22 maart 2022

75% besparen op reinigingsmiddelen en 97% op water

Asito doet onderzoek naar inzet stoomreiniging van Innovi

Duurzaamheid en stoomreiniging staan genoemd in het eerder op Schoonmaakjournaal.nl gepubliceerde artikel ‘5 professionele schoonmaaktrends 2022’. Bij Innovi uit Vroomshoop komen deze twee trends samen. Want deze specialist in duurzaam reinigen stimuleert de inzet van stoomreiniging omdat je hiermee oppervlakten ontsmet, reinigt en ontgeurt zonder schoonmaakmiddelen en water. Een reinigingsmethode die Schoonmaakbedrijf Asito aansprak, onderzocht en intensiever gaat inzetten. We vroegen Bram Mensink, innovatiemanager bij Asito naar de reden van inzet en ervaring met stoomreiniging.

“De MT500 van 2021 plaatste ons nog op nummer 1 als het gaat om duurzaamheid maar we blijven ambitieus”, vertelt Asito’s innovatiemanager Bram Mensink. “Zo onderschreven we onlangs een nieuwe ambitie op het gebied van milieu waarin onder andere is opgenomen het gebruik van nieuwe grondstoffen en afval drastisch te verminderen. Dit vormde het startpunt voor een nieuw onderzoek naar stoomreiniging.”

Onderzoek naar werking en effectiviteit stoomreiniging
Bram vertelt dat het nieuwe onderzoek naar de werking en effectiviteit van stoom werd uitgevoerd in een veelgebruikte doucheruimte van een Nederlandse universiteit. Deze ruimte moet vanwege het hoge vochtgehalte en de beperkte ventilatie vaak gereinigd worden. Men gebruikte hiervoor de hogedrukreiniger en veel reinigingsmiddelen, met veel afval tot gevolg. Stoomreiniging werd door Gerrit Visser, eigenaar van Innovi, aangedragen als alternatieve reinigingsmethode met beter schoonmaakresultaat zonder inzet van schoonmaakmiddelen. En met besparing op water.

‘De huidige stoomreinigers zijn krachtiger en gaan zuiniger om met water’

Overtuigd door eigen ervaring
Bram: “Bij aanvang van de proef moesten we goed uitleggen aan de medewerkers dat de techniek van stoomreiniging sterk verbeterd is de laatste jaren. Dit was nodig omdat de techniek het imago had dat het bewerkelijk is en er veel water vrijkomt. Echter overtuigde Gerrit ons dat de (huidige) Tecnovap stoomreinigers veel krachtiger zijn, nog zuiniger omgaan met water en dat de stoommop ervoor zorgt dat er beperkt water en vuil achterblijft.”

Gerrit legt uit dat met stoomreinigen vervuiling wordt losgeweekt, dus niet weggespoten zoals bij hogedrukreinigen. “De opgewekte stoom weekt fecaliën, schimmels, bacteriën, urineresten en andere verontreinigingen los van het oppervlak. De diepte-reinigende werking van stoom verbreekt het spanningsveld van het vervuilde oppervlak en doodt bacteriën, virussen en andere ongewenste micro-organismen. Het losgeweekte vuil wordt vervolgens opgezogen of verwijderd met bijvoorbeeld een waterzuiger, microvezeldoek of stoommop.”

Besparing op reinigingsmiddelen en water

Bram: “Het onderzoek verliep succesvol. Ten opzichte van de huidige reinigingsmethode (hogedrukreiniging in combinatie met een gelreinigingsmiddel) heeft het een grote winst ten aanzien van duurzaamheid opgeleverd. Dit betreft een besparing van 75% op het gebruik van reinigingsmiddelen en van 97% op water. De reductie op reinigingsmiddelen leverde daarnaast minder lege verpakkingen op waardoor ook het plasticafval fors gereduceerd werd. Door stoomreiniging te integreren in een onderhoudsplan kunnen wij een schone en hygiënische omgeving bieden, met een minimale impact op het milieu.”

‘Schoonmakers ervaren stoomreiniging als prettiger en minder belastend’

Kwaliteit versus draagvlak

“Verder bleek uit de praktijktesten dat stoomreiniging iets meer tijd kost”, vervolgt Bram, “maar dat onze schoonmaakmedewerkers het daarentegen als prettiger en minder belastend ervaren dan hogedrukreiniging. Moeilijk bereikbare plekken zijn makkelijker schoon te maken en een ander voordeel is dat door de hoge temperatuur ziekteverwekkers worden beschadigd en/of losgeweekt. Hierdoor voorkomen we stankoverlast.”
Gerrit voegt hier nog aan toe dat stoom een ontsmettende werking heeft “Het doodt 99,9% bacteriën en virussen.“

Asito is overtuigd door de resultaten van haar onderzoek naar de inzet van stoomreiniging. Het schoonmaakbedrijf zal deze reinigingsmethode vaker gaan inzetten vanwege zowel de hoge kwaliteit van hygiëne als de duurzaamheidsvoordelen.

 

Meer weten over de dagelijkse of periodieke inzet van stoomreiniging? Klik hier.
Klik voor meer informatie over Asito en Innovi

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 juli 2022

Ruim een derde van werknemers zit vast in gouden kooi

Vastroesten in een baan resulteert in gebrek aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid: • 4 op de 10 werknemers zit vastgeroest in huidige functie; • 44% vindt werk te saai...

28 februari 2020

Dennis Vermeulen (CityHub) en de Beercoo smile: “Rol hotel verandert, comfort en hygiëne blijven”

“Vraag maar eens rond in je omgeving: wat is het belangrijkst op reis? Comfort en hygiëne!”, meent Dennis Vermeulen, general manager van CityHub. “Dat maakt goedkope hostels voor veel...

05 december 2023

Voorbereiding CAO-onderhandelingen: Vul het medewerkersonderzoek van Schoonmakend Nederland in

In aanloop naar de cao-onderhandelingen komend voorjaar, laat Schoonmakend Nederland een onafhankelijk medewerkersonderzoek doen. Onderzoeksbureau Flycatcher voert dit voor de branchevereniging uit. Het onderzoek is bedoeld om te achterhalen...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

25 augustus 2025

Asito lanceert nieuw werkgeversmerk en landelijke campagne ‘Geen mooier werk dan schoonmaakwerk’

Iedereen kent het. Dat ene moment waarop je iets vies schoon maakt. De vlek verdwijnt, het oppervlak dat weer blinkt, en je voelt direct: dit is mooi. Precies dat...

02 oktober 2024

Nederrijn voert MT1000 aan

Jaarlijks onderzoekt MT/Sprout  de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. Zo ook voor de schoonmaak. Wij delen welke schoonmaakbedrijven in 2024 de hoogste score behalen. Met nieuwkomer...

11 november 2022

Ali viert 10-jarig jubileum

Het is feest bij Meijer Multicleaning. Medewerker Ali viert een jubileum. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIn plaatst het bedrijf een foto van Ali met de reactie: “Feest🥳. Onze Ali...

25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat...

22 februari 2023

ADG Congres: into the unknown

Op dinsdag 14 maart aanstaande vindt de 12e editie van het ADG Congres plaats. In Theater Amsterdam, gelegen aan de Houthavens bij het IJ, zullen interessante en inspirerende sprekers...

21 mei 2024

Crohill introduceert duurzame luchtverfrisser: Crohill schoner fris

Crohill werkt aan een duurzamere schoonmaakbranche. Het bedrijf laat zien dat zij dit al jaren doet. Zo ontwikkelde zij in het verleden onder andere Crohill slimmer schoon en Crohill...