21 augustus 2025

Nieuwe wet ‘van school naar duurzaam werk’ helpt jongeren naar de arbeidsmarkt

De ‘Wet van school naar duurzaam werk’ is aangenomen door de Eerste en Tweede Kamer. Deze wet moet honderdduizenden jongeren helpen die moeite hebben om de arbeidsmarkt te betreden. Voor mkb-ondernemers betekent dit meer kansen om gemotiveerd personeel te vinden in een krappe arbeidsmarkt.

Waarom de ‘Wet van school naar duurzaam werk’ er komt
Veel jongeren vallen tussen wal en schip bij de overgang van school naar werk. Het gaat om honderdduizenden jongeren die door verschillende omstandigheden moeilijker een baan vinden. Tegelijk hebben bedrijven dringend personeel nodig. De wet, die op 1 januari 2026 ingaat, wil deze twee problemen aan elkaar koppelen.

Wat verandert er met de ‘Wet van school naar duurzaam werk’?
Jongeren van het mbo, voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs krijgen langer ondersteuning:

  • Mbo-studenten van entree-opleidingen en niveau 2 krijgen tot een jaar na hun diploma extra loopbaanbegeleiding
  • Studenten voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs kunnen tot twee jaar na school begeleiding krijgen
  • Hbo- en wo-studenten met een functiebeperking krijgen ook recht op begeleiding tot een jaar na afstuderen

Doorstroompunten krijgen wettelijk versterkte rol
De wet legt vast dat scholen, gemeenten en Doorstroompunten beter moeten samenwerken. Nederland heeft 40 Doorstroompunt-regio’s die voorkomen dat jongeren uit beeld raken.

Gemeenten ondersteunen meer jongeren
Gemeenten kunnen straks jongeren tot 27 jaar (was 23 jaar) actief ondersteunen bij het vinden van werk, ook als ze geen uitkering hebben.

Hoe kun je inspelen op de ‘Wet van school naar duurzaam werk’?
De wet biedt mkb-bedrijven toegang tot gemotiveerde jongeren die voorheen moeilijker bereikbaar waren. Vooral voor functies waar geen hoge startkwalificatie vereist is, kun je hiermee je personeelstekort aanpakken. Vier adviezen:

1. Werk samen met lokale partners: Neem contact op met Doorstroompunten, mbo-scholen en gemeenten in je regio. Zij weten welke jongeren beschikbaar zijn en welke ondersteuning ze nodig hebben.

2. Bied stageplaatsen aan: Door stages, leerwerkplekken of proefplaatsingen aan te bieden, kun je jongeren leren kennen voordat je ze in dienst neemt. Dit verkleint het risico voor beide partijen.

3. Denk aan begeleiding op de werkvloer: Veel van deze jongeren hebben baat bij extra begeleiding in het begin. Investeer in een goede inwerkperiode en wijs een ervaren collega aan als mentor.

4. Participeer in regionale projecten: Doe mee aan lokale initiatieven voor kwetsbare jongeren. Dit vergroot je bekendheid als werkgever en laat zien dat je maatschappelijk betrokken bent.

 

Bron: MKB Servicedesk

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 augustus 2024

SBTi valideert duurzaamheidsdoelstellingen Essity

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity zet een nieuwe stap richting een duurzame toekomst: de doelstellingen om tegen 2050 de uitstoot van broeikasgassen tot nul te reduceren, zijn officieel gevalideerd door...

09 oktober 2019

OSB: “Schoonmaak herkent zich niet in negatieve beeld SCP”

Bedrijven in de schoonmaaksector nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus door volop kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In beginsel is iedereen van harte welkom...

04 oktober 2022

Van Kessel Fruit blij met snellere en betere schoonmaak met stoom

Deze week neemt Innovi de redactie over. Het bedrijf  uit Vroomshoop laat een klant aan het woord om een eerlijk beeld te schetsen over hun duurzame reiniginsoplossingen. Teelt- en...

20 november 2025

Blog Edgar van Engelen: “De schoonmaak heeft géén imagoprobleem, Nederland heeft een perceptieprobleem”

De Schoonmaak Vakdagen zitten er weer op. Zoals ieder jaar voelde het als een warm bad: een plek vol herkenning, vakmanschap en trots. Een evenement waar vakgenoten elkaar ontmoeten,...

21 november 2019

Inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven: “De markt gaat krimpen”

Natuurlijk schoonmaken blijft mensenwerk, dat is van alle tijden. Maar met de toenemende arbeidskrapte en de lange(re) inzet van mensen tot hun 67e voor ogen zal de schoonmaakindustrie om...

03 juni 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes kies je voor groen”

Veel bedrijven hebben duurzame doelstellingen. Ook in de schoonmaakbranche. Dat is goed nieuws, vindt Pim Hilgerdenaar, want de schoonmaakbranche is niet zo schoon. “Daarom ontwikkelen we Crohill methodes waarmee...

26 februari 2025

Proschoon zet haar nieuwe, visuele arbeidsovereenkomst in als welkomstfeestje

De eerste visuele arbeidsovereenkomst van Proschoon is een feit. Waar een traditioneel contract vaak voelt als een stoffige stapel papier vol kleine lettertjes en moeilijke clausules, hebben zij de...

14 november 2023

Finalist Best Practice Award 2023: CSU en Hogeschool van Amsterdam

De samenwerking tussen CSU en de Hogeschool van Amsterdam heeft één van de zes finaleplaatsen van de Best Practice Award 2023 behaald. Lees hier mee over deze samenwerking. De...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

05 augustus 2025

MTS Euro Products neemt activiteiten Holland Papier Groep over

Met trots maakt MTS Euro Products B.V. bekend per 4 augustus de activiteiten van Holland Papier Groep B.V. te hebben overgenomen. Deze stap markeert voor hen een belangrijke mijlpaal...