29 november 2022

Invloed schoonmaakkwaliteit op productiviteit medewerkers

Het thema van het Hygiëneforum dat in 2023 plaatsvindt is ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. Een slogan waar veel mensen wel een beeld bij zullen hebben. Maar is dat daadwerkelijk het geval? Vereniging Schoonmaak Research (VSR) liet onderzoeken of een goede schoonmaakkwaliteit ook daadwerkelijk leidt tot een hogere tevredenheid en productiviteit van medewerkers in een kantooromgeving.

Onderzoek
Om na te gaan of er inderdaad sprake is van een relatie tussen schoonmaakkwaliteit en tevredenheid en productiviteit werden de volgende aspecten gemeten:

Productiever en meer tevreden in schone omgeving
Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers hun eigen productiviteit en de werktevredenheid hoger beoordelen in een werkomgeving met een betere gemeten schoonmaakkwaliteit, dus bij een lager stofniveau en minder kwaliteitsfouten. Hierbij gaat het dus om de gemeten schoonmaakkwaliteit. Bij de ervaren schoonmaakkwaliteit, dus de subjectieve waarneming van de werknemer, blijkt er geen relatie te zijn met de productiviteit en werktevredenheid.

Vrouwen kritisch op schoonmaakkwaliteit
Opvallend is dat vrouwen minder tevreden zijn met de schoonmaak dan mannen. Mogelijk beoordelen vrouwen de schoonmaak strenger omdat zij in het huishouden over het algemeen ook de meeste schoonmaaktaken uitvoeren, waardoor zij hier meer waarde aan hechten en op het werk ook meer kritisch zijn op de schoonmaakkwaliteit.

Meer sociaal contact zorgt voor hogere tevredenheid
Daarnaast toont dit onderzoek aan dat een hoge mate van sociaal contact met collega’s en leidinggevende(n) een positieve invloed heeft op de tevredenheid van medewerkers met de mate van tevredenheid met de schoonmaakkwaliteit.

Meer tevredenheid in kleine organisaties
Uit het onderzoek blijkt ook dat medewerkers in kleine organisaties meer tevreden zijn met de schoonmaakkwaliteit dan bij grote en middelgrote organisaties. Een mogelijke verklaring hiervoor is de transparantie en openheid binnen deze organisaties. In kleine organisaties is meer onderling contact, zijn de lijntjes korter en mogelijk is er ook directer contact met de schoonmaker(s) waardoor ontevredenheid eerder wordt besproken.

Hoger functieniveau meer tevreden
Respondenten met een hoog functieniveau zijn meer tevreden met de schoonmaak dan respondenten met een laag of gemiddeld functieniveau. Medewerkers met een hoog functieniveau brengen mogelijk minder tijd door op de werkplek omdat zij veel werkzaamheden uitvoeren op andere plekken. Daardoor staan zij minder in contact met de werkomgeving en zijn wellicht daarom minder kritisch op de schoonmaakkwaliteit.

Investeer in schoonmaakkwaliteit
Organisaties richten zich steeds meer op de kernactiviteiten van de organisatie. Hierdoor krijgen de activiteiten die niet tot de kernactiviteiten behoren, zoals schoonmaak, vaak minder aandacht. Bij kostenbesparing wordt dan ook snel naar dit soort activiteiten gekeken. De kwaliteit staat dan vaker onder druk. De zoektocht naar een lage prijs kan leiden tot een verslechtering van de schoonmaakkwaliteit, met eventuele negatieve gevolgen voor de tevredenheid en productiviteit van medewerkers.

Klik hier voor meer informatie over het Hygiëneforum 2023.

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 maart 2025

#FAVORITES Doe mee met NLDoet

Elk jaar in maart organiseert het Oranje Fonds haar grote vrijwilligersactie. Dit jaar is dat op 15& 15 maart 2025. Dan zet NLdoet vrijwillige inzet in de schijnwerpers. Met...

22 november 2023

Asito zet regenwater in voor glasbewassing en meer….

Asito is gestart met een pilot om regenwater op te vangen en in te zetten voor diverse doeleinden. Deze pilot is het schoonmaakbedrijf gestart bij hun eigen pand in...

20 mei 2025

Wijziging btw-tarief schoonmaakwerkzaamheden in woningen per 1 juli 2025

Nieuw vanaf 1 juli 2025: bij panden die gemengd worden gebruikt, moet gekeken worden naar het feitelijk percentage dat voor bewoning is bestemd en dat percentage valt dan onder...

26 september 2023

Fris & Rein sluit zich aan bij Romaro Schoonmaakgroep

Fris & Rein Schoonmaakdiensten gaat verder onder de paraplu van Romaro Schoonmaakgroep uit Ridderkerk. Met de aansluiting bij Romaro Schoonmaakgroep beoogt Fris & Rein de volgende stap te maken...

11 oktober 2025

Toekomst Schoonmaakbedrijven behaalt bij klant L-Founders of Loyalty als eerste het vernieuwde Keurmerk Verantwoord Schoon

Toekomst Schoonmaakbedrijven behaalt bij hun klant L-Founders of Loyalty als eerste organisatie in Nederland het Keurmerk Verantwoord Schoon nieuwe stijl. Zonder een enkele verstoring. Dit keurmerk, uitgevoerd door onafhankelijke...

19 augustus 2025

Update SIS-T lijst door VSR, Schoonmakend Nederland en NVZ

VSR heeft de SIS-T lijst (Standaard Informatie Systeem-Terminologie) in afstemming met Schoonmakend Nederland en met de NVZ geactualiseerd. Deze lijst bevat een overzicht van de meest gebruikte vaktermen binnen...

13 oktober 2023

Vlieg met me mee

Hoe mooi en bijzonder is het als je als kind in een kleurrijke luchtballon boven je eigen streek zweeft? Twee jonge, chronisch zieke tieners beleefden het onlangs en voeren...

30 maart 2022

SIEV informeert op 12 april over Arbeidsinspectie en cao

Veel glazenwasbedrijven ontvingen begin maart een brief van de Nederlandse Arbeidsinspectie; de komende tijd gaat de Arbeidsinspectie controleren of werkgevers in de glasbewassing voldoen aan de Arbowetgeving. Om de...

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...

10 oktober 2022

1nergiek en NLR: “Een pareltje qua partnership”

“We maken al 44 (!) jaar gebruik van de diensten van 1nergiek. Verschillende mensen op verschillende niveaus bel en spreek ik, van de schooncollega’s op de locaties tot aan...