30 december 2021

5 Professionele schoonmaaktrends 2022

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Wat kunnen we verwachten? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in de schoonmaaksector? Rob den Hertog, voormalig directeur van Interclean Amsterdam, benoemt de vijf grootste trends voor 2022:

1. Duurzaamheid, niet langer alleen een ‘nice to have’
Duurzaamheid is steeds belangrijker geworden in de schoonmaakbranche. En waar dit eerder inhield dat je gewoon een groen product gebruikte om het milieu te sparen, gaat het tegenwoordig een stuk verder. Fabrikanten kijken, met de SDG’s (Sustainable Development Goals) en de Green Deal in het achterhoofd, nu namelijk naar de gehele keten, waarbij ook cradle-to-cradle, circulariteit, duurzame verpakkingen en eco-labels een rol zijn gaan spelen. Het is bovendien niet alleen beter voor het milieu, maar een groenere bedrijfsstrategie draagt ook bij tot meer vertrouwen bij klanten en medewerkers. We kunnen er in elk geval niet meer om heen, duurzaamheid is een blijvertje en is in 2022 absoluut van een ‘nice to have’ naar een ‘must have’ getransformeerd.

2. Desinfecteren met UV-C technologie
Ultraviolet-C kan voor verschillende toepassingen en in diverse sectoren worden ingezet. Zo is het onder meer een beproefd ontsmettingsmiddel in de professionele schoonmaakbranche, waaronder in ziekenhuizen. Een grote uitdaging in de zorgsector is bijvoorbeeld de dreiging van antibioticaresistente ‘superbugs’. Ultraviolet-C, ook wel UV-C genoemd, is een ultraviolette straling met golflengten tussen 200 en 290 nm die de moleculaire DNA-bindingen van deze bacteriën en andere virussen kan vernietigen. De methode is niet nieuw en werd al in 1896 gebruikt voor de behandeling van huidtuberculose. Maar met de huidige COVID-19-pandemie lijkt het erop dat UV-C een essentieel middel is geworden in strijd tegen infecties.

3. Exoskeletten voor een beter welzijn
Schoonmaken is fysiek zwaar werk met veel repeterende handelingen die het lichaam belasten. Er zijn momenteel zowel passieve als actieve exoskeletten op de markt die het lichaam hierbij kunnen ondersteunen. Een actief exoskelet is een draagbare mobiele machine die door een motor wordt aangedreven en het mogelijk maakt ledematen met meer kracht te bewegen. Het ondersteunt de rug, detecteert de beweging van de gebruiker en stuurt een signaal naar de motoren, waardoor de spanning op het lichaam wordt gereduceerd. Door de toenemende aandacht voor het welzijn van werknemers en de wetgeving van de overheid, zal de markt voor aangedreven exoskeletten in het komende decennium waarschijnlijk aanzienlijk groeien.

4. Stoomreiniging
De belangrijkste taak van schoonmaak in de zorg is ervoor te zorgen dat infecties zich niet kunnen verspreiden. Een grote innovatie om apparatuur en oppervlakken goed te steriliseren is stoomreiniging. Bij deze methode wordt aan de hand van slechts een kleine hoeveelheid schoon water die wordt verwarmd in een boiler, schoongemaakt. Stoomreiniging maakt het mogelijk om elk oppervlak te ontsmetten, reinigen en ontgeuren zonder dat er schoonmaakmiddelen aan te pas komen. Het helpt bij de bestrijding van antimicrobiële resistentie, is milieuvriendelijk en het bespaart daarnaast tijd en geld. Als gevolg van de COVID-19-pandemie heeft stoomreiniging een nieuwe impuls gekregen en het zal in 2022 waarschijnlijk nog steeds heel belangrijk blijven.

5. Apparaten op accu’s
Het gebruik van apparaten die op accu’s werken neemt in de professionele schoonmaaksector snel toe. De laatste jaren is de energiedichtheid van batterijen toegenomen waardoor het gewicht en de omvang zijn afgenomen en de duurzaamheid enorm is verbeterd. Dit is vooral belangrijk voor schoonmaakapparatuur die wordt gebruikt om grote oppervlakken schoon te maken zoals op luchthavens, in ziekenhuizen, winkelpanden, kantoorgebouwen, scholen en industriële installaties. De batterijtechnologieën op de markt zijn onder meer Solid State-batterijen, tractiebatterijen, onderhoudsvrije gelbatterijen en Lithium-ion-batterijen. Verwacht wordt dat de Solid State-accu-technologie in de komende jaren een doorbraak zal betekenen.

Zit jij met jouw bedrijf al ‘bovenop’ deze trends? Of ben jij van plan één van deze trends in het nieuwe jaar te gaan volgen? Deel jouw verhaal met de redactie van Schoonmaakjournaal via [email protected]

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 mei 2019

Groene koplopers: Numatic en TRIBOO zetten schoonmaakbranche op zijn circulaire kop

Numatic neemt verantwoordelijkheid voor grondstoffen in haar eigen producten en in haar eigen kantoor. Tijdens de 2-jaarlijkse Dealerdagen presenteerde het bedrijf haar  lijn van schoonmaakproducten die volledig zijn gemaakt...

05 september 2022

“We adviseren, inspireren en sensibiliseren over duurzaamheid”

Werken aan een schone toekomst is slim. BOMA heeft dan ook een sterke motivatie om een positieve impact te leveren, niet alleen met middelen en dienstverlening maar ook met...

07 januari 2019

Nilfisk toont vrijheid in schoonmaken op Vakbeurs Facilitair

2019 begint voor Nilfisk uniek. Van 23 tot en met 25 januari 2019 zal Nilfisk namelijk voor het eerst deelnemen aan Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in de Jaarbeurs in...

28 juli 2022

Een cocktail van inspiratietalks voor FMNextGen

Van strategische keuzes en de kwaliteit van medewerkers upgraden tot aantrekkelijk presenteren en concrete verkoopresultaten. Op 15 september zullen de deelnemers van het FMNextGen-event getrakteerd worden op een cocktail...

25 september 2023

Blog Belinda Dekkers (UL-Team): Duurzaam onderwijs: Het papierdilemma

In de afgelopen decennia hebben we een verschuiving gezien in onze kijk op de wereld om ons heen. Het besef van de delicate balans tussen mens, milieu en economie...

24 maart 2022

Jongeren vinden beleving belangrijker: “Een toiletbezoek mag een feestje zijn”

Een ambitieuze groep jonge mensen met frisse ideeën, waar jongeren in de schoonmaakwereld niet alleen een hoop aan kunnen hebben, maar waar ze ook samen de sector mee kunnen...

28 maart 2022

Voorjaarsbijeenkomsten Schoonmakend Nederland

Op 29 maart, 5 en 7 april organiseert Schoonmakend Nederland speciaal voor mkb-leden voorjaarsbijeenkomsten in Woerden, Heel en Echten. De mkb-leden krijgen tijdens de bijeenkomsten meer informatie over het...

08 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de...

19 februari 2022

Oh, wat een week (7)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 14 februari: Blog ‘Werkplezier……Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen...

20 oktober 2021

Sweep it under the carpet

Dit graffiti-kunstwerk is gemaakt door Banksy in 2006: “Cleaning Lady- sweep it under the carpet”. De reden dat hij dit portret maakte is:“In de slechte, oude tijd, waren het...