3 januari 2023

Laetitia Simonis (1nergiek): “Coronatijd moeilijk? Heerlijk juist die dynamiek!”

Onze serie over vrouwelijk leiderschap vervolgen we met een interview met Laetitia Simonis. Ze rolde vijftien jaar geleden per toeval de sector in, schopte tegen heel wat heilige huisjes aan en runt sinds januari 2020 als algemeen directeur schoonmaakbedrijf 1nergiek. “Ik ben open en benaderbaar, maar als het nodig is kan ik ook heel direct en duidelijk zijn. Maar daarna is het meteen klaar en gaan we door.” 

Je hebt een marketing- en communicatieachtergrond, hoe ben je in de schoonmaak verzeild geraakt?
“Het bedrijf waar ik werkte werd overgenomen door Facilicom. Na een jaar werd ik in een high-potential traject gezet met de bedoeling dat ik op den duur een district of afdeling zou gaan aansturen. Ik werd districtsmanager Gom Schoonmaak Midden-Nederland met standplaats Utrecht, terwijl ik wist dat dat er een districtsmanager Beveiliging in mijn woonplaats Den Haag beschikbaar was. Mijn toenmalig leidinggevende Martine Geurts, destijds vice-president bij Facilicom, gaf als reden: ‘De schoonmaak is de meest ingewikkelde facilitaire dienst, als je deze branche aankunt, dan kan je alle sectoren ook aan.’”

En ervaarde je dat ook zo?
“Ja. Je komt in de schoonmaak elke dag nieuwe, interessante uitdagingen tegen, je kunt aan een hoop knoppen draaien en iedere keer is de uitkomst net even anders. Ik ontdekte al snel dat je een team om je heen moet hebben dat staat als een huis om al deze uitdagingen goed te managen. Het district waar ik terecht kwam draaide al vele jaren verlies en er was geen teamsfeer. Ik heb mezelf moeten bewijzen, want toen het nieuws dat ik naar district Midden ging binnen Gom bekend werd, hoorde ik ‘oh ja zij komt helemaal niet uit de schoonmaak; dit gaat haar nooit lukken’. Tja, en als mensen zo beginnen, dan ga ik ze natuurlijk wel even een poepie laten ruiken. Ik ben een ondernemer en geen beheerder en hou van uitdagingen! Het was een wereldtijd en het lukte me om het in twee jaar weer winstgevend te maken. Achteraf ben ik Martine heel dankbaar want bij Gom was een van de meest gave en leerzame periodes in mijn werkbare leven.”

Wat vond je het meest opvallende aan de schoonmaakbranche toen je net begon?
“Dat het best een traditionele sector is, waar een afrekencultuur heerst en waar het om KPI’s draait. Natuurlijk hou ik van doelen bereiken en rendement maken; maar in deze branche moet je dat wel met elkaar doen, je juist focussen op wat goed gaat en daarvan leren. Op zich is het geen probleem dat een sector traditioneel is, maar wel als dat betekent dat je niet meer creatief bent en te weinig rekening houdt met de mensen waar het uiteindelijk om draait én beseft dat zij de basis van jouw succes zijn.”

Je startte vlak voordat de coronapandemie uitbrak bij 1nergiek, hoe was het om in zo’n woelige periode te beginnen?
“Misschien klinkt dit raar, maar ik vond het juist een waanzinnige tijd. Er was een hele sterke dynamiek, er gebéurden dingen. We zijn die periode heel bewust samen als collega’s en ook met onze opdrachtgevers goed doorgekomen. Onze schooncollega’s begrepen de urgentie en dat ze flexibel moesten zijn. En door onze langdurige relaties met de opdrachtgevers en omdat wij dezelfde waarden delen, konden we direct in overleg en hadden we begrip voor elkaar. We hebben bij ruim 183 opdrachtevers een vorm van ‘afschaling’ ingevoerd en deden soms ook tijdelijk andere werkzaamheden. We zijn slechts een handvol klanten verloren en ik heb gelukkig niemand hoeven ontslaan; we hebben zelfs nieuwe collega’s aangetrokken. Natuurlijk was het belangrijk dat er kritisch naar de kosten werd gekeken en de kwaliteit op peil zoals men van ons gewend was. De wens van de opdrachtgever bleef centraal staan en daarbij is het belangrijk om te blijven denken in mogelijkheden en niet in beperkingen. Ook al heb je tijdelijk minder omzet, een recessie hoeft niet per se te betekenen dat je ook direct in je personeelsbestand moet snijden. Want je maakt een wond in de organisatie, en die moet niet alleen helen maar laat ook een litteken achter.”

Wat is het risico daarvan?
“Je loopt het gevaar dat er een leegloop ontstaat, omdat het vertrouwen en gevoel van veiligheid weg is. En dan is je flexibiliteit ook weg, omdat mensen alleen nog maar kijken of ze hun baan mogen behouden. Je moet juist die angst weghalen en zeggen ‘we zetten allemaal onze schouders eronder, dan komen we door deze periode heen’. Daar ben ik van overtuigd!”

Welke lessen heb je tijdens drie jaar 1nergiek geleerd?
“Het is heel belangrijk dat operatie en ‘kantoor’ goed samenwerken en met elkaar in verbinding blijven staan. Het kantoor faciliteert de operatie en staat er niet boven. Ja, er zijn grenzen om het operationele speelveld, maar benut juist elkaars sterke punten en blijf communiceren. Bij 1nergiek gaat dit nu heel goed en je merkt dat mensen daardoor een stap extra willen zetten. Dit geldt ook voor de samenwerking tussen specialistische reiniging en reguliere schoonmaak. Mijn visie hierover staat haaks op hoe het meestal is geregeld. Ik heb een splitsing gemaakt en ervoor gezorgd dat beide takken van sport samenwerken maar wel zelf verantwoordelijk zijn, zowel financieel als organisatorisch voor hun omzet en organisatie; alsook in hun contact met de opdrachtgever. Bij ons is specialistische reiniging geen onderschoven kindje, ze zijn gelijk aan elkaar.”

Hoe zou je jouw leiderschapsstijl omschrijven?
“Mensen zeggen wel eens ‘jij bent als directeur het boegbeeld van de organisatie’, maar het werkelijke succes van een bedrijf wordt door iedereen bepaald, niet alleen door mij. Leiderschap begint allereerst bij jezelf, ik leg sterk de nadruk op motiveren en ontwikkelen van mijn team. Ik zet mensen in beweging en daag ze uit. En geloof als organisatie altijd in je eigen kracht, want die is uniek. Mijn taak is alleen maar ‘faciliteren’. Opletten dat iedereen goed in z’n vel zit, hen enthousiasmeren, soms ook te helpen relativeren of iemand in de goede richting zetten en vooral hem of haar zelf laten nadenken. Ik ben nieuwsgierig, ambitieus, kritisch, stel graag vragen, ben benaderbaar, maar stel duidelijke grenzen en moet ook lastige beslissingen nemen, maar die kan ik wel altijd onderbouwen en vind het belangrijk dat anderen begrijpen waarom iets nodig is. Ik zeg wel eens gekscherend: ik heb zelf geen kinderen en die wil ik op de werkvloer ook niet. Ik kan ook heel direct zijn en mensen soms een verbale veeg uit de pan geven, maar ik zeg dat één keer dan is het klaar. Geen rancune of iets blijven nadragen. Ooit zij een collega-directeur dat hem dat het meeste verbaasde van mij als vrouw. Nou misschien is dat laatste dan wel een mannelijke eigenschap.”

Je noemt dat het meteen klaar is als je je zegje hebt gedaan een mannelijke eigenschap. Denk je dat er verschillen zijn tussen mannelijke en vrouwelijke leiders?
“Ja. Het één is niet beter of slechter, maar wel anders. Ik vind vrouwen over het algemeen meer intuïtief, mensgerichter, ze stellen vaker vragen en wegen dingen zorgvuldiger af. Al kan dat laatste ook een nadeel zijn, als er snel beslissingen genomen moeten worden. Ook stellen we ons eerder kwetsbaar op. Maar ik zie dat op een ‘gecontroleerde wijze’, als een machtig eigenschap. Omdat je hiermee juist in deze tijd van verandering en in beweging zijn als organisatie juist veel weerstand kan weghalen en een flexibele innovatieve houding activeert. Mannen zijn daar minder vaardig in of zien dit als zwakte. Wel vind ik ze over het algemeen beter in netwerken; dit mogen vrouwen echt veel beter doen.”

Wat zou je vrouwen willen meegeven?
“Doe wat goed voelt, want kritiek krijg je toch wel. Ik merk bij de jongere generaties, zowel meiden als jongens, dat ze door social media veel meer bezig zijn met hoe een ander ze zien. Dit kost veel tijd en energie, en wat levert het nou op? Met in het ergste geval soms een burn-out tot gevolg. Wees vooral jezelf, maak je niet te druk over wat anderen van je vinden en wees ook vooral eerlijk tegen jezelf als persoon en in je werk”.

Vind je dat vrouwen elkaar wel wat meer mogen empoweren?
“Ja dat zeker, maar we moeten ook op individueel niveau de onzekerheid loslaten en soms wat zakelijker en competitiever zijn, al vind ik niet dat we ons als mannen moeten gaan gedragen of ons ermee vergelijken. Dat is namelijk helemaal niet nodig om te kunnen leiden. Wat je wel nodig hebt: je zwakke punten kennen en zelfreflectie toepassen. Het is niet erg om niet perfect te zijn. Dat maakt juist ieder mens uniek.”

Maar zelfreflectie toepassen kan nog knap moeilijk zijn voor mensen.
“Als goede leider ben je verplicht om het juiste voorbeeld te geven. Daarom is het essentieel om zelfreflectie toe te passen. En natuurlijk ben ik ook een mens en vind dat niet altijd even fijn om te doen. Maar met erkennen kom je veel verdere dan met ontkennen. Er zijn een hoop niet goed functionerende leidinggevenden. De intentie is er wel, maar ze krijgen bijvoorbeeld te weinig feedback van de mensen om hen heen. Ofwel niet alleen de leidinggevende zelf, maar ook zijn/haar leidinggevende of medewerker is verantwoordelijk om hier iets aan te doen. Het is zo belangrijk om mensen te faciliteren zodat ze kunnen groeien.”

Wat wil je nog bij 1nergiek bereiken?
“Ik ben hier als een vis in het water, en wat mij betreft zie ik 1nergiek nog wel twee keer zo groot worden. Ik hou van doelen stellen; hoe uitdagend ook. Het belangrijkste is: ik wil het samen doen en iedere dag gelachen hebben, iets geleerd hebben en iemand geholpen hebben. Druk zijn is niet erg en zorgt bij mij voor scherpte! Mijn werk is topsport en moet wat dat betreft iedere dag een feestje zijn.”

_________________________________________________________________________________

 

Laetitia Simonis (1970, Utrecht) studeerde communicatie in Utrecht, commerciële economie in Den Haag en deed daarna nog een MBA. Ze werkte bij verschillende bedrijven als marketing- en communicatieadviseur en gaf PR-advies in de politiek. Door een overname kwam ze bij Facilicom en GOM terecht. Daarna werkte ze bij Dolmans en gaf ze als consultant advies over schoonmaakprojecten voordat ze in 2020 bij 1nergiek terecht kwam.

Foto: Henk Snaterse

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 februari 2022

Gerard Spoor (Carling Opleiding en Qualis Insight) overleden

Aangeslagen en ontdaan bereikt ons het bericht dat Gerard Spoor, directeur van Carling Opleidingen en co-founder van Qualis – Insight into Quality, op 20 februari 2022 op 61-jarige leeftijd...

27 juni 2019

Huub Kattenpoel van Kleentec over co-creatie Innovi: “Samen bijdragen aan verbeteringen reinigingsproces”

“Ik omring me graag met ondernemers die innovatief zijn, die denken in oplossingen om processen te verbeteren.” Business unit directeur van Kleentec, Huub Kattenpoel, noemt als voorbeeld Gerrit Visser,...

05 februari 2023

Top 10 meest gelezen artikelen in januari

Op welke artikelen klikten onze communityleden het meest in de afgelopen maand? De top 10: 1. Nieuwsbericht: Nieuw schoonmaakbedrijf: Vebego Cleaning Services 2. Interview vrouwelijk leiderschap: Esmée Ficheroux (CSU):...

11 juli 2022

Neem de COVID-basismaatregelen weer in acht

Schoonmakend Nederland doet de oproep om de Covid-basismaatregelen weer in acht te nemen, omdat in de afgelopen weken het reproductiegetal (R) weer ruim boven de 1 is gestegen. Hieruit...

05 juni 2020

Top 5 in mei op Schoonmaakjournaal: van hygiënezuil tot anderhalve meters maken in onderwijs

Total Cleaning Products & ABC Products, Leviy Software, Greenspeed, MTS Euro Products en Asito & EW Facility Services: dit zijn onze graag en meest geziene gasten op Schoonmaakjournaal in...

30 juli 2024

𝐇𝐞𝐞𝐟𝐭 𝐣𝐨𝐮𝐰 𝐬𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚𝐤𝐛𝐞𝐝𝐫𝐢𝐣𝐟 𝐬𝐭𝐚𝐭𝐮𝐬𝐡𝐨𝐮𝐝𝐞𝐫𝐬 𝐢𝐧 𝐝𝐢𝐞𝐧𝐬𝐭?

Het ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid heeft de subsidieregeling ‘ondersteuning werkgevers inzet statushouders’ gepubliceerd. Deze subsidieregeling biedt werkgevers een financiële tegemoetkoming voor de extra begeleiding van statushouders op...

16 januari 2022

Een opgeruimd leven

Om goed te kunnen schoonmaken is een opgeruimd pand of bureau essentieel. Het opruimen is een taak voor de opdrachtgever of gebruikers van een pand. Toch helpen schoonmakers vaak...

13 november 2018

Care pakt finaleplaats European Cleaning Awards in technological solutions

Als organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards wil het European Cleaning Journal het negatieve beeld van de schoonmaaksector counteren door te tonen hoe hard er gewerkt wordt aan kwaliteit,...

29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

23 mei 2022

1nergiek 1e keer op Vakbeurs Facilitair in Utrecht

Op 8-10 juni vindt de volgende vakbeurs plaats. In Jaarbeurs Utrecht kunnen facilitaire professionals elkaar ontmoeten bij vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer.“Hoe fijn is dat”, enthousiasmeert Laetitia Simonis, algemeen directeur...