5 april 2022

“Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”

Ellen Dekkers startte net voordat de coronacrisis uitbrak als algemeen directeur bij de RAS. Wat hebben de twee jaar haar gebracht en waar wil de RAS het komende jaar naar toe? Een nieuwe aflevering in de serie over vrouwelijk leiderschap.

Ellen werkte bijna dertig jaar bij FNV waar ze onder meer directeur van veertien sectoren was, voordat ze twee jaar geleden bij de RAS (Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche) aan de slag ging. “Ik ben van de mensensectoren”, legt ze uit. “En de schoonmaak is dat bij uitstek. Ook is er in deze branche altijd wel iets te regelen, zoals het verbeteren van arbeidsomstandigheden en het creëren van doorgroeimogelijkheden. Het is een mooi werkveld waarin betrokken mensen werken die vaak recht voor z’n raap zijn en het is mijn ambitie om deze branche vanuit de RAS nog fijner te maken.”

Gemixt team
Ondanks dat er in de schoonmaaksector veel vrouwen werkzaam zijn die uitvoerend werk verrichten, zijn er nog relatief weinig vrouwen werkzaam in leidinggevende functies. Wel ziet Ellen dat er een kentering gaande is. “Ik kom steeds vaker vrouwen in leidinggevende functies of besturen tegen, maar dit zie je ook in andere sectoren gebeuren, dus het is niet iets dat alleen in de schoonmaak gaande is.” Een mooie ontwikkeling vindt ze, maar ze pleit vooral voor een goed gemixt managementteam. “Een team dat uit vrouwen, mannen, mensen van verschillende leeftijden en diverse culturele achtergronden bestaat is belangrijk, omdat je daarmee veel verschillende invalshoeken krijgt en elkaar op die manier scherp kunt houden.”

Het werkveld in en bijpraten met onder andere werkgevers om te kijken waar de sector behoefte aan heeft, zijn activiteiten die Ellen tijdens de coronapandemie niet of nauwelijks kon uitvoeren en die ze graag weer wil oppakken. “Het is essentieel om te weten wat er speelt, waar we als RAS in kunnen verbeteren of wat we beter voor het voetlicht kunnen brengen.” Zo is de RAS voor een betere vindbaarheid en informatievoorziening onder meer bezig met een nieuwe website met een betere zoekfunctie en een RAS-app voor schoonmakers en glazenwassers. “Hierin kan je verschillende informatie vinden”, legt ze uit. “Denk bijvoorbeeld aan filmpjes over ergonomie, tips over veilig werken en wat te doen bij discriminatie. Ook kan je er een e-portfolio in bijhouden, wat handig kan zijn als je gaat solliciteren. Daarnaast komen er thema’s uit de cao aan bod, zoals informatie over de regelgeving over feestdagen, loonsverhoging en reiskosten.”

Bijscholing

Het schoonmaak- en glazenwassersvak is altijd in ontwikkeling. Momenteel zijn er een hoop ontwikkelingen, waaronder digitalisering, robotisering en de switch naar dagschoonmaak. Ook niet onbelangrijk volgens Ellen is bijscholing. “Het is belangrijk dat je je als medewerker kunt blijven ontwikkelen, daarom pleiten we voor bijscholing. Een punt waar we nog wel mee zitten is hoe je dit als werkgever kunt doorberekenen in de prijs naar de klant toe. Iedereen weet hoe belangrijk persoonlijke ontwikkeling is en dat dit het resultaat uiteindelijk ten goede komt, maar een scherpe prijs blijft blijkbaar belangrijk.” Ook de waardering van de schoonmaker mag volgens haar nog meer in the picture komen te staan. “Tijdens de coronapandemie bleek hoe essentieel de schoonmaak is, ik had gehoopt dat dit iets beter zou worden doorberekend in het tarief voor de schoonmakers. Ik denk dat hier wat dat betreft nog wel een wereld te winnen is en daar maken we ons vanuit de RAS via de Code Verantwoordelijk Marktgedrag natuurlijk hard voor.”


Vorige week vertelden Niki en Anouk de Bruycker van Salubris over hun visie op vrouwelijk leiderschap”‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen.’ Deze week is het Ellen Dekkers, wie zal volgende week volgen? Houd onze site in de gaten!

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 augustus 2022

Vitaliteitjes voor na de zomer

Heb je een fijne vakantie gehad, met heerlijk eten, en zijn er ongemerkt toch wat kilo’s bijgekomen? Geen paniek. Ga na je vakantie gewoon weer terug naar je oude...

12 september 2022

Schoonmaakbranche zet vol in op bijbanen

Op 5 september lanceerde Schoonmakend Nederland de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl. Met de campagne wil de branche studenten interesseren voor een bijbaan in de schoonmaak. Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “Veel...

05 april 2019

Top 3 maart op Schoonmaakjournaal: Dag van de Schoonmaker, Salubris en Leviy

In de schoonmaak draait het om de mensen op de werkvloer, de vakgiganten die dagelijks zorgen voor hygiëne, schoon en beleving. Het wordt vaak geroepen, maar niet altijd uitgedragen....

14 september 2023

Nocore zet volgende stap in digitalisering met planbord werkbonnen

We kunnen er eigenlijk niet meer omheen. Digitalisering gaat een steeds grotere rol spelen in de schoonmaakbranche. Nocore Facility apps is de afgelopen maanden bezig geweest om een belangrijke...

03 juli 2019

FD: “Het wordt tijd om de bezem uit de kast te halen”

Wat is er toch aan de hand met onze grote schoonmaakbedrijven? Columnist Bartjens van het Financieele Dagblad vraagt het zich af. In zijn column De bezem erdoor beschouwt hij...

27 januari 2023

Podcast: duurzaam was- en afvalproces in de zorg

Is duurzaamheid jouw goede voornemen van dit jaar? Luister dan naar de nieuwe aflevering van de podcast ‘Preach what you practice’ van studenten en docenten van Han Facility Management....

23 februari 2023

Duurzaamheid en partnership leiden tot verlenging samenwerking AFAS Live en Effektief

Sinds 2007, toen AFAS Live nog de Heineken Music Hall heette, is Effektief verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud op deze locatie. Na het aanbestedingstraject in 2021 succesvol te hebben doorlopen,...

12 maart 2022

Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger vrij

Het Nederlandse duurzame zeepmerk Seepje heeft de receptuur van haar volledig natuurlijke allesreiniger kosteloos via een paginagrote advertentie in de Volkskrant vrijgegeven aan haar concurrenten, en wil zo de...

11 november 2021

‘Schoonmakers zijn er niet om ons aan het werk te houden, wij zijn er juist voor hen’

Onze nieuwe serie ‘The Young Ones’ trappen we af met een interview met #FMNextGenner Glenn Timmer (29), verantwoordelijk voor Asito Cure. Hij werd al tijdens zijn studietijd verliefd op...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...