29 november 2022

Invloed schoonmaakkwaliteit op productiviteit medewerkers

Het thema van het Hygiëneforum dat in 2023 plaatsvindt is ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. Een slogan waar veel mensen wel een beeld bij zullen hebben. Maar is dat daadwerkelijk het geval? Vereniging Schoonmaak Research (VSR) liet onderzoeken of een goede schoonmaakkwaliteit ook daadwerkelijk leidt tot een hogere tevredenheid en productiviteit van medewerkers in een kantooromgeving.

Onderzoek
Om na te gaan of er inderdaad sprake is van een relatie tussen schoonmaakkwaliteit en tevredenheid en productiviteit werden de volgende aspecten gemeten:

Productiever en meer tevreden in schone omgeving
Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers hun eigen productiviteit en de werktevredenheid hoger beoordelen in een werkomgeving met een betere gemeten schoonmaakkwaliteit, dus bij een lager stofniveau en minder kwaliteitsfouten. Hierbij gaat het dus om de gemeten schoonmaakkwaliteit. Bij de ervaren schoonmaakkwaliteit, dus de subjectieve waarneming van de werknemer, blijkt er geen relatie te zijn met de productiviteit en werktevredenheid.

Vrouwen kritisch op schoonmaakkwaliteit
Opvallend is dat vrouwen minder tevreden zijn met de schoonmaak dan mannen. Mogelijk beoordelen vrouwen de schoonmaak strenger omdat zij in het huishouden over het algemeen ook de meeste schoonmaaktaken uitvoeren, waardoor zij hier meer waarde aan hechten en op het werk ook meer kritisch zijn op de schoonmaakkwaliteit.

Meer sociaal contact zorgt voor hogere tevredenheid
Daarnaast toont dit onderzoek aan dat een hoge mate van sociaal contact met collega’s en leidinggevende(n) een positieve invloed heeft op de tevredenheid van medewerkers met de mate van tevredenheid met de schoonmaakkwaliteit.

Meer tevredenheid in kleine organisaties
Uit het onderzoek blijkt ook dat medewerkers in kleine organisaties meer tevreden zijn met de schoonmaakkwaliteit dan bij grote en middelgrote organisaties. Een mogelijke verklaring hiervoor is de transparantie en openheid binnen deze organisaties. In kleine organisaties is meer onderling contact, zijn de lijntjes korter en mogelijk is er ook directer contact met de schoonmaker(s) waardoor ontevredenheid eerder wordt besproken.

Hoger functieniveau meer tevreden
Respondenten met een hoog functieniveau zijn meer tevreden met de schoonmaak dan respondenten met een laag of gemiddeld functieniveau. Medewerkers met een hoog functieniveau brengen mogelijk minder tijd door op de werkplek omdat zij veel werkzaamheden uitvoeren op andere plekken. Daardoor staan zij minder in contact met de werkomgeving en zijn wellicht daarom minder kritisch op de schoonmaakkwaliteit.

Investeer in schoonmaakkwaliteit
Organisaties richten zich steeds meer op de kernactiviteiten van de organisatie. Hierdoor krijgen de activiteiten die niet tot de kernactiviteiten behoren, zoals schoonmaak, vaak minder aandacht. Bij kostenbesparing wordt dan ook snel naar dit soort activiteiten gekeken. De kwaliteit staat dan vaker onder druk. De zoektocht naar een lage prijs kan leiden tot een verslechtering van de schoonmaakkwaliteit, met eventuele negatieve gevolgen voor de tevredenheid en productiviteit van medewerkers.

Klik hier voor meer informatie over het Hygiëneforum 2023.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Jeugd en groen zijn de toekomst

De jeugd is de toekomst. Daarom delen we deze foto van Bas Mertens, district manager West Oost Vlaanderen bij groothandel Verpa Benelux.  “Onze planeet kan wel wat meer groen...

15 januari 2025

BOMA innoveert de schoonmaak met robots bij Sportbedrijf Rotterdam

Sportbedrijf Rotterdam en BOMA werken al meer dan 3 jaar samen. Een van de grootste stappen die samen zijn gezet, is de implementatie van schoonmaakrobots zoals de LeoScrub. Nel...

22 januari 2023

#FAVORITES Film Entres Deux Mondes

Op initiatief van de kunstenaar Narges Mohammadi is op 7 februari in Wenneker Cinema de film Entre Deux Mondes te zien. De aanleiding is haar tentoonstelling Onzichtbare handen, die...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

03 april 2023

Niels van Geenhuizen manager Duurzaamheid CSU, Tzorg en Zizo

Niels van Geenhuizen is benoemd tot manager Duurzaamheid bij Total Care. Deze nieuwe functie sluit aan bij de duurzaamheidsambities van CSU, Tzorg en Zizo, die onder Total Care vallen. ...

02 maart 2023

Hoe maak je de keuze voor een nieuwe bedrijfsstofzuiger?

Heb je een nieuwe bedrijfsstofzuiger nodig? Waar vind jij dan de informatie die jij nodig hebt om jouw keuze te maken? Er zijn diverse stofzuigers op de markt, maar...

12 februari 2019

RAS nieuws over herexamen en bijdragen in opleidingskosten

In haar e-zine van 8 februari kondigt RAS dit nieuws over de kosten voor herexamen en opleidingsbijdragen aan. Vanaf 1 januari 2019 neemt de RAS ook de kosten voor...

08 november 2023

FD: ‘Bedrijven zijn cruciaal bij aanpak van laaggeletterdheid’

In het Financieele Dagblad verscheen op 7 november een interview met Mariette Hamer, vertrekkend voorzitter Stichting Lezen en Schrijven en haar opvolger en voorzitter MKB-Nederland, Jacco Vonhof,  over het...

13 augustus 2020

Arbeidsmarkt en schoonmaak (2): buigt fixatie op geld en tijd om tot aandacht voor de mens?

Oké, in dit artikel nog één keer het woord ‘corona’, maar ongetwijfeld vaker lees je ‘impact’ en ‘arbeidsmarkt’. Logisch, want die twee gaan juist in deze roerige en spannende...

18 maart 2022

Nieuwe voorzitter Geschillencommissie RAS

Met ingang van 1 maart is Ralph Jan van der Ham benoemd als voorzitter van de Geschillencommissie RAS. Hij volgt hiermee Jasper van der Beld op, die onlangs is...