dit onderzoek bij een van onze grote klanten, UWV, uit te voeren, waarmee we toegang kregen tot een grote populatie en een enorm onderzoeksterrein. We willen de toegevoegde waarde van FM ook wetenschappelijk aantonen en dit praktisch en toepasbaar maken in onze dagelijkse dienstverlening.”

Sodexo heeft in deze whitepaper de bevindingen uit de eerste fase van het meerjarige wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd. Onderaan de webpagina vind je de whitepaper.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 november 2024

Bestuur SIEV: “Ben je lid, geen lid, ondernemer? Neem deel aan onze ALV”

SIEV bespreekt tijdens de Algemene Ledenvergadering op dinsdag 26 november bij Makita Nederland in Eindhoven belangrijke onderwerpen die van invloed zijn op de toekomst van werknemers en de schoonmaakbranche....

23 maart 2020

Belinda Dekkers over 10 jaar UL-Team: “Geef medewerkers waarde mee. In deze tijd en markt heel belangrijk”

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de...

18 oktober 2024

Blankers maakt duurzaam ondernemerschap en eerlijke kansen mogelijk

Blankers Schoon vertelt: “Als mensgericht familiebedrijf zijn we bijzonder enthousiast dat we verschillende gezelschappen mochten ontvangen op onze vestiging in Weert. Tijdens beide bijeenkomsten werd er in het bijzonder...

12 januari 2023

Esmée Ficheroux (CSU): “Bied ruimte aan de verschillen”

In 1968 richtte Cor van der Heijden Cleaning Service Uden (CSU) op. Een familiebedrijf dat ooit startte als eenmanszaak, maar inmiddels is uitgegroeid tot een onderneming waar 28.000 mensen...

08 juni 2023

SIEV organiseert op 29 juni themamiddag Kansen op de krappe arbeidsmarkt

Hoe zet je efficiënt de reservebank van Nederland in? Wat gebeurt er in de schoonmaakbranche? Succesvol medewerkers werven via Facebook 2.0, Anders(om) denken in HR en een rondetafelgesprek over...

30 november 2023

Vijfde generatie aan zet bij Bakker Schoonmaakbedrijf

Albert Bakker startte in 1928 een glazenwasserij. Zoon Jacobus nam het na de oorlog van hem over. Vanaf 1998 zwaaiden dochter Anneke en haar man Geert de scepter. Dochter...

11 maart 2024

Salubris en ICE Cobotics starten exclusieve schoonmaak-samenwerking in België

De wereld van professionele schoonmaakmachines en schoonmaakrobots is voortdurend in ontwikkeling. Met trots kondigen de Belgische schoonmaakgroothandel Salubris en leverancier en producent van o.a. de Cobi 18 autonome schrobzuigmachine,...

05 december 2019

Koppeling software in schoonmaak ingewikkelder: Beercoo en AFAS lukt het!

Het succesvol koppelen van twee softwareplatforms bleek in de schoonmaakbranche een tikkeltje ingewikkelder dan elders. Toch realiseerden AFAS en WAY2CONNECT bij Beercoo Schoonmaakgroep een perfect werkende oplossing. Voor technisch...

20 mei 2025

Kristina Bozic directeur Rijksschoonmaakorganisatie bij SZW

Kristina Bozic wordt met ingang van 1 augustus 2025 benoemd als directeur Rijksschoonmaakorganisatie bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Kristina Bozic werkt momenteel als plaatsvervangend directeur Stelsel...

16 augustus 2019

#filmFriday Tv-presentator John Williams bezorgt 31 Wajongers werkgeluk

In onze Week van het Werkgeluk kun je in 2 minuten kennismaken met een van de deelnemers aan het project van UWV en tv-presentator John Williams. Waarom ervaart hij...