3 december 2024

Niels van Geenhuizen (CSU) deelt 5 goede voornemens voor bedrijfsschoonmaak in 2025

Met 2025 in zicht is het tijd om na te denken over duurzame voornemens – ook op het gebied van bedrijfsschoonmaak. Hoewel het nieuwe kabinet minder inzet op CO₂-reductie, is er in de schoonmaakwereld volop duurzame vooruitgang te zien. En het mooie is: duurzaam schoonmaken is eenvoudiger dan vaak gedacht. Niels van Geenhuizen, Manager Duurzaamheid bij schoonmaakbedrijf CSU, deelt vijf praktische tips om in 2025 in te zetten op een duurzamer schoonmaakproces.

Besteed aandacht aan (duurzaam) woon-werkverkeer
Sinds juli 2024 zijn werkgevers verplicht om de kilometers die werknemers afleggen voor woon-werkverkeer te registreren in een CO₂-rapportage. Deze wetgeving verhoogt de druk op werkgevers om duurzamere mobiliteitskeuzes te maken. Bij veel schoonmaakbedrijven is het woon-werkverkeer verantwoordelijk voor het grootste deel van de totale uitstoot. Hoewel de registratieverplichting kan aanvoelen als een administratieve last, biedt het juist de kans om meetbaar te verduurzamen.

Tip: maak alternatieve vervoersopties voor schoonmaakmedewerkers aantrekkelijk, en neem CO₂-uitstoot mee in de planning van schoonmaakdiensten op externe locaties. Besteed je schoonmaakwerkzaamheden uit aan een externe partij? Kies dan voor een leverancier die inzet op duurzamere vervoersopties.

Kies voor dagschoonmaak: duurzamer en socialer
De meest duurzame kilometer is de kilometer die niet wordt gereden. Vakbonden en werkgevers pleiten daarom voor meer dagschoonmaak, wat inhoudt dat schoonmaakwerkzaamheden plaatsvinden tijdens kantoortijden. In de cao zijn inmiddels maatregelen opgenomen die dagschoonmaak stimuleren. Op veel locaties wordt zowel in de vroege ochtend als in de avonduren gewerkt, door verschillende medewerkers. Met dagschoonmaak hoeven medewerkers een locatie maar één keer te bezoeken, waardoor het aantal reisbewegingen halveert. Bovendien kunnen medewerkers overdag veiliger de fiets of het openbaar vervoer nemen, wat hen minder afhankelijk maakt van de auto.

Veel schoonmaakmedewerkers geven zelf ook de voorkeur aan dagdiensten. Zo kunnen ze tijdens de ochtend- en avondspits gewoon thuis bij hun gezin zijn en samen kunnen eten. Bovendien draagt dagschoonmaak bij aan meer waardering voor én zichtbaarheid van schoonmaakmedewerkers. Als kantoorpersoneel schoonmaakmedewerkers persoonlijk kennen, zijn ze eerder geneigd om hun werkplek netjes te houden.

Tip: overleg met je schoonmaakmedewerkers of –partner hoe je meer dagschoonmaak kunt toepassen. Vaak levert het ook nog eens energiebesparing op, omdat de werkplek buiten kantoortijden niet verlicht hoeft te zijn.

Doe chemische reinigingsmiddelen in de ban
We zijn vrijwel allemaal opgegroeid met het idee dat chloor en allesreiniger ‘lekker fris’ ruiken, en dat een flinke emmer sop noodzakelijk is. De werkelijkheid is dat chloor helemaal niet goed reinigt (het bleekt alleen) en dat chemische reinigingsmiddelen en veel water meestal niet nodig zijn. Zo is voor het schoonmaken van bureaus alleen een vochtige microvezeldoek voldoende, zonder emmer of spray. En voor toiletten biedt een ecologische toiletreiniger (met EU Ecolabel) of schoonmaakazijn veel betere resultaten dan chloor.

Tip: wil je het nog duurzamer aanpakken? Overweeg dan over te stappen op schoonmaken met ozonwater en gebruik voor toiletten een chemievrije, duurzame toiletreiniger.

Maak duurzaamheid meetbaar
Met de invoering van de CSRD en de toenemende klimaatproblematiek voelen bedrijven druk om hun duurzaamheidsprestaties en –impact meetbaar te maken. Ook bedrijven die niet direct onder de CSRD vallen, moeten soms duurzaamheidsdata aanleveren bij klanten die wél CSRD-plichtig zijn.

Tip: anticipeer op de CSRD door nu al data te verzamelen over de duurzaamheid van schoonmaakprocessen binnen je organisatie. Wees bij de keuze voor een (nieuwe) leverancier extra kritisch op duurzaamheidsprestaties. Vraag leveranciers om een CO₂-voetafdruk van de schoonmaak in je eigen organisatie. Koplopers in de branche kunnen die inzichten leveren.

Neem je afvalmanagement onder de loep
Een makkelijke manier om snel duurzaam succes te boeken, is door je afvalmanagement te verduurzamen. Een voorbeeld: afvalzakken dragen in de schoonmaaksector voor 10 procent bij aan de totale uitstoot. Vervang daarom de losse afvalbakjes onder bureaus door enkele centrale afvalpunten met daarin zakken gemaakt van gerecycled plastic, en vervang deze alleen als ze (bijna) vol zijn. Zamel je papier niet meer in via een plastic zak, dat kan gewoon zakloos. En maak je – ondanks de ingevoerde SUP-wetgeving – nog steeds gebruik van wegwerpbekers? Vervang deze zo snel mogelijk voor herbruikbare varianten.

Tip: wil je direct je afvalbeheer verduurzamen? Kies dan voor afvalzakken gemaakt van gerecycled materiaal, oftewel afvalzakken uit afval. Hiermee bespaar je op het gebruik van olie, de grondstof voor traditioneel plastic. Dit kan de CO₂-uitstoot met ongeveer 50 procent verminderen.

Goede voornemens, groene toekomst
Bedrijven die goede voornemens omarmen, kunnen in 2025 al een groot verschil maken met eenvoudige maatregelen. Begin bijvoorbeeld met de overstap naar schoonmaakmiddelen met het EU Ecolabel. Ga in gesprek met schoonmaakmedewerkers of je schoonmaakpartner om processen groener in te richten, zoals het beperken van water- en energiegebruik en chemische middelen. En overweeg dagschoonmaak, waarmee je niet alleen duurzame impact maakt, maar ook het werkgeluk van medewerkers voorop zet. Deze praktische en haalbare maatregelen dragen bij aan verduurzaming op de langere termijn.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 november 2023

Zing mee met de i-mop Song

Dagelijks zien we op social media filmpjes van dansende mensen voorbijkomen. Al scrollend genieten van aandoenlijke beelden, indrukwekkende moves en professionele dansers. Als schoonmaakbranche kunnen we eigenlijk niet achterblijven....

10 juli 2025

Kabinet zet volgende stap in strijd tegen schijn-zzp’ers: bewijslast gaat naar de werkgever

Zzp’ers die minder dan 36 euro per uur verdienen, krijgen vanaf juli 2026 meer bescherming. Zij kunnen eisen als werknemer behandeld te worden, tenzij de opdrachtgever kan aantonen dat...

08 september 2024

Oproep Stichting Lezen & Schrijven: “Maak de samenleving toegankelijker voor 2,5 miljoen mensen”

Deze week (8-15 september 2024) is het de Week van lezen en schrijven. Dit jaar roept de Stichting Lezen & Schrijven bedrijven, overheden en organisaties op om de samenleving...

10 mei 2024

Zo zorgt Tork voor meer tevreden medewerkers

De tevredenheid van medewerkers hangt nauw samen met de hygiëne op de werkplek. Wist je dat 86% van de werknemers op kantoor hygiëne zelfs het belangrijkste aspect vindt van...

05 februari 2025

Francis combineert schoonmaak in Zeist met vrijwilligerswerk voor Ghana

Schoonmaker Francis (47) woont in Zeist en maakt via Biga Groep schoon bij scholengemeenschap De Breul. Hij komt uit Ghana en woont nu drie jaar in Nederland met zijn...

28 maart 2024

Dag 2 van de CAO-onderhandelingen: Schoonmakend Nederland doet eerste loonbod

Op donderdag 28 maart 2024 vond dag 2 van de CAO onderhandelingen voor de schoonmaak- en glazenwassersbranch plaats. Dit vond plaats in het MAC3 stadion van Pec Zwolle. Schoonmakend...

13 juni 2019

#nieuwsnotendop met Atir, Diversey, Dolmans, Rietbroek en Zone3

Diversey en Dolmans kiezen voor een goed gevoel Dolmans heeft ongeveer 2000 specialisten die met alle zorg, aandacht en vakmanschap facilitaire diensten verlenen. Dolmans koos voor Diversey voor het...

28 februari 2025

Jerry Sluis 25 jaar bij Rietbroek: “Samenwerking is de sleutel tot succes”

Operationeel directeur, Jerry Sluis, begon in 2000 als glazenwasser bij schoonmaakbedrijf Rietbroek en groeide door naar directielid. Hij viert dit jaar zijn 25 jarig jubileum. Van harte gefeliciteerd!

15 januari 2024

Hasan Manav (TPA Cleaning Services) gaat vol vertrouwen op naar 30 jaar schoonmaak

Ruim 29 jaar geleden, op 11 januari 1995, startte Hasan Manav als schoonmaakkracht. Hij deed dit tijdens zijn studiejaren en verdiende destijds 4,96 gulden bruto per uur. Hij groeide...

16 augustus 2024

Burgman viert 2 x 10 jaar toewijding: Marnix Verhaar en Mike Voges

Burgman vertelt dat zij op 22 april en 12 juni 2024 twee bijzondere mijlpalen vierden: het 10-jarig dienstverband van salesmanager Marnix Verhaar en account manager Mike Voges. “Marnix Verhaar...