29 november 2022

Invloed schoonmaakkwaliteit op productiviteit medewerkers

Het thema van het Hygiëneforum dat in 2023 plaatsvindt is ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. Een slogan waar veel mensen wel een beeld bij zullen hebben. Maar is dat daadwerkelijk het geval? Vereniging Schoonmaak Research (VSR) liet onderzoeken of een goede schoonmaakkwaliteit ook daadwerkelijk leidt tot een hogere tevredenheid en productiviteit van medewerkers in een kantooromgeving.

Onderzoek
Om na te gaan of er inderdaad sprake is van een relatie tussen schoonmaakkwaliteit en tevredenheid en productiviteit werden de volgende aspecten gemeten:

Productiever en meer tevreden in schone omgeving
Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers hun eigen productiviteit en de werktevredenheid hoger beoordelen in een werkomgeving met een betere gemeten schoonmaakkwaliteit, dus bij een lager stofniveau en minder kwaliteitsfouten. Hierbij gaat het dus om de gemeten schoonmaakkwaliteit. Bij de ervaren schoonmaakkwaliteit, dus de subjectieve waarneming van de werknemer, blijkt er geen relatie te zijn met de productiviteit en werktevredenheid.

Vrouwen kritisch op schoonmaakkwaliteit
Opvallend is dat vrouwen minder tevreden zijn met de schoonmaak dan mannen. Mogelijk beoordelen vrouwen de schoonmaak strenger omdat zij in het huishouden over het algemeen ook de meeste schoonmaaktaken uitvoeren, waardoor zij hier meer waarde aan hechten en op het werk ook meer kritisch zijn op de schoonmaakkwaliteit.

Meer sociaal contact zorgt voor hogere tevredenheid
Daarnaast toont dit onderzoek aan dat een hoge mate van sociaal contact met collega’s en leidinggevende(n) een positieve invloed heeft op de tevredenheid van medewerkers met de mate van tevredenheid met de schoonmaakkwaliteit.

Meer tevredenheid in kleine organisaties
Uit het onderzoek blijkt ook dat medewerkers in kleine organisaties meer tevreden zijn met de schoonmaakkwaliteit dan bij grote en middelgrote organisaties. Een mogelijke verklaring hiervoor is de transparantie en openheid binnen deze organisaties. In kleine organisaties is meer onderling contact, zijn de lijntjes korter en mogelijk is er ook directer contact met de schoonmaker(s) waardoor ontevredenheid eerder wordt besproken.

Hoger functieniveau meer tevreden
Respondenten met een hoog functieniveau zijn meer tevreden met de schoonmaak dan respondenten met een laag of gemiddeld functieniveau. Medewerkers met een hoog functieniveau brengen mogelijk minder tijd door op de werkplek omdat zij veel werkzaamheden uitvoeren op andere plekken. Daardoor staan zij minder in contact met de werkomgeving en zijn wellicht daarom minder kritisch op de schoonmaakkwaliteit.

Investeer in schoonmaakkwaliteit
Organisaties richten zich steeds meer op de kernactiviteiten van de organisatie. Hierdoor krijgen de activiteiten die niet tot de kernactiviteiten behoren, zoals schoonmaak, vaak minder aandacht. Bij kostenbesparing wordt dan ook snel naar dit soort activiteiten gekeken. De kwaliteit staat dan vaker onder druk. De zoektocht naar een lage prijs kan leiden tot een verslechtering van de schoonmaakkwaliteit, met eventuele negatieve gevolgen voor de tevredenheid en productiviteit van medewerkers.

Klik hier voor meer informatie over het Hygiëneforum 2023.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 oktober 2022

43 kilo plastic besparen

Karin Rademaker van Golden Tulip Hotel Central in ’s-Hertogenbosch is al ruim 25 jaar een klant van GWS dé schoonmaker. Gaby Westelaken: “Wij werkten er al met Smart Cleaning...

12 juli 2024

BOMA verwelkomt IK Partners

De BOMA Groep is verheugd aan te kondigen dat het in zee gaat met een externe partner om samen zijn Europese groeiplannen waar te maken. Via het IK X...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

30 december 2021

5 Professionele schoonmaaktrends 2022

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Wat kunnen we verwachten? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in de schoonmaaksector? Rob den Hertog, voormalig directeur van Interclean Amsterdam, benoemt de...

11 september 2019

Blog: Inspirerend

Laatst is een boek verschenen over de oprichtster van het schoonmaakbedrijf MAS Dienstverleners.  ‘Tout’ schoonmaakland was lovend en vond het verhaal inspirerend. Nu ben ik eerlijk dat ik over...

06 mei 2024

Nieuwe look voor Interclean

Tijdens Interclean zal het organisatieteam een geheel nieuw merk introduceren voor Interclean, met een volledig nieuwe uitstraling. Het team is blij met de aanstaande transformatie. Zij vond het tijd...

04 november 2022

Sensor viert 20-jarig jubileum

Met een enthousiaste reactie laat Joyce de Jong van Sensor Bedrijfsdiensten weten dat het bedrijf een feestje te vieren heeft: “Dit jaar vieren we ons 20 jarig jubileum! Wauw...

19 januari 2022

Grootse schoonmaak kleine stad

“Geen stad is voor ons te groot of te klein!” Half januari is schoonmaakbedrijf Cleannovation gestart met de schoonmaak in een stad vol miniaturen, Madurodam. Voor de reiniging van...

14 juni 2024

Nationale Schoonmaak Golfdag 2024, terug van weggeweest

Op 12 juni 2024 vond de Nationale Schoonmaak Golfdag weer plaats. Na enkele jaren terug van weggeweest. Zo’n 100 deelnemers sloegen die middag een balletje op Golfclub De Haverleij...

15 april 2019

CSU over UL-Team: “Investeren in mensen levert focus, structuur en rust op”

Een pittig, professioneel trainingsprogramma, de wil om te ontwikkelen, het vertrouwen hebben om het geleerde toe te passen en ondersteuning krijgen vanuit de leidinggevende. Dit zijn volgens de trainer...