23 mei 2024

Terugblik op B2-Cleaning Kennis- en Innovatiemiddag

Op 25 april vond in het Leidse Pesthuis de eerste B2-Cleaning Kennis- en Innovatiemiddag plaats. Meerdere producenten en leveranciers uit de schoonmaaksector verzamelden zich in Leiden om zich te laten informeren over de laatste ontwikkelingen, met duurzaamheid als belangrijkste pijler.

Of er al schoonmaak zonder chemie mogelijk is? En wat de impact van AI (Artificial Intelligence/ Kunstmatige Intelligentie) en robotisering is op de sector? Op deze vrage geeft Gustav Beks, directeur B2-Cleaning antwoordt: “De innovaties gaan razendsnel en sijpelen bijna ongemerkt door in de dagelijkse werkzaamheden. Onze operationeel manager, Maarten van Rijn, kwam met het idee om samen met onze partner Haagclean Products een beurs te organiseren. Een beurs waarmee we klanten en relaties kunnen laten zien waar we mee bezig zijn door onze leveranciers uit te nodigen om hun nieuwste producten te presenteren. En daarnaast zijn veel van onze rayonmanagers hier aanwezig, die ook weer producten en materialen tegenkomen waar zij zelf nog niet mee werken.”  Maarten voegt enthousiast toe: “Gestart met de wens om onze mensen mee te nemen in al het moois wat onze branche te bieden heeft… maar geëindigd met zoveel meer! Het was een feestje om deze dag samen met mijn collega Laila Hollander en de collega’s van Haagclean te organiseren.”

 

Innovatieve hygiëne en VR-training
Gustav wijst naar een witte hoge bak, de i-bin hygiëne15. “Die machine zie ik bijvoorbeeld voor het eerst, een waanzinnig interessante uitvinding.” De i-bin afvalbak verpakt het gedeponeerde damesverband automatisch in natuurfolie, waardoor het, geurloos, bij het reguliere afval kan. Nu worden hygiënische producten vaak nog verzameld in bakken en apart opgehaald. Het duurzame aspect zit hem dus ook het feit dat er geen extra busjes meer hoeven te rijden om het afval op te halen.

 

De vertegenwoordiger van Numatic heeft een groot aantal industriële stofzuigers uitgestald. “Erg leuk om de klanten van onze opdrachtgevers, de schoonmaakbedrijven, weer tegen te komen”, legt de standhouder enthousiast uit. De overbuurman van Numatic, Cleaning Workx, noemt zijn geesteskind een ICT-bedrijf. Voor een groot scherm staat een man met twee joysticks in zijn hand en een VR (Virtual Reality)-bril op zijn hoofd verschillende opdrachten uit te voeren. “Alles kun je in VR trainen”, legt oprichter Wieland Hendriksen van Cleaning Workx uit. “De virtuele assistent Sofia, die cursisten door de schoonmaaktrainingen leidt, spreekt zestien talen. De software is een spin-off van Logistic Workx, een VR-trainingssysteem voor de logistiek. In beide sectoren heb je te maken met grote getallen praktisch opgeleide mensen, die verschillende talen spreken. Met deze training kunnen werknemers direct beginnen met trainen, op een locatie naar keuze en in hun eigen taal. Binnen zes uur kunnen zij al het benodigde certificaat halen.”

Tijdsbesparing en data verzamelen
Uiteraard ontbreken naast de virtuele assistenten ook de gerobotiseerde niet. Zowel Gausium Robotics als de robotafdeling van Boma Machinery heeft een Lionsbot R3 op de beursvloer rondrijden, die kan schrobben en stofwissen. De machine neemt personeel veel zwaar een repetitief werk uit handen. Hierdoor hebben, vooral oudere werknemers, nog meer plezier in hun werk en hun handen vrij voor andere en lichtere klussen, legt de standhouder van het bedrijf uit. Aan innovaties met een duurzame insteek werkelijk geen gebrek op de beurs in Leiden; speciale entreematten, circulair hygiënepapier en ratten- en muizenvallen die een signaal afgeven als er een dier gevangen wordt. Deze laatste vinding scheelt ook veel tijd die werknemers anders kwijt zijn aan het controleren van de vallen. Maar de ‘slimme vallen’ leveren ook data op, waardoor sneller duidelijk wordt waar het ongedierte zich bevindt en welke routes zij lopen. Het lokvoer in de vallen is plastic met een geurstof die drie maanden goed blijft, wat ook het aantal inspectierondes reduceert.

Paul Fok, voorzitter mkb branchevereniging SieV!, viel de saamhorigheid sterk op: “Het initiatief van B2-Cleaning om samen met leveranciers de sector open te stellen voor eenieder is veelzeggend hoe goede ondernemers met elkaar vooruit willen.”

Afsluiter met knipoog en een drankje
Spreker en inspirator Feike Cats geeft aan het einde van de dag een bruisende presentatie. Met een flinke dosis humor en met verrassende voorbeelden weet hij de aanwezigen bij de les te houden en te inspireren. “Je wil als ondernemer en werkgever helemaal geen tevreden klanten en personeel. Je moet zorgen dat mensen enthousiast worden, daar heb je veel meer aan, legt Cats overtuigend uit. En om dat te bereiken moet je je niet focussen op beter, maar op leuker. Want beter leidt bijna nooit tot leuker. Maar leuker wel bijna altijd tot beter.”

Tijdens de gezellige borrel na afloop werden Feike Cats’ woorden al direct werkelijkheid:  “Het grootste bezit van je bedrijf staat niet op je balans, want dat zijn enthousiaste klanten en medewerkers.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 mei 2025

Cor Voogd (Vileda Professional): “De overname voelt als het beste van twee werelden”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions (FHCS), het moederbedrijf van Vileda Professional, het Duitse Vermop over. Een strategische stap die niet alleen het productassortiment verbreedde, maar...

24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe...

17 juli 2025

Stages belangrijk voor werving nieuwe medewerkers

Jongeren een goede start op de arbeidsmarkt willen bieden en toekomstige werknemers zelf opleiden. Dat zijn de voornaamste beweegredenen van bedrijven om stagiairs aan te nemen, zo blijkt uit...

14 december 2022

Captains of Cleaning Connect

De laatste uitzending van Captains of Cleaning 2022! En wat voor één. Een vol programma met interessante gesprekken en inzichten. Met muzikale omlijsting van Aristakes en Charly Luske. Het...

21 augustus 2025

Webinar Ontdek de Schoonmaak op 23 september: Bereik je doelgroep met online ads

Eerder dit jaar organiseerde Ontdek de Schoonmaak al twee webinars over het schrijven van betere vacatureteksten en meer inzicht in data. Met succes. Er was veel belangstelling en deelname....

07 november 2022

“Je moe(d) lef tonen naar wat jij belangrijk vindt”

Sinds september 2022 is Innovi supporter van FM Next Gen. Commercieel directeur Judith Holtkamp vertelt waarom de specialist in duurzame reinigingsoplossingen ervoor kiest om het jongerenplatform in de schoonmaakbranche...

17 mei 2023

Hygieneforum: Is schoonmaak onderdeel van het HACCP-plan in grootkeukens?

Tijdens het Hygiëneforum in RAI Amsterdam op 17 mei zijn er voor de gasten diverse workshops. Zo ook een over hygiëne in grootkeukens. Robert de Brauwer, Technical Manager Benelux...

31 mei 2024

Filmserie finalisten Schoonmaker van het Jaar verkiezing

Het is bijna zover: op dinsdag 18 juni 2024 vindt het Schoonmaker van het Jaar-verkiezingsfeest plaats met als thema Let’s shine. De finalisten schitteren nu al in hun eigen...

04 mei 2023

Wat is de juiste wasapparatuur voor jouw schoonmaakbedrijf?

Als schoonmaakbedrijf heb je dagelijks te maken met grote hoeveelheden vuil wasgoed. Dit wasgoed verwerk je het liefst dezelfde dag nog, om het een volgende werkdag opnieuw te kunnen...

20 juni 2019

Oproep voor Schoonmaakjournaal Zomergasten: influencers

Voor het derde achtereenvolgende jaar zet de redactie van Schoonmaakjournaal zich deze zomer met enthousiasme in voor haar veel gelezen serie Zomergasten. Ditmaal is het podium voor influencers: mensen...