10 april 2025

Marcel (Vebego) medeverantwoordelijk voor helder Beeld & Geluid

Marcel is een rasechte glazenwasser: van de 44 jaar dat hij op deze aarde rondloopt, staat hij er al meer dan 30 op een ladder. Tegenwoordig is hij namens Vebego verantwoordelijk voor een aantal gebouwen op het Mediapark in Hilversum, met (mediamuseum) Beeld & Geluid als zijn grootste klant. Daarnaast heeft hij andere klussen onder zijn hoede zoals het Top 2000 Café en presenteert Marcel Team TV; de online serie van Vebego Cleaning Services die speciaal gemaakt wordt door en voor de schoonmaakcollega’s.

Het vak (glazenwasser) werd Marcel met de paplepel ingegoten: op zijn 13e hielp hij voor het eerst mee in het bedrijf van de vader van zijn beste vriend: “Wij waren pubers en wilden merkkleding kopen, dus zeiden onze ouders: ‘dan ga er maar voor werken’. De vader van mijn beste vriend had wel een baantje voor ons. We mochten helpen in zijn bedrijf door vensterbanken leeg te maken zodat hij sneller kon glazenwassen. We waren telkens zó snel, dat hij ons vroeg om ook vast in te wassen. Al gauw kregen we er een trekker bij.”

Werken beviel Marcel goed: “Dat heb ik van mijn vader, denk ik. Die is ook een echte arbeider. Als knaapje van 16 had ik na school een schoonmaakklus bij de Belastingdienst, dat was van 17:00 tot 19:00 uur. Daar mocht ik altijd mee-eten met het personeel. Tegen de tijd dat mijn vrienden ’s avonds weer naar buiten kwamen, had ik mijn centen verdiend én lekker gegeten!”

Marcel geniet na al die jaren nog steeds elke dag van zijn werk: “Het is vooral de vrijheid. Je komt overal, je ziet van alles, hebt met alle soorten mensen te maken, heerlijk!”


Leren en doorgroeien
In maart 2006 werd Marcel bij Vebego (toen nog Fortron) aangenomen als voorman van een zeskoppige ploeg in Apeldoorn. “Hier haalde ik alle papieren die er te halen zijn in het vak.” Die papieren kwamen goed van pas bij de grote renovatieklus voor pensioenorganisatie PGGM, vertelt Marcel. “Met die technische kennis op zak kon mijn ploeg, met ook een schilder, voeger en gevelreiniger, ondersteunen en adviseren tijdens de renovatie. We werkten daarvoor intensief samen met de bouwtechnisch opzichter, dat was echt heel gaaf. We konden namelijk precies vertellen waaróm een gevel vies wordt en wat er nodig is voor het beste resultaat. Op die manier doen we ook quickscans voor bedrijven.” De maandenlange klus vroeg om veel samenwerking, wat de ploeg van Marcel nog meer samenbracht. Inmiddels bestaat de ploeg niet meer: “Iedereen is doorgegroeid binnen Vebego.”

Toen het contract bij PGGM ophield, werd Marcel verantwoordelijk voor de glasbewassing van het Europees hoofdkantoor van Nike, een grote campus met 12 kantoren. “Daar regelden we gewoon alles”, vertelt Marcel. De omvang van Vebego kwam daarbij goed van pas: “Het maakt je lekker allround. Je ziet overal werk en je weet wat Vebego allemaal kan bieden. Dat praat makkelijk. En voor de klanten is het superfijn om gewoon één vast gezicht te hebben bij al die taken.”

Niet alleen de omvang bevalt Marcel goed bij Vebego: “Het allerfijnste is dat ze je behandelen zoals het hoort. Je kan niet alleen opleidingen volgen en doorgroeien, maar je salaris klopt ook altijd en wordt op tijd betaald. Ik vind die dingen belangrijk.”

Bussen, borrels en barbecues
Marcel doet zijn werk samen met twee collega’s. Samen hebben ze twee Vebego-bussen die mee naar huis gaan en door de mannen goed worden verzorgd. Marcel: “Twee bussen vol met schoonmaakspullen, het schoonhouden van die wagens is dus geen probleem!” Samen met regio midden organiseren de heren de zomerbarbecue en de Kerstborrel. “Maar met ons eigen clubje doen we ook wel eens wat leuks tussendoor. Dan gaan we een keertje karten bijvoorbeeld. Dat doen we dan op eigen initiatief. We kunnen goed met elkaar overweg en privé zoeken we elkaar ook wel eens op, maar niet heel veel. We houden werk en privé wel gescheiden.”

Bekend van TV
Werken op het Mediapark heeft zo z’n voordelen natuurlijk. Zo ziet Marcel regelmatig BN’ers en is hij verantwoordelijk voor het schoonhouden van het Top 2000 Café. “Vorig jaar had ik mijn zoontje van 10 meegenomen, die vond het natuurlijk geweldig om die DJ’s te ontmoeten!” Ook werd Marcels ‘ervaring met media’ ingezet toen Vebego presentatoren zocht voor haar programma Team TV. Een onlinevideo reeks voor de collega’s die dagelijks als schoonmaker en glazenwasser werken. “Dan word je ineens benaderd om vóor de camera te gaan staan. Stiekem is dat hartstikke leuk.”

Een carrière-switch naar televisie ziet Marcel niet per se zitten, maar wel denkt hij na over de volgende stap in zijn loopbaan: “Ik zei altijd dat ik tot mijn 40ste op een ladder zou blijven staan. Daar ben ik nu al overheen, omdat ik het zo leuk vind. Maar ik wil natuurlijk ook met mijn kleinkinderen kunnen spelen straks, en daarvoor kan ik beter op tijd stoppen met zwaar fysiek werk. Een kantoorfunctie lijkt me heel leuk, bij Calculatie bijvoorbeeld, of als Rayonmanager. Wel binnen Vebego als het kan.”

Bron: Vebego

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 maart 2025

Nocore steunt Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis

Elk kind verdient zorg die verder gaat dan alleen medische behandeling. Een langdurige ziekenhuisopname brengt niet alleen fysieke uitdagingen met zich mee, maar kan ook emotioneel en mentaal zwaar...

22 november 2022

CSU nieuwe schoonmaakpartner Booking.com

Vanaf 1 november 2022, is CSU de facilitaire partner van Booking.com, de marktleider in de reiswereld. In het nieuwe internationale hoofdkantoor ‘Campus’ van Booking.com, gevestigd op het Oosterdokseiland in...

21 oktober 2023

Schoonmaker Kissi in documentaire ‘Onzichtbaar’

‘Toen schoonmaker Kissi door zijn ex-vrouw zijn verblijfsvergunning kwijtraakte, schoten zijn collega’s te hulp.’ Met deze titel begint Rijnmond het artikel over één van de schoonmakers die centraal staat...

03 juli 2025

GPH in transitie: Van prijsvechter naar de beste ontzorger van de schoonmaakbranche

Ooit begon GPH (Gooise Papier Handel) als prijsvechter in schoonmaakartikelen. Maar de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf niet stilgezeten: onder leiding van Sanne Smallenburg en haar partner Paul...

14 december 2023

Toiletonderzoek: 43,6% kans op schoon toilet

Met 43,6 procent schoon bevonden toiletten is de kans om een schoon openbaar toilet aan te treffen in Nederland nog nooit zo hoog geweest. Dat blijkt uit het Nationale...

29 november 2024

Het tegengeluid: Green Friday 2024

Niet 'meer, meer, meer', maar 'beter, beter, beter'! Vandaag is het tijd om een ander geluid te laten horen dan Black Friday: Green Friday, een initiatief van o.a. Trees...

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...

16 januari 2025

Ga voor die glimlach. Zet humor in voor impactvolle communicatie.

Als (schoonmaakbedrijf) schrijf je tegenwoordig steeds vaker jouw eigen content. Maar hoe zorg je ervoor dat blogs of campagnes niet verdrinken in de zee van online content en écht...

12 november 2023

Zing mee met de i-mop Song

Dagelijks zien we op social media filmpjes van dansende mensen voorbijkomen. Al scrollend genieten van aandoenlijke beelden, indrukwekkende moves en professionele dansers. Als schoonmaakbranche kunnen we eigenlijk niet achterblijven....

25 september 2024

Joey Slikkerveer (Dolmans): “Nu weet ik wat er ná een calamiteit gebeurt”

Al sinds 2009 is Joey Slikkerveer 112-fotograaf en legt hij hulpdiensten en incidenten vast. Maar wat er ná een calamiteit gebeurt, bleef hem altijd wat onduidelijk. Tot hij in...