6 december 2023

Voorkom cybercriminaliteit door goed gebruik AI

In samenwerking met de politie waarschuwt het Digital Trust Center (DTC) voor de risico’s van het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer. Ook delen zij tips over hoe zowel werknemers als werkgevers veilig om kunnen gaan met AI. Menselijk contact is hierbij de sleutel.

Terwijl AI-hulpmiddelen zoals tekstgeneratoren en beeldcreatie-apps ondernemers aanzienlijke (efficiëntie) voordelen bieden, is er ook een donkere zijde aan deze technologieën. Ook cybercriminelen kunnen deze tools gebruiken voor frauduleuze praktijken.

  1. Identiteitsfraude. AI kan ingezet worden om bijvoorbeeld een stem te klonen of om realistische teksten op te stellen.
  2. Desinformatie verspreiden. Taalmodel ChatGPT produceert authentiek lijkende teksten op schaal en met grote snelheid. Een dergelijk taalmodel kan criminelen helpen voor propaganda- en desinformatiedoeleinden.
  3. Malware. ChatGPT is in staat om codes te produceren in een aantal verschillende programmeertalen. Voor een potentiële crimineel met weinig technische kennis is dit een onschatbare bron om kwaadaardige codes (zoals malware) te produceren.

Manon den Dunnen, Strategisch Specialist Digitaal bij de politie, benadrukt het belang om waakzaam te zijn als je zelf gebruik maakt van AI: “Als je het niet op LinkedIn zou zetten, moet je het ook niet invoeren op ChatGPT. Want dat systeem traint zichzelf met de informatie die je invoert en voordat je het weet komt jouw informatie terug in teksten die gegenereerd zijn voor anderen. Daarom hebben bedrijven zoals Samsung hun medewerkers verboden het te gebruiken.”

Tips voor het omgaan met kunstmatige intelligentie en cybercriminelen die hier gebruik van maken:

  • Vertrouwelijke gesprekken kun je het beste in persoon voeren.
  • Voer nooit vertrouwelijke gegevens in ChatGPT of vergelijkbare taalmodellen. Dus ook geen namen van personen. Wees bewust dat de systemen gericht zijn op het genereren van teksten ‘die lijken op’. Het is geen zoekmachine, er zit namelijk geen database achter, dus gebruik het niet als feitelijkheid belangrijk is.
  • Bij twijfel over de identiteit van de persoon aan de telefoon, kun je voorstellen om terug te bellen. Een andere mogelijkheid is om een belevingsvraag te stellen. Bijvoorbeeld: Hoe was je gesprek gisteren?
  • Er kunnen afspraken gemaakt worden om bijvoorbeeld facturen alleen af te handelen wanneer er een mogelijkheid bij zit om te controleren wat de bron is.
  • Onderzoek welke oplossingen je in afstemming met partners in de keten kunt doorvoeren om de authenticiteit van de afzender van facturen of andere belangrijke communicatie, vast te stellen. Grijp terug op adviezen relevant voor bijvoorbeeld phishing of CEO-fraude. Deze vormen van cyberincidenten blijven in de basis hetzelfde ook al wordt AI als hulpmiddel ingezet.
  • Weet welke vragen je moet stellen bij de aanschaf van inkoop van software. Bijvoorbeeld: Op welke manier maakt deze software gebruik van kunstmatige intelligentie, hoe is het getraind, wat gebeurt er met deze data en welke veiligheidsvraagstukken spelen er?
Deel dit artikel

Ook interessant:

19 oktober 2021

Dag 2 CAO onderhandelingen schoonmaak- en glazenwassersbranche

Op 14 oktober zijn in Zeist de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche voortgezet. In een constructieve sfeer zijn de wederzijdse voorstellen verder verkend en...

08 februari 2019

5e EW event maakte ultimate journey: creatie van hospitality verwarrend eenvoudig?

Traditiegetrouw organiseerde EW Facility Services begin februari het event The Power of Hospitality. Voor de vijfde maal op rij verwelkomde de organisatie op 5 februari ongeveer 200 gasten uit...

15 januari 2019

Nederrijn Schoonmaak, Gom, Toekomst Schoonmaakbedrijven en UVA/HvA finalisten Best Practice Award

Wie wint de Best Practice Award? U hebt tot 17 januari, dus nog twee dagen, de kans om uw stem uit te brengen op een van de vier finalisten:...

05 april 2022

“Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”

Ellen Dekkers startte net voordat de coronacrisis uitbrak als algemeen directeur bij de RAS. Wat hebben de twee jaar haar gebracht en waar wil de RAS het komende jaar...

12 januari 2023

Esmée Ficheroux (CSU): “Bied ruimte aan de verschillen”

In 1968 richtte Cor van der Heijden Cleaning Service Uden (CSU) op. Een familiebedrijf dat ooit startte als eenmanszaak, maar inmiddels is uitgegroeid tot een onderneming waar 28.000 mensen...

03 juni 2023

1nergiek op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Op 7, 8 en 9 juni vindt de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats. In  Jaarbeurs Utrecht zullen zo’n 200 exposanten hun schoonmaak- en facilitaire oplossingen tonen. Onder de exposanten...

01 juli 2025

Breedweer is trots op afstudeerders Lars en Nienke

Breedweer geeft Lars van Duijnen van Hogeschool Inholland Alkmaar en Nienke Bommer van Vrije Universiteit Amsterdam een groot applaus voor het uitvoeren van hun afstudeeronderzoeken bij Breedweer Facilitaire Diensten. 

10 februari 2023

Gastles schoonmaak

Berry Helmes van Haagclean verzorgde afgelopen week een gastles schoonmaak op het MBO College AirPort Amsterdam. Naast theorieles kregen de leerlingen ook praktijkles met de i-mop XL van i-team....

22 januari 2024

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight): ‘Oude wijn in nieuwe zakken of nieuwe wijn in oude zakken?’

Zijn er in de schoonmaakbranche noviteiten of nieuwe methodes? Deze vraag stelde ik mij de afgelopen dagen. Ik twijfel daar echt over. Is er écht iets nieuws onder de...

28 november 2018

Gros en Werner & Mertz perfect ecologisch duo voor zwembadreiniging met schuim

In navolging van Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep besliste de gemeente Eindhoven om ook voor het ir. Ottenbad voor schuimreiniging te gaan. Gros Hygiëne & Schoonmaaksystemen, vakgroothandel van Werner &...