7 juli 2022

Vind nieuwe medewerker(s): 9 tips

Personeelskrapte. Ook de schoonmaakbranche heeft er helaas mee te maken. Als schoonmaakbedrijven en toeleveranciers delen jullie veel vacatures, allemaal op een eigen manier. Maar hoe val je nu op tussen de massa? Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf eruit springt en jij jouw nieuwe medewerker vindt? Als redactie zetten wij 9 tips op een rij. Ter inspiratie. En met het aanbod om jouw vacature(s) te laten shinen op #VacatureVrijdag op Schoonmaakjournaal.nl en social mediakanalen.

1. Gebruik beeld én tekst in jouw vacature: Het is een feit, met korte, krachtige teksten moet je direct de aandacht van jouw wervingskandidaat weten te trekken. Met een aansprekende foto, beeld of kort filmpje erbij lukt dit nog beter. Wees creatief en eerlijk. Betrek medewerkers om het beeld te bepalen, zij weten immers waarom ze bij jouw bedrijf werken en hebben vast en zeker een idee hoe dit te laten zien.

2. Sollicitatiefilmpje: Laat een sollicitant voor de functie van schoonmaker een filmpje te sturen in plaats van een uitgebreide sollicitatie- of motivatiebrief. Dat is laagdrempelig en je ziet meteen wie het is en hoe deze persoon zich presenteert. Voor leidinggevende functies kun je een combi bedenken in de vorm van een motivatiefilmpje én een cv.

3. Wees helder en duidelijk: gebruik geen vaktaal, wees helder en duidelijk wat je van een sollicitant verwacht. Wees creatief en verzand niet in ellenlange opsommingen. Zorg dat je kandidaten aanspreekt zoals je dat met je huidige mensen doet. In een eerste gesprek kun je de talenten en ervaringen toetsen en de voorwaarden bespreken.

4. Geef jouw bedrijf een gezicht: Laat zien met wie een nieuwe medewerker gaat werken. Film/fotografeer de huidige medewerkers, van schoonmaker tot leidinggevende tot directie. Uiteraard met een smile! Plaats bijvoorbeeld een foto van degene met wie een kandidaat een eerste gesprek heeft, dat maakt de komst toegankelijk, want je weet wie er op je wacht.

5. Geef voorbeelden uit de dagelijkse praktijk: Laat zien wat een nieuwe medewerker gaat doen of met wie hij/zij gaat samenwerken. Film bijvoorbeeld een dag uit het leven van een collega, een lunch, overleg of borrel. Zorg voor een aantrekkelijk maar realistisch beeld dat de juiste mensen aanspreekt. Deel zo’n filmpje bij de vacature op jouw site en social media.

6. Wees realistisch: Stel jouw bedrijf niet alleen voor als het meest geweldige bedrijf. Laat ook merken wat de bijdrage van de nieuwe collega kan zijn in het verbeteren van bijvoorbeeld operationele zaken. Stel je kwetsbaar op, zodat een zoekende kandidaat zich aangesproken voelt om een bijdrage te mogen leveren. Het is immers altijd leuk om al te weten hoe jij jouw talenten kunt inzetten en dat je van toegevoegde waarde kunt zijn.

7. Daag kandidaten uit: geef in een vacature aan dat je nieuwsgierig bent naar wat een nieuwe collega zelf kan inbrengen naast de taken die nodig zijn. Doe een beroep op hun talenten en eigen verantwoordelijkheid. Daag ze uit!

8. Deel de vacacature breed: Beperk het delen van de vacature niet tot de eigen website alleen. Zorg dat je deze deelt op jouw eigen socialmediakanalen en die waar kandidaten zich bevinden. Maak ook gebruik van jouw netwerk. Betrek de eigen medewerkers bij de zoektocht: maak bijvoorbeeld een what’s app bericht met beeld/film die zij met hun relaties kunnen delen. Vraag hen de vacature ook op hun persoonlijke social kanalen te delen, op de manier zoals zij dit graag willen. Maak er een contest van en stel daar een leuke waardering tegenover.

9. Extra: deel de vacature via de mediakanalen van Schoonmaakjournaal.nl: graag helpen we jou in jouw zoektocht naar de juiste kandidaat. Met ons community-platform, onze LinkedIn, FB, Twitter, Instagram en Youtube kanalen waaronder ook FB-Schoonmakerscafé (met 2500  (grotendeels schoonmakers als) volgers) en ons E-journaal kunnen we tienduizenden mensen bereiken. In de komende maanden staan wij ervoor open om  jullie vacatures te delen op #VacatureVrijdag. Vraag ons naar de mogelijkheden via [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 juni 2024

Schoonmakend Nederland zet schoonmaakvacatures in the spotlight

In september 2024 lanceert branchevereniging Schoonmakend Nederland de carrièresite Ontdek de schoonmaak! Een primeur. Ilse Vanhijfte, strategisch communicatieadviseur Schoonmakend Nederland: “Een aantrekkelijke site die de talloze mogelijkheden in de...

11 november 2021

‘Schoonmakers zijn er niet om ons aan het werk te houden, wij zijn er juist voor hen’

Onze nieuwe serie ‘The Young Ones’ trappen we af met een interview met #FMNextGenner Glenn Timmer (29), verantwoordelijk voor Asito Cure. Hij werd al tijdens zijn studietijd verliefd op...

22 februari 2022

Door grondstoffenschaarste minder effectieve reinigingsmiddelen

De problemen in de levering van grondstoffen blijven aanhouden, meldt de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Voorraden raken op en tijdelijke oplossingen bieden geen verlichting meer. Tekorten aan schoonmaakproducten,...

03 augustus 2022

Balans digitaliseert verder met Nocore

Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten werkt al meer dan acht jaar met Nocore Facilitair en in de tussentijd kwamen daar ook Nocore Online en Facility Apps bij. Marije van de...

07 oktober 2021

FMGezondheidszorg focust op toekomst: vakkennis, verfrissing, verbinding

Beroepsvereniging FMGezondheidszorg heeft de vaart er goed inzitten. De koers? De toekomst! Op het programma staat voor december een persoonlijk Meet & Greet op een robuuste locatie, en voor...

16 januari 2023

Take the Stage: CSU opent eigen stagebureau

Schoonmaakbedrijf CSU opende deze maand Take The Stage, een intern stagebemiddelingsbureau. Het bureau biedt niet alleen stages aan studenten, maar wordt ook draaiende gehouden door stagiaires die taken zoals...

03 januari 2023

Laetitia Simonis (1nergiek): “Coronatijd moeilijk? Heerlijk juist die dynamiek!”

Onze serie over vrouwelijk leiderschap vervolgen we met een interview met Laetitia Simonis. Ze rolde vijftien jaar geleden per toeval de sector in, schopte tegen heel wat heilige huisjes...

08 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de...

01 februari 2022

Geen 1,5 meter alsjeblieft

Humor in coronatijd, daar houden we van. Deze foto kwam de redactie tegen op social media en heeft ‘m even ‘geleend’ om deze in onze rubriek ‘foto’s & films’...

18 januari 2022

100% circulaire afvalbak maakt afval scheiden nog eenvoudiger

Het scheiden van afval is een belangrijke eerste stap richting de circulaire economie. Om bedrijven hierbij te helpen heeft Bonton de Bonton Circubin gelanceerd. Een nieuwe afvalmodule die het...